bengt luthman
Aktiv medlem
enligt Pentax Europe så kommer det inte att bli en uppföljare till K20D utan snarare ett nytt koncept. dock mer avancerad än K20D, det ska bli intressant att se vad det blir.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Om man tar Nikon som exempel, så släpper de sina modeller när de är färdiga och "släpp på mässor" blir allt ovanligare. T.ex. släppte man nyligen D3x, och den har enligt Nikon själva sålt "i linje med förväntningarna". Trots att den kostar 72000kr och trots den ekonomiska kris du ständigt använder som motivering till varför det skulle vara "rätt" för Pentax att inte komma med något nytt. Canons 5DMkII har väl inte heller dammat ihop på hyllorna, trots det ekonomiska läget?Ingen tillverkare släppte egentligen något verkligt intressant på PMA-mässan, alla har dragit i bromsen och håller en avvaktande inställning för de väntar på att det ekonomiska läget i världsekonomin ska förbättras.
Stor komik...Canon, Nikon och Sony förlorar massor på sina 24x36 som de måste sälja massor av för att kompensera de låga marginalerna på dessa produkter - och tillväxten av den marknaden har bromsats in på grund av den kärva världsekonomin. Jag är väldigt glad att Pentax inte har satsat på det racet. Det ser mörkt ut för Canon, Nikon och Sony.
Canon, Nikon och Sony hoppades på att instegsmodellerna för 24x36 skulle attrahera masskonsumtion, men det är uppenbart nu att så blir det inte. Så 24x36 börjar dö på konsumentmarknaden, samtidigt som proffsen drar ner på sina inköp.
SKRATT! Vad får du allt ifrån, du använder väl inte olagliga substanser? Har ALDRIG någonsin stött på en större FANBOY än dig
Jag förstår att pentax la ner sin svenska avdelning, varför betala för medelmåttor när man har Roland som jobbar gratis för pentax dygnet runt
Ps, om du inte visste det så går Canon fabriken för högtryck de kan inte leverera tillräckligt med 5DmkII folk köar i månader för att få sitt exemplar. Och jag tror inte proffsen håller inne sina investeringar marknaden rullar på trots finanskris, jag har enbart under 2009 investerat ca 100k i ny Canon utrustning... Men lev du kvar i din pentax-fantasi
http://www.fotosidan.se/cldoc/29153.htm
tråkiga nyheter för fotoentusiaster
Mike. Du ser dig själv som 35 årig amatörfotograf (på din profil).
Det kanske börjar bli dags att gå vidare och utveckla din fotografi istället för att hänga runt här på pentaxforumet.
Det är väldigt komiskt att du dessutom ser ner på folk när du inte själv ens har förstått att fotografi och kunskap inte är dessamma som dyr fotoutrustning.
100 000kr på ett år? Undrar vem som är Canons Fanboy?
Vad fan är problemet här? Varför gör folk personpåhopp hela tiden och dessutom är dryga.
Vad fan är problemet här? Varför gör folk personpåhopp hela tiden och dessutom är dryga.
Är det för mycket begärt att folk kan föra en normal diskution?
>Fråga till bengt luthman: Du sa att pentax europe sa att de inte kommer släppa en uppföljare till pentax k20d utan en annorlunda kamera....det låter intressant. Var har du hittat info om det? Skulle vara kul att läsa.
Ps. en del här: Sluta se ner på varandra och gör påhopp. Vi bygger trots allt mycket fortfarande på teorier utan fakta.
Fortfarande var det du som inte fattade, men de andra förstod.
Och det är fortfarande så att jag inte jobbar på Pentax. Oavsett hur många gånger du påstår att jag jobbar på Pentax så är det fortfarande du som för med osanning.
Det är ett faktum att jag inte jobbar på Pentax och det är bara för dig att inse det. Det är inte något "kanske" i detta, utan ett faktum.
Lägg av nu Sten-Åke, du gör dig bara själv löjlig.
Sen tycker jag det är tråkigt att du använder svordomar i ett inlägg "jäkligt rörigt" - du hade gärna fått formulera det på ett trevligare och mer vårdat sätt.
Därför menar jag att Canon, Nikon och Sony är mer illa utsatt än Pentax är - för Pentax har inte hoppat på 24x36 racet och drabbas därför inte av det kostnadskrävande marknadskrig som pågår där. Sony är nog det företag som ligger sämst till och det kan bli så att deras satsning på 24x36 blir företags fall när det gäller systemkameror.
Ja, visst blir det så, förr eller senare. Det var väl ungefär 6-7 år sedan (eller så) som en Nikon D100 på 6MP med APS-sensor, kostade mer än en 12MP FF D700 gör idag och ungefär detsamma som en 21MP FF 5DMkII.Det prisrace vi tidigare sett på APS-C-modellerna kommer upprepas på konsumentmodeller av FF.
Du får nog läsa mitt inlägg igen jag ser inte ner på varken pentax eller personer. Men Roland är den absolut största fanboy jag någonsin stött på och jag har hängt på många olika prylforum. Och hur stor fanboy man är beror inte på hur dyr din utrustning är, jag har funderat lite ibland på att byta till Nikon, Canon är inte min ofelbara idol som jag gör vad som helst för. Det är ett företag som tillverkar produkter jag använder inte min älskarinna
""SKRATT! Vad får du allt ifrån, du använder väl inte olagliga substanser? Har ALDRIG någonsin stött på en större FANBOY än dig ""
Kameror är viktiga saker och måste tydligen debateras hårt. Ingen lek detta, verkar det som...
OT: Man kanske skulle införa "foto-time-out" i trådar ibland. Det skulle innebära att alla som skrivit i tråden stänger av datorn, plockar fram kameran och tar en bild istället! Sedan kan alla komma tillbaka och så kan vi diskutera fotografering istället!
/ Jonas
här hittar du intervjun som Magnus Fröderberg gjorde med Pentax på PMA, där pratar de om det här.
http://www.kamerabild.se/artikel/webb-tv_pentax_visar_nya_kameror_och_objektiv_090305024334-840.html
Tycker dessutom Rolands pro-pentax-motiveringar är sköna, det är svårt att bli arg på ett sånt härligt engagemang, även om man får ta vissa påstående med en nypa salt (framförallt att småbildsformaten var en dålig satsning - hur mycket pengar har inte Nikon tjänat på D3 och D700 till exempel? Inte bara pengar förresten, utan även varumärkesmässigt).
Ingen fara. Roland för väl inte någon vilse med sina analyser? Han har ju analyserat läget och vad framtiden har i sitt sköte: Nikon och Canon blöder ekonomiskt pga sina FF-kameror och i Sony-lägret är i stort sett hela DSLR-satsningen hotad av samma anledning. Pentax däremot, har sett framtiden... i form av APS-formatet...Risken med språkrör som Roland är att han för många människor vilse med sina analyser, precis som många gjorde i mjukvaruindustrin under 80- och 90-talen. Förhoppningsvis står Pentax affärsutvecklare med fler fötter på jorden än både Roland och affärsutvecklarna på ovan nämnda företag gjorde, för annars kommer det garanterat att gå illa för Pentax också.