Annons

Nya kameror till sommaren - officiellt.

Produkter
(logga in för att koppla)
Sensorn

Dom här priserna stämmer antagligen men priset fabriken betalar för delarna i kameran är ju lägre:
"I've read my Canon 5D will run me about $400 to have a new full frame sensor installed at Canon Service in NJ or CA USA.
I've read 5D shutter will run $250 installed and warrantied 1 year.
5D Complete Mirror box assembly replaced $225."

Att översätta $400 till 4000SEK blir nog ungefär vad det kan kosta på en verkstad här, men vad fabriken betalar...
 
Mera rykten

PENTAX SPELLS OUT DSLR CAMERA PLANS
Home » News » Pentax spells out DSLR camera plans
Monday 9th March 2009
Chris Cheesman
Pentax has hinted at plans to launch an
enthusiast-level digital SLR later this year
but admits that its DSLR business has been
hit by the economic downturn and 'fierce
competition'.
Launched a year ago, the K20D (pictured)
is a 14.6-million-pixel 'mid-range' model.
The new camera is expected to introduce
'innovative' features, along with
improvements to the menu, handling and
Live View system, said Pentax USA's product marketing and support manager John
Carlson.
In an interview with Amateur Photographer he said that the firm does not want to lose
focus on the entry-level or enthusiast market.
Meanwhile, Mario Britschgi, head of marketing at Pentax Europe's Imaging Systems
Division admitted: 'In the DSLR segment we will not reach our aims for this fiscal year
(ending March 2009).
'Economic downtrend certainly has had an influence on our business progress, but
also the competition among the few DSLR players became quite fierce last year.'
Britschgi said that Pentax will aim for profitability, if need be at the expense of market
share. 'If only a smaller market position allows us to do so, we will accept and adapt
accordingly,' he told us.
However, Pentax says it will continue to pursue its target of achieving a 10% share of
the DSLR market.
The news came as Pentax revived plans to launch it's long-awaited medium format
digital camera.


Det verkar väl vara mer troligt än en fullformatare i dessa tider och ska Pentax sno andelar av dom andra märkena så är det väl att ta fram avancerade instegsmodeller till lägre pris.Tror jag
 
Lyssna upp!

Det handlar inte om priset.

En lite större sensor (småbildsformatet) är inte så mycket dyrare men det har blivit en grej det där med FF och kameratillverkarna kan ta ut höga överpriser för dessa.

Yttligare en gång...pentax kommer kanske invistera i FF i framtiden, men sluta att prata om att de måste göra det för deras överlevnad.

Det är trots allt så att det lilla som skilljer mellan FF och APS-C idag är ganska liten. Är man inte en absolut proffsfotograf eller seriös entusiast kommer det inte att löna sig, därför man helt enkelt inte vinner på att köpa FF. (man klarar sig med APS-C eller mindre).

Om av alla miljoner kameraköpare på jorden så är det väldigt liten procent som är yrkesfotografer.

Om alla var det skulle det vara skillnad, men i dagens läge fortsätter kameratillverkarna att tillverka APS-C sensor, vilket är förståligt eftersom dessa är billigare och tillfredställer 99% av deras kunders behov.

Varför i hela friden skulle det inte göra det?

FF är inte framtiden för fotografi. Det är möjligtvis framtiden för alla yrkesfotografer och seriösa fotografer men den största delen kommer fortfarande inte vara intresserade av dessa.

I framtiden kommer dock priserna att pressas så lågt att alla har råd med en kamera och alla kommer att skaffa en.

Men långt från alla kommer att bli eller vilja bli seriösa fotografer.

Av den anledningen tror jag inte att FF kommer att bli standard för kameror i framtiden.

Objektiven väger mer och husen blir större, dessutom dyrare....är de det som en solsemesterknäppande familjen-svenssons pappa kommer att kolla efter att invistera i, när man ska åka en vecka till Mallorca?

Svar nej! :)
 
Då undrar jag hur det kom sig att halvformatet inte tog över småbildsformatet med sina 72 bilder från en 36-rulle? Varför dog halvformatet ut?

Jag tror att mest kvalité för pengarna vinner i längden. Och där är småbildsformatet en vinnare. Självklart hoppas jag att kanske 33x44 eller 36x48 kommer ta mer och mer marknadsandelar när sensorerna sjunker ännu mer i pris och att dessa kommer byggas in i relativt små och smidiga hus utan spegel.. men det kanske bara är i mina drömmar..

