Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya kameror till sommaren - officiellt.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker det ser märkt ut för pentax nu eller var det samsung?

Det skulle verkligen se mörkt ut för Pentax om de i dagens kärva ekonomiska läge släppte en digital mellanformatare som det knappt finns några kunder till. Utvecklingskostnaderna för en sådan produkt är enorma. Även modefotografer och fashion-industrin i världen drabbas nu hårt av det ekonomiska läget. I Sverige har vi deflation, det vill säga att priserna sjunker till en följd av att konsumenterna saknar pengar. Detta fenomen avspeglas i hela världen - konsumenterna håller hårt på sina pengar, och utan konsumenter som köper produkter - desto färre produkter att sälja och desto färre pengar till företagen som tillverkar produkter och då måste de dra åt svångremmen och så vidare.

Världen befinner sig i en ekonomisk kris.
Ingen tillverkare släppte egentligen något verkligt intressant på PMA-mässan, alla har dragit i bromsen och håller en avvaktande inställning för de väntar på att det ekonomiska läget i världsekonomin ska förbättras.
 
Jag fattar inte varför Pentax kör sig själva i graven.. vad är vitsen med det?

Vad är vitsen med att påstå att Pentax kör sig själva i graven bara för att de har en 18 månaders produktcykel på sina systemkameror? De nya kamerorna från Pentax kommer till sommaren och efter sommaren. Nog tycker jag det är väl tidigt att göra den bedömning som du nu har gjort...
 
Senast ändrad:
Mindre försäljning ger med några månaders framskjuten nylansering lika mycket pengar i kassan för nuvarande produkter.

Det har aldrig varit prat om något annat än att K300D skulle komma ut i butik till sommaren och K30D efter sommaren, så där har det inte skett någon försening eller förändring. Det enda som nu har hänt är att Pentax väljer att inte redan nu presentera dem, de väljer att presentera dem när de är närmare att komma ut i butik.

Skulle de presentera dem nu, trots att det är några månader kvar till försäljningsstart, så skulle det störa försäljningen av dagens K20D och K200D.
 
Senast ändrad:
Sen kan man ju fundera om en K30 blir samma "halvfabrikat" som K10 var, som trots att den blev vald till bästa hit och dit, uppvisade sådana brister att den snabbt ersattes av k20.

Pentax har en produktcykel på 18 månader för det marknadssegment som K10D och k20D ligger inom. K20D lanserades 18 månader efter K10D, och K30D lanseras 18 månader efter K20D. Det har inget att göra med att produkterna är "halvfabrikat" och snabbt måste ersättas för att de har brister.

Nya kameror kommer hela tiden från konkurrenterna och för att hålla sig konkurrenskraftig gentemot konkurrenterna så har man valt att ha denna längd på produktcykeln.

Det är iaf längre än de 6 månader som gäller för de digitala kompakterna...
 
Ajdå, det är ju precis vad de gör...

Den digitala mellanformataren har varit färdig för produktlansering länge, men Pentax är fullt medveten om att den inte blir någon storsäljare och det är ju väldigt positivt att de inte kommer satsa några direkta resurser på vare sig produktlansering, produktion eller försäljning av dem - för det finns ingen chans i världen att hämta hem den produktutvecklingen i dagens läge. Pentax har slagit till bromsen och håller en låg profil. Kameran ska ju bara säljas i Japan.

Om det ekonomiska läget i världen vore annorlunda, då fanns det större anledning att satsa på den - men inte som det ser ut nu. Det håller helt enkelt inte.

Canon, Nikon och Sony förlorar massor på sina 24x36 som de måste sälja massor av för att kompensera de låga marginalerna på dessa produkter - och tillväxten av den marknaden har bromsats in på grund av den kärva världsekonomin. Jag är väldigt glad att Pentax inte har satsat på det racet. Det ser mörkt ut för Canon, Nikon och Sony.
 
Det skulle verkligen se mörkt ut för Pentax om de i dagens kärva ekonomiska läge släppte en digital mellanformatare som det knappt finns några kunder till. .............

Men Samsung har presenterat NX som kommer i ~höst. Pentax har nu sagt att 645D kommer även om det bara blir i Japan, kanske släpps till Jul så Japsar med klöver får en fin Julklapp...

Dom som inte släpper nåt missar marknadsandelar om konkurrenten kommer med nytt.
 
Med tanke på att Roland ibland låter som han vore anställd av Pentax ibland, så är det nog tydligare om han använder citationstecken när han citerar.

Löjligt. Andra fattade ju, det verkar ju bara vara som det var du som inte fattade. Men jag kan skicka dig en special e-post varje gång jag skriver ett inlägg, som är formulerat enbart för dig. Ett för de andra och ett för enbart dig, eftersom du uppenbarligen behöver någon form av specialbehandling för att förstå det jag skriver.

Jag har många gånger dementerat att jag jobbar för Pentax och om du inte kan ta till dig detta så kan jag inte hjälpa dig.
 
Vad är vitsen med att påstå att Pentax kör sig själva i graven bara för att de har en 18 månaders produktcykel på sina systemkameror? De nya kamerorna från Pentax kommer till sommaren och efter sommaren. Nog tycker jag det är väl tidigt att göra den bedömning som du nu har gjort...

Alltså jag blir bara lite sur och ledsen när det händer häftiga grejer hos de små :) jag har alltid gillat pentax..Har alltid gillat mindre innovativa tillverkare, var nära att bli en pentax för några år sen.

Det jag menar är att det känns som pentax inte gjort så bra val sen digitala åldern..

Instegs-KM och nya superzoomen känns som det första riktigt bra marknadsmässiga utvecklingsvalet så företaget kan börja med att dra in cash, och sen börja utveckla riiiktigt bra grejer :)
Som en digital 6x7 ;P
 
!!!

NX är ju mikroformat... ingen digital mellanformatare.
NX har därför bättre förutsättningar på marknaden.
Jag tror inte alls på produkter ovanför APS-C, inte med dagens världsekonomi.

Du svarade på detta:
(Bofoto) "Men Samsung har presenterat NX som kommer i ~höst."

Och det jag svarade på var:
(Mabo) "Världen befinner sig i en ekonomisk kris.
Ingen tillverkare släppte egentligen något verkligt intressant på PMA-mässan, alla har dragit i bromsen och håller en avvaktande inställning för de väntar på att det ekonomiska läget i världsekonomin ska förbättras."

(Läses med fördel nedifrån)
 
K10D var ju en succé och fick stor medial uppmärksamhet och tog storslam med de största prisen i foto under ett och samma år... DA Limited-serien har ju blivit populära och uppskattade. Exempelvis. Nog har Pentax gjort många bra, uppskattade val genom åren tycker jag. Däremot så har väl inte marknaden alltid förstått hur bra Pentax varit, men det är en annan historia...
 
Bra val?

..............
Det jag menar är att det känns som pentax inte gjort så bra val sen digitala åldern..
Instegs-KM och nya superzoomen känns som det första riktigt bra marknadsmässiga utvecklingsvalet så företaget kan börja med att dra in cash, och sen börja utveckla riiiktigt bra grejer :)
Som en digital 6x7 ;P

Själv tycker jag att K10/100D var bra och dom sålde nog hyggligt oxå, sen kom K20/200 där kanske K200D var ett större steg. K20/200 hade nog varit lika även om inte Hoya hade tagit över, men kanske inte sålde så bra, en anledning kan vara att K20 prissattes lite högre.

Sonys övertagande av Konica/Minoltas kamera... var en större grej än när Hoya tog över Pentax, men att det inte har hänt mer med Pentax under en tid är ganska naturligt.

Vad det innebär att K-m kom vet vi naturligtvis inte riktigt, men antagligen kommer K200D efterföljare att mer bli en fortsättning på K20D och K30D blir då oxå nåt liknande Nikon D300/Olympus E3 eller en nivå högre. Bättre autofokus i dåligt ljus blir det i alla fall(finns redan på K-m). Men 5 modeller som Olympus har kommer nog inte(med samma format) från Pentax.

En digital 67 funderar säkert Pentax på, men lär inte komma på några år. En digital 67a med fullt format skulle idag knappast gå på under 300.000:-. Men frågan är vad 645an blir? Om jag fattade rätt så är objektivet DA55 som skulle bli normal skrotat. Det betyder antagligen att det blir en stötte sensor, troligen fullt 6X4,5 format och det borde betyda 150-200.000:-.
 
Världen befinner sig i en ekonomisk kris.
Ingen tillverkare släppte egentligen något verkligt intressant på PMA-mässan, alla har dragit i bromsen och håller en avvaktande inställning för de väntar på att det ekonomiska läget i världsekonomin ska förbättras.

Riktigt bra sagt. Hoppas att FotoZ inte är den ända som har uppmärksammat att finanskrisen påverkar alla.....även pentax
 
Att det blir en uppföljare till k20d är ju jättebra nyheter!
Att det dessutom blir en mellanformatare som kommer att komma ut är ännu bättre nyheter.

Ny glugg ute på PMA.
DA 55* ute nu!
60-250 På gång, snart ute i butik

Ny kamera på PMA och fler nyheter på G!

Mellanformataren.....Okej den kommer bara släppas i japan...och? Världen importerar både till höger och till vänster. Skulle inte förvåna mig om svenska fotobutiker köper in exemplar från japan.

Det är ju inte direkt omöjligt att hitta japans mat i sveriges matbutiker (tvärtom) Samma borde gälla kameror.

Jag skulle bara vilja fråga de som fortfarande tror att pentax kommer gå i konkurs......hur tänker ni nu?
 
Löjligt. Andra fattade ju, det verkar ju bara vara som det var du som inte fattade. Men jag kan skicka dig en special e-post varje gång jag skriver ett inlägg, som är formulerat enbart för dig. Ett för de andra och ett för enbart dig, eftersom du uppenbarligen behöver någon form av specialbehandling för att förstå det jag skriver.

Jag har många gånger dementerat att jag jobbar för Pentax och om du inte kan ta till dig detta så kan jag inte hjälpa dig.

Det räcker med att du använder citationstecken. Något mer behövs nog inte.
 
Nu är du larvig. Jag översatte deras egen text texten på tyska till svenska.
Jag jobbar inte för företaget för det.

Kanske det, men det blir jäkligt rörigt om man inte vet vem som sagt vad i forum som dessa. Vi har redan skrivit fyra inlägg till följd av detta som ett litet exempel bara.
 
Det räcker med att du använder citationstecken. Något mer behövs nog inte.

Jag kunde inte använda citationstecken eftersom citationstecken innebär citat.
Det var min översättning, inte någon annans. Om jag hade citerat någon annans översättning så hade jag använt citationstecken, men nu var det inte någon annans översättning, utan min. Så min översättning var inte något citat. Min översättning var en tolkning av det tyska citatet, och därför använde jag inte citationstecken för min översättning eftersom det inte var ett citat.

Jag kan ju inte bryta mot svenska språkregler för användning av citationstecken bara för din skull.
 
Kanske det, men det blir jäkligt rörigt om man inte vet vem som sagt vad i forum som dessa. Vi har redan skrivit fyra inlägg till följd av detta som ett litet exempel bara.

Fortfarande var det du som inte fattade, men de andra förstod.
Och det är fortfarande så att jag inte jobbar på Pentax. Oavsett hur många gånger du påstår att jag jobbar på Pentax så är det fortfarande du som för med osanning.
Det är ett faktum att jag inte jobbar på Pentax och det är bara för dig att inse det. Det är inte något "kanske" i detta, utan ett faktum.

Lägg av nu Sten-Åke, du gör dig bara själv löjlig.
Sen tycker jag det är tråkigt att du använder svordomar i ett inlägg "jäkligt rörigt" - du hade gärna fått formulera det på ett trevligare och mer vårdat sätt.
 
Senast ändrad:
Men Bofoto, som jag skrev så befinner sig världen i ekonomisk kris.
NX är en konsumentprodukt, det är ingen digital mellanformatare eller 24x36.
Självfallet kommer det att släppas rena konsumentprodukter i fortsättningen, och Pentax kommer ju med sin K300D till sommaren.

Det inlägget jag svarade på, som du kommenterade med Samsung NX, handlade ju om de dyra proffesionella kamerorna. NX är ju en helt annan typ av produkt. Vanliga konsumenter har inte råd med 24x36 och digitala mellanformatare. Särskilt ännu mindre råd nu än tidigare. Och proffsen börjar redan nu dra in på sina investeringar av produkter, för det är för dyrt. Det börjar redan nu skönjas en avmattning i jobben som proffsen får. Företagen börjar planera billigare, enklare reklamkampanjer. Jag vet flera företag som har omförhandlat sina reklamkontrakt, som avbryter samarbete med sina PR-byråer och gör allt för att rationalisera sin marknadskommunikation. Detta händer på hela marknaden, oavsett bransch.

Det blir mindre och mindre för proffsfotograferna att göra och därmed blir det mindre investeringsvilja från dem att köpa nya produkter. De produkter som de redan har och använder i sin verksamhet kommer de troligen använda längre innan de byter ut dem - som ett svar på det kärva ekonomiska läget.

Canon, Nikon och Sony hoppades på att instegsmodellerna för 24x36 skulle attrahera masskonsumtion, men det är uppenbart nu att så blir det inte. Så 24x36 börjar dö på konsumentmarknaden, samtidigt som proffsen drar ner på sina inköp.

Därför menar jag att Canon, Nikon och Sony är mer illa utsatt än Pentax är - för Pentax har inte hoppat på 24x36 racet och drabbas därför inte av det kostnadskrävande marknadskrig som pågår där. Sony är nog det företag som ligger sämst till och det kan bli så att deras satsning på 24x36 blir företags fall när det gäller systemkameror.

På PMA var det inget riktigt spännande som kom. Mest bara nya digitala kompakter.

Att Samsung har släppt designstudie och offentliggjort namnet på sitt mikro-system, är för all del intressant - men produkten var väntad. Några tekniska detaljer fanns ju knappt alls heller så produkten ligger fortfarande fram i tiden och dessutom är det ju en ren konsumentprodukt.

Överlag så kan nog PMA-mässan redan nu bedömas som väldigt avslagen med låg profil. Det tycker jag absolut. Som jag ser det är årets PMA det svagaste på många år, och jag kopplar det till världsekonomins kärva läge.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.