Men Bofoto, som jag skrev så befinner sig världen i ekonomisk kris.
NX är en konsumentprodukt, det är ingen digital mellanformatare eller 24x36.
Självfallet kommer det att släppas rena konsumentprodukter i fortsättningen, och Pentax kommer ju med sin K300D till sommaren.
Det inlägget jag svarade på, som du kommenterade med Samsung NX, handlade ju om de dyra proffesionella kamerorna. NX är ju en helt annan typ av produkt. Vanliga konsumenter har inte råd med 24x36 och digitala mellanformatare. Särskilt ännu mindre råd nu än tidigare. Och proffsen börjar redan nu dra in på sina investeringar av produkter, för det är för dyrt. Det börjar redan nu skönjas en avmattning i jobben som proffsen får. Företagen börjar planera billigare, enklare reklamkampanjer. Jag vet flera företag som har omförhandlat sina reklamkontrakt, som avbryter samarbete med sina PR-byråer och gör allt för att rationalisera sin marknadskommunikation. Detta händer på hela marknaden, oavsett bransch.
Det blir mindre och mindre för proffsfotograferna att göra och därmed blir det mindre investeringsvilja från dem att köpa nya produkter. De produkter som de redan har och använder i sin verksamhet kommer de troligen använda längre innan de byter ut dem - som ett svar på det kärva ekonomiska läget.
Canon, Nikon och Sony hoppades på att instegsmodellerna för 24x36 skulle attrahera masskonsumtion, men det är uppenbart nu att så blir det inte. Så 24x36 börjar dö på konsumentmarknaden, samtidigt som proffsen drar ner på sina inköp.
Därför menar jag att Canon, Nikon och Sony är mer illa utsatt än Pentax är - för Pentax har inte hoppat på 24x36 racet och drabbas därför inte av det kostnadskrävande marknadskrig som pågår där. Sony är nog det företag som ligger sämst till och det kan bli så att deras satsning på 24x36 blir företags fall när det gäller systemkameror.
På PMA var det inget riktigt spännande som kom. Mest bara nya digitala kompakter.
Att Samsung har släppt designstudie och offentliggjort namnet på sitt mikro-system, är för all del intressant - men produkten var väntad. Några tekniska detaljer fanns ju knappt alls heller så produkten ligger fortfarande fram i tiden och dessutom är det ju en ren konsumentprodukt.
Överlag så kan nog PMA-mässan redan nu bedömas som väldigt avslagen med låg profil. Det tycker jag absolut. Som jag ser det är årets PMA det svagaste på många år, och jag kopplar det till världsekonomins kärva läge.