Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya kameror till sommaren - officiellt.

Produkter
(logga in för att koppla)
enligt Pentax Europe så kommer det inte att bli en uppföljare till K20D utan snarare ett nytt koncept. dock mer avancerad än K20D, det ska bli intressant att se vad det blir.

Ingen tillverkare släppte egentligen något verkligt intressant på PMA-mässan, alla har dragit i bromsen och håller en avvaktande inställning för de väntar på att det ekonomiska läget i världsekonomin ska förbättras.
Om man tar Nikon som exempel, så släpper de sina modeller när de är färdiga och "släpp på mässor" blir allt ovanligare. T.ex. släppte man nyligen D3x, och den har enligt Nikon själva sålt "i linje med förväntningarna". Trots att den kostar 72000kr och trots den ekonomiska kris du ständigt använder som motivering till varför det skulle vara "rätt" för Pentax att inte komma med något nytt. Canons 5DMkII har väl inte heller dammat ihop på hyllorna, trots det ekonomiska läget?

Canon, Nikon och Sony förlorar massor på sina 24x36 som de måste sälja massor av för att kompensera de låga marginalerna på dessa produkter - och tillväxten av den marknaden har bromsats in på grund av den kärva världsekonomin. Jag är väldigt glad att Pentax inte har satsat på det racet. Det ser mörkt ut för Canon, Nikon och Sony.
Stor komik...

Canon, Nikon och Sony hoppades på att instegsmodellerna för 24x36 skulle attrahera masskonsumtion, men det är uppenbart nu att så blir det inte. Så 24x36 börjar dö på konsumentmarknaden, samtidigt som proffsen drar ner på sina inköp.

SKRATT! Vad får du allt ifrån, du använder väl inte olagliga substanser? Har ALDRIG någonsin stött på en större FANBOY än dig :)

Jag förstår att pentax la ner sin svenska avdelning, varför betala för medelmåttor när man har Roland som jobbar gratis för pentax dygnet runt :)

Ps, om du inte visste det så går Canon fabriken för högtryck de kan inte leverera tillräckligt med 5DmkII folk köar i månader för att få sitt exemplar. Och jag tror inte proffsen håller inne sina investeringar marknaden rullar på trots finanskris, jag har enbart under 2009 investerat ca 100k i ny Canon utrustning... Men lev du kvar i din pentax-fantasi :)

Senast ändrad:
Vad fan är problemet här? Varför gör folk personpåhopp hela tiden och dessutom är dryga.

Är det för mycket begärt att folk kan föra en normal diskution?

>Fråga till bengt luthman: Du sa att pentax europe sa att de inte kommer släppa en uppföljare till pentax k20d utan en annorlunda kamera....det låter intressant. Var har du hittat info om det? Skulle vara kul att läsa.

Ps. en del här: Sluta se ner på varandra och gör påhopp. Vi bygger trots allt mycket fortfarande på teorier utan fakta.

Canons Fanboy?

SKRATT! Vad får du allt ifrån, du använder väl inte olagliga substanser? Har ALDRIG någonsin stött på en större FANBOY än dig :)

Jag förstår att pentax la ner sin svenska avdelning, varför betala för medelmåttor när man har Roland som jobbar gratis för pentax dygnet runt :)

Ps, om du inte visste det så går Canon fabriken för högtryck de kan inte leverera tillräckligt med 5DmkII folk köar i månader för att få sitt exemplar. Och jag tror inte proffsen håller inne sina investeringar marknaden rullar på trots finanskris, jag har enbart under 2009 investerat ca 100k i ny Canon utrustning... Men lev du kvar i din pentax-fantasi :)

Mike. Du ser dig själv som 35 årig amatörfotograf (på din profil).

Det kanske börjar bli dags att gå vidare och utveckla din fotografi istället för att hänga runt här på pentaxforumet.

Det är väldigt komiskt att du dessutom ser ner på folk när du inte själv ens har förstått att fotografi och kunskap inte är dessamma som dyr fotoutrustning.

100 000kr på ett år? Undrar vem som är Canons Fanboy?

Mike. Du ser dig själv som 35 årig amatörfotograf (på din profil).

Det kanske börjar bli dags att gå vidare och utveckla din fotografi istället för att hänga runt här på pentaxforumet.

Det är väldigt komiskt att du dessutom ser ner på folk när du inte själv ens har förstått att fotografi och kunskap inte är dessamma som dyr fotoutrustning.

100 000kr på ett år? Undrar vem som är Canons Fanboy?

Du får nog läsa mitt inlägg igen jag ser inte ner på varken pentax eller personer. Men Roland är den absolut största fanboy jag någonsin stött på och jag har hängt på många olika prylforum. Och hur stor fanboy man är beror inte på hur dyr din utrustning är, jag har funderat lite ibland på att byta till Nikon, Canon är inte min ofelbara idol som jag gör vad som helst för. Det är ett företag som tillverkar produkter jag använder inte min älskarinna :)

Vad fan är problemet här? Varför gör folk personpåhopp hela tiden och dessutom är dryga.

Kameror är viktiga saker och måste tydligen debateras hårt. Ingen lek detta, verkar det som...

OT: Man kanske skulle införa "foto-time-out" i trådar ibland. Det skulle innebära att alla som skrivit i tråden stänger av datorn, plockar fram kameran och tar en bild istället! Sedan kan alla komma tillbaka och så kan vi diskutera fotografering istället!

/ Jonas

Är det för mycket begärt att folk kan föra en normal diskution?

>Fråga till bengt luthman: Du sa att pentax europe sa att de inte kommer släppa en uppföljare till pentax k20d utan en annorlunda kamera....det låter intressant. Var har du hittat info om det? Skulle vara kul att läsa.

Ps. en del här: Sluta se ner på varandra och gör påhopp. Vi bygger trots allt mycket fortfarande på teorier utan fakta.

här hittar du intervjun som Magnus Fröderberg gjorde med Pentax på PMA, där pratar de om det här.

http://www.kamerabild.se/artikel/webb-tv_pentax_visar_nya_kameror_och_objektiv_090305024334-840.html

Fortfarande var det du som inte fattade, men de andra förstod.
Och det är fortfarande så att jag inte jobbar på Pentax. Oavsett hur många gånger du påstår att jag jobbar på Pentax så är det fortfarande du som för med osanning.
Det är ett faktum att jag inte jobbar på Pentax och det är bara för dig att inse det. Det är inte något "kanske" i detta, utan ett faktum.

Lägg av nu Sten-Åke, du gör dig bara själv löjlig.
Sen tycker jag det är tråkigt att du använder svordomar i ett inlägg "jäkligt rörigt" - du hade gärna fått formulera det på ett trevligare och mer vårdat sätt.

Roland, när du skriver "vi", så är ju det lustiga att det passar så bra därför att du är verkligen "vi" med Penatx. Så då tror man ju nästan att du menar vad du skriver och det är ju därför man vill ha lite klarhet. Om det inte är ett citat i det här fallet utan en egen fri översättning så kan man ju säga det. Typ "min övers." eller "fri övers." kanske om det nu inte var ett citat. Det vore i alla fall bra om du försökte skilja på vad som är du och vad som är Pentax, för det är fler än jag som uppfattat att ni sitter rätt hårt ihop.

I övrigt hoppas jag av hela mitt hjärta att Pentax överlever och jag kommer aldrig att skiljas från min snart 40 år gamla ME (still going strong), den ultimata rese SLR:en. Fantastisk kvalitet och näst intill oförstörbar till skillnad från de kameror som får 5 i hållbarhet av FS recensenter efter några månaders användning. Ska man förstöra min ME så får man nog droppa den i en avloppsbrunn någonstans eller kremera den tillsammans med mig när jag åker in i ugnen.

Även jag tror tyvärr att du har fullständigt fel i det du säger Roland. Vi kommer få ett nytt pricerace framförallt på FF (APS-C är redan sönderprisat) framöver när krisen släpper, volymerna går upp och växelkursen förbättras för kronan. När priserna sänks igen på FF så kommer APS-C modellerna att få konkurrens uppifrån och volymerna minska på den marknaden och Pentax kommer att riskera att dö med det om man inte kan ta fram en FF innan dess. Gör bara jämförelsen med TFT-skärmarna. När de kom kostade de 10.000 spänn och mer. Idag kastar de dem efter kunderna för en 1/5 av priset kanske.

Det är dessutom sant att folk köar tålmodigt för Canon 5D MkII trots vissa tekniska problem med just den modellen, vilket kanske kan ses som ett extra starkt bevis på hur stark denna FF trend är. Sen efterfrågar inte proffs bara de stora klumpiga proffshusen numera utan en del vill ha mindre och smidigare FF-hus, så jag ser ju här på FS att det redan är en hel del proffs som kompletterar med de modeller som egentligen byggts för entusiastmarknaden (Canon 5D MkII, Nikon D700 och Sony A900 t.ex.). Man får ju t.ex. tre stycken av någon av dessa modeller för vad en Nikon D3x kostar och det är ju ett utmärkt sätt att pressa sina utgifter i dessa tider! Dessutom kanske de slipper belastningsskador av tunga proffshus runt hals och axlar.

Så vi kan sia vad vi vill utifrån hur marknaden ser ut idag men den kris vi ser innebär inte jordens undergång. De nya FF-kamerorna är ett helt nytt tekniksprång och de nya kamerorna från de tre stora är fantastiska allihop och är man ute efter överlägsen detaljåtergivning kombinerat med både fantastiska brusegenskaper och dynamiskt omfång så kommer man få det om man vill till fantastiska priser framöver, var så säkra på det. Det prisrace vi tidigare sett på APS-C-modellerna kommer upprepas på konsumentmodeller av FF.

De tillverkare som inte har kapital idag att ta fram FF-modeller kommer att reduceras till B-leverantörer som tvingas försöka överleva på ett marknadssegment som inte bara har de lägsta marginalerna utan dessutom sjunkande volymer relativt FF-marknaden som expanderar. Alla kommer vilja vara där marginalerna är som störst men inte alla kommer att ha råd. Det är Pentax ödesår framöver. Jag hoppas verkligen de grejar det och jag hoppas inte de lägger alla utvecklingspengarna på någon high end modell med APS-C-sensor i för det kommer att vara en garanterat dålig affär.

Senast ändrad:
Därför menar jag att Canon, Nikon och Sony är mer illa utsatt än Pentax är - för Pentax har inte hoppat på 24x36 racet och drabbas därför inte av det kostnadskrävande marknadskrig som pågår där. Sony är nog det företag som ligger sämst till och det kan bli så att deras satsning på 24x36 blir företags fall när det gäller systemkameror.

Värt att tillägga är att dessa produkter också har...

1) Högre marginaler. du kan inte jämföra antalet sålda D700 och antalet sålda K20.

2) Alla är priskänsliga just nu, jag håller med dig. Men mest priskänsliga - i varje fall initialt - är konsumenten, då bildbyråer, och professionella fotografer har hårdare krav på kvalitet. Detta är inget unikt för fotobranschen, utan snarare en universiell lag.

Men visst, alla måste dra ner på inköp. Tror dock att privatkonsumenten tänker en extra gång innan de köper något, medan professionella (som ofta har ett köp per 18 månader i ryggmärgen).

Tycker dessutom Rolands pro-pentax-motiveringar är sköna, det är svårt att bli arg på ett sånt härligt engagemang, även om man får ta vissa påstående med en nypa salt (framförallt att småbildsformaten var en dålig satsning - hur mycket pengar har inte Nikon tjänat på D3 och D700 till exempel? Inte bara pengar förresten, utan även varumärkesmässigt).

Det prisrace vi tidigare sett på APS-C-modellerna kommer upprepas på konsumentmodeller av FF.
Ja, visst blir det så, förr eller senare. Det var väl ungefär 6-7 år sedan (eller så) som en Nikon D100 på 6MP med APS-sensor, kostade mer än en 12MP FF D700 gör idag och ungefär detsamma som en 21MP FF 5DMkII.

Vi spar orden....och tar en bild

Du får nog läsa mitt inlägg igen jag ser inte ner på varken pentax eller personer. Men Roland är den absolut största fanboy jag någonsin stött på och jag har hängt på många olika prylforum. Och hur stor fanboy man är beror inte på hur dyr din utrustning är, jag har funderat lite ibland på att byta till Nikon, Canon är inte min ofelbara idol som jag gör vad som helst för. Det är ett företag som tillverkar produkter jag använder inte min älskarinna :)

""SKRATT! Vad får du allt ifrån, du använder väl inte olagliga substanser? Har ALDRIG någonsin stött på en större FANBOY än dig :)""

Jag anser att du ser ner på personen i fråga.

Det är möjligt att han är en fanboy, jag vill eller kan faktiskt dömma det eftersom jag inte känner honom/henne.

Vidare....Du skaffar utrustning för 100 000kr som du är så pass missnöjd med att du funderar på att byta till nikon?

Jag vill absolut inte vara kaxig eller förnedra dig. Men om du spenderar dessa fantasisummor på kamerautrustning och sedan funderar på att byte pga. att utrustningen inte är felfri, borde du kanske tänka på att du lägger ner lite för mycket energi på utrustningen.

Det är trots allt fotografen bakom den som tar bilden.

Du är säkert en jättebra fotograf men det skulle du vara med en billigare systemkamera också.

Så spar pengarna, intresset, och allt annat som rör fotografi och lägg det på att utveckla din fotografi istället.

Kanske inte Canon-fanboy men snarare fotoutrustnings-fanboy. Det gör det heller inte rätt att se ner på en annan person med samma orsak.

Mvh Emil

Kameror är viktiga saker och måste tydligen debateras hårt. Ingen lek detta, verkar det som...

OT: Man kanske skulle införa "foto-time-out" i trådar ibland. Det skulle innebära att alla som skrivit i tråden stänger av datorn, plockar fram kameran och tar en bild istället! Sedan kan alla komma tillbaka och så kan vi diskutera fotografering istället!

/ Jonas

Det där är den bästa ideen som jag har sätt på det här forumet!!

Jävligt rätt tänkt Jonas :)

Tycker dessutom Rolands pro-pentax-motiveringar är sköna, det är svårt att bli arg på ett sånt härligt engagemang, även om man får ta vissa påstående med en nypa salt (framförallt att småbildsformaten var en dålig satsning - hur mycket pengar har inte Nikon tjänat på D3 och D700 till exempel? Inte bara pengar förresten, utan även varumärkesmässigt).

Visst, mötena skulle inte vara hälften så kul om inte Roland och andra märkesentusiaster drev sina linjer så hårt som de gör.

Baksidan av den verklighetsbeskrivning som Roland och andra märkesgalningar torgför är att det ibland är så att hela företag genomsyras av osanna marknads- och omvärldsanalyser. I en del fall kan detta leda till rena katastrofer. Tar man inte sina konkurrenter på allvar så kan det gå mycket illa.

Man kan ju bara dra paralleller till PC-världen. Idag har Microsoft fortfarande en mycket stark ställning, men så har det inte alltid varit. i skiftet 1989/90 så dominerade Word Perfect ordbehandlingsmarknaden, Lotus kalkylarksmarknaden, Ashton Tate PC-databasmarknaden, Novell dominerade kraftigt marknaden för nätverksoperativsystem, Borland var starka på utvecklingsverktyg. Samtliga dessa företag tappade allt på dessa marknader och konkurrerades ut av Microsoft i tur och ordning, inom loppet av några få år. Inte nödvändigt för att de gjorde sämre produkter men för att de samtliga i grunden underskattade Microsoft.

När Microsoft förpackade alla sina viktigaste Windows-program i Microsoft Office, så tappade samtliga kontorsprogramvarutillverkare i princip allt i repektive produktsegment och det gick mycket snabbt. De flesta hade precis som Novell varit marknadsledande med marknadsandelar på 60-70%. Microsoft gjorde sedan om bedriften med att paketera flera produkter i en enda billig svit lite senare när man skapade Visual Studio med företagets samtliga mest populära programmeringsspråk och utvecklingshjälpmedel. Efter det tvingades även Borland att kasta in handduken och koncentrera sig på marknader som Microsoft inte brydde sig om för att överleva.

Lika illa gick det för Novell när Microsoft lanserade Windows NT. Windows NT var både billigare, mer lättanvänt och mer mångsidigt än Novell och på 3-4 år så krossades även denna marknad för Novell. Vad jag vill säga med det är bara att det är fullständigt livsfarligt med denna ryggdunkarkultur som blåser upp det egna företagets förtjänster i det att man systematiskt vägrar se vartåt det lutar i tid.

Att Microsoft dominerar som de gör kan till stor del förklaras av att konkurrenterna inte alltid tagit detta bolag på allvar förrän det varit för sent. Risken med språkrör som Roland är att han för många människor vilse med sina analyser, precis som många gjorde i mjukvaruindustrin under 80- och 90-talen. Förhoppningsvis står Pentax affärsutvecklare med fler fötter på jorden än både Roland och affärsutvecklarna på ovan nämnda företag gjorde, för annars kommer det garanterat att gå illa för Pentax också.

Risken med språkrör som Roland är att han för många människor vilse med sina analyser, precis som många gjorde i mjukvaruindustrin under 80- och 90-talen. Förhoppningsvis står Pentax affärsutvecklare med fler fötter på jorden än både Roland och affärsutvecklarna på ovan nämnda företag gjorde, för annars kommer det garanterat att gå illa för Pentax också.
Ingen fara. Roland för väl inte någon vilse med sina analyser? Han har ju analyserat läget och vad framtiden har i sitt sköte: Nikon och Canon blöder ekonomiskt pga sina FF-kameror och i Sony-lägret är i stort sett hela DSLR-satsningen hotad av samma anledning. Pentax däremot, har sett framtiden... i form av APS-formatet...

Lite allvarligare talat: man kan ju inte ens bli upprörd över Rolands världfrånvända analyser -- vilka nära nog alltid landar i slutsatsen att Pentax gör helt rätt, och övriga gör helt fel. Ganska stora ord att ta i sin mun, om man nu har 3-4% av marknaden. Om den andelen ökar eller minskar framöver, i och med att Pentax nu hårt låser upp sig till APS-formatet, det återstår väl att se. Får Roland rätt, så kan ju Pentax ta enorma andelar av marknaden...

APS-C verkar ju vara tillräckligt bra, men det har några brister som en fullstor sensor inte har. Sen har ju den i sin tur några tillkortakommanden gentemot APS-C. Jag ska inte försöka påvisa fördelarna med de olika formaten, för det kan jag inte. Men jag vet att det finns fördelar och nackdelar med båda. Jag är av den åsikten att Pentax bör, inte måste, men nästan måste, starta tillverkning av en kamera med fullstor sensor. Varför? Först och främst för att det är god marknadsföring. Det ger märket en boost och god PR. Kan dessutom attrahera en delvis annan kundgrupp än den Pentax har idag. Med en FF-kamera så är det sannolikt att Pentax får positiv publicitet som kan generera ökad försäljning även av kameror med APS-C. Sen slipper de att vara slagpåse i detta forum också, inte minst viktigt...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar