Advertisement
ANNONS
Annons

Nya Canon EOS 22 sept

Produkter
(logga in för att koppla)
Teodorian skrev:
Vilket "brustrick"?

Vore kul att se någon av dina "ISO 12800"-bilder. Hur bildbehandlar du dem för att få dem ok?

Clipping

http://theory.uchicago.edu/~ejm/pix/20d/tests/noise/D3LENR.jpg

http://theory.uchicago.edu/~ejm/pix/20d/posts/tests/D300_40D_tests/

http://www.astrosurf.com/buil/nikon_test/test.htm

http://www.brisk.org.uk/photog/d3gainiso200.html

Bildex 40D "iso6400" framkallad i Capture One 4 lätt brusreducerad i Neat Image storleksanpassad för FS och skärpt. (Återkommer med en "iso12800"-bild senare - måste hämta min dotter nu)

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1402359.htm?set=mp

100% utsnitt av ovanstående utan skärpning eller brusreducering.

Bilagor

• elobe_05490_1.jpg
    elobe_05490_1.jpg
    97 KB · Visningar: 1,091
elbe skrev:

Jag hoppas att dom inte gör samma brustrick som Nikon för jag ser fördelar med en så "ärlig" rå-fil som möjligt.

Du får mer än gärna definiera vad du menar med en "ärlig" rå-fil.

Menar du att en råfil, som är befriad från brus/brusreducerad direkt ifrån huset är "oärlig".

Kan inte för mitt liv påstå att jag tycker att det är "oärligt"
Den bilden på ugglan, som du visar ovan. Är ju en bra bit ifrån den bildkvalite som D3 levererar.

Jämför gärna med de bilder som är tagna med ISO 6400 på den här sidan:
http://ishootshows.com/2008/02/06/nikon-d3-100-crops-at-iso-3200-6400/

Tycker vänligen men bestämt att de bilderna är bra mycket ärligare än mot/närmare verkligheten än vad din ugglebild ovan är.

/Daniel.

danielsfrilansfoto skrev:
Menar du att en råfil, som är befriad från brus/brusreducerad direkt ifrån huset är "oärlig".
Problemet med Nikons metod, som alltså brusreducerar bilden redan i råfilsstadiet, är att slutanvändaren inte kan kontrollera resultatet. I de flesta sammanhang spelar det nog ingen roll, men för vissa applikationer är det förödande. Ta till exempel astrofotografi.

Sedan borde ju jämförelsen mellan ugglor och rockbilder vara brusreducerade båda två för att jämförelsen skulle vara likvärdig. Nu är ju bara Nikon-bilderna brusreduceade.

Stefan

stefohl skrev:
Problemet med Nikons metod, som alltså brusreducerar bilden redan i råfilsstadiet, är att slutanvändaren inte kan kontrollera resultatet. I de flesta sammanhang spelar det nog ingen roll, men för vissa applikationer är det förödande. Ta till exempel astrofotografi.
Visst, jag kan förstå att det finns tillfällen där brusreducering kan vara problematisk.
stefohl skrev:

Sedan borde ju jämförelsen mellan ugglor och rockbilder vara brusreducerade båda två för att jämförelsen skulle vara likvärdig. Nu är ju bara Nikon-bilderna brusreduceade.

Stefan
Ja du Stefan, nu är Nikonbildern inte brusreducerade.
De är körda igenom Nikons Raw-konverterare, inget annat...

Därav återstår fortfarande frågan, i allra högsta grad, om vilken av bilderna som är mest "ärlig"

/Daniel.

Är de körda genom Nikons rawprogram är de brusreducerade.Nikon har brusreducering även i kameran (sensornivå)som påverkar rawfilen liksom även Canon har gjort sedan 2002.
Vad Nikon gör ytterliggare är ett stegs processande av rawfilen vilket inte Canon gör.För de flesta är detta av godo då resultatet ofta blir bra men inte för exv astrofotografering.

Senast ändrad:
macrobild skrev:
Är de körda genom Nikons rawprogram är de brusreducerade.
Visst, samma sak gäller ju i praktiken alla RAW-konverterare, även Canons...

Meningen med sidan jag länkar till, dess ursprungliga syfte, är ju att visa hur mycket brus som kommer ut ur huset, utan den brusreducering som man brukar lägga på i efterhand i form av "neatning" eller liknande.

Som jag har sagt tidigare med stöd av uppmätning, Canons sensorer är inte sämre än Nikons, tvärtom hävdar ett antal kunniga, Nikon är snäppet bättre på att filtrera bort brus, bla färgbrus

Du får mer än gärna definiera vad du menar med en "ärlig" rå-fil.

Kan inte för mitt liv påstå att jag tycker att det är "oärligt"
Den bilden på ugglan, som du visar ovan. Är ju en bra bit ifrån den bildkvalite som D3 levererar.

Jämför gärna med de bilder som är tagna med ISO 6400 på den här sidan:
http://ishootshows.com/2008/02/06/nikon-d3-100-crops-at-iso-3200-6400/

Tycker vänligen men bestämt att de bilderna är bra mycket ärligare än mot/närmare verkligheten än vad din ugglebild ovan är.

/Daniel.

Om "ärligheten" se Stefans och Mikaels svar.

Så här står det under de bilder du länkade till:

"The above images were processed using Nikon Capture NX. The standard “Normal” setting for noise reduction was used in-camera and this degree of NR was maintained in processing the RAW files.

In addition, I changed the noise reduction from “Faster” to “Better Quality” in Capture NX..."

Här kommer en "iso12800"-bild (iso3200 -2EV) från 40D. Lätt brusreducerad i Neat Image och efterskärpt:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1409800.htm?set=mp

macrobild skrev:
Som jag har sagt tidigare med stöd av uppmätning, Canons sensorer är inte sämre än Nikons, tvärtom hävdar ett antal kunniga, Nikon är snäppet bättre på att filtrera bort brus, bla färgbrus
Visst, det har du rätt i, och där har jag lärt mig något av dig :)

Inser att jag borde förtydligat det tidigare.

Men jag ser ju just Nikons förmåga att reducera brus, utan att förvanska resten av bilden som en stor och viktig styrka hos just Nikons hus.

Jag anser också att skillnaden gör Nikons hus "ärligare" mot verkligheten än vad Canons hus gör i dagsläget.

Därför hoppas jag att Canon kan komma med hus som är ännu mer "ärliga" mot verkligheten.

/Daniel.

Visst, jag kan förstå att det finns tillfällen där brusreducering kan vara problematisk.

Ja du Stefan, nu är Nikonbildern inte brusreducerade.
De är körda igenom Nikons Raw-konverterare, inget annat...
De är alltså brusreducerade på två ställen, dels i kameran, dels i Capture NX. Canon-bilden är »bara« brusreducerade i råkonverteraren. Så Daniel, det är fortfarande mer rättvisande om vi hade brusreducerat Canon-bilderna en gång till. Hur vi ska göra det objektivt för att kunna göra en rättvisande mätning är däremot en annan historia.

Nikons känslighet är ju också max 6400 ISO, därefter är det ju en ren mjukvaruändring av bilden, som lika gärna kan göras i råkonverteringsprogrammet som i kameran.

Stefan

P.S det är inte så att jag är anti-Nikon, om du tror det. I min test av denna kamera för Fotografisk Tidskrift tyckte jag D3:an var ett jättesteg framåt för Nikon.

Jag tycker dock ibland att vissa Nikonister överdriver kamerans överlägsenhet en del. Skillnaden mellan den och konkurrerande kameror är gradskillnader.

Här kommer 100% crop på "iso12800"-bilden ovan. UTAN brusreducering eller skärpning rätt ut från Capture One 4:

(Nu ska jag ut o spana efter mer vilt :)

Bilagor

• elobe_01462_1.jpg
    elobe_01462_1.jpg
    99.7 KB · Visningar: 1,247
Måste ärligt säga att den där bilden känns extremt mörk/underexponerad.

Vilket inte ger en rättvis bild av brusnivån i mina ögon.

Den är exponerad efter rådande ljussituation och då vill man ju inte ha ett "dagsljusresultat" som naturfotograf, inte ens som amatör :)

Jag anser också att skillnaden gör Nikons hus "ärligare" mot verkligheten än vad Canons hus gör i dagsläget.
Nu undrar ju jag varför det skulle vara ärligare att lägga en brusreducering på sensornivå än i ett fristående program i efterhand? För- och nackdelar kan vi diskutera. Men att det skulle vara någon skillnad rent ideologiskt om man gör det först eller sist förstår jag inte.

Stefan

elbe skrev:
Den är exponerad efter rådande ljussituation och då vill man ju inte ha ett "dagsljusresultat" som naturfotograf, inte ens som amatör :)

Det är ju en smaksak, och inget annat (vad jag vet så har en hel del yrkesfotografer en annan smak än du i den frågan).

En smaksak som påverkar hur pass mycket bruset faktiskt framträder...

stefohl skrev:
Nu undrar ju jag varför det skulle vara ärligare att lägga en brusreducering på sensornivå än i ett fristående program i efterhand? För- och nackdelar kan vi diskutera. Men att det skulle vara någon skillnad rent ideologiskt om man gör det först eller sist förstår jag inte.

Stefan
Nja, vad jag menade var väl snarast att den brusreducering som D3:an har inbyggt i huset ju faktiskt påverkar bilden i övrigt betydligt mindre än den som krävs för att nå motsvarande ISO med Canon, och som måste göras i efterhand.

Där anser jag bestämt att bilderna från D3 är betydligt närmare verkligeheten, och därmed "ärligare" än de som postats i den här tråden.

Stora brusmängder förvanskar ju trots allt detaljer i bilden, även om du reducerar bruset kvarstår detta faktum.

Visst ärligare mot vad som kommer från sensorn är ju en sak, med hur verkligheten ser ut borde väl vara viktigare?

Nikon har lyckat hitta en lösning som bevarar detaljer långt bättre, det måste väl rimligtvis vara "ärligare"?

Dessutom underlättar det ju kraftigt för de allra flesta fotografer. (Såvida man inte tycker att brusreducering är en underhållande syselsättning).

Tror i ärlighetens namn inte att vi kommer så mycket längre i den här frågan.
Så jag önskar er alla allt gott tills vi debaterar med varandra igen en annan gång :)

Väl möt allihop!

/Daniel.

Nikon har lyckat hitta en lösning som bevarar detaljer långt bättre, det måste väl rimligtvis vara "ärligare"?
Nu bevaras ju detaljer inte långt bättre. Snarare lite sämre, det är därför som astrofotograferna inte vill se dessa lösningar. Det är lite detta jag reagerar på, den hype som finns om denna kamera. Om man försöker göra en objektiv utvärdering mellan Nikons äldre modeller och D3/D700, då är de nya modellerna ett jättesteg framåt vid höga ISO. Det för dem upp i paritet och kanske lite förbi konkurrenterna i fullformatsdivisionen, men knappast så att vi kan tala om långt mycket bättre detaljer.

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar