Annons

Nya Canon EOS 22 sept

Produkter
(logga in för att koppla)
F.G. skrev:
Ingen idé att gå ut och fota idag då när det ändå snart kommer en ny kamera som tar bättre bilder.

En jägare blir inte bättre jägare med nytt gevär och just nu sitter jag och väntar på det vackra kvällsljuset och förhoppningsvis ett och annat villebråd :)
 
F.G. skrev:
Ingen idé att gå ut och fota idag då när det ändå snart kommer en ny kamera som tar bättre bilder.
Självklart sitter det i kameran, snacket om bildseende och fotografens behov av kunskap är ju bara tjafs ;)

För att inte vara fullt så ironisk.
Sä är det för det första skönt med din Ironi Fredrik :)

För det andra, så tycker jag att det är bra att Nikon lyckats bra, och därmed sätter press på Canon att bli bättre.

För det tredje hoppas jag på att Canon släpper några riktigt bra grejer.
Mest för att jag på det sättet hoppas på att det dyker upp fler bra hus på begagnat marknaden.
 
En 50D innan våren skulle jag personligen INTE köpa, den lär bara vara en mindre uppgradering.

Kommer 50D till våren så visst köper jag men har inga större förväntningar på den.

Frågan är om även 60D har så mycket mer att erbjuda än 40D , framtiden får utvisa detta.


//Peter
 
photographer skrev:
En 50D innan våren skulle jag personligen INTE köpa, den lär bara vara en mindre uppgradering.

Kommer 50D till våren så visst köper jag men har inga större förväntningar på den.

Frågan är om även 60D har så mycket mer att erbjuda än 40D , framtiden får utvisa detta.


//Peter
Hhum. Egentligen är det ju bara en uppgraderad 5D man kan ha lite förväntningar på.
Mvh Thomas
 
Sans skrev:
Den damen är inte längre i denna världen.
Nä, jag vet det. Jag ska efterträda henne, i just denna värld! ;-)

Ja, någon blev förstås sur för att jag ifrågasatte, men knappast någon kan väl annat än hålla med om att det har varit en [ord som nog inte bör skrivas här] massa spekulerande och gissande i flera månader redan. Det var därför jag hårddrog lite och undrade om det var något alls som var nytt nu, då.

Men då var det datumet som skulle vara spikat, alltså. Jag har sett flera datum angivna tidigare, så jag insåg inte skillnaden.
 
Får väl fortsätta "gissningsleken"...

40D blir upphottad med ny mjukvara. Utökat auto-iso och programmerbar printknapp m.m. Nytt batterigrepp för 40D som även passar 5D MkII.

5DMkII för 20000:- lika rapp som 40D och några fler fokuspunkter samt 16Mpix, vädertätad.

1DMkIIIn med fullformat på 16 Mpix lika rapp som dagens 1D. Pris 30000:-

1DsMkIIIn trimmas lite, blir rappare och sänks till 50000:-.

G10 med större zoom-omfång från 5 till 40mm, motsvarande ~25-200 mm FF, samt bättre på höga iso. 12 Mpix som G9. Pris 4500:-

EF 400 5,6L IS. Pris 20000:-

EF 14-28 2,8L

Nya fasta vidvinklar med liusstyrka 1,4 på 20, 24, 28 och 35mm under 10000:-/st.

Nåt lär väl ska slå in...eller?
 
elbe skrev:
Jag tror att Fröderberg gissar rätt så bra på ersättaren till 5D.

En 50D som ersättare till 40D redan nu behövs inte. En liten firmwareuppgradering för att utöka omfånget på auto-iso skulle räcka. Rent fotomässigt finns ingen semipro-kamera som slår 40D idag, gadgetmässsigt finns flera.

Den stora hypen kring Nikons två-tre senaste cmos-kameror består eg av trogna nikonavändares, fd användare och övriga supportrars jubel över knappt ett till två steg bätte brusegenskaper jämfört med deras tidigare modeller. En helt naturlig glädje med lite antiklimax-varning.

Synar man däremot deras bildteknik så kan jag säga att jag inte är så imponerad. De har fortfarande en bit upp till Canon så eg behöver Canon fortfarande inte göra så mycket för att "hålla täten". 1DMkIII, 1DsMkIII, 40D, 450D, och 1000D ligger där redan och varje förbättring av dessa innebär bara utökat försprång.

Många av dagens canonanvändare är gamla nikonanvändare som längtar tillbaka till sin "ungdomskärlek" och många ser även kampen mellan den lille mot den store. De är de som är svårt för Canon att bemöta idag när skillnaderna minskat.

En gång rå-format alltid rå-format
Leif

Haha snacka om insnöad Canonfanatiker.

Nikon har gått om Canon i volym på DSLR, mycket pga D40/D40x och bildkvalite vet jag inte riktigt hur du menar, men kanske har alla oberoende tstare fel och du rätt vad gäller D3's kvaliteter?

Men jag vill inte förstöra glädjen för dig, jag hoppas Canon kommer med något vasst nu i September så dom har något som kan mäta sig med Nikons senaste modeller. Stackars Canon har blivit smiskade rejält senaste åren. Inte långt efter man släppt en halvtaskig uppföljare så drämmer Nikon till med storsläggan.

Men det är väl så det ser ut, om något år är det väl Nikon som jagar igen...
 
Spekulera är alltid roligt, även om man som jag inte är Canonist.

Vad tror ni om en 50D som ersätter både 5D och 40D?
Alltså en uppgraderad 40D, men med fullsensor.
 
christerorebro skrev:
Vad tror ni om en 50D som ersätter både 5D och 40D?
Alltså en uppgraderad 40D, men med fullsensor.

Det finns ingen anledning att skrota APS-C-formatet. EF-S-gluggarna är bra och även om Eos 5D-efterföljaren skulle kosta 20 000 är det dubbelt upp mot en 40D.
 
froderberg skrev:
Det finns ingen anledning att skrota APS-C-formatet. EF-S-gluggarna är bra och även om Eos 5D-efterföljaren skulle kosta 20 000 är det dubbelt upp mot en 40D.

Ser heller ingen anledning till att APS-C-formatet skulle skrotas. Tvärt om! En APS-C för 25000:- på 12 Mpix och i övrigt mycket lika dagens 1D i APS-H-formatet, som troligtvis försvinner, skulle nog sitta bra från Canon om alla 1D får 24x36. 2D kanske?..
 
-big kahuna- skrev:
Haha snacka om insnöad Canonfanatiker.

Nikon har gått om Canon i volym på DSLR, mycket pga D40/D40x och bildkvalite vet jag inte riktigt hur du menar, men kanske har alla oberoende tstare fel och du rätt vad gäller D3's kvaliteter?

Men jag vill inte förstöra glädjen för dig, jag hoppas Canon kommer med något vasst nu i September så dom har något som kan mäta sig med Nikons senaste modeller. Stackars Canon har blivit smiskade rejält senaste åren. Inte långt efter man släppt en halvtaskig uppföljare så drämmer Nikon till med storsläggan.

Men det är väl så det ser ut, om något år är det väl Nikon som jagar igen...
Lite synd att vissa människor fortvarande ligger i vaggan och pratar om "att inte förstöra glädjen"-Volymer-mäta sig med-halvtaskiga uppföljare-mm. Förvisso är jag Canon-ägare men ingen fanatiker och skulle mycket väl tänka mig Nikon...om de bara hade en kamera passande mina behov ...vilket de inte har. D3 för dyr och avancerad. D300= mycket likt canon 40D men 5000:- dyrare-inte värt pengarna. Senaste i raden D700 skulle jag kunna tänka mig pga fullformatet och priset men samtidigt tycker jag det är enastående pissedåligt att man endast får 5mp-filer i dx formatet.Har ägt 1d mark III och i mitt tycke en mycket bättre kamera än D700. Kommer att inväntat den 22:a september och då troligtvis kommer Canon med en uppföljare till 5D. Sedan om Nikon kommer att jaga eller ej är bara dumt snack..Tror nog att Nikon-ägarna är nöjda ett antal år framåt precis som många canon-ägare är nöjda med vad de har idag.
Mvh Thomas
 
Senast ändrad:
solvargen skrev:
Senaste i raden D700 skulle jag kunna tänka mig pga fullformatet och priset men samtidigt tycker jag det är enastående pissedåligt att man endast får 5mp-filer i dx formatet.Har ägt 1d mark III och i mitt tycke en mycket bättre kamera än D700.

Varför behöll du inte din 1d Mk2 då om den var så bra?
 
Hoppas Canon släpper en ny 1D Mark IV med medföljande gratis inbyteserbjudande för dom som har Mark III nu.
 
Att det inte blir fler pixlar när man tar croppade bilder med en fullformatskamera, som D700, är ju just för att på en fullformatskamera kan man sprida ut pixlarna mer på sensorn och ändå få bra upplösning. Men använder man då mindre än halva sensorn får man förstås mindre än hälften av pixlarna.

Ska du bara skriva ut 10*15 cm spelar det ändå ingen roll. Det är som Canons sRAW-format. 2,5 megapixlar betyder små utskrifter, men RAW betyder ändå alla möjligheter.
 
Hur kan ni hålla på att gagga om hur Canon eller Nikon är bäst?
Ni kan ju gagga om vem som står bak kameran som är bäst? Tror det är där den bra bilden kommer ifrån?
 
elbe skrev:
Får väl fortsätta "gissningsleken"...

40D blir upphottad med ny mjukvara. Utökat auto-iso och programmerbar printknapp m.m. Nytt batterigrepp för 40D som även passar 5D MkII.

5DMkII för 20000:- lika rapp som 40D och några fler fokuspunkter samt 16Mpix, vädertätad.

1DMkIIIn med fullformat på 16 Mpix lika rapp som dagens 1D. Pris 30000:-

1DsMkIIIn trimmas lite, blir rappare och sänks till 50000:-.

G10 med större zoom-omfång från 5 till 40mm, motsvarande ~25-200 mm FF, samt bättre på höga iso. 12 Mpix som G9. Pris 4500:-

EF 400 5,6L IS. Pris 20000:-

EF 14-28 2,8L

Nya fasta vidvinklar med liusstyrka 1,4 på 20, 24, 28 och 35mm under 10000:-/st.

Nåt lär väl ska slå in...eller?

På 1DMkIIIn varför förstöra den med fullformat , vill man ha detta så är 1Ds som gäller.
Fotar man sport så är den extra Zoom faktorn endast ett plus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.