Sen var det någon som trodde att Pentax mellanformatare skulle kosta över 100.000.. då kan de lika gärna lägga projektet på hyllan. En mellanformatare för under 70.000 tror jag är ett vinnande koncept, men då ska den självklart leverera "true 16-bit resolution" och inget halvdant som Mamiyas 12-bitars sensor.

De skulle lätt kunna dra ner på allt utom sensorn, som framförallt i mellanformatare är det absolut viktigaste.. Behövs inga onödiga funktioner på mellanformatare. Iaf inte idag om de lyckas pressa priset på den också.. Men men men, vad vet jag om utvecklingskostnader osv osv..
 
..............
Kunde alla de stora tillverkarna få fram kompakta A-SLR, redan på 70-80-talet, borde det även vara möjligt med kompakta D-SLR nu idag?

Pentax måste hänga med på FF bildsensor trenden, för att överleva, den kommer absolut att vara tongivande bara inom några år, de övriga formaten, APS-C, Micro-APS-C, 4:3, Micro-4:3, blir inte med i kommande matcher, enbart reservspelare, spelar då alltså inga avgörande bollar, ha-ha!

Själva minneskortet är inte stort men det tar ändå lite plats med "tryckfäste" och kontakter, ca 30-40% mer på djupet och ca 200% större utrymme än kortet på tjockleken. Om silveroxidbatteriet jämförs med en golfboll och litiumbatteriet som finns idag jämförs med en fotboll... och elektroniken då behövde bara greja exponering mm, jämfört med dagens kameraprocessorer som kanske kan jämställas med en Pentium 1.
Det där tar utrymme även om dom slipper att ha filmframmatning.

Om Pentax skulle komma med en FF eller SB som jag föredrar att säga, med ett pris på +20.000:- tror jag att Pentax skulle gå med en avsevärd förlust. Nästan ingen från annat märke skulle byta till den och ganska få Pentaxanvändare pga att dom flesta nya gluggar inte passar och ett högt pris för en amatör.

DSLR har kanske 20% av marknaden och Samsung tror jag det var som sa att mikrosystemen skulle ta 20-30% av totala marknaden på 3-5år. Själv gissar jag att mikrosystemen kan ta 10% kanske 20% av DSLR och mer från kompaktkamerorna, kanske 30-40%. Och det skulle innebära att Panasonic/Samsung/Olympus och kanske nån mer skulle sälja mer mikro än totala DSLR om några år. Då räknar jag med att dom mest framgångsrika mikro påminner om Olympus prototyp.
Det kallar jag inte reservspelare...
 
Då undrar jag hur det kom sig att halvformatet inte tog över småbildsformatet med sina 72 bilder från en 36-rulle? Varför dog halvformatet ut?

Jag tror att mest kvalité för pengarna vinner i längden. Och där är småbildsformatet en vinnare. Självklart hoppas jag att kanske 33x44 eller 36x48 kommer ta mer och mer marknadsandelar när sensorerna sjunker ännu mer i pris och att dessa kommer byggas in i relativt små och smidiga hus utan spegel.. men det kanske bara är i mina drömmar..

Sen var det någon som trodde att Pentax mellanformatare skulle kosta över 100.000.. då kan de lika gärna lägga projektet på hyllan. En mellanformatare för under 70.000 tror jag är ett vinnande koncept, men då ska den självklart leverera "true 16-bit resolution" och inget halvdant som Mamiyas 12-bitars sensor.

De skulle lätt kunna dra ner på allt utom sensorn, som framförallt i mellanformatare är det absolut viktigaste.. Behövs inga onödiga funktioner på mellanformatare. Iaf inte idag om de lyckas pressa priset på den också.. Men men men, vad vet jag om utvecklingskostnader osv osv..


Skillnaden är att du med en 8 megapixels kompaktkamera kan skriva ut en bild i bra kvalitet på ett A2 papper.

APS-C med 12mp når över A0.

Det gäller inte halvformat!


Visst. Bildkvaliten blir bättre, men jag tror att bildkvalitet från k20d eller nikon D300 räcker åt de flesta amatörer som trots allt har kameror idag!
 
Så här har det alltid varit inom all elektronik, en mängd olika format och konstruktioner, innan bara ett enda blir den stora vinnaren!
Jag är inte yrkesfotograf, men ser klart fördelarna med ett enda format, både från tillverkarens sida och konsumentens sida, - mycket, mycket lägre pris är att vänta!
Jag har självklart gått över till FF, tycker APS-C får andra harva med tills vidare ...!

När priset för ett kamerahus D-SLR, FF, kommer ner till nivån 15000:-, och de få tillverkare, som fortfarande vill erbjuda ett kamerahus D-SLR, APS-C till nivån 12000:-, då är valet lätt för oss fotografer, som har insett värdet av prestanda till lägsta pris.
Ni andra lycka till, med det då gamla APS-C formatet!
 
Nu låter du som Roland.

Ja, med visst fog, för när bildkvaliteten i ett mindre och smidigare format tangerar eller kanske rent av kör om det större formatet, så har fördelarna med det egentligen försvunnit. Då finns bara de onödigt höga teknikkostnaderna kvar. Hur många pixlar behöver vi i sensorerna? 50 Mp eller kanske 100? Vilka andra flaskhalsar kommer vi att ha då? Vad klarar skrivare och andra reproduktionsytrustningar att använda i framtiden? Jag tror inte FF är svaret på alla frågor men det måste vara svårt att dra in pengar för att betala en 10-15 ggr dyrare utrustning, än den som behövs för att även mycket kräsna kunder ska bli nöjda med bildkvaliteten.

Precis som Lars Borg skriver så tror även jag att nästa stora trend är att även proffskameror blir mindre till storleken och jag är en av dem som kommer att applådera den utvecklingen. Varför inte utnyttja de möjligheter till miniatyrisering som elektroniken ger. Dessutom finns ju tecken på att både kameror och objektiv kommit att innehålla alltmer luft över tiden för att de ska se mer "maffiga" ut för att glädja de som köper kamera för att imponera på omvärlden i stor utsträckning. Kolla bara på hur dagens jätteobjektiv ser ut i jämförelse med de som gjordes för 20-30 år sedan. Visst en del är beroende på motor i objektiven men inte alla har det ens.

Många kommer precis som med stereoanläggningar att fatta att less is more i vissa sammanhang. Om objektiv måste vara klossiga för att få plats med motorn, då måste motorerna bort i de objektiv som tillverkas för de som vill ha fokus på kompakt utrustning. Om man exv. är backpacker och måste bära runt på sin fotoutrustning hela tiden, så är man glad för varje kilo mindre att bära. Att bära lika många uppsättningar fokusmotorer som man har objektiv när det egentligen bara behövs en - i huset - är inte optimalt på resande fot. Efter utvecklingen av exv. Sonys nya fokusmotor (A200, A300, A350, A700 och A900), så tyder dessutom mycket på att den hänger med de som finns inbyggda i objektiven ganska bra, vilket kan tyckas förvånande det med. Så det är verkligen inte mycket man försakar om man väljer "slanka linjen". Dessutom finns mycket som tyder på att AF-hastigheten i sig äntligen är under debatt, eftersom den i många fall faktiskt äventyrar AF-precisionen. Många är trötta på "fort men fel" och alla eländiga fokusproblem.

Men visst kommer vi att använda olika typer av kameror för olika syften och jag använder själv med glädje min fantastiska lilla Ricoh R7 med anti shake, 28-200 zoom och macro med närgräns 1 cm och ett fantastiskt långt skärpedjup. Till nöds är det faktiskt allt man behöver så länge det är hyfsat ljus och jag har svårt att se att alla de format vi har idag kommer att överleva med någon större marknadsandel och ekonomi. Om FF bara sjunker i pris till räckligt nästa generation av entusiastkameror kommer folk föredra dessa kameror framför APS-C vare sig de behöver det eller ej. APS-C kom till bara av ett enda skäl. När det begav sig var det betydligt billigare med då känd teknik att tillverka dessa mindre sensorer. APS-C var själva förutsättningen för en massmarknad kring DSLR-kameror.

Så ser förutsättningarna inte ut längre, trots att en entusiast kamera med FF fortfarande kostar 15.000 mer än en motsvarande APS-C-variant gör idag. Ingen tror väl att det är för att sensorn i de nya kamerorna står för den prisskillnaden. Så marginalerna är mycket större i det segmentet och det är dessa Pentax just tagit ett historiskt beslut att avstå från för att de inte längre har råd att konkurrera med de stora.

Att sedan jag och andra för länge sedan insett att den bildkvalitet APS-C är mäktig idag skulle räcka för oss till döddagar kommer inte att spela någon som helst roll. Vi kommer som sagt att få FF vare sig vi vill det eller inte och det företag som inte kan erbjuda det kommer att marginaliseras och förmodligen gå under, plågat av både låga marginaler och sjunkande volymer på APS-C-marknaden. APS-C kommer tappa både uppåt till FF och nedåt till det mer smidiga 4:3-kamerorna. Jag tror att det snart bara kommer finnas instegsmodeller kvar på APS-C-marknaden och det för att det är det enda sättet de stora har att möta just 4:3 DSLR:er i det korta perspektivet.
 
Senast ändrad:
Nu har jag varit in på alla profiler av de som diskuterar i denna tråd tror jag. Jag undrar, är det någon som fotograferar överhuvudtaget? :D Hittade en eller två bilder.
 
Nu har jag varit in på alla profiler av de som diskuterar i denna tråd tror jag. Jag undrar, är det någon som fotograferar överhuvudtaget? :D Hittade en eller två bilder.

Du, min hårddisk är full med bilder på allt från tegelväggar till tidningssidor så nog fotograferar jag alltid...
 
....................
.... med glädje min fantastiska lilla Ricoh R7 med anti shake, 28-200 zoom och macro med närgräns 1 cm och ett fantastiskt långt skärpedjup. ......APS-C kom till bara av ett enda skäl. ......
Så ser förutsättningarna inte ut längre, trots att en entusiast kamera med FF fortfarande kostar 15.000 mer än en motsvarande APS-C-variant gör idag. Ingen tror väl att det är för att sensorn i de nya kamerorna står för den prisskillnaden. Så marginalerna är mycket större i det segmentet och det är dessa Pentax just tagit ett historiskt beslut att avstå från för att de inte längre har råd att konkurrera med de stora.

Att sedan jag och andra för länge sedan insett att den bildkvalitet APS-C är mäktig idag skulle räcka för oss till döddagar kommer inte att spela någon som helst roll. Vi kommer som sagt att få FF vare sig vi vill det eller inte och det företag som inte kan erbjuda det kommer att marginaliseras och förmodligen gå under, plågat av både låga marginaler och sjunkande volymer på APS-C-marknaden. APS-C kommer tappa både uppåt till FF och nedåt till det mer smidiga 4:3-kamerorna. Jag tror att det snart bara kommer finnas instegsmodeller kvar på APS-C-marknaden och det för att det är det enda sättet de stora har att möta just 4:3 DSLR:er i det korta perspektivet.

Misstänker att elektroniken behöver lite luft för att det ska bli luftväxling för kylning av elektroniken. Hoppas att vi slipper inbyggd fläkt i framtiden.

Har själv den charmiga men egensinniga? Richo R8.

För min del har jag inget direkt emot sökarna på mina APS. En nackdel med det formatet och speciellt kompakter är dynamiska omfånget, men där har det kommit diverse tricks för att lösa problemet. Det är naturligtvis så att marginalerna är större på småbildskamerorna, men det behövs för att få in utvecklingskostnaderna pga den mindre produktionen. En APS på över 10.000:- har oxå högre marginal än en kamera på 5000:-. Det blir tydligare när man tänker på hur mycket av 5000:- som försvinner för tillverkaren i transport och försäljningsled...

Jag tror istället att instegs DSLR mer eller mindre tynar bort till förmån för mikrosystemen som du bortser ifrån. Men tills dess tror jag att instegaren Pentax K-m kommer att sälja bra(prova AF i svagt ljus med den). Dom DSLR som ligger över insteg och nästa steg(som 50D) kommer att finnas kvar och sen blir det SB(småbild) i proffsklassen. Men bara 5-10år sen har spegeln smällt klart och Mikrosystemen tar över.

Vad gäller Pentax så ligger en chans i MF med 645an, än så länge behöver dom inte konkurrera med lågt brus på högiso och bara Hasselblad och Mamiya är för närvarande konkurrenter. Vad som händer med MF är kanske lite osäkert, men antagligen växer formatet, både i försäljning och antagligen formatet som kan bli fulla 6X4,5 och möjligen 6X6 för Hasselblad.
 
Senast ändrad:
Nu har jag varit in på alla profiler av de som diskuterar i denna tråd tror jag. Jag undrar, är det någon som fotograferar överhuvudtaget? :D Hittade en eller två bilder.

Det kan ju också vara så att de som verkligen har nytta av att lägga ut sina bilder på FS är de som ser en bra och billig möjlighet att marknadsföra sig. Amatörer och en del entusiaster som inte har ambitionerna att sälja sina alster, har betydligt mindre incitament att ladda upp sina bilder än de som är proffs. Svårare behöver det fakltisk inte vara. På samma sätt avstår en hel del fullständigt från att skriva sitt livs fotostory under sin profil eller för den delen att visa alla grejor man har. Har själv funderat över det smarta med att visa upp våra fotoväskor. Kombinerat med hitta.nu eller så är det ju bara att kolla på FS och sedan åka och hämta grejorna. Blev du svettig nu? För så kan denna info utan större fantasi faktiskt användas också.
 
Nu har jag varit in på alla profiler av de som diskuterar i denna tråd tror jag. Jag undrar, är det någon som fotograferar överhuvudtaget? :D Hittade en eller två bilder.

Jättebra fråga faktiskt..haha

Jag föredrar att visa bilder på annat sätt.
Skriva ut, diaprojektor eller utställning :)

Fotosidan är fantastiskt för att kolla på andras bilder dock
 
Det kan ju också vara så att de som verkligen har nytta av att lägga ut sina bilder på FS är de som ser en bra och billig möjlighet att marknadsföra sig. Amatörer och en del entusiaster som inte har ambitionerna att sälja sina alster, har betydligt mindre incitament att ladda upp sina bilder än de som är proffs.

Jag förstår det. Men det är en lite tråkig inställning för mig som är nybörjare. Jag läser trådar som denna på forumet och ser så mycket information och kunnande att jag tänker, "Jisses, här är det folk jag kan lära mig utav.". Sen för att se på bilder och sådant som jag kan relatera till tråden eller liknande, går jag in på deras profilsida och finner att inga bilder finns. Det är lite nedslående, för mig som försöker lära mig av de som kan mer.

Svårare behöver det fakltisk inte vara. På samma sätt avstår en hel del fullständigt från att skriva sitt livs fotostory under sin profil eller för den delen att visa alla grejor man har. Har själv funderat över det smarta med att visa upp våra fotoväskor. Kombinerat med hitta.nu eller så är det ju bara att kolla på FS och sedan åka och hämta grejorna. Blev du svettig nu? För så kan denna info utan större fantasi faktiskt användas också.

Jo, jag har hört det argumentet förr. Anmälde min V4 som skrotad till bilregistret efteråt, man vill ju inte ha biltjuvar på gården. ;) Skämt åsido, jag har faktiskt haft god hjälp av just den informationen med. När jag köpte mina första studioblixtar, kollade jag helt enkelt vilka som hade de jag funderade på att köpa och kontaktade dem med frågor jag hade. Funkade super och fick betydligt bättre svar av dem än i en forumtråd jag startade, som urartade efter två poster, då jag blev rekommenderad att köpa 450000ws PRO foto blixtar för en halv miljon. Och jag har även till min förtjusning faktiskt fått frågor från folk som har varit intresserad av de saker jag har med och jag har blivit glad varje gång jag kunnat hjälpa till.

Alltså, när jag läser att någon tycker det krävs X hastighet på AF. X antal pixlar etc. Blir jag nyfiken och vill se vad det är den personen fotograferar och om det är något jag kan relatera till. Eller bara få uppslag till vad jag kan använda mina saker till, om någon skriver något långt och informativt om det.

Så, med andra ord, även om det inte är av någon nytta för dig att visa dina alster, kanske du kan ge lite tillbaka till andra som försöker förstå sig på eller lära sig. :)

Hursomhelst, är väl så av rubrik man kan bli nu. Återgå. ;)
 
Det blir ingen uppföljare till K20D i betydelsen ett K20D hus med uppdaterade funktioner och prestanda. Det blir en helt ny design och i samband med den släpps även en ny serie av objektiv, som komplement till dagens D FA, DA Star, DA Limited, DA och DA L-serie.

I Hoyas kvartalsrapport från tredje kvartalet förra året, så meddelade Hoya att man satsar på kompakt design, robusthet och vädertålighet. Detta kan innebära en kamera mer i design som K-m, men med mer professionella funktioner och vädertädad, som blir mindre än K20D - men större än K-m (på grund av att vädertätningen och de extra funktionerna tar plats). I en japansk intervju nyligen har representanter från Hoya antytt att de kommer satsa mer på design och hjärta än tidigare, för att erbjuda produkter som mer skiljer sig från konkurrenterna. Exakt vad detta innebär i praktiken får vi se senare under året.

Pentax lever nu i skymundan, och måste parera från två håll:

1) Ovanifrån. Nikon och Canon med varumärken som skriker "yrkeskameror", men som med billigare modeller är inne i Pentax segment.

2) Underfrån. Panasonic och Olympus mindre systemkameror med innovativa lösningar, och en stark betoning på design och användarvänlighet.

Nikon och Canon har tydliga varumärken, och Olympus och Panasonic ser jag som ytterst intressanta på lång sikt - de har skaffat en helt egen nisch med deras micro-four-thirds som jag tror kan attrahera en stor målgrupp så småningom.

Pentax är i mitten av detta och måste på något sätt positionera sig, göra sig unika för att inte anonymiseras. De verkar vara inne på att satsa mer på design och vädertålighet. Det förra är väl sådär tänkt, vem satsar inte på design 2009?, men det senare är intressant. Där finns en nisch ledig.

Sedan att allt annat än fullframe kommer att dö ut inom DSLR tror jag är en stor, stor överdrift. Många av mina polare som springer runt med Canon 1000 och Nikon D60 vet inte ens hur man stavar fullframe. De vill ta bilder, och de vill ta bilder med en kamera som ser hyfsat proffsig ut. Thats it. Och denna marknad är stor - förmodligen en rejäl majoritet av alla DSLR-köpare.

Hursomhelst. Det finns säkert en framtid för Pentax - men då måste de ändra sin strategi. Nu är de i ingemansland utan egen profil, en me-too-produkt, som kommer att självdö om ingenting händer.

Dystert men dessvärre sant tror jag.
 
citat:
"Jag förstår det. Men det är en lite tråkig inställning för mig som är nybörjare. Jag läser trådar som denna på forumet och ser så mycket information och kunnande att jag tänker, "Jisses, här är det folk jag kan lära mig utav.". Sen för att se på bilder och sådant som jag kan relatera till tråden eller liknande, går jag in på deras profilsida och finner att inga bilder finns. Det är lite nedslående, för mig som försöker lära mig av de som kan mer."(slut citat)

Kommentar:
Jag har det mesta av mina äldre bilder i diaformat och jag sitter lite fast i det träsket. Tar ett bra tag innan man får ordning i där är jag rädd. Problemet med inskannade dia är dock att de inte säger en läsare lika mycket som digitala bilder eftersom ju EXIF-info som finns med digitala bilder som metadata helt saknas för inskannade dia. Men visst ska även jag lägga upp lite bilder vad det lider.

Citat:
"Jo, jag har hört det argumentet förr. Anmälde min V4 som skrotad till bilregistret efteråt, man vill ju inte ha biltjuvar på gården. ;) Skämt åsido, jag har faktiskt haft god hjälp av just den informationen med. När jag köpte mina första studioblixtar, kollade jag helt enkelt vilka som hade de jag funderade på att köpa och kontaktade dem med frågor jag hade. Funkade super och fick betydligt bättre svar av dem än i en forumtråd jag startade, som urartade efter två poster, då jag blev rekommenderad att köpa 450000ws PRO foto blixtar för en halv miljon. Och jag har även till min förtjusning faktiskt fått frågor från folk som har varit intresserad av de saker jag har med och jag har blivit glad varje gång jag kunnat hjälpa till.

Alltså, när jag läser att någon tycker det krävs X hastighet på AF. X antal pixlar etc. Blir jag nyfiken och vill se vad det är den personen fotograferar och om det är något jag kan relatera till. Eller bara få uppslag till vad jag kan använda mina saker till, om någon skriver något långt och informativt om det.

Så, med andra ord, även om det inte är av någon nytta för dig att visa dina alster, kanske du kan ge lite tillbaka till andra som försöker förstå sig på eller lära sig. :)

Hur som helst, är väl så av rubrik man kan bli nu. Återgå." (slut citat)

Kommentar:
Faktum är att jag idag har raderat allt jag haft i min kameraväska på FS. Man kan ju bara undra hur ett försäkringsbolag skulle se på en sån här sak om de visste. Klar riskexponering är det. Om man dessutom lite glad upplyser om att man ska åka iväg nånstans så vet ju buset dessutom precis när de kan komma och hämta åtminstone en del av grejorna.
 
citat:
idag har raderat allt jag haft i min kameraväska på FS. Man kan ju bara undra hur ett försäkringsbolag skulle se på en sån här sak om de visste. Klar riskexponering är det. Om man dessutom lite glad upplyser om att man ska åka iväg nånstans så vet ju buset dessutom precis när de kan komma och hämta åtminstone en del av grejorna.

Det är ju längre något problem för oss pentaxianer då vår utrustning nu är värdelös. För som vi alla redan vet så kommer ju Hoya lägga ner Pentax alternativt skapa en "HELT NY" objektivfattning som gör att det vi redan har blir oanvändbart.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.