Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

nya EF supertelen

Produkter
(logga in för att koppla)
Det hela bygger väl på att det är väldigt långa ställtider när man vill byta produkt i en produktionslinje och det blir för dyrt att ha lika många produktionslinjer som man har produkter.

Det går tämligen snabbt att montera ner en produktionslinje och sätta upp en ny i själva fabriken. I Nikons fall så är ett vanligt förfarande att de tar fram en ny produktionslinje och sätter upp den i Japan. Kanske inte för alla men jag känner till ett antal. Kör igång den och trimmar in den. Monterar sedan ner den och skickar den komplett till valt produktionsland. River sedan ner den tidigare linjen och sätter upp den nya och sparkar igång. Vissa produkter kan på detta sätt uppvisa två olika produktionsländer. Både Japan och tex Thailand. Vill minnas (inte till 100% dock om det var just denna glugg) att tex AF-D50mm f1,4 finns med etiketter från dessa två länder.

Orsaken till "non just in time" är att de tillverkar relativt få enheter av varje modell och samtidigt har en mängd olika produkter som de säljer. För många men samtidigt för få enheter av varje för att det skall löna sig att ha prodlinjer för samtliga uppe på samma gång. Jag är rätt övertygad om att de i många fall inte ens kan ta upp tillverkningen igen av en tidigare producerad modell. Gissningsvis har många tillverkare av delar försvunnit eller tom materialutvecklingen gjort det omöjligt att få tag på råmaterialet igen
 
Enligt Nikon har de monteringsbord och maskiner klara för att tillverka vissa produkter som F6 eller 1200-1700/5,6-8 när de får ihop tillräckligt med beställningar.


Det finns gott om plats i fabrikerna så det är inget problem. Den trånga sektorn är personal.
 
Nu är vi rejält OT men i alla fall anser ämnet vara så intressant så....Det har ju en ganska stor relevans då många av oss inte förstår varför vissa modeller är slut eller kanske känns gamla och omoderna.

Med niche/überprylar som F6 så förstår jag Nikons arbetssätt. Gissningsvis gör de mer själva i dessa serier än med de enklare modellerna. Observera att jag inte vet utan bara gissar.

Något säger mig att de har fler underleverantörer till kitgluggar. Lite som bilindustrin idag som köper färdiga delkomponenter och istället fungerar mer som sammansättningsfabriker.
 
Det kan t.o.m. vara så att en del produkter legotillverkas.

Nästan alla kompakter görs av Sanyo. Exempelvis är Nikon P90 och Pentax X70 nästan samma kamera.

Batterierna i Nikon D3 och 1D mark III är samma och tillverkas av Toshiba.

De externa batteripackarna till Canons och Nikons blixtar är tillverkade av sammma tillverkare.

Sigma har tillverkat ett zoomobjektiv för Leica R-system.

Osv, osv
 
Då blir det ju rätt uppenbart att det kan vara svårt att starta upp produktionen av tex Nikon F5 eller den nyledes insomnade AF-D28mm f1,4. F5:an är väl rätt ointressant då F6 har ersatt den men 28:an är en annan sak. Nikon kanske har kvar själva produktionsverktygen men jag antar att en del detaljer kom från underleverantörer. Har dessa kvar sina verktyg eller ens råmaterialet?
 
Då blir det ju rätt uppenbart att det kan vara svårt att starta upp produktionen av tex Nikon F5 eller den nyledes insomnade AF-D28mm f1,4. F5:an är väl rätt ointressant då F6 har ersatt den men 28:an är en annan sak. Nikon kanske har kvar själva produktionsverktygen men jag antar att en del detaljer kom från underleverantörer. Har dessa kvar sina verktyg eller ens råmaterialet?

28/1,4 hade en manuellt slipad asfärisk frontlins som kostade multum att tillverka. Det var ingen marginal trots ett högt pris. Nu har Nikon uppfunnit en patentskyddad maskin som kan slipa asfäriska glas vilket gör 14-24/2,8 möjlig. Nikon säger att fler objektiv som tidigare var omöjliga praktiskt eller ekonomiskt nu kommer att kunna tillverkas.
 
För över tjugo år sen var den stora nyheten att man kunde gjuta asfäriska linser vilket gjorde att objektiv som tidigare var omöjliga praktiskt eller ekonomiskt kunde tillverkas.

Slipade asfäriska linser är väl något bättre än gjutna, antar jag.
 
Lägger mig inte i den produktionstekniska diskussionen, men jag välkomnar uppgraderingar.
Uppgraderingar gör i regel att föregående modeller faller kraftigt i pris på begagnatmarknaden. Exempelvis kostar ju ett begagnat 300/4L inte mer än 5000kr, vilket är ungefär halva priset för ett begagnat 300/4L IS.

Senast igår såg jag ett 600/4L på begagnatmarknaden för 35000kr, vilket iaf är "överkomligt" för en seriös amatör.
 
Senast igår såg jag ett 600/4L på begagnatmarknaden för 35000kr, vilket iaf är "överkomligt" för en seriös amatör.

Det jobbiga med företag som Canon är den dåliga lagerhållningen och nytillverkningen av reservdelar. Detta kan förstöra glädjen med att köpa ett begagnat supertele av tidigare modell.

Exempelvis finns inte delar till 28-70/2,8, 80-200/2,8 eller 200/1,8 och flera andra EF-objektiv.

För något år sedan fick jag ett brev från Hasselblad där de i en ledsen ton förklarade att de tyvärr inte kunde supporta yrkesmässig användning av kamerahus från 50-talet pga brist på reservdelar....
 
Det jobbiga med företag som Canon är den dåliga lagerhållningen och nytillverkningen av reservdelar. Detta kan förstöra glädjen med att köpa ett begagnat supertele av tidigare modell.

Exempelvis finns inte delar till 28-70/2,8, 80-200/2,8 eller 200/1,8 och flera andra EF-objektiv.

För något år sedan fick jag ett brev från Hasselblad där de i en ledsen ton förklarade att de tyvärr inte kunde supporta yrkesmässig användning av kamerahus från 50-talet pga brist på reservdelar....


Ja, tyvärr.

AF-motorn till 300/4L finns tydligen inte att få tag i heller. Man kan kanske anta att det finns fler reservdelar ju finare optiken är, men man vet ju aldrig.
 
AF-motorn till 300/4L finns tydligen inte att få tag i heller. Man kan kanske anta att det finns fler reservdelar ju finare optiken är, men man vet ju aldrig.

Jag tycker att Canon borde vara generösa med reservdelshållningen med dyrare optik, men så är det tyvärr inte. Möjligen att de har extra stora lager till mer säljande modeller som 300/2,8 och 400/2,8, men de servas ju också oftare.

Policyn, som jag fått förklarad från servicechefen på Canon RCC, är att Canon garanterar 7 års reservdelshållning från att en produkt slutar tillverkas. Med 1999 som startdatum för många av dagens supertelen lär det vara osäkert med alla icke-IS-objektiv.

200/1,8 slutade säljas 2004, men tillverkningen slutade 1998 och de sista reservdelarna slängdes 2006. Kul för den som köpte nytt 2004...

Jag har varit på Nikons serviceverkstad när de öste ut gamla reservdelar till Nikon F2 och F3. Trist, men sant.
 
citat från canonrumors..
"World Cup & Big White Lenses
I think we could definitely see updated big white lenses f0r the World Cup. I think 3 lenses will get upgraded.
- 300 f/2.8L IS II
- 400 f/2.8L IS II
- 500 f/4L IS II
No 600 f/4L IS upgrade for the time being. We’ve seen the patent for the 600 f/4 DO, I think that would be an amazing seller for Canon and will be an addition to the lineup. A new 600 f/4L IS in 2011."


**

jag går faktiskt på detta och det gör jag väl eftersom jag har tänkt tanken många gånger nu och att kommande "world cup" borde vara perfekt arena att introducera de nya monstren.

själv så letar jag efter ett begagnat 400 2,8L IS USM för tiden men tror nästan att jag avvaktar en aning för att se om det kommer nya modeller om inte så länge.

MVH Niclas,
 
I vanlig ordning skulle väl de nya introduceras på ett högre pris än de befintliga, som i sin tur stigit rejält på sistone. Tveksamt om man slänger sig på köpknappen. Hur resonerar ni andra?
 
I vanlig ordning skulle väl de nya introduceras på ett högre pris än de befintliga, som i sin tur stigit rejält på sistone. Tveksamt om man slänger sig på köpknappen. Hur resonerar ni andra?

Alla tillverkare tar sina chanser att höja priserna. Man kan dock tycka att Canon borde vara försiktiga med tanke på hur måmga som går över till Nikon.

Hur jag ställer mig till de nya objektiven (om ryktena är sanna) tar jag ställning till när jag vet vad som är nytt. Jag kommer dock inte byta ut min 300/2,8 mot en nyare. Däremot lurar jag på en 500/4. 300:an kan möjligen bytas mot en 200-400/4. Canon måste komma med en ljusstark supertelezoom.
 
Alla tillverkare tar sina chanser att höja priserna. Man kan dock tycka att Canon borde vara försiktiga med tanke på hur måmga som går över till Nikon.

Hur jag ställer mig till de nya objektiven (om ryktena är sanna) tar jag ställning till när jag vet vad som är nytt. Jag kommer dock inte byta ut min 300/2,8 mot en nyare. Däremot lurar jag på en 500/4. 300:an kan möjligen bytas mot en 200-400/4. Canon måste komma med en ljusstark supertelezoom.

Visst är det väl så. Står man inför att köpa sitt första stora tele så är det ju trevligt med en nyare modell. Nå det ska bli klart intressant att se vad som kommer, om det nu kommer något. Lite nyfiken är man ju :)

En 200-400 skulle sitta fint i kameraväskan jo.

mvh,
Edvard
 
Visst är det väl så. Står man inför att köpa sitt första stora tele så är det ju trevligt med en nyare modell. Nå det ska bli klart intressant att se vad som kommer, om det nu kommer något. Lite nyfiken är man ju :)


Absolut. Och efter 10 år är det ju dags kan man tycka.

Jag har testat både 200/2 och 800/5,6 och i de objektiven märks det verkligen hur bra skakstabiliseringen kan bli.

Dessutom verkar ju Canon ha jobbat med viktminskningar i de objektiven så kanske blir de nya ännu lättare. Canon bantade dock 295 gram när de gick från 300/2,8 till 300/2,8 IS, så det kanske inte finns jättemycket mer att göra om de inte ska börja med fler DO-konstruktioner.

En 200-400 skulle sitta fint i kameraväskan jo.

eller ett 100-300/2,8. Jag hade tidigare ett Sigma 120-300/2,8 och det är grymt för sport och konserter att kunna zoomar.

I helgen stod jag bredvid en Scanpixfotograf på hockey. Han använde bara sin D3s och 200-400/4. Jag fick hela tiden byta mellan två hus, ett med 300/2,8 och ett med 70-200/2,8.
 
Först tackar för kommentaren Fröderberg!

Jo, ett 200-400 låter mycket intressant. Men frågan är ju om det kommer upp i den optiska klass som 400 2,8 IS har.. tvivlar starkt själv. Men Nikons håller ju hög klass så mojligheten är ju existerande.

Själv så luskar jag runt i krokarna för att hitta det där 400 2,8 IS men de är rättså sällsynta begagnade tyvärr. På blocket så finns ju dock en 400 2,8L USM II för en rättså ok summa pengar.. den lockar men inte faktumet att de är antigen snordyra eller omöjliga att reparera med nya delar.

"Canonrumors" är ju en sida där man kläcker en del nyheter, men visst handlar det som vanligt om spekulationer.

MVH Niclas,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.