Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya kameror till sommaren - officiellt.

Produkter
(logga in för att koppla)
Problemet är att Pentax får svårt att släppa en FF-kamera, eftersom man inte längre tillverkar "FF-optik". Det är en skuta man inte vänder på i första taget.
 
De bör komma med en FF, eller åtminstone säga att de kommer att komma med en FF i framtiden. Inte så mycket för att locka nya kunder som för att behålla sina befintliga.

Jag tror det finns många som efter ett tag vill byta upp sig och finns det då inget så... Det kan som sagt räcka med att säga att det kommer en FF, men det blir inte denna sommaren.
 
Är inte en del av de nya gluggarna FF-kompatibla? De får väl bita i det sura äpplet och ta upp produktionen av några gamla, hur besvärligt, dyrt och tokigt det än känns. Det finns ju en del bra att ta av.
 
Roland, när du skriver "vi", så är ju det lustiga att det passar så bra därför att du är verkligen "vi" med Penatx.

Nej, jag är inte "vi" med Pentax. Det är helt din egen felaktiga tolkning och ditt eget missförstånd. Pentax är ett företag och jag är en privatperson. Om du inte kan skilja mellan mig och Pentax så har du ett problem och det problemet är inte mitt. Kom inte och anklaga mig för ditt eget problem.

Jag har återigen sagt gång på gång flera gånger att jag inte arbetar för Pentax, mer kan jag knappast göra. Om du fortfarande tror att jag jobbar på Pentax, trots alla mina uttalanden om motsatsen, så är det ditt problem och din tro som inte har med mig att göra.

Om du inte tror mig så kan jag inte hjälpa dig.
Det är inte mitt fel att du tror att jag arbetar på Pentax, jag har aldrig påstått att jag arbetar på Pentax. Jag har hela tiden sagt att jag inte gör det.
Jag har hela tiden haft en väldigt klar linje i detta.

Du hittar på saker om mig som inte stämmer, och det vore bra om du lade av med det.

Återigen, övriga i tråden förstod vad jag menade. Du var den enda som inte gjorde det. Grunden för ditt missförstånd är att du tror att jag jobbar på Pentax, om du hade accepterat att jag inte jobbar på Pentax, om du hade trott på mig när jag säger att jag inte jobbar på Pentax, så hade du inte gjort den feltolkning som du gjorde. Det är alltså du som är ansvarig för din feltolkning, inte jag.
Jag har hela tiden sagt att jag inte jobbar på Pentax, och därmed är jag inte skyldig till din tolkning att jag jobbar på Pentax. Jag kan inte göra mer än att säga att jag inte jobbar på Pentax, för det är sant.
Om du inte tror mig så kan jag inte hjälpa dig.
 
Senast ändrad:
Jörgen, mina analyser är inte världsfrånvända.
I flera år har 24x36 lägret pratat om APS-C kamerornas snara död och att 24x36 kommer att ta över marknaden. I flera år har 24x36 lägret pratat om att 24x36 kamerorna kommer att hamna på en prisnivå som ligger på kring 10 000 SEK för den billigaste modellen och därmed kommer det inte finnas utrymme på marknaden för APS-C.

Och lustigt nog kommer dessa påståenden alltid från Nikon och Canon fanboys som hela tiden utgår från att Nikon och Canon gör allt rätt och att Pentax, som inte satsar på 24x36, gör helt fel.

Men fortfarande har inte 24x36 tagit över marknaden och fortfarande så är APS-C i hög grad levande. Jag har ju fått rätt hela tiden, men som vanligt klarar ni inte att erkänna felet i era egna analyser. APS-C är inte alls dött, inte ens döende.
24x36 är inte alls på väg att ta över marknaden. Det kan ju vem som helst se utom ni som är Canon och Nikon fanboys som helt har gått på dessa företags marknadsföring av 24x36.

Så när det gäller "världsfrånvända analyser", så ska du inte kasta sten i glashus Jörgen. Ta och se dina egna brister för omväxlings skull istället för att bara klaga på mig hela tiden.

Den kris som marknaden nu uppvisar är ingen kris som går över på ett par månader.
Vi har fortfarande sett endast början.

Marknaden kommer att fortsätta att sjunka under de närmaste åren. I USA går fotobutiker i konkurs och det talas om en 40 procentig minskning av försäljningsvolymerna för digitalkameror.

Detta är inte precis en marknad som kommer att svälja svindyra 24x36 kameror.
Detta är inte precis en marknad där 24x36 kameror kommer vara det som konsumenterna främst suktar efter i en tid av massarbetslöshet, ekonmisk recession, enorma finansiella stödpaket och bankers motvilja till upplåning. Vi får allt fler som går i personlig konkurs. Allt fler kreditkort indragna. Konsumtionen sjunker. Färre människor har jobb.

Jag må vara en idiot som är övertygad om att lyxprodukter som 24x36 inte är det som konsumenter som tvingas hålla hårt i plånboken, främst är det som kommer att köpas när det blir några kronor över när mat och hyra är betald.

Men låt mig då vara den idioten. Jag ser mig som en realistisk idiot som ser verkligheten som den är, istället för den enorma skönmålning som 24x36 lägret gör.

Nog tycker jag det är mer logiskt att man i tider av ekonomisk kris köper billigare produkter istället för dyrare produkter... Så världsfrånvänd är min enkla analys!

Du tycks ha missat att vi står inför den värsta och mest djupgående ekonomiska krisen någonsin i världshistorien. Vi har bara sett början, och det blir ingen ljusning förränn tidigast om 4-5 år.
 
Senast ändrad:
SKRATT! Vad får du allt ifrån, du använder väl inte olagliga substanser?

I egenskap av vegan som varken röker - och röker ingenting alls -, nyttjar alkohol, koffein eller nikotin, eller ens några mediciner av vad det nu kan vara, jag har inte ens tagit en vanlig huvudvärkstablett på över tjugo år! - så förstår jag inte din kommentar.

Har ALDRIG någonsin stött på en större FANBOY än dig :)

Vilket säger mer om dig än om mig.

Jag förstår att pentax la ner sin svenska avdelning, varför betala för medelmåttor när man har Roland som jobbar gratis för pentax dygnet runt :)

För det första så jobbar jag inte dygnet runt. Jag har tid för att sova, umgås med min familj, och massa hobbies, förutom jobbet.

För det andra så jobbar jag inte för Pentax och har aldrig gjort det heller.

om du inte visste det så går Canon fabriken för högtryck

Självfallet går Canon-fabriken för högtryck eftersom de har skrinlagt sina investeringsplaner på nya fabriker, det gör ju att den enskilda fabrik som Canon har, har fått mer att göra. Hämtar man hem produktion från andra fabriker och lägger i en fabrik, så får den fabriken mycket att göra. Jag ser inget konstigt i detta och förstår inte din argumentation.

De lägger ner just på grund av världsekonomins dåliga ställning just nu.

ALLA drabbas av den ekonomiska nedgången, så även Canon.
Det är bara i din Canon-fantasi som Canon står orubbade i den tid som är nu.
 
pentax europe sa att de inte kommer släppa en uppföljare till pentax k20d utan en annorlunda kamera....

Det blir ingen uppföljare till K20D i betydelsen ett K20D hus med uppdaterade funktioner och prestanda. Det blir en helt ny design och i samband med den släpps även en ny serie av objektiv, som komplement till dagens D FA, DA Star, DA Limited, DA och DA L-serie.

I Hoyas kvartalsrapport från tredje kvartalet förra året, så meddelade Hoya att man satsar på kompakt design, robusthet och vädertålighet. Detta kan innebära en kamera mer i design som K-m, men med mer professionella funktioner och vädertädad, som blir mindre än K20D - men större än K-m (på grund av att vädertätningen och de extra funktionerna tar plats). I en japansk intervju nyligen har representanter från Hoya antytt att de kommer satsa mer på design och hjärta än tidigare, för att erbjuda produkter som mer skiljer sig från konkurrenterna. Exakt vad detta innebär i praktiken får vi se senare under året.
 
Det blir ingen uppföljare till K20D i betydelsen ett K20D hus med uppdaterade funktioner och prestanda. Det blir en helt ny design och i samband med den släpps även en ny serie av objektiv, som komplement till dagens D FA, DA Star, DA Limited, DA och DA L-serie.

I Hoyas kvartalsrapport från tredje kvartalet förra året, så meddelade Hoya att man satsar på kompakt design, robusthet och vädertålighet. Detta kan innebära en kamera mer i design som K-m, men med mer professionella funktioner och vädertädad, som blir mindre än K20D - men större än K-m (på grund av att vädertätningen och de extra funktionerna tar plats). I en japansk intervju nyligen har representanter från Hoya antytt att de kommer satsa mer på design och hjärta än tidigare, för att erbjuda produkter som mer skiljer sig från konkurrenterna. Exakt vad detta innebär i praktiken får vi se senare under året.

En tolkning av intervjun skulle kunna vara att det blir en kamera som motsvarar en vidareutveckling av K20D fast i en storlek/form som motsvarar K200D.
Det tycker iaf jag låter attraktivt. För det är väl det som är en av fördelarna med ASP-C; att kamerorna är mindre än FF-kameror!
 
Det skrivs mycket om efterföljaren till K20D, men även K200D ska ha en efterföljare. Eftersom K200D hamnade nära K-m när den kom, så tror jag att K200Ds efterföljare kommer att påminna mer om en efterföljare till K20D. Frågan är åtminstone för mig, om inte den kameran passar bättre, åtminstone ekonomiskt.
Men än så länge innan jag sett nåt av husen, så är DA15/4 mest intressant.

Nu finns K-m, så nya modellen efter K200D kanske heter K-x och toppmodellen K3 eller K-l, men vi får se.
 
24x36 är inte alls på väg att ta över marknaden. Det kan ju vem som helst se utom ni som är Canon och Nikon fanboys som helt har gått på dessa företags marknadsföring av 24x36.
Hur gick diskussionen för 7-8 år sedan, Roland?

Då gick argumenten ut på att DSLR:er knappast skulle bli "var mans egendom" i någon nära framtid pga det enormt höga priset. Men det är klart, sades det, att så stora sensorer som 18x24mm (APS) kostar ju massor att tillverka.

7-8 år senare köper vi alltså mångdubbelt bättre DSLR:er för en spottstyver, jämfört med de 25-30000kr vi då gav för en Nikon D100 eller Fuji S1 -- betydligt mer än vi idag ger för en FF Nikon D700.Varför skulle denna teknisk-ekonomiska utveckling stanna av vid just APS-formatet? För att Pentax valt att stanna där? Skulle inte tro det...
 
Nej, jag är inte "vi" med Pentax. Det är helt din egen felaktiga tolkning och ditt eget missförstånd. Pentax är ett företag och jag är en privatperson. Om du inte kan skilja mellan mig och Pentax så har du ett problem och det problemet är inte mitt. Kom inte och anklaga mig för ditt eget problem.

Jag hör dig Roland. :)
 
Det hänger på Canon/Nikon/Sony, dom kommer ju att fortsätta sälja 1000D, 450D och 50D resp, D60, D80 och D300 resp. A200, A300 och A700 och efterföljande modeller. Tror inte Canon 50D kommer att konkurrera med en 5D light eller att Nikon D300 får konkurrens av en Nikon D700 light. Frågan är var dom drar gränsen, Eftersom Nikon D300 kostar mest av ovanstående skulle Nikon kunna komma med en modell där och sluta med D300, men törs dom det. En kamera med en större/bättre sensor än Canon 50D men sämre på allt övrigt och dyrare. Sony skulle nog ha mest att vinna, eftersom deras A900 antagligen inte säljer så bra, men kanske en enkel kamera på 15-16000:- skulle locka?
 
Eftersom Nikon D300 kostar mest av ovanstående skulle Nikon kunna komma med en modell där och sluta med D300, men törs dom det. En kamera med en större/bättre sensor än Canon 50D men sämre på allt övrigt och dyrare. Sony skulle nog ha mest att vinna, eftersom deras A900 antagligen inte säljer så bra, men kanske en enkel kamera på 15-16000:- skulle locka?
Förr eller senare kommer en sådan kamera. En D3/D700 12MP-sensor kostar idag uppskattningsvis klart mindre än de 10000kr den kostade som reservdel för ett år (och tiotusentals sålda sensorer) sedan. Ett D90-hus kostar uppskattningsvis ~7000kr utan sensor. Var och en får dra sina egna slutsatser om vad färdriktningen och kostnadsnivån för framtida DSLR:er är.
 
Du tycks ha missat att vi står inför den värsta och mest djupgående ekonomiska krisen någonsin i världshistorien. Vi har bara sett början, och det blir ingen ljusning förränn tidigast om 4-5 år.
Har inte alls missat det. Faktum är att jag sålde allt aktierealaterat jag hade i pensionsförsäkringar och liknande, redan hösten 2007. Då "stod vi inför" en mycket djup lågkonjunktur. Nu är vi, sedan länge, mitt uppe i krisen -- och jag köper gradvis tillbaka fondandelarna för 30-50% av försäljningspriset :) Jag är däremot mycket tveksam till att vi skall behöva vänta tills 2014 innan vi ens ser en ljusning...

Hur som helst, det tar säkert ett tag till, och självklart påverkar en djup lågkonjunktur efterfrågan på kapitalvaror som DSLR:er. Det tror jag de flesta håller med om. Problemet är att du blandar ihop ekonomisk utveckling med den tekniska. Vad säger att tekniken -- på sikt -- avstannar eller tar en annan väg, bara för att efterfrågan under en period sjunker?
 
Senast ändrad:
Hur gick diskussionen för 7-8 år sedan, Roland?

Då gick argumenten ut på att DSLR:er knappast skulle bli "var mans egendom" i någon nära framtid pga det enormt höga priset. Men det är klart, sades det, att så stora sensorer som 18x24mm (APS) kostar ju massor att tillverka.

7-8 år senare köper vi alltså mångdubbelt bättre DSLR:er för en spottstyver, jämfört med de 25-30000kr vi då gav för en Nikon D100 eller Fuji S1 -- betydligt mer än vi idag ger för en FF Nikon D700.Varför skulle denna teknisk-ekonomiska utveckling stanna av vid just APS-formatet? För att Pentax valt att stanna där? Skulle inte tro det...

Jag tror helt som du Jörgen, men Roland har en poäng i att krisen faktiskt får flytten till FF att sakta ner lite. Det kan visa sig vara det som kommer rädda Pentax från att helt slås ut. Har dock svårt att se att de kan åstadkomma annat än en gäspning med en ny high end kamera med APS-C sensor. Många undrar väl snarst om det överhuvudtaget blir några fler high end APS-C-modeller från de stora och om APS-C bara blir något för de billigare modellerna ett tag till innan transitionen från APS-C till FF är full genomförd. Med stora volymer av FF-sensorer sjunker priserna på dessa också även om de alltid kommer att vara dyrare än APS-C.

Sen ska vi nog inte dra så stora växlar på vad som sker i Sverige för vi har krisen dubbelt i kamerabranschen, eftersom ju kronan har tappat så mycket i värde relativt omvärlden. För folk som fortfarande har jobb i länder med de stora valutorna har väl inte så mycket ändrats i sak. Sjunker efterfrågan på kameror, så borde ju priserna snarast gå ner i dessa länder. Men vi är definitivt drabbade och nu stiger priserna snabbt på importvarorna när handlarna måste fylla på lagren med dyra nya produkter. Köpte två 1 Gb standardminnen till en gammal HP idag. För en månad sedan kostade de drygt 400 spänn styck. Idag kostade samma minnen 650 spänn styck!

Rolands argumentation blir konstig tycker jag när han försöker göra en dygd av en nödvändighet. Pentax har uppenbarligen inte råd att vara med i kriget med marknadsledarna och så har det nog varit ett bra tag nu. Jag tror de kommer få svårt när deras installerade bas migrerar när de ser att Pentax blir ett tekniskt stickspår med sämre utveckling än konkurrenterna. Det kan gå väldigt snabbt när det händer. Det är bara några år sedan Minolta kastade in handduken och man satt där med sin 7D och undrade om man skulle köpa en Nikon istället (har aldrig gillat Canons klossiga hus som ser mer ut som gummiklumpar än en kameror eller ergonomin, så det har aldrig varit ett alternativ för mig). Jag stannade och de som gjorde samma sak kunde en kort tid göra verkliga fynd på en objektivmarknad för Minolta som aldrig varit bättre för köparen. Men det var en nära döden upplevelse för många innan man visste vad Sony verkligen ville. Det företaget verkar vara otroligt infotätt och läcker i princip inget de inte vill ska läcka ut.

Att Pentax kanske satsar på mindre ultrakompetenta ultrakompakta hus är intressant i sig för mig. Problemet är bara att hos konkurrenterna kan både proffs och entusiaster komplettera de klossiga FF-proffs och till viss del även entusiasthusen med ett kompaktare FF-hus eller för den delen ett APS-C-hus som de kan ha gemensamma tillbehör till. Få eller ingen som har ett proffshus av annat märke skulle köpa en Pentax hur kompetent den annars skulle vara och sen tvingas hålla sig med dubbelt av allt. Hur man än vänder på det så kommer det bli tungt för de som inte har ett FF-spår, för de kommer vara helt hänvisade att slåss på lågmarginalmarknaden för APS-C. De andra tillverkarna har fler möjligheter och det gäller deras kunder också och det är det som kommer att fälla avgörandet. Pentax ser väldigt sårbart ut just nu.
 
Senast ändrad:
Roland har en poäng i att krisen faktiskt får flytten till FF att sakta ner lite.

Handlar det verkligen om en flytt?

Det var ju nästan tal om en "flytt" från 24*36 till APS-C tills alldeles nyss, men denna flytt kom ju bara halvvägs. Ser man till genomsnittsfotografens objektivpark så har denne gissningsvis hälften APS-C -optimerade objektiv och hälften FF-optik kvar sedan tidigare. För denne är det säkert intressant att fortsätta använda bägge sorterna.
Det blev ju ingen flytt från kompakter till systemare. Man kör bägge. Det är ingen utslagningstävling a la Highlander "there can only be one" längre eftersom vi inte har ett film-medium att anpassa oss till. Det öppnar för ett sanisurium av av olika format på husen. Bara Canon har ju tre systemstorlekar och 50-an funkar på alla tre. Inga problem.

Nischen större format kanske bara tar lite längre tid på sig att etablera sig än det skulle gjort utan kris, men stoppa den går nog inte. Mellanformat lever ju trots sina klena volymer.

Det säljs kompakter för 5000+ och systemhus för runt 3000. Det är inte längre priset eller häftighetsfaktorn som avgör vilket man väljer. Det är vilken nisch som tilltalar en. Jag vill personligen ha FF på mellantele för kort skärpedjup och hög upplösning och ljuskänslighet, men kanske en Ricoh GR till vidvinkel, för där vill jag ha stort skärpedjup och är inte så noga med upplösningen. Ricoh har ju sin seriöskompakt-nisch. Där är dom nästan ensamma.

Olympus kör sitt microrace, Canikon FF, Sonys A900 floppar kanske, men de har en kund som drar upp volymen på sina sensorer så de kan lika gärna åka med FF-tåget lite vid sidan om. De enda som satsar på APS-C verkar faktiskt vara Pentax. Det kanske faktiskt är deras automagiskt tilldelade nisch. Att det kan bli så behöver inte nödvändigtvis bero på att en sensor på 24*36 kostar några hundralappar mer.

Vad kan priset per kvadratcetimeter sensor kosta idag?
Kan man sälja en A200/D40 för 3000 spänn kan inte sensorn bidra med många hundralappar, om ens en enda. Kassering av sensor-chip har man väl nästan slutat med vid det här laget, man mappar bara bort de pixlar som är kass. 2,25 ggr större platta borde ge kanske 3-4 ggr högre sensor-pris, inte mer. En D40-lookalike för 5000 spänn i FF är nog rimligt, men man tar +20k i ett grövre hus för att man kan, ett tag till.

Världen är stor, det finns plats för många format, i nöd och lust.
 
Jag tillhör faktiskt de som inte har ett enda objektiv som enbart är avsett för APS-C. Jag har medvetet ända sedan jag lärde mig att det fanns APS-C specifika objektiv avstått från att skaffa sådana. Även mina båda Tamron klarar FF utom möjligen ett kitobjektiv jag ändå inte använder. Jag är helt inställd på att det kommer att bli FF vare sig vi vill det eller inte. FF är ju faktiskt inte bäst på allt. Jag är exv. inget fan av extremt korta skärpedjup, som jag använder kamera normalt.

I övrigt har nog kamerapriserna ganska lös koppling till tillverkningskostanaderna för själva sensorerna. Prispolitiken styrs av helt andra faktorer när konkurrensen inte tillåts pressa priserna ända ner till tillverkningskostnaderna. Men i APS-C-skiktet kan man inte tjäna många kronor längre på de billigaste modellerna för där har vi haft ett väldigt hårt pricerace de senaste åren. Det racet har knappt ens startat på FF och det är därför tillverkarna helst vill migrera sina kunder dit marginalerna fortfarande är större. Men jag tror att du har rätt i att en motsvarande instegs FF egentligen inte skulle behöva kosta mycket mer än någon eller några tusenlappar mer än vad de gör idag med en APS-C sensor, allt annat är bara marknadsstrategi. Man tar ut det man kan ta ut och det så länge det bara går.

Att det just nu blommar tusen olika blommor på sensormarknaden är nog bara därför att digitalfotobranschen är så pass ung som den är. Tids nog kommer ogräset att rensas bort av ekonomiska skäl. Just av de skäl som en del redan nämnt som exv. problemet med kostnaderna att utveckla parallella uppsättningar av objektiv för den ena eller andra varianten av sensorer borde väl inte kunna motiveras i en evighet. Av ekonomiska skäl kommer det tvingas fram ett vägval. FF anpassade objektiv kan användas även på APS-C utan större problem. Problemen är dock större när det gäller att göra tvärtom, även om det ofta går det också. Men i det senare fallet gör man ju en "chicken of a roaster in one shot" och kastrerar FF-kameran till en APS-C. Många kommer inte tycka att det är en tillfredställande lösning annat än kankse vid användning av långa telen.

Mellanformatet har överlevt hittills det är sant, men vad händer när det kommer FF med 40-50 Mp och detaljåtergivning och andra viktiga prestanda vässats så att FF väl kan mäta sig med dagens mellanformat (om de inte redan kan det)? Varför köper man en klumpig otymplig mellanformatare för 10ggr så mycket som en kompetent FF? Mellanformatsfotografen kommer väl knappast att kunna ta 10ggr mer betalt för sina bilder i den konkurrensen? Vilka mervärden ska rädda det formatet? Fler pixlar ändå även där?

I övrigt tycker jag det vore underbart om du har rätt i att folk verkligen börjar köpa de kameror som passar dem istället för det omgivningen må tycka är häftigt - åtminstone någon månad. Det borde gå som med datorerna. Förr var det döviktigt vilken processor man hade och hur snabb den var. Nästan alla höll råkoll på vad som hände på den fronten. Idag är det nog betydligt färre som bryr sig annat om applikationerna.
 
Nu är det här ett forum för Pentax, så jag skall hålla mig neutral, - men ändå slår det mig, hur tankarna hos de flesta hobbyfotografer ändras med tiden.
Vad menar jag egentligen?
Jo, när jag gick in i diskussioner på FS forum, 2003, ansågs APS-C vara framtiden, FF (24x36mm) vara en kvarleva från analoga filmtiden, inom systemkameror, osv. ...

Nu, 2009, tycks många inse de helt lysande fördelarna med FF, lågt brus, färgdynamik i egen hög klass, ordentliga sökare, endast en nackdel finns fortfarande på både APS-C och FF, nämligen att kamerahusen är på tok för klumpiga.

Mitt stalltips, - det måste komma smidiga/kompakta kamerahus, helt enkelt, - storlek likt en Panasonic G1, då med FF bildsensor!

Det kommer nya kameror, javisst, men varför bygga så klumpiga kamerahus nu idag, när elektroniken bör göra konstruktioner både lätta och kompakta?

Kunde alla de stora tillverkarna få fram kompakta A-SLR, redan på 70-80-talet, borde det även vara möjligt med kompakta D-SLR nu idag?

Pentax måste hänga med på FF bildsensor trenden, för att överleva, den kommer absolut att vara tongivande bara inom några år, de övriga formaten, APS-C, Micro-APS-C, 4:3, Micro-4:3, blir inte med i kommande matcher, enbart reservspelare, spelar då alltså inga avgörande bollar, ha-ha!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.