ANNONS
Annons

nya EF supertelen

Produkter
(logga in för att koppla)
hm, ja en LowePro Lenstrecker AW löser jobbet på ett diskret och smidigt sätt.

man kan ju också själv sy en "påse" i smidig neoprene som man bara bär objektivet ombord i. även en smart sak om man gör den vattentät - för oss som besöker våta platser med våra prylar.

Eller köpa en sjösäck på Biltema:
20L för 159:-
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=87555

15L för 139:-
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=87553

Sen kam man ju täcka insidan med liggunderlag.

Jag har använt dessa i bl a Thailand för att skydda mot sand, regn och vattenstänk. funkar kanon.

ja eller hur.
själv har jag gått den dyra vägen och använt ortlieb,s täta påsar under diverse utsatta omständigheter.

Nya Supertele blir det garanterat frågan är bara vilka

Själv orkar jag nog inte släpa mer än min 200'a och ni snackar om 400+ som resetele.. Det är väl jag som är klen kanske :)

jag har mött många fotografer på stigarna under åren och alla har vi väl flåsat mer eller mindre,, men inte har ngn av oss klagat på prylvikterna inte.

många fotar ju på lätta stativ med dessa stora objektiv. det tror jag är att ofta göra sig själv en björntjänst!
man skall smälla på å välja ett riktigt tungt stativ som ankrar kameran + objektivet i marken. på ett lätt stativ så känns prylarna på toppen bara supertunga och otympligt vingliga.

jag sålde mitt rolls royce - stativ nu för ett år sedan och har en viss ånger efter det. men då var det nödvändigt. det var ett Sachtler ENG CF av tyngsta modellen. alltså ett flerrörsstativ i kolfiber som i sig själv vägde runt 5kg+ och pallade närmare 100kg i belastning.

vikt är vikt-igt.

jag sålde mitt rolls royce - stativ nu för ett år sedan och har en viss ånger efter det. men då var det nödvändigt. det var ett Sachtler ENG CF av tyngsta modellen. alltså ett flerrörsstativ i kolfiber som i sig själv vägde runt 5kg+ och pallade närmare 100kg i belastning.

Mitt värsta väger 8 kilo utan kulled och klarar 270 cm i höjd. ;)

Det har jag bara till uppdrag, typ industrifoto.

"Vattentät sjösäck [...]. OBS! Skall ej nedsänkas i vatten."

:)

Jag gissar att de står emot regnvatten, men har problem med lite vattentryck och därför inte tål att doppas.

Det är väl det som är kul med forum - att folk läser specifikationer och gissar ;-)

Jo, den är vattentät. Den har dock en vikförslutning som gör att det är olämpligt att sänka ned den i vatten. Men varför skulle man göra det? Stänger man den med luft i, flyter den.

Det är den bästa lösningen jag hittat til miljöer där det snabbt kan bli duktigt blött eller sandigt/dammigt.

hanterade precis en 600 4IS och inte är då inte ngn utomjordisk vikt och storlek att hantera. jag skulle gissa på 30min handhållen konstant vid ögat och skarpt vid 1/250.. under fina mer kontrollerade förhållanden. längre tid kan kanske bli tungt och aningen mer skakigt.

jag blev sugen på objektivet. men det kostar ju både fläsk och bacon.

IS,en som den är i dessa stora objektiv gör en oerhört stor nytta. Skadar inte med sämre men man kommer oerhört långt med den IS,en som finns i de befintliga!

Det är ju ändå inte den äldsta versionen av IS ;)

Dessa stora telen på enbensstativ är som regel fenomenala kombinationer!

(bör väl notera att 500an är, trots att det inte är litet, ett långt mer smidigt objektiv än 600an!)

MVH Niclas, (skiter nog i att invänta nya telen..)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar