Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya Canon EOS 22 sept

Produkter
(logga in för att koppla)
Robin Gyllander skrev:
SNälla sätt in tetris i en kamera. Allvarligt så man kan göra något när man har dötid.
Har för mig att nån kompaktkamera (Samsung?) hade inbyggda spel, och varför inte? Stor fin display, och det finns ju inte en telefon utan spel.
Spel till DSLR kameror får vi nog vänta på.
En Canon 9D DS kanske? Eller 50D PSP?
 
Tror och hoppas på 3D

En Canon 3D verkar rimligt med tanke på de analoga kamerornas modeller. Men jag har för mig att EOS 5 var en hobbyinriktad kamera medan EOS 3 var en ren proffsmodell. Inte helt analogt med digitalversionerna!?
3 D är kanske för avancerat för dagens bildsensorer;)
 
Det mest revolutionerande Canon skulle kunna göra är att frångå beteckningen på digitalkamerorna. I dagsläget heter ju var och varannan kamera en sifferkombination, samt ett versalt "D" antingen före eller efter siffrorna. Om de vill utmärka sig borde de ändra beteckningen på ett radikalt sätt, samt mönsterskydda beteckningen/namnet.

Vad gäller hårdvaran har de inte kommit med några revolutionerande överraskningar på flera år nu. Visst, förbättringar har det ju varit i varje ny modell, men positiva överraskningar har det inte varit, inte i klass med Nikons D3 eller när Canons egen 20D kom.

Så vad kan vi vänta av efterföljaren till EOS 5D?
-Fler pixlar. Överraskning? Nej!
-Lite bättre brushantering vid höga ISO. Överraskning? Nähä du!
-Tätningar mot fukt och damm. Överraskning? Men hallo, det har ju alla numera!
-Snabbare serietagning. Överraskning? Sällan!
-Vikten reducerat med några gram. Överraskning? "Dum de dum...!" *Uttråkad*
-Liveview. Överraskning? *Zzzzzzzz, snark*

Skulle de däremot komma med ett cirkulärt sensor som täcker hela bildcirkeln som objektivet ritar, eller ett vridbart sensor så man kan fota stående format utan att vrida på kameran, så skulle jag höja på ögonbrynen. Eller om de kom med en sensor format som en pentagram, ja vad som helst som frångår det traditionella, då vi inte är bundna till liggande sensorformat sen filmen slopades, då skulle jag bli positivt överraskad.

Eller... eftersom objektivet egentligen inte ritar ett plant bild utan förvrängningar, så skulle det vara en höjdare att få se en kamera med ett sfäriskt sensor! Kombinera flera sådana sensorer och använd flera kameror, så kan du ta hologrambilder i verklig 3D... *suck, en längtansfull suck* ;)
 
Eeros skrev:
Det mest revolutionerande Canon skulle kunna göra är att frångå beteckningen på digitalkamerorna. I dagsläget heter ju var och varannan kamera en sifferkombination, samt ett versalt "D" antingen före eller efter siffrorna.
Bra idé! De skulle kunna hitta på nåt helt nytt och kalla kamerorna klatschiga saker som Kiss eller Rebel eller nåt sånt!

;-)

... eller ett vridbart sensor så man kan fota stående format utan att vrida på kameran, så skulle jag höja på ögonbrynen.
Fast då måste väl spegel och prismahuset också vridas, kanske (hur det nu skulle se ut?). Och slutaren och lcd-displayen på baksidan och objektivets motljusskydd och...
 
Intressant att du betraktar en fullformatskamera från Nikon som en överraskning, när den kommer nu (någorlunda nyss), i jämförelse med Canons första, som kom 2002, tror jag det var.

Men för övrigt tycker jag inte alls det är förvånande att det mesta är ganska logiska utvecklingssteg. Det är sällan man får de där riktigt revolutionerande idéerna, när man sysslar med utveckling av teknik. Det mesta som sker är lite finputs på det som finns, nya kombinationer av gamla tankegångar osv.
 
ErlandH skrev:
Fast då måste väl spegel och prismahuset också vridas, kanske (hur det nu skulle se ut?). Och slutaren och lcd-displayen på baksidan och objektivets motljusskydd och...
Nädå. Redan idag kan Canon erbjuda maskningsramar som fejkar olika format. Finns på 1D.
 
apersson850 skrev:
Nädå. Redan idag kan Canon erbjuda maskningsramar som fejkar olika format. Finns på 1D.

Nu har jag tappat bort mig, men visst är man tvungen att stoppa i dessa manuellt? (annan mattskiva)

Nikon har det ju i kameran med D3/D700
 
Vad har vi?

Objektiv med EOS-fattning och en sensor där bak. Däremellan är ju allt fritt och utvecklingsbart...
 
elbe skrev:
Vad har vi?

Objektiv med EOS-fattning och en sensor där bak. Däremellan är ju allt fritt och utvecklingsbart...

Säg det till traditionalisterna. Alla kameratillverkare är hårt låsta av hur en kamera anses behöva utformas. Detta har inget med t ex verklighet eller ergonomi att göra, utan styrs att de som har varit med länge och tvärsäkert kan avgöra vad som är bra.

Själv hade jag gärna sett mindre kantiga och mer ergonomiska kamerahus som inte kräver att man tänjer och vinklar hit och dit för att nå och se kontrollerna. Fast det fungerar ju inte. Då hade vissa muttrat något ur naturfotoskägget om leksak o dyl...
 
Underskatta inte människans önskan att känna igen saker. Förändringar är oftast dåliga. :)
 
Anders Östberg skrev:
Underskatta inte människans önskan att känna igen sig. :)

Nej, det gör jag absolut inte, men tyvärr så funkar det ju inte i längden så bra att förfalla till den nivån. Formgivningen av kamerorna är det som i mitt tycke hade varit mest värt att förbättra nu när tekniken har mognat till en bra användbarhet. Chansen till sån förnyelse är väl dock minimal trots att det knappast hade varit någon större kostnad att genomföra. Så länge de fotografiska teknikfarbröderna är så lättmutade med enbart minimala teknikförbättringar så lär ju inte mycket fruktbart hända.

(Citatet ovan var ett citat när jag citerade citatet. Citatet ändrades uppenbarligen medan jag citerade citatet. Faaaaan, vad mycket citat...)
 
Jag har sett flera designförslag på mer eller mindre futuristiska kameror, och jag har själv inte trott på någon av dom, dom har fallit på konstiga sätt att hålla kameran, opraktisk storlek och form, inte kompatibel med det som finns nu m.m. Det går heller inte att göra för stora ändringar utan att det blir stora kostnader eller att man hamnar i ett läge där det inte finns några fungerande tillbehör under lång tid.

Det jag oftast tänkt när jag sett sånt är om designern själv är fotograf?
 
Vore ju fräckt om det lanseras en stereokamera. Så att man kan titta på bilderna genom röda och gröna glasögon och få uppfattningen att man är i den där 3D-världen. Det måste ju ändå vara nytt! ;-)
 

Bilagor

  • 0cca6230a8a09766c67af010.l.jpg
    0cca6230a8a09766c67af010.l.jpg
    34.1 KB · Visningar: 752
De som dslr-kamerornas design sitter fast i idag är ju spegelhuset, sökaren och AF-modulen.

Slipper man dessa mekaniska och dyra grejor har man väl helt andra möjligheter att bygga en kamera. Då blir det naturligtvis någon form av elektronisk sökare med kontrastfokus och det är väl där haken är idag med uppdateringen, upplösningen och fokusinställningen.

Men va f_n. Avståndet från objektiv till sensor lär ju vara lika och med husets byggdjup på ca 6 cm i yttermått skulle det väl vara möjligt att få till en elektronisk sökare på 3x2 cm med vga-upplösning. Släng in dubbla nya och snabbare bildprocessorer så lär väl både AF bli snabbt och sökaren flimmerfri med 50 fps på en förtittsbild på 2,6 Mpix.
 
Jeppe skrev:
Nu har jag tappat bort mig, men visst är man tvungen att stoppa i dessa manuellt? (annan mattskiva)
Nej, det jag tänker på fungerar i Live view, så det visas på displayen där bak. Canon har ju av någon anledning inte samma typ av LCD i sökaren, så rutnät och sånt får man fixa med mattskivebyte.

En av de större designändringarna som gjorts skulle jag vilja påstå var när Canon introducerade T90, på 80-talet. Då liknade den inget annat som fanns tidigare. Dagens 40D ser egentligen precis likadan ut som den gjorde, bortsett från lite detaljer.
 
Kanske varit uppe tidigare!? Ber om ursäkt i så fall!

Men hade det inte, för oss konsumenter, varit oerhört positivt om vi kunde tvinga kameratillverkarna att standardisera både fästen för objektiven samt signalbehandlingen/styrningen av AF/IS mm.?

I industrivärlden hos oss maskinbyggare har sedan länge kunderna "tvingat oss" att göra maskiner som kan använda andra tillverkares verktygssystem helt enkelt för att kunderna, precis som vi kamerakonsumenter, genom årens lopp har investerat i svindyra objektiv!

Utopi kanske men nog vore DET ett stort steg i utvecklingen om än kanske surt för oss som fn. redan har prylar, så till vida man inte samtidigt tar fram konverteringskit!

För övrigt hoppas jag på motsvarande upplösning på skärmen som D3/D300 & Alpha 700 har på de nya systemkamerahusen från Canon!

Just my 5 cent´s!

Mvh!
// Niklas
 
Anders Östberg skrev:
Jag har sett flera designförslag på mer eller mindre futuristiska kameror, och jag har själv inte trott på någon av dom, dom har fallit på konstiga sätt att hålla kameran, opraktisk storlek och form, inte kompatibel med det som finns nu m.m. Det går heller inte att göra för stora ändringar utan att det blir stora kostnader eller att man hamnar i ett läge där det inte finns några fungerande tillbehör under lång tid.

Det jag oftast tänkt när jag sett sånt är om designern själv är fotograf?

Fast ergonomi har ju inget med "konstigt" att göra. Canons Colani-designade kameror ser visserligen inte riktigt ut som en kamera "ska" göra, men jag är helt övertygad om att dom ergonomiskt fungerar mycket bättre än det vi har nu. Fotografin hämmas enormt mycket av unken nostalgi och teknikfixering, och en väldesignad "kreativ" kamera hade mycket säkert lockat de som inte är uppbundna av gamla konventioner. Problemet med bra nya idéer är dock att dom inte lätt kommer förbi t ex produkttestarnas konservativa nålöga, oavsett hur bra dom är.

Vi är ju inte längre fysiskt bundna av den längd som krävs för filmrullen, filmplanet och filmens uppsamling. Den yta som tas upp av sensorn och slutaren är ju så mycket mindre. Varför inte utnyttja det?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.