???
Jag (och säkerligen många andra här) har förstått att du ser Sonys kameror som det absolut överlägsna och enda alternativet som existerar.
Det är OK, men samtidigt en ganska intressant extrem svart-vit syn (eller kanske rätt så religiös) som få andra håller sig med (inklusive många normala Sonyanvändare som jag känner).
Själv så tittar jag inte på endast kamerahuset, utan hela ekosystemet.
Sony gör många bra saker och produkter (men kanske inte alla). A7RIII verkar kunna bli en mycket bra och lyckad sådan. Är själv intresserad av denna kamera, men personligen inte för dagens priser och dagens begränsningar i ekosystemet. Blir dock säkert bättre priser efterhand, och Sony börjar även bli bättre (iaf. på FF-sidan) med lite mer fokus på objektivsläpp. Så jag bevakar utvecklingen med både intresse och tillförsikt.
Jag har objektiv för fler system än så; Nikon FF, Fuji APS-C, Panosonic/Olympus m43 och Leica M.
Jo, jag tycker det är kul!
(Men så är jag kanske mer fotointresserad också. )
Har aldrig trivts med att vara "lojal" mot ett enda märke eller system. Är inte den typen av person.
Däremot så gillar jag väloptimerade och välbalanserade system. Därav så ser jag det bara som en mycket dålig nödlösning att använda FF-objektiv på APS-C-hus (om man inte är fågelfotograf), eller APS-C-objektiv på FF-hus.
Jag vill använda kamerahus och objektiv som är väl optimerade (och väl balanserade) för varandra. Oavsett system eller varumärke.
Jo, jag har förstått att du ser Sonys kamerahus som "det ända rätta". Tror inte att du behöver påpeka det extra. Det har nog framgått för de flesta med stor tydlighet genom åren.
Det är också återigen OK. Men det kan ibland åtminstone vara bra att ha en förståelse för oss andra som kanske inte har en lika svart-vit eller dogmatisk syn på kamerasystem och världen. Vi är inte alla lika, och kommer därmed inte heller automatiskt fram till samma slutsatser gällande både behov och lösningar.
Jo det är ju just det jag behöver för du har ju inte förstått och det är förmodligen ett utslag av samma faktaresistens som blev demonstrerad i Sony 24-105mm -tråden där ju då självfallet visste bättre än vad som stod på Zeiss-webben.
Nää nu tycker jag det blir väldigt enögt igen och att du säger att jag sagt och påstått saker jag faktiskt inte sagt eller står för, men det spelar nog ingen särskild roll vad jag säger eller inte säger när taktiken är att påstå en massa saker och sedan ge sig på det ohämmat. Jag har väl aldrig sagt eller menat att Sony är det enda rätta för alla (sånt finns inte för det finns som sagt inget det enda rätta oavsett vad), annat än i ett enda avseende och det är om man har en liknande fotoprofil som den jag har och ser det avgörande värdet i en del funktioner och design som bara finns i Sony-husen eller finns allihop där på ett enda ställe och i ett sammanhang som jag eller andra sätter speciellt värde på. Ingen annan har dock kunnat leverera allt nedanstående funktioner och egenskaper till mig i alla fall:
-heltäckande fasdetekt AF-punkter över hela motivytan
-heltäckande kontrast AF-punkter över i princip hela motivytan
-följande Eye Focus
- hierarkisk facedetection där funktionenm styrs av fördefinierade personreferenser som även fungerar som backup för Eye Focus när den inte hittar ögon att låsa på
- DMF (Direct Manual Focus) med både peaking och focus aid-förstoring vid manuell fokus
- Lock on AF så man slipper fippel med statiska fokuspunkter utan kan ha dynamiska istället
- Anti skak (SSS eller OSS tillsammans eller var för sig) - alltid någon form av stabilisering
- stealt mode för tyst foto (både elektroniska slutare och ingen rasslande spegel
-EVF som anpassar sig till kamerans inställningar eller inte om man nu vill det och som inte är helt beroende av objektivens ljusstyrka, spegels storlek och konstruktion för att få en ljus sökare i alla situationer
- fokuspunkter på huvudcensorn så man slipper dedikerad fokuscensor som i värsta fall bidrar till fokusproblem
- hybrid-AF med återkoppling som ger bättre garanterad precision än ren fasdetekt-AF och minskar problem med AF och gör behov av microjustering till en icke-fråga
- kunna sätta på i princip vilka objektiv som helst och få alla dessa stabiliserade vare sig de har eller inte har egen inbyggd stabilisering
- tillgång till tidens bästa censorer med bra DR
- frånvaron av spegel som stör som en fladdrande fågelvinge i sökaren vid snabb seribildtagning
- få tillgång till kamerahus med en liten formfaktor vare sig de är FF eller APS-C
- kunna samnyttja objektiv vid behov. Det är inte alltid optimalt men är en tillgång ibland
- ha tillgång till en levande tillverkare i teknisk framkant både när det gäller sensorer och övrig kamerateknik. En tillverkare som tjänar pengar och har råd att fortsätta utveckla
- vikbar eller ställbar skärm
- tillgång till några av marknadens kanske bästa videoimplementationer i systemkameror då dessa kameror saknar den spegel som annars är ett stort problem i DSLR:er, vilket innebär följande AF även i video och att man kan dra nytta av exv. det korta skärpedjup som FF-video kan ge
- en mycket flexibel konfigurerbarhet genom att få kontroller och reglage är dedikerade. Elektronik istället för elektromekanik
Jag vill inte ha en del av detta utan ALLT! Ser du verkligen något bättre alternativ för mig därute? Jag har letat och Fuji har ju en hel del allvarliga luckor här både absolut och relativt mina behov och profil om du matchar den uppräkningen med vad de kan erbjuda. Några andra spegellösa alternativ ser jag inte att ta på allvar just nu. Jag är inte intresserad vare sig av DSLR:er eller av spegellösa med små sensorer som exv. MFT. De är säkert toppen för andra men inte för mig.
Ser idag inte vad ett märkesmässigt breddande skulle tillföra mig och jag är rätt ointresserad av att göra det för att tillfredställa mångfaldskvoten du och Per verkar ha satt upp som norm. Att dra på sig flera grundystem kan väl aldrig vara ett egenvärde om det inte tillför något. De som inte gillar Sonys små kamerahus eller för den delen Sony som bolag eller rent av Sony-fotografer kommer säkert hitta det de söker hos andra som är bättre än Sony på att matcha deras preferenser och uppfylla deras önskemål. Jag förstår fortfarande inte att du med sådan iver ondgör dig över fotografer som har Sony-kameror i ett Sony-forum. Är det verkligen konstigt att det finns en del folk i Sony-forum som råkar ha Sony-kameror och inget annat och som är här för att prata om Sony-teknik? Om du förväntar dig en annan diversifiering märkesmässigt, så finns det ju massor av andra märkesspecifika trådar där du garanterat inte kommer att få den andnöd av Sony-fobi du riskerar att få här.