Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya rutiner hos B&H?

Produkter
(logga in för att koppla)
ErlandH skrev:
Om du beställer prylar från B&H eller annan butik utanför EU måste du betala 25 procent i moms, plus tull som är 0-7 procent beroende på vad det är. Ett digitalt kamerahus har 0 procent tull, ett objektiv 7 procent.

Plus en avgift till UPS på någon hundralapp.
 
Hmm... 5000 spänn (avrundat uppåt) för ett EF 70-200/4.0 inklusive moms, tull och frakt från B&H eller 6000 (avrundat neråt) från CP efter cashback från Canon (som ju dröjer till nån gång i höst innan man får antar jag)...

Rätt sjukt egentligen.
 
Det är nog olika från gång till gång om man behöver skicka bild på ens kort, Jag beställde ett objektiv därifrån igår och jag behövde skicka en bild på kortet, Det kanske har att göra med hur mycket man beställer för.
 
ErlandH skrev:
Om du beställer prylar från B&H eller annan butik utanför EU måste du betala 25 procent i moms, plus tull som är 0-7 procent beroende på vad det är. Ett digitalt kamerahus har 0 procent tull, ett objektiv 7 procent.

...och tull och moms bestäms av en valutakurs som sätts ca en gång i månaden. Det är alltså inte dagens dollarkurs. Kolla vilken kurs som gäller:
http://taric.tullverket.se/taric/bin/tagValuta.cgi##_top

Jag fick betala moms och tull till dollarkursen 6,37 i mitten av mars - när den dagsaktuella dollarkursen var 6,02. Grattis :-(
 
Senast ändrad:
Det finns i ett antal trådar, men tar inte så lång tid att avhandla:

B&H är en seriös firma och hjälper inte sina kunder att smuggla.
 
Jag har jobbat med en del säkerhetsfrågor tillsammans med en säkerhetsgrupp på en större bank och där anser man att det är att betrakta som grov oaktsamhet att skicka en bild på sitt bankomatkort eller skicka info om kortnummer och giltighetstid såvida inte mailen är krypterade. Att skicka ett okrypterat mail är nästan samma sak som att hänga upp en utskrift av mailet på en offentlig anslagstavla. Att faxa är inte ett dugg bättre…
Om pengar dragits felaktigt och det kommer fram att man skickat kortinfo okrypterat så kan banken vägra att ersätta det felaktiga uttaget. De flesta banker kräver att man inte får lämna sitt bankomatkort utan uppsikt. Att t ex B&H kräver att få en kopia av kreditkortets fram och baksida innebär att de begär att kunden ska bryta mot de regler som kunden redan godkänt vid öppnandet av sitt bankomatkort för det står ju inget om att det ska krypteras.
Kör med Payson!
/Harald
 
Haraldus skrev:
Jag har jobbat med en del säkerhetsfrågor tillsammans med en säkerhetsgrupp på en större bank och där anser man att det är att betrakta som grov oaktsamhet att skicka en bild på sitt bankomatkort eller skicka info om kortnummer och giltighetstid såvida inte mailen är krypterade. Att skicka ett okrypterat mail är nästan samma sak som att hänga upp en utskrift av mailet på en offentlig anslagstavla. Att faxa är inte ett dugg bättre…
Om pengar dragits felaktigt och det kommer fram att man skickat kortinfo okrypterat så kan banken vägra att ersätta det felaktiga uttaget. De flesta banker kräver att man inte får lämna sitt bankomatkort utan uppsikt. Att t ex B&H kräver att få en kopia av kreditkortets fram och baksida innebär att de begär att kunden ska bryta mot de regler som kunden redan godkänt vid öppnandet av sitt bankomatkort för det står ju inget om att det ska krypteras.
Kör med Payson!
/Harald

Precis vad jag trodde. Skickade inte någon kopia på mitt kort, men det gick bra ändå.
 
Haraldus skrev:
Jag har jobbat med en del säkerhetsfrågor tillsammans med en säkerhetsgrupp på en större bank och där anser man att det är att betrakta som grov oaktsamhet att skicka en bild på sitt bankomatkort eller skicka info om kortnummer och giltighetstid såvida inte mailen är krypterade. Att skicka ett okrypterat mail är nästan samma sak som att hänga upp en utskrift av mailet på en offentlig anslagstavla. Att faxa är inte ett dugg bättre…
Jag förutsätter att ni också betraktar det som "grov oaktasamhet" att visa upp sitt kort i en butik/restaurang? Eller (gud förbjude!) låta personalen dra kortet genom en apparat som läser av magnetremsans information...

Goliathgrodan skrev:
Jag har inte frågat efter hjälp att smuggla, men tack ändå för ditt snorkiga svar!
Om du uppfattade det som snorkigt ber jag om ursäkt -- det var inte meningen. Kanske missuppfattade jag dig, men diskussionerna om "gift" som du efterlyste har undantagslöst handlat om att folk vill kunna handla från t ex USA utan att betala lagstadgad tull och moms, dvs smuggla.

Det finns handlare som hjälper till med sådant, men B&H är inte en av dem.
 
Jag har aldrig varit med om att det räcker att visa upp sitt kort. Man drar kortet och signerar eller drar kortet och anger sin kod. Att lämna ifrån sig kortet t ex på en restaurang och varken signera eller ange sin kod är givetvis inte OK. Då har man ju inte heller kortet under uppsikt vilket alltså är i strid med de regler man godkänt för att få använda sitt kort!
/Harald


ErlandH skrev:
Jag förutsätter att ni också betraktar det som "grov oaktasamhet" att visa upp sitt kort i en butik/restaurang? Eller (gud förbjude!) låta personalen dra kortet genom en apparat som läser av magnetremsans information...
 
ErlandH skrev:

Om du uppfattade det som snorkigt ber jag om ursäkt -- det var inte meningen. Kanske missuppfattade jag dig, men diskussionerna om "gift" som du efterlyste har undantagslöst handlat om att folk vill kunna handla från t ex USA utan att betala lagstadgad tull och moms, dvs smuggla.

Det finns handlare som hjälper till med sådant, men B&H är inte en av dem.

Jag känner till att B&H är en seriös firma. Jag var bara nyfiken på vad som skrivits om just "gift" och varför dom har det alternativet och vad det innbär. Vad jag vet är det inte förbjudet att var nyfiken. Jag uppfattade ditt svar som "åh vad jag blir trött på alla som till varje pris vill föra in varor utan att göra rätt för sig". Jag har ju inte läst diskusionerna om "gift" det var ju därför som jag frågade efter dom.

Nå, jag kan förstå dej med och har inte på något sätt tagit illa upp, jag hoppas att du inte gjort det heller.
 
ErlandH skrev:
Det finns handlare som hjälper till med sådant, men B&H är inte en av dem. [/B]

Fel! Det är precis vad de gör. Gift finns som alternativ (även varu/gift- deklaration kan skrivas själv) om inte rutinen ändrats de senaste 14 dagarna.
 
Birger Olsson skrev:
Fel! Det är precis vad de gör. Gift finns som alternativ (även varu/gift- deklaration kan skrivas själv) om inte rutinen ändrats de senaste 14 dagarna.
I så fall har de nog ändrat rutinerna. (Till samma rutiner som rådde när jag handlade för några månader sedan, om jag inte helt missminner mig.)

Det står ganska tydligt att "You can only select a different shipping address when shipping to the USA".
 
Shipping address har väl inget med tulldeklarationen att göra?

Det går att skicka som gift och du kan välja försändelsens värde själv. Du kan med fritextfält deklarera innehållet.

Vid nollvärdesdeklaration kontrollerar DHL mot avsändare och då måste avsändaren enligt lag uppge innehåll och värde (enligt B&Hs beskrivning).
 
Senast ändrad:
Angående BH's kortverifiering:

Jag undrar om det beror lite på vilken korttyp man använder (kanske även beroende på i vilket land kortet är utfärdat), ifall de begär att man faxar/mailar en bild på kortet.

Jag har köpt prylar från BH vid många olika tillfällen, alltid för summor över $1000. Senast var det en 5D och en 85/1.2L, plus lite tillbehör, totalsumma drygt $4400.

Jag har alltid använt mitt amerikanska (altså utfärdat i USA) AMEX gold, och jag har aldrig blivit ombedd att maila eller faxa bild på kortet. Förra gången jag köpte prylar (ett 100-400L) så ringde de och bad mig bekräfta att jag lagt en beställning genom att ange de fyra sista siffrorna i kortnummret, men det är enda gången som jag har varit tvungen att bekräfta något. Och jag har ändå handlat från BH vid kanske totalt 15 tillfällen. Vad tror ni? Har jag haft "tur", eller kan det beror på vad man handlar med för kort?
 
Birger Olsson skrev:
Det går att skicka som gift och du kan välja försändelsens värde själv. Du kan med fritextfält deklarera innehållet.
Jag kan inte se att det finns någon sådan möjlighet, annat än för inhemska kunder. Var hittar du denna information?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.