Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya Canon EOS 22 sept

Produkter
(logga in för att koppla)
Hmm, skall bli intressant att se/läsa testerna av 5D MKII men om nu detta är Canon´s svar på D700 så är det som canonist bara att hoppas på att AF:en är snabbare/mer träffsäker än på D700:an för annars ser det ju på pappret ut som om D700 av både det skälet men också map. antalet bps. skulle vara en bättre kamera för action/sport.

Jag är tveksam till att Canon verkligen ställde siktet mot D700:an av dessa skäl men förhoppningsvis ger de 21MP något som D700:an inte klarar av att prestera!

Mvh!
// Niklas
D3 var ju inte någon klockren konkurrent till Mark III när den kom utan låg ju i ett mellansegment rent prismässigt ( Mellan Mark III o 1Ds Mark III). Idag får den väl ses som en direkt konkurrent till Mark III när priset har sjunkit och allt fler DSLR med 20 mp plus börjar komma. Jag tycker i allt högre utsträckning att D3 verkar bli de förnuftiga proffsens räddning. Allt med kameran är från lagom till otroligt bra, och nu börjar också nypriserna bli lagom.
 
5D MkII släppt,
Vad går det att misstänka för den 22e? Kan det komma ytterligare en kamera med färre MP, snabbare serietagning, bättre AF etc som kompletterar den eller har vi fått manna nog för den här gången?
 
Tror nog vi får vänta till det händer något i 1D serien nu, tippar på PMA i vinter.

Trycker dom in en FF sensor och några extra pixlar i 1D så blir det svårt att låta bli den.
 
Tror nog vi får vänta till det händer något i 1D serien nu, tippar på PMA i vinter.

Trycker dom in en FF sensor och några extra pixlar i 1D så blir det svårt att låta bli den.

Håller med i stort sett (gäller första stycket), Vad gäller andra stycket har ju historiskt (sedan 2004) Canons prosumerserie varit på pricken lika pixelrika som den 1D som funnits parallellt.

Dvs 20D och 1DMkII fick 8,2 mp. Blev sedan 30D och 1DMKIIn
40D och 1DMkIII fick 10 mp.
Nu 50D och 1DMkIV c:a 15 mp???

Frågan är väl bara om man tänker sig skrota 1,3x crop sensorn. Många ser den sensorstorleken som en perfekt kompromiss.

En brasklapp: Jag tror faktiskt att någon modell kommer tidigare.

Lennart
 
Den 22:a kommer Canon med stor sannolikhet att släppa Eos 1D MkIV allt annat vore i mina ögon mycket konstigt ,-)

Beträffande "släppet" av Eos 1Ds så är min gissning att det ej nödvändigtvis kommer nu utan kanske först på PMA 2009.



//Peter
 
Håller med i stort sett (gäller första stycket), Vad gäller andra stycket har ju historiskt (sedan 2004) Canons prosumerserie varit på pricken lika pixelrika som den 1D som funnits parallellt.

Dvs 20D och 1DMkII fick 8,2 mp. Blev sedan 30D och 1DMKIIn
40D och 1DMkIII fick 10 mp.
Nu 50D och 1DMkIV c:a 15 mp???

Frågan är väl bara om man tänker sig skrota 1,3x crop sensorn. Många ser den sensorstorleken som en perfekt kompromiss.

En brasklapp: Jag tror faktiskt att någon modell kommer tidigare.

Lennart


Det blir nog som du säger en Eos 1D MkIV med 15 mp ;-) och jag tippar på att den får en 1,3 crop.



//Peter
 
Och du , det bästa är att vi inte behöver vänta längre än till måndag ;-) då får vi redan på hur var och när den kommer ;-)

//Peter

Är inte så säker på det men skulle det vara så blir jag förstås destu gladare. Jag undrar ändå om det verkligen är så att Canon släpper en 1D Mark IIIn eller IV så tätt inpå 3:an. Den har ju bara varit ute i ett år lite drygt. Någon som har koll hur länge Canon väntade med en uppgradering 1D mark II till IIn?
Mvh Thomas
 
Är inte så säker på det men skulle det vara så blir jag förstås destu gladare. Jag undrar ändå om det verkligen är så att Canon släpper en 1D Mark IIIn eller IV så tätt inpå 3:an. Den har ju bara varit ute i ett år lite drygt. Någon som har koll hur länge Canon väntade med en uppgradering 1D mark II till IIn?
Mvh Thomas


En MkIIIn tror jag mindre på utav den anledningen att Canon måste "rycka upp" sitt ryckte sen missen med af på mk III.

Tror att en MkIV är nödvändig då 10mp på en "toppmodel ala Eos1D" inte är mycket att komma med.

Som jag sagt innan tror jag att det säljs mycket få exemplar av eos 1d mkIII. så något måste Canon göra och dom gör det på måndag lita på mig ;-)

//Peter
 
Jag undrar ändå om det verkligen är så att Canon släpper en 1D Mark IIIn eller IV så tätt inpå 3:an. Den har ju bara varit ute i ett år lite drygt. Någon som har koll hur länge Canon väntade med en uppgradering 1D mark II till IIn?
Mvh Thomas
Det var 1,5 år mellan 1D Mark II och Mark IIn samt 1,5 år mellan IIn och III. Nu har det gått 1,5 år sedan Mark III.

Men jag är mycket tveksam till att det skulle anlända en Mark IIIn eller IV redan nu till Photokina. Canon vill nog ha mer tid på sig att utveckla eller vidareutveckla samt testa 1D AF-systemet innan de släpper en efterföljare när det nu blev så mycket rabalder kring förra versionen. Återanvändning av en bara något modifierad version av 5Ds AF-system även i 5D Mark II tyder på att de inte är riktigt redo. (Men det skulle också kunna tyda det på att de istället har lagt pengarna på ett nytt 1D AF-system.)

Men det som mest talar mot en ny 1D är att Canon redan har lanserat tre systemkamerahus denna sommar/höst. Jag tror inte att de orkar med mer.
 
Den 22:a kommer Canon med stor sannolikhet att släppa Eos 1D MkIV allt annat vore i mina ögon mycket konstigt ,-)

Beträffande "släppet" av Eos 1Ds så är min gissning att det ej nödvändigtvis kommer nu utan kanske först på PMA 2009.



//Peter


Jag är mycket tveksam till det, aldrig förr har Canon haft något i bakfickan efter att ha presenterat sina "halvårsnyheter" vad jag vet.

Men har du rätt blir jag nog den första att avbeställa en EOS 5D mk II i Sverige.
 
Nu är det inte långt borta. Personligen hoppas jag på lite objektiv oxå, fast det är nog förgäves. 400/5.6 IS måste ju komma någon gång...
 
Jag skulle också vilja att de tog fram nya objektiv. En 35/1.8 i samma prisklass som 50/1.8 skulle vara trevligt.

Det finns en 35/2,0. Pris c:a 2500:- Jag tror att en 35:a är lite mer komplicerad att konstruera och bygga än en 50:a så en 35/1,8 för lite drygt en tusenlapp tror jag inte vi får se.

Edit
Förr så såldes nästan alla kameror med en 50mm så det var stora serier av dessa objektiv. Idag är det istället en billig normalzoom som gäller för de allra flesta. Alternativet skulle vara en EFS 30mm men den blir nog inte så billig för produktionen kan aldrig bli så stor som den varit för tidigare normalobjektiv, alltså 50mm
 
Senast ändrad:
Det finns en 35/2,0. Pris c:a 2500:- Jag tror att en 35:a är lite mer komplicerad att konstruera och bygga än en 50:a så en 35/1,8 för lite drygt en tusenlapp tror jag inte vi får se.

Edit
Förr så såldes nästan alla kameror med en 50mm så det var stora serier av dessa objektiv. Idag är det istället en billig normalzoom som gäller för de allra flesta. Alternativet skulle vara en EFS 30mm men den blir nog inte så billig för produktionen kan aldrig bli så stor som den varit för tidigare normalobjektiv, alltså 50mm

En 28mm 1,4 till en 1,3crop-kamera skulle sitta fint. Dessutom skulle jag önska ett 220-250mm macro 4,0 till ett billigare pris än 180mm 3,5.
Mvh Thomas
 
Är detta allt?

Nu har jag inte läst alla 47 sidor i denna tråd, och det är fortfarande tidigt på dagen den 22/9 men är det det här som tråden har väntat på?

Canon Ixus 980 IS tillverkas i specialutgåva (6000 st)

Special-Ixus firar 100 miljoner sålda digitalkompakter
Inlagd den 2008-09-22 kl 06:48 på kamerabild.se
 
Senast ändrad:
Nu har jag inte läst alla 47 sidor i denna tråd, och det är fortfarande tidigt på dagen den 22/9 men är det det här som tråden har väntat på?

Canon Ixus 980 IS tillverkas i specialutgåva (6000 st)

Special-Ixus firar 100 miljoner sålda digitalkompakter
Inlagd den 2008-09-22 kl 06:48 på kamerabild.se
När tråden skapades var bara EOS 1000D lanserad (tror jag). Under tiden denna tråd har levt har 50D, 5D mkII, EF-S 18-200IS, 24/1.4L II, två superzoomar, PowerShot G10, ett par ixusar, samt Zeiss i EF-fattning lanserats. Nu har detta tyvärr pytsats ut efterhand istället för att släppas som en big-bang den 22/9, vilket i ljuset av rubriken kanske kan upplevas som olyckligt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.