Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya Nikkor AF-S 80-400 VR

Produkter
(logga in för att koppla)
bokeh

Jag köpte och testade den lite snabbt för 2v sedan men har varit bortrest (i New York) utan den. Om intresse fortfarande finns kan jag slänga upp några provbilder av de ca 600 jag tog. på en promenad Generellt var den skarp men, som jag nämnde, får man ratta mycket på ISOt beroende på zoomläge, rörligt/stationärt motiv etc. Bokeh:n var tyvärr inte så vacker ibland, rätt rå bakgrund.

Jag köpte och testade den lite snabbt för 2v sedan men har varit bortrest (i New York) utan den. Om intresse fortfarande finns kan jag slänga upp några provbilder av de ca 600 jag tog. på en promenad Generellt var den skarp men, som jag nämnde, får man ratta mycket på ISOt beroende på zoomläge, rörligt/stationärt motiv etc. Bokeh:n var tyvärr inte så vacker ibland, rätt rå bakgrund.

Provbilder tittar jag gärna på, gärna något i 100% crop också.

/Karl

Köpte mitt i fredags, har tyvärr inte hunnit testa så mycket, men här är ett par 100%are, och för mig som går från Sigma 150-500 är skillnaden ENORM... det är skärpa på en helt ny nivå för mig!! Som sagt, inte de bästa bilderna, men man får en bild av vad det kan åstadkomma.

EDIT: huset är ett D7100

Bilagor

• pil1.jpg
    pil1.jpg
    11.1 KB · Visningar: 625
  • torn1.jpg
    torn1.jpg
    13.8 KB · Visningar: 630
Hej!
Jag hade hoppats på en livlig diskussion här på Fs om den nya AF 80 - 400 VR. :)
I torsdags var jag in en sväng hos Kameradoktorn i Sthlm, och fick prova deras demoex en kort stund. Jag fick med mig några testbilder på mitt minneskort, men kan ändå inte riktigt bedöma hur bra objektivet är.
De flesta av mina objektiv har bländare 2,8 och jag är mycket svag för snygg bokeh och vill gärna få till just det i mina bilder. Jag hann inte få till bilder där oskärpan fick en avgörande roll i mina testbilder, så fortfarande står jag här undrande över om jag kommer att bli nöjd med 80 - 400. Hur presterar den i förhållanden till Canons 100 - 400? Har ni hittat några jämförelsebilder? Jag brukar få låna ett 100 - 400 till min 50D och tycker väl att det ibland går att få till ett riktigt hyfsat resultat med den kombon med tanke på just snygg bakgrundsoskärpa.
Jag har sett i tråden att det åtminstone är några som skaffat sig en 80 - 400. Jag efterlyser mer bilder från er och om det är möjligt, bilder där bakgrundsoskärpan har en viktig roll i bildkompositionen. Går det att få be om en sådan sak? Jag hoppas på att få lite vägledning av er inför ett eventuellt köp. :)
Vänligen
Nonno

Ja,snälla, lägg gärna upp olika exempel på det bästa och det sämsta i bokeh-väg. Tack på förhand. :)
Vänligen
Nonno

Jag är helnöjd med min 80-400. Den levererar fantastiskt skarpa bilder vid 400mm både på D800E och D7100, och det är viktigast för mig. Men bakgrundsoskärpan är inte så vacker, ganska rörig.

Jag är helnöjd med min 80-400. Den levererar fantastiskt skarpa bilder vid 400mm både på D800E och D7100, och det är viktigast för mig. Men bakgrundsoskärpan är inte så vacker, ganska rörig.
Jag har tänkt använda 80 - 400 tillsammans med D700. Rörig bakgrundsoskärpa säger du...
Jag var in och tittade på dina bilder, men hittade inga tagna med 80 - 400. Du skulle inte kunna tänka dig att visa några bilder som prov på hurdan bokeh det kan bli med objektivet?/Nonno

Kromatisk aberration, CA

Har köpt nya 80-400:an och är nöjd med skärpa, autofokus mm. Dock är det en sak som förbryllar mej: kromatisk aberration som kan bli nog så tydlig. Med mitt Sigma 150-500 har jag aldrig sett någon CA, och inte heller när jag hade ett Canon 300/4 IS.
Det är inte särskilt svårt att hitta ca när man tar bilder på flygande fåglar mot himlen, se tex denna bild:
https://www.dropbox.com/s/qp1sorjesy5tyen/DSC_2094.JPG
(Ladda ner den och kolla i 100%)

Tog en serie bilder på dessa gräsänder, och två bilder senare är all CA som bortblåst, trots liknande förhållanden (som ju knappast hinner ändras på 0,4 sek). På motsatt sätt tog jag en serie av 7-8 bilder på en flygande storspov varav en uppvisade CA.

Har haft möjlighet att testa två olika 80-400, och båda betedde sig lika.

Nu när jag testat att stänga av VR vid foto av flygande fågel har jag hittills inte hitta någon CA, peppar, peppar.

Har pratat med Nikon om saken, men den teknikern jag pratade med trodde inte CA kunde uppkomma pga VR. Dock är jag inte så säker efter mina senaste tester, att en linsgrupp flyttas i objektivet skulle väl kunna ändra de optiska egenskaperna?
Vad tror ni?

Det går ju rätt lätt att ta bort CA:t i datorn, det är dock inget jag behövt ägna mej åt med mina tidigare objektiv...

Borde man förresten inte byta namn på denna tråd ? Det är ju inget rykte längre...(vet dock inte om namnbyten är möjliga).

Även DXO har nu testat objektivet och det var inte speciellt rolig läsning.

Just CA verkar dom inte mätt upp mycket av dock.

http://www.dxomark.com/index.php/Le...-S-NIKKOR-80-400mm-F45-56G-ED-VR/(camera)/792

However, before you spend your money do look at the quality implications of getting a Nikkor AF-S 70-200 f4G ED VR and a longer prime lens, maybe a 300mm f4. The 70-200 has a DxO Mark score of 28 and sharpness of 21P-MPix, it and a 300mm f4 would still cost less than the 80-400 and might give you better results.

/Karl

Även DXO har nu testat objektivet och det var inte speciellt rolig läsning.

Just CA verkar dom inte mätt upp mycket av dock.

http://www.dxomark.com/index.php/Le...-S-NIKKOR-80-400mm-F45-56G-ED-VR/(camera)/792

/Karl

Väldigt konstigt test måste jag säga. För mig handlar ju det här objektivet om TELE, det är därför jag är intresserad av ett objektiv som når 400mm. Här jämför man i testet någon form av optimal brännvidd för varje objektiv om jag tolkar det korrekt, och då kör man det här på 105mm? Jag är inte intresserad av 105mm... Eller har jag tolkat testet fel?

Det här objektivet handlar om mångsidighet, inte primärt om tele. Om det är 400 mm du skall ha till perfektion så är sannolikt ett fast tele att föredra, men det lär inte bli billigt.

Dxos slutsats är dock den här primärt inte det som ovan citerats

"So, is the new lens worth it? Yes, it is, this is a good lens. If you want to zoom from a short Tele right up to 400mm this is the best choice you have."

70-200 VR1 ger i deras tester 15 pmpix, VR2 20pmpix och f4 21 pmpix på D800. 80-400 ger dock minst 80% skärpa över hela bilden, alla brännvidder och bländare (tills diffraktionen tar över). 70-200 tappar kanterna över 100 mm och ger då som bäst 50%.De nyare 70-200 2,8 VR2 och 70-200/4 ger förstås som 80-400 mycket hög kantskärpa förutom 2,8:an vid 2,8. Men det här är labtester vad betyder deras pmpix i praktiken? Nya 80-400 är lika skarpt över hela bilden som 70-200VR1 är i centrum. Plus att man når ytterligare 200 mm i samma paket. Om inte det duger så lär inte det objektivet vara rätt väg att gå. ,-)

Väldigt konstigt test måste jag säga. För mig handlar ju det här objektivet om TELE, det är därför jag är intresserad av ett objektiv som når 400mm. Här jämför man i testet någon form av optimal brännvidd för varje objektiv om jag tolkar det korrekt, och då kör man det här på 105mm? Jag är inte intresserad av 105mm... Eller har jag tolkat testet fel?

Vid 105mm så presterar 80-400mm som bäst, hade dom mätt vid 400mm så hade det blivit ännu sämre.
Nu har DXO inte lagt ut sina tester av 300f4, men dom hintar att 300f4 beskuret till 400mm är bättre.

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar