ANNONS
Annons

Nya medlemskapsformer

Produkter
(logga in för att koppla)

Sabina Ulleryd

Avslutat medlemskap
Hej! Jag är ganska ny här, tillhör absolut inte några av de bättre fotograferna här på fs. Jag fick precis se att de olika sorterna av medlemskap som förut funnits att välja på (guld-300kr, silver-100kr, normal-0kr) har ändrats, och numera består av:

guld | 500,- | 7 bilder/vecka | totalt 75 bilder
silver | 300,- | 7 bilder/vecka | totalt 75 bilder
brons | 100,- | 5 bilder/vecka | totalt 30 bilder
normal | 0,| 1 bilder/vecka | totalt 10 bilder

Detta innebär en enorm förändring för oss normalanvändare. Vi får bara ladda upp hälften så många bilder/vecka och totalt bara en femtedel så många bilder som förut.

Jag förstår att detta på sätt och vis är nödvändigt för att inte sidan ska svämma över av bilder. Samtidigt blir jag lite ledsen över beskedet eftersom jag har funderat i några veckor på att bli silvermedlem (den gamla typen) och tyckt att det har varit för dyrt. Jag har varit i valet och kvalet och inte riktigt tyckt att jag har råd till det egentligen. Därför känns det nu jättedumt att om jag nu vill ha silvermedlemsskap så får jag betala tre gånger så mycket som vad jag förut ansåg vara dyrt!

Jag undrar också om en grej: de som är "normala" användare och har laddat upp fler än 10 bilder - vad händer med dessa? Får de ligga kvar eller kommer det antal som överstiger maxgränsen försvinna?

En annan sak jag vill veta är att om man nu blir brons- eller silvermedlem och sedan vill uppdatera till silver- eller guldmedlem innan ett år har gått (och därmed den gamla "prenumerationen" har gått ut), hur går det till? Betalar man fullpris för ett nytt medlemskap eller mellanskilnaden? Och om man betalar bara mellanskillnaden - gäller den nya sortens medlemskap i ett år framåt from den gamla (när man "köper" det första medlemskapet) eller nya (när man uppgraderar) inbetalningen?

Vad jag ville säga med detta inlägg var i stort sett detta:
Jag tycker att det är lite för dyrt med de nya medlemsformerna. Brons borde kosta 50-75 kr, silver fortfarande 100 och guld skulle eventuellt kunna prishöjas (300+), då det vänder sig till proffsfotografer som vill ha ett portfolio.

Tack i alla fall för en jäkligt bra sida!
/Sabina Ulleryd

Hej!

Tack för ditt inlägg.

Priserna kan vi alltid diskutera. Just nu är de justerade till nivåer som passar vår kostnadsbild bättre, samtidigt som det motsvara lite av vad vi tycker att det är värt.

Mitt förslag till dig är att satsa på Brons. Där får du mycket för pengarna, dvs 30 kritikbilder, vilket är mycket. Tanken är att kritikbilderna skall nyttjas för att utvecklas som fotograf, och därför kan man behöva radera med jämna mellanrum (när bilden spelat ut sin roll som läromedel).

De som har mer 10 bilder måste radera "ner" till under taket innan nya bilder kan laddas upp. Inga bilder raderas i nuläget automatiskt. Däremot kommer vi att införa detta framöver. Återkommer då med mer information.

Att öppna med ett medlemskap (ex Brons) och innan 12 mån vilja uppgradera till Guld fungerar. Mellanskillnaden mellan medlemskapen betalas in och jag fixar. Utgångsdatum flyttas också fram. Det är ett fåtal som gjort detta och det är inget problem. Skulle det bli en massa som gör detta så måste jag väl skriva några mer precisa regler så att denna möjlighet inte missbrukas.

Hoppas att det klargjorde lite!

/david

Hej igen!

Tack för att du svarade så snällt (och fort) på mitt inlägg.

Jag tycker att du svarade mycket bra på mina funderingar och att jag nu förstår lite bättre hur ni tänker med det nya systemet.

Tack så mycket för hjälpen!

/Sabina

Sabina Ulleryd skrev:
Brons borde kosta 50-75 kr, silver fortfarande 100 och guld skulle eventuellt kunna prishöjas (300+), då det vänder sig till proffsfotografer som vill ha ett portfolio.

Tack i alla fall för en jäkligt bra sida!
/Sabina Ulleryd

Hmm, jag vill nog påstå att de flesta proffs redan har en hemsida. Portfolion är väl till även för dom som är "Proffs wannabee" ;-)

Eller dom som säljer/vill sälja bilder sporadiskt men inte har egen hemsida. Men även för proffs som även här vill visa sina bilder.

Jag tycker nya "systemet" är perfekt.

Vi (inte jag men....) har dragit ner förr på antalet bilder per vecka. Jag tror att detta är en nödvändighet för att man ska hinna med andras bilder och höja kvaliteten på kommentarerna man ger.

Och visst, Sabina, är det en underbar sida :-D

Priser kan man alltid diskutera, vad som är skäligt beror av kostnader och tjocklek på olika plånböcker, så detta framför jag inte några åsikter om.

Största fördelen med förändringarna tycker jag är den nya albumstypen "Utställning". Detta ger en fokusering på sammanhängande bildserier som är bra.

Nu är sidan mer komplett genom att man kan lägga ut bilder för kritik under det att man "bygger" sina utställningar. Något som jag saknat förut.

En liten synpunkt har jag dock:
Det skulle vara smidigt om man kunde flytta bilder från kritikalbum till utställningsalbum direkt på sidan.

Hälsningar/
Janne

Ang. flyttning, så vill vi att tekniska skäl separera de olika albumtypernas bilder. Därav så går det inte att flytta.

Jag har redan kollat lite bland utställningarna och jag tycker också att det har blivit ett jättebra komplement!

Tycker det var precis i rätt tid som denna nyordning börjar gälla, har inte lagt upp några bilder än, men nu kan jag välja "rätt" typ av medlemskap. Har scanner nu så allt är mycket lättare. Bra med kompletterande info om vad som händer om man vill "byta upp sej" under året.

Girerar in pengarna via nätet under veckan.

/Roland

Antal besök/album-kommentar?

David,
kul tanke, det här med "utställningarna", det känns klockrent. Jag gillar betoningen på album istället för enstaka bilder, det följer ju verkligen trenden med "n-tyker" här på fotosidan också. Och redan en massa fina utställningar, jättebra!

På en community-sajt så är det ändå alltid roligt med återkoppling av något slag, för att veta om det man gör är bra/dåligt. Förstår er tanke att skilja på kritik-bilder och utställningar.

Men ett förslag (som om ni har för få sådana?) skulle vara om man kunde se
* antalet besökare och
* kanske kunde kommentera en utställning (utan att det hamnar i någon senaste kommentarer) på utställningsnivå,
så skulle det ytterligare höja intresset, tror jag.

Ni har säkert tänkt igenom det, och har säkert något bra svar på varför det inte är en bra idé. Men jag tror att många skulle gilla den finessen?

Kul med lite förändringar!
-Christian

Men dyrt kan man väl i alla fall inte säga att det är? (Ja, jag är skälv bara icke-betalande medlem, än så länge)

Fotosidan är ju öppen 24 timmar om dygnet, 356 dygn om året. Betalar du 100 kronor for det så betalar du 28 öre per dag, eller 1.17 öre per timme.

Det är ok att införa fler nivåer på medlemskap, det måste ju trots allt kosta en del att driva en sida av så pass hög klass som Fotosidan.

Med risk för att bli betraktad som en gnällspik (särskilt som jag hitintills inte betalt en spänn för det nöje sidan gett mig):
Jag är lite fundersam på det här med Utställningsalbum. Jag tycker inte det blir så mycket utställning över dem utan snarare ett album rätt och slätt. Utställning för mig innebär att jag kan arrangera lite som jag vill, tex välja färg på bakgrund, om det skall vara 2-3-4 bilder per rad, med eller utan bildnamn/kategori, med eller utan beskrivande text för utställningen etc.
Med tanke på att man trots allt måste vara minst Silvermedlem för att kunna skapa en Utställning tycker jag det är lite "fattigt" med möjligheterna. Att man dessutom har blinkande reklam längs högersidan ökar inte känslan av att det är en utställning jag tittar på. Jag är inte ute efter att det skall bli en portfolio utan tycker bara att även om det mest riktar sig till andra medlemmar så kan det få lov att se lite proffsigt ut, det kan gott vara lite grädde på moset. Som det är nu är det som ett kritikalbum fast utan kritik dvs ett album och att man måste vara silvermedlem för att fixa till ett sådant, tja....

Om det nu är så att man kan göra det jag yrat om så betrakta detta inlägg med ett roat överseende. Jag har försökt läsa mig till om det är möjligt men inte hittat något utöver att de mest är riktade till andra medlemmar och att det inte går att ge kritik.

Ha de' bra
Mats

Missförstod ju...

Asch, vilken miss... Jag trodde att portfolio och utställning delade på de 200 bilderna, men nu märker jag att det ju är *kritik* och *utställning* som delar på de 75 bilderna. :-| Asch, missförstått det hela.

Då är ju faktiskt utställning betydligt mindre intressant för mig - det är ju feedback som är det roliga/utvecklande med fotosidan för mig personligen. Men visst, kan nog kanske vara bra till något ändå, säkert.

Jag skulle vilja ha mer utveckling av vad man kan använda portfolion åt istället?
-Christian

Sen kan man ju använda utställningsalbum för att visa bilder som man senare planerar att lägga som kritikbilder...som Här

Åsa,
håller med dig.

Det enda skälet till utställningsalbumens utformning som jag kan komma på (denna sena timme) är faktiskt för de som vill lägga upp bilder, men som *inte* vill ha feedback! Eller missar jag något?

Konstigt, tycker jag, men det är min personliga inställning bara.

-Christian

Nej, jag fattar inte poängen med det heller...
Tror inte direkt att det är det som dom är tänkta för

Jag skulle nog kunna tänka mig att fläska upp en utställning. Men då skall det vara en väl genomtänkt kollektion som jag hade kunnat visa upp på en fysisk utställning.

Jag tycker det är bra med utställningar om de verkligen är utställningar. Men om det är ett promotions-område för kommande kritikbilder så fattar jag inte riktigt vad det skall tillföra fotosidan.

Fattar nån annan?

ace skrev:
Jag skulle nog kunna tänka mig att fläska upp en utställning. Men då skall det vara en väl genomtänkt kollektion som jag hade kunnat visa upp på en fysisk utställning.

Jag tycker det är bra med utställningar om de verkligen är utställningar. Men om det är ett promotions-område för kommande kritikbilder så fattar jag inte riktigt vad det skall tillföra fotosidan.

Jag håller HELT med dig! Din tanke är precis så som vi har tänkt att de skall användas.

Jag ser det så att utställningsalbumet kan användas för att lägga upp sina bästa bildkollektioner.

Kritikalbumet kan då med fördel användas för att hitta fram till de bilder som till slut kan platsa i de framtida utställningarna.

Utställningsalbumen blir dock ganska lika en portfolio, (bortsett från en del funktionalitet) och jag vet ännu inte riktigt hur de är tänkt att de skall skilja sig i användning.

Kanske så här:

- Bilder i kritikalbum hjälper mig att göra bra bilder.
- De bra bilderna samlas i utställningar.
- De verkliga kanonbilderna hamnar i portfolion.

Rätt eller fel?
Hur ser ni det, redaktion och övriga?

Jag håller med Christian om att feedback alltid är positivt, och att kommentarer eller besöksstatistik på utställningar vore önskvärt.

/Janne

Ungefär så är det tänkt. Med komplementet:

Fotosidan Utställning - för andra på fotosidan
Portfolio - för dina potentiella kunder

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar