ANNONS
Annons

nya EF supertelen

Produkter
(logga in för att koppla)

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Hejsan alla!

Jag undrar om det inte vore dags att Canon uppgraderade de "gamla" snart:
EF 400 f/2,8L IS USM,
EF 500 f/4L IS USM,
EF 600 f/4L IS USM.

Ytterligare bättre material, vassare Glas samt 4stops IS i stället för 2stops har ju Canon redan visat i den nya EF800/5,6L IS USM.

Vad tror ni, kommer det att ske inom hur kort ?

MVH Niclas,
 
jag tror faktiskt att intresset sträcker sig låååångt utöver de individerna som har ett konkret behov . . .
 
Samma fråga gäller Canons L-serie gällande zoomobjektiv t.ex. Canon EF 100-400/4,5-5,6 L IS USM (som verkar vara svårt att få levererat just nu). Alltså när kommer Canon att uppgradera dessa till 4-stops IS?
 
Samma fråga gäller Canons L-serie gällande zoomobjektiv t.ex. Canon EF 100-400/4,5-5,6 L IS USM (som verkar vara svårt att få levererat just nu). Alltså när kommer Canon att uppgradera dessa till 4-stops IS?

När ska Canon börja med hologram bilder i stället för jpg..... Så teleporterar man den till photoshop... Som naturligtvis stöder 4 dimentionella bilder... Ja, snillen spekulerar..
 
Undrar om inte en IS variant av 400 5,6 står före på schemat? Denna borde vara en större säljare. För det är väl egentligen ingen som tycker dom andra supertelena är "för" dåliga?
Jag vet iof inte hur dom står sig idag mot Nikons diton, för det är väl det som är intressant antar jag.
 
även offentliga experter som uttalar sig om saken anser ju att behovet av IS/OS/VR ++ är större i objektiv där fotograferandet är av mer handhållen karaktär.
Jag tillhör de som påstår att IS mycket väl kommer till sin rätt även på stativ samt att även de största objektiven utan problem och ofta med fördel kan handhållas.

Så jag är väl kanske en av få som efterlyser uppgraderad ISteknik i monsterobjektiven.. får väl inse det snart ;)
 
Jag har både det nya 800/5,6 IS och det "gamla" 500/4 IS. Skillnaderna i glas och IS finns, men det är inte alls så stora som du skriver här. Canons "gamla"super-tele är fortfarande bland de bästa du kan köpa oavsett vad du betalar i alla längder från 300mm upp till 600mm
 
ja, jag har inte haft möjlighet att testa 800at men när man läser på nätet samt jämför andra objektiv från vardera generation så är skillnaderna rättså stora. Kanske märks uppgraderingen mindre i de stora.

Visst är de fina de nygamla stora.. inget snack.. har fotat med de i många år själv.
 
När ska Canon börja med hologram bilder i stället för jpg..... Så teleporterar man den till photoshop... Som naturligtvis stöder 4 dimentionella bilder... Ja, snillen spekulerar..

Kul. :) Men helt irrelevant är det inte. Just 100-400IS kom 1998, så man kan ju tycka att det borde vara dags. Vet inte hur Canon tänker, men skulle det vara upp till mig skulle jag se till att försöka ha så modern produktserie som möjligt hela tiden.
 
Det är väl en avvägning mellan utvecklingskostnad, hur bra den gamla modellen säljer och en bedömning av hur bra en uppdaterad modell skulle sälja.

Säkert en trivial ekvation att lösa. ;-)
 
Det är väl en avvägning mellan utvecklingskostnad, hur bra den gamla modellen säljer och en bedömning av hur bra en uppdaterad modell skulle sälja.

Säkert en trivial ekvation att lösa. ;-)

Det är det säkert. Men utvecklingen för 4-stops bildstabilisering är redan klar, objektiven lika så. Så frågan är bara om man inte borde kunna byta ut den gamla IS-varianten mot en ny. Kanske lättare sagt än gjort?
 
Kul. :) Men helt irrelevant är det inte. Just 100-400IS kom 1998, så man kan ju tycka att det borde vara dags. Vet inte hur Canon tänker, men skulle det vara upp till mig skulle jag se till att försöka ha så modern produktserie som möjligt hela tiden.

Mmmm.. Men det har fått mindre uppdateringar under resans gång och det står sig fortfarande mycket bra i förhållande till vad nyare objektiv presterar.
 
Det är det säkert. Men utvecklingen för 4-stops bildstabilisering är redan klar, objektiven lika så. Så frågan är bara om man inte borde kunna byta ut den gamla IS-varianten mot en ny. Kanske lättare sagt än gjort?

Man måste bygga en ny produktionslinje (eller bygga om den gamla).

Jag har hört nånstans att objektivtillverkare inte brukar ha alla sina objektiv i produktion samtidigt. Det verkar väl rimligt åtminstone i Canons fall. Canon USA listar 61 aktuella objektiv.
 
Man kan betänka det faktum att Canon har gluggar i sortimentet som sålts i 22(!) år vad jag vet (28/2.8) Det kan mycket väl dröja minst 10 år innan (om) det kommer någon uppgradering.
 
Stämmer. Konstigt nog så producerar dom och lägger på lager.

Jag har visserligen inte arbetat inom kameraindustrin men väl inom en bransch som ligger väldigt nära och i Canons fall så finns dessa produkter med under taket: Kopiatorer, scanners och skrivare för den proffisionella sektorn

Inom detta produktområde så arbetar man på ett sätt som är radikalt annorlunda än vad många tror. Just in Time? Knappast.

Först görs alla kund-, och marknadsundersökningar. Givetvis har R&D avdelningen tagit fram nya uppfinningar först. Marknadsavdelningarna skall ju sedan paketera ihop något som går att sälja. När en produkt är klar för marknaden så får varje regions huvudkontor gissa hur många som de kan sälja. Det bryts sedan ner på landsnivå. Dessa i förväg bestämda volymer tillverkas sedan under en bestämd (kortare) tid och resp antal är öronmärkta för resp land. Säljer man fler så blir det till att leta på den interna spotmarknaden och vice versa. I vissa företag får man till och med betala interna böter till HK om man missar sina volymer. Både uppåt och nedåt :)

Skulle gissa att kameratillverkarna och i Canons fall divisionen för optik arbetar på samma sätt. När det gäller Nikon och Canon så vet jag att det är så. Speciellt de finare modellerna. Man tillverkar dem under en kortare tid. Skickar ut de som är beställda och övriga ex läggs på lager. Monterar ner produktionslinan och kör en ny produkt. Gamla T90 såldes under 5-6 år men tillverkades bara under 7-8 månader eller något sådant. Det är också därför man kan hitta objektiv ur olika generationer i tex Nikons sortiment. Tex så var det helt nyligen de plockade bort AF28mm f1,4 ur sortimentet trots att den såg ut som Nikons proffsprylar gjorde på nittiotalet. Den var väl till sist slutsåld :) AF-D85mm f1,4 finns kvar och har samma utseende. En ny med VR kommer väl först när den gamla är slutsåld.
 
Det hela bygger väl på att det är väldigt långa ställtider när man vill byta produkt i en produktionslinje och det blir för dyrt att ha lika många produktionslinjer som man har produkter.
 
Man kan se en ambiton att banta vikten i de nya objektiven 200/2 och 800/5,6.

Det är möjligt att övriga objektiv uppgraderas och bantas, men jag tror Canon först och främst breddar sitt modellprogram (som med 200/2 och 800/5,6). Det saknas utan tvekan en 200-400/4 eller liknande.

En gång i tiden hade Canon en 150-600/5,6. Den kunde man inte handhålla.
http://www.canon.com/camera-museum/camera/lens/nfd/data/zoom/nfd_150~600_56l.html
http://cgi.ebay.com/Canon-150-600-5...iewItemQQptZCamera_Lenses?hash=item56331987cc
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.