Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya A7RIII

Produkter
(logga in för att koppla)
A7R3 når DR 10,25 vid iso 6400 hos DX0, det är inte så illa. A7S något lite efter vid Iso 6400, A7S går i från lite mera märkbart vid Iso 25600.
 
Vanlig bildsammanslagning förbättrar väl också dynamik?

I alla fall gör det underverk för brus.

Håller med. Utan att riktigt veta tror jag brusreduceringen vid vanlig bildsammanslagning ligger i att artefakterna ”försvinner” i medelvärdesbildningen av stacken. Den önskade signalen är mer regelbunden medan brusande pixlar hamnar slumpvist lite här och där och tar ut varandra vid medelvärdesbildningen. Nåt sånt kanske! 🤪 Pixelskift ger ytterligare fördelar som bättre upplösning och färgåtergivning om jag fattat det hela rätt.
 
Jag har problem att få min D810 helt still även med stativ när jag fotar runt sekunden. Inte i närheten av att få det pixelstabilt även med spegel uppfälld och tidsfördröjning eller fjärrkontrol.

Har man en A7r II, A9 eller A6300 eller senare så finns "silent mode" och då slipper man rasslet som man har med mekanisk slutare om man vill och det hjälper. Min gamla A7r är ett verkligt tröskverk jämfört med de nya kamerorna och D810 är väl samma andas barn precis som de flesta DSLR:er har man ju samma typ av problem även om man kör med MLU. Du får väl byta till D850 för den har ju faktiskt elektronisk slutare den med och då borde det ju bli lite bättre.

"Silent mode" är underskattat för många har aldrig upplevt det. Fullständigt tyst och inga som helst vibrationer och i A9:s fall så kan man köra ända upp till 20 bilder/sek vibrationsfritt. Det är faktiskt ett avsevärt framsteg som få pratar om. Huvudsökaren funkar också vilket den inte gör på en DSLR om man nu parkerat spegeln.
 
Har man en A7r II, A9 eller A6300 eller senare så finns "silent mode" och då slipper man rasslet som man har med mekanisk slutare om man vill och det hjälper. Min gamla A7r är ett verkligt tröskverk jämfört med de nya kamerorna och D810 är väl samma andas barn precis som de flesta DSLR:er har man ju samma typ av problem även om man kör med MLU. Du får väl byta till D850 för den har ju faktiskt elektronisk slutare den med och då borde det ju bli lite bättre.

D810 har också quiet mode men kameran ska ju vara still i sig också. Fotar man med 24-70 eller tom 70-200, försöker balansera det bra, hänger tyngd under och ovan åtgärder blir det sällan ändå pixelskarpt när man fota runt halvsekunden som jag gärna gör för att folk ska bli lagom suddiga.

Jag har en D850 också men har inte fotat som ovan med den.
 
D810 har också quiet mode men kameran ska ju vara still i sig också. Fotar man med 24-70 eller tom 70-200, försöker balansera det bra, hänger tyngd under och ovan åtgärder blir det sällan ändå pixelskarpt när man fota runt halvsekunden som jag gärna gör för att folk ska bli lagom suddiga.

Jag har en D850 också men har inte fotat som ovan med den.

D810 har även elektronisk front curtain förrresten.
 
D810 har även elektronisk front curtain förrresten.

Just elektronisk förstaridå har funnits ett tag. Det dök upp första gången i en spegelreflexkamera för ungefär 10 år sen.

Sen kan man ju tycka att helelektronisk slutare än ännu bättre, men jag tror att skillnaden mellan en mekanisk slutare och en slutare med elektronisk förstaridå är större än skillnaden mellan en slutare med elektronisk förstaridå och en helektronisk slutare.
 
Håller med

Det låt vettigt FlahGordon. Jag tycker ett realistiskt sätt att göra test vore sätta bilder i storlek 80 X 120 på väggen och titta på dom from 2 - 3 meters avstånd, sen bedöma allt: Brus, skärpa på kanter med full öppning, UV-filter på eller inte, billig UV filter, dyr UV-filter, kotrast. Plus att fylla i i formulären, vilken kamera och respektive objektiv har man använt. Ungefär så.

Jag har sett i Berlin en bild som var stor som 4 våningshus, jag metade längden av den med mina steg, ungefär 1 meter långa, det blev 65 steg, Bilden var minst lika bra som stora annonser från 70 och 80 talet som var gjorda med studiokameror som hade stor negativformat. Och i den här bilden i Berlin stod det: Bilden är tagen med Iphone telephone.

Man gör en massa tester som blir synliga bara i testen, dom skilnaderna mera och mindre försvinner om man är duktig att behandla bilder efteråt. Detta var mina ' two cents ', jouni

Detta är tyvärr en typisk diskussion på fotosidan av i dag. En meningslös långdebatt om vilken kamera eller vilket märke som är bäst.
Det är en lika meningslös debatt som att fråga sig med men vilken bilmodell åker man bäst mellan Göteborg och Stockholm.

En gång i tiden fanns det en vettig och konstruktiv diskussion om kameror och deras egenskaper här på fotosidan. För kameror hade på den tiden för tio år sedan verkligen svagheter som var värda diskutera. Som bandningen i Canon 5DMKII
Den verkar nu helt ha drunknat i vem som har råd med vad. Vem behöver den där sista marginalen av bättre kvalitet. Är vi verkligen så duktiga att at vi kan vi kan ta vara på på skillnanden mellan en A7II och en A7III och räkna hem avskrivningen?

För guds skull kom ner på jorden.

Det är otroligt svårt att se skillnad på en bild tagen med en Fuji APS-C och en tagen med en Phase One 100 MP i en A2 print. Hur mycket större brukar ni printa för att se någon skillnad?

Lite mer verklighetsförankring skulle inte skada.
 
Det låt vettigt FlahGordon. Jag tycker ett realistiskt sätt att göra test vore sätta bilder i storlek 80 X 120 på väggen och titta på dom from 2 - 3 meters avstånd, sen bedöma allt: Brus, skärpa på kanter med full öppning, UV-filter på eller inte, billig UV filter, dyr UV-filter, kotrast. Plus att fylla i i formulären, vilken kamera och respektive objektiv har man använt. Ungefär så.

Jag har sett i Berlin en bild som var stor som 4 våningshus, jag metade längden av den med mina steg, ungefär 1 meter långa, det blev 65 steg, Bilden var minst lika bra som stora annonser från 70 och 80 talet som var gjorda med studiokameror som hade stor negativformat. Och i den här bilden i Berlin stod det: Bilden är tagen med Iphone telephone.

Man gör en massa tester som blir synliga bara i testen, dom skilnaderna mera och mindre försvinner om man är duktig att behandla bilder efteråt. Detta var mina ' two cents ', jouni

Man kan ju också skriva ut med samma kvalitet och se vilken bild som blir störst.

Vill man visa eller dölja skillnaderna?
 
Man kan ju också skriva ut med samma kvalitet och se vilken bild som blir störst.

Vill man visa eller dölja skillnaderna?

Nu skall vi nog ta det hela lite långsamt.
Det gick skriva ut i 70X100 cm redan när kamerorna bara hade 6 Mp. Det blev inte perfekt men var acceptabelt.
Nu har vi APS-C kameror med 24 Mp och FF med 50 Mp. Blir det då mycket bättre?
Ja om vi printar riktigt stort så gör det det. Fast skillnaden mot MF med 16.bit färg kommer man inte i närheten av. En himmel tagen med en MF kamera tonar forfarande snyggare och jämnare.

Sedan vänder du på den normale användarens miljö. Alltså folk som inte tjänar sitt levebröd som fotografer-
De flesta har kanske en printer som klarar A4, A3+ eller max A2.
Därför bör frågan vara hur mycket skillnad gör det vid en printad A2.
Jag vet att 16-bitars färg gör skillnad som mellan en H5D och en Canon 5D med 50 Mp.

Gör tester istället för att tro. Det är ju ganska enkelt.
Det har jag gjort och jag tror mer på mina egna ögon än på en massa spekulationer på internet.
 
En funktion som jag saknar är någon form av GPS. Den nuvarande modellen där man skall skicka bilderna till sin mobiltelefon och PlayMemories är otymplig, dessutom inte stora råfiler utan i någon version med lägre upplösning.
Varför inte i batterigreppet a la Leica M eller en liten puck i blixtskon som för Hasselblad X1D?

Hur det sig att man inte uppdaterade PlayMemories för datorn samtidigt som man släppte kameran? Den på Sonys hemsida är från september och stödjer inte High sierra. Dock finns det en viewer att ladda ned på hemsidan.

Att Adobe inte hunnit uppdatera Camera Raw kan jag förstå.
 
Jag har problem att få min D810 helt still även med stativ när jag fotar runt sekunden. Inte i närheten av att få det pixelstabilt även med spegel uppfälld och tidsfördröjning eller fjärrkontrol.

Tycker de blir skarpa som tusan när jag kör det på det viset. Iaf enlgt mina preferencer vad som är godtagbart.

Pixelskiftet gör en hel för dynamiken tydligen om man får tro denna undersökning:

http://www.photonstophotos.net/Char...ooting.htm#Sony ILCE-7RM3,Sony ILCE-7RM3(PSMS)

Det stämmer. S/N förhållandet ökar och man kan pressa redigeringen mer innan bruset syns. Det är så man gör på DSO-foton. Oftast utgår man ifrån till synes kolsvart bild som man sedan plockar fram sin bild ifrån efter man stackat.
Det är en RAW-fil man testar på även om det är 4 RAW-filer sammanslagna till en.
När man normalt stackar en "normal" bild så är den ju färdigredigerade bilder man slår ihop (exempelvis TIFF filer).

Det låt vettigt FlahGordon. Jag tycker ett realistiskt sätt att göra test vore sätta bilder i storlek 80 X 120 på väggen och titta på dom from 2 - 3 meters avstånd, sen bedöma allt: Brus, skärpa på kanter med full öppning, UV-filter på eller inte, billig UV filter, dyr UV-filter, kotrast. Plus att fylla i i formulären, vilken kamera och respektive objektiv har man använt. Ungefär så.
i

Jag har 4 stora tavlor på väggarna hemma 70*100cm och 2st 80*120cm. Det är även dessa storlekar jag sålt en del av kunderna.
Alla är tagna med en 6D på 20 MPx och det räcker inte för att trycka i 300dpi. Inte ens 42MPx räcker. Visst sitter jag och betraktar bilden fråm avstånd, men inte allt för sällan går jag närmare för att titta på detaljer och såklart hade jag velat se så mkt detaljer som möjligt när jag gör det.
På en reklampelare så kan jag nog tycka det kan kvitta för sånt ser man verkligen bäst på avstånd och en sån bild tycker jag inte ska uppmuntra detaljstudering som exempelvis en utsökt tavla i ens hem.



En funktion som jag saknar är någon form av GPS. Den nuvarande modellen där man skall skicka bilderna till sin mobiltelefon och PlayMemories är otymplig, dessutom inte stora råfiler utan i någon version med lägre upplösning..


Ja, väldigt synd. Saknar funktionen från 6D.Testa Geotag Photos Pro appen för telefonen. Enkelt och smidigt om man inte ha direkttagning.
Man startar appen när man ska ta sin fototunda/session. När man avslutar den så tankas gpx-filen till min dropbox som är syncad till min dator. Importerasom vanligt bilderna till LR, Öppna gpx-filen i Kartmodulen, markera alla bilder och välja synka sin fotorunda.
Tar väl ca max 1 min extra än 6D som hade allt "gratis"

/stefan
 
Den ser riktigt trevlig ut. Priset är ju samma som II hade när den introducerades. Sjunker väl 5 kkr inom en snar framtid också. Borde trycka ner priserna på II, speciellt begagnat. Funderar på att uppgradera min A7 till en A7r men nu kankse man skulle kunna tänka sig en II.

Jag såg att Kameradoktorn hade två stycken A7r för någon dag sedan för mellan 9- och 10 000 men jag tycker du ska tänka både en och två ggr innan du köper en sådan för idag är framförallt AF inget att rekommendera i en jämförelse. Den har bara kontrast AF och det är långt från vad du får i en A7r II. Mycket annat som också har kommit med A7r II och senare.
 
Eller har flera leverantörer. Kamerautrustning köper man dock inte i ett så stadigt och jämnt flöde att man kan tala om leverantör i samma mening som man talar om en leverantör av elektricitet eller villaolja. Kameror brukar man ju köpa en i taget (åtminstone jag) och gärna i en butik.

Poängen (som kanske var lite för subtil) var dock att uttalandet om att föredra att ens leverantör är i absolut framkant är i mitt tycka lite missriktat. Om kameraleverantören inte håller måttet så handlar man av en annan.

(Jo, det finns inlåsningseffekter, och det är väl inget som någon behöver påpeka längre, men som Mats brukar skriva så kan man byta utan att göra alltför stora förluster om man är lite om sig och kring sig).
Dessutom måste väl en rolig hobby få kosta, eller hur?

Han sa "MIN kameraleverantör", sa Bill. "Precis så säger bara Sony-användare", sade Bull, väl medveten om att han som Fuji-förälskad måste vara otrogen och köpa ett annat märke om han ville ha en FF. "Surt", kommenterade elaka Måns när det faktumet gick upp för honom.

Ja jag har många leverantörers/tillverkares kameraprylar och de lever fint i symbios.

Jag har väl haft åtta olika Sony-hus under den tid de funnits så jag har nog köpt kameror lite oftare än du gjort tydligen. Så för mig har det varit ganska frekvent. Sedan NEX 7 som var den första spegellösa jag tog på allvar, har jag inte heller sett att någon annan kameraleverantör/tillverkare haft något som kunnat matcha Sonys erbjudanden och det verkar bara bli större och större gap över tid om jag ser vad jag kan få med Sonys spegellösa och matchar dessa mot mina egna behov. Fler och fler gör samma erfarenheter.

Däremot kan jag inte säga "MIN leverantör" om något annat än kamerahusen och där finns som sagt inga alternativ för mig och inget att vinna på att ha fler varken för mig eller alla andra med liknande profil som alltså föredrar små kamerahus med extra allt som man dessutom och vill ni gå igång på det så "help yourselves" om nu det gör er dag. Jag har inget emot att ni är glada.

Men jag har objektiv från mängder av tillverkare och det kan jag och andra med dessa kamerahus ha eftersom E-mount förmodligen är fotovärldens bredaste crossover plattform idag tack vare ett av de kortaste registeravstånden på marknaden. .

Jag har rätt många manuella objektiv från en handfull tillverkare. Jag har både ett Samyang Macro 100mm/2,8 och ett 85mm/1,4 men sedan är resten Sony G och Sony Zeiss (av de jag använder) och det är de för att de är native och fungerar bättre än annat med exv. kamerahusens AF-funktioner. De är både snabbare och mer kompetenta än exv. Canon-objektiv med adapter som idag inte stöder vissa kamerahusfunktioner. Faktum är att de inte funkar bättre än gamla A-mountobjektiv med Sonys LA-EA-adaptrar och de vill man ju inte ha om man slipper så jag sålde alla mina gamla Minolta AF gen 1 för något ar sedan. Jag var faktiskt inte särskilt förtjust i dem för idag finns det klart bättre alternativ.

Så det finns inget att vinna för mig som det möjligen gör för andra att kombinera säg Nikon och Fuji eller Canon och Fuji av nödtvång och dubbla fabrikat av objektiv. Hur kul är det? Varför skulle jag byta bort möjligheten att samnyttja objektiv över mina APS-C och FF-hus?

Däremot skulle det inte falla mig in att lägga onödigt med pengar på deras blixtar när det finns tredjepartstillverkare som exv. säljer bra och smidiga radiostyrda blixtar.

Det finns inget Sony-fokus för min del annat än när det gäller kamerahusen och det är både smart, effektivt och väldigt berättigat. Jag tror att många andra gör likadana avvägningar.

Såna här inlägg får vi tyvärr för att alla inte är här för att prata om funktionerna i A7 III utan helt andra saker därför att man faktiskt i stor utsträckning inte alls är bekant med Sonys E-mountplattform och hellre vill störa diskussion och utbyte. Det är tråkigt.
 
Finns det verkligen inga egenskaper och funktioner att diskutera i A7r III?

Med tanke på att Gary Friedman behöver ca 600 sidor på sig att beskriva alla funktioner och möjligheter i min A6300 (han missar inte mycket) som idag väl är att betrakta som Sonys instegsmodell så kommer möjligen hans beskrivning av A7r III att kräva ytterligare ett antal sidor.

Borde inte det kunna ge åtminstone några inspel till en diskussion om funktioner och möjligheter i A7r III? Den kameran borde väl vara värd en mer seriös diskussion eller?

Det här är ju nästan värre än i "spåneritråden" som ju per definition är OT. Spåneritråden finns ju faktiskt fortfarande kvar för den som bara är här för att chatta med "jourhavande fotograf".
 
Majoriteten som besöker A7R3 tråden har sedan länge redan valt sitt eget bas-utbud, ganska ofta då någon Nikon/Canon småbild, som senare byggs på med någon mindre kamera där olika märken av spegellösa fins att välja på, och där fins det också äldre begagnade av bra kvalitet som lätt går under 5000 Kr.


Det behöver bli lite mera snurr på köplusten av nu tex A7R3 för att det skall kunna bli en mera egen tråd, dom här kamerorna har kommit in senare och får det lite svårt, de som valt andra kameratyper är inte alltid eller särskilt intresserade av några Sony kameror, USB 3 tex har funnits länge i andra kameror, lika så dubbla kort platser, så det är bra att A7R3 får det andra modeller redan har.
 
Jag får nog hem min A7r3 på måndag och det är min första Sony. Kommer nog "överösa" er med frågor och tips om funktioner och inställningar som jag gärna ser är klara innan jag drar på semester veckan efter. Så njut av "lugnet" före stormen...;-).
 
Jag får nog hem min A7r3 på måndag och det är min första Sony. Kommer nog "överösa" er med frågor och tips om funktioner och inställningar som jag gärna ser är klara innan jag drar på semester veckan efter. Så njut av "lugnet" före stormen...;-).


Grattis till en fin kamera.

DPR skriver att A7R3 har mycket omfattande inställnings möjligheter, så det fins nog en del att jobba med verkar det som.
 
Tycker de blir skarpa som tusan när jag kör det på det viset. Iaf enlgt mina preferencer vad som är godtagbart.



Det stämmer. S/N förhållandet ökar och man kan pressa redigeringen mer innan bruset syns. Det är så man gör på DSO-foton. Oftast utgår man ifrån till synes kolsvart bild som man sedan plockar fram sin bild ifrån efter man stackat.
Det är en RAW-fil man testar på även om det är 4 RAW-filer sammanslagna till en.
När man normalt stackar en "normal" bild så är den ju färdigredigerade bilder man slår ihop (exempelvis TIFF filer).



Jag har 4 stora tavlor på väggarna hemma 70*100cm och 2st 80*120cm. Det är även dessa storlekar jag sålt en del av kunderna.
Alla är tagna med en 6D på 20 MPx och det räcker inte för att trycka i 300dpi. Inte ens 42MPx räcker. Visst sitter jag och betraktar bilden fråm avstånd, men inte allt för sällan går jag närmare för att titta på detaljer och såklart hade jag velat se så mkt detaljer som möjligt när jag gör det.
På en reklampelare så kan jag nog tycka det kan kvitta för sånt ser man verkligen bäst på avstånd och en sån bild tycker jag inte ska uppmuntra detaljstudering som exempelvis en utsökt tavla i ens hem.






Ja, väldigt synd. Saknar funktionen från 6D.Testa Geotag Photos Pro appen för telefonen. Enkelt och smidigt om man inte ha direkttagning.
Man startar appen när man ska ta sin fototunda/session. När man avslutar den så tankas gpx-filen till min dropbox som är syncad till min dator. Importerasom vanligt bilderna till LR, Öppna gpx-filen i Kartmodulen, markera alla bilder och välja synka sin fotorunda.
Tar väl ca max 1 min extra än 6D som hade allt "gratis"

/stefan

Tack föt tipset -måste testas!
 
Vet att det varit uppe för debatt och att jag själv sa att det var off topic, har dessvärre inte kunskap om vilka tillverkare som gör vad åt vem med ramlade på den här när jag var ute kollad på lite annat. Så i stället för att starta en ny tråd om det så postar jag här där ämnet ändå dök upp.

Det är dpreview som säger sig veta vem som gör sensorerna till D850.

Vet inte om det klargör något med här är länken.

https://www.sonyrumors.co/dpreview-nikon-d850-sensor-is-from-sony/
 
Tycker de blir skarpa som tusan när jag kör det på det viset. Iaf enlgt mina preferencer vad som är godtagbart.

...

Skarpa som tusan får jag också men jag lyckas i princip aldrig ta ens två bilder efter varandra utan att behöva justera dem åtminstone några pixlar i efterbehandlingen. För att pixelskift ska funka måste man ha kameran stabil på en halv pixel när annars blir det bara vanlig stacking.

Jag har väl för dåliga grejer eller för dåligt tålamod.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar