Annons

Nya A7RIII

Produkter
(logga in för att koppla)
Pixelskiften är mkt intressant och det vore spännande att läsa huruvida man måste skruva fast kameran i något. 3 sekunder är lång tid och den (samt motivet) måste vara mer still än en pixel.

Sony A7R III bör man nog ha stativmonterad för att få ut något vettigt av pixelskiftfunktionen. Det finns andra kameror med pixelskift som inte tar lika lång tid på sig mellan bilderna, och det kan hända att någon av dessa går att handhålla.

Vad den långa tiden mellan utläsningarna av sensorn i A7R III beror på kan man väl bara spekulera i. En gissning är att programkoden för pixelskift inte är så värst optimerad och att det helt enkelt tar lång tid att positionera om sensorn. I så fall skulle det kanske kunna fixas med en uppdatering så småningom.

Var i Dpreviews test av Sony A7R III står det? Jag letade lite, men hittade inget sånt. Det står definitivt inget sånt i avsnittet om pixel-skift.

Nja..... Det var någon i följande kommentarer av testet som slängde ur sig frågan bara, inte DPR själva som du la märke till.

Sony A7R III bör man nog ha stativmonterad för att få ut något vettigt av pixelskiftfunktionen. Det finns andra kameror med pixelskift som inte tar lika lång tid på sig mellan bilderna, och det kan hända att någon av dessa går att handhålla.

Vad den långa tiden mellan utläsningarna av sensorn i A7R III beror på kan man väl bara spekulera i. En gissning är att programkoden för pixelskift inte är så värst optimerad och att det helt enkelt tar lång tid att positionera om sensorn. I så fall skulle det kanske kunna fixas med en uppdatering så småningom.

Menas det då att det som snabbats tar 3 sek för 4 bilder, hur snabba är dom andra Oly/Pentax.

Mmm verkligen. Bekräftar Bill Claffords mätningar och flertalet stora aktörer som recenserar kameror och ställer dom mot varandra.
Blir ändå inte en mk3 på ett tag. Astromoddning av mk2 är mer frestande.

/Stefan

Jag borde få min i veckan, hade dock nöjt mig med min a7rii om jag inte fotat bröllop några gånger per år, känns lite väl vågat med bara en minneskortsplats.. astromoddning låter också mumsigt.

Jag borde få min i veckan, hade dock nöjt mig med min a7rii om jag inte fotat bröllop några gånger per år, känns lite väl vågat med bara en minneskortsplats.. astromoddning låter också mumsigt.

Jag vågar... Har backuphus och så finns det Återställningsverktyg till minneskort.

Kan då eventuellt vara värt att snarare avvakta tills S-modellen i ditt fall.

Det är faktiskt så att ISO3200 och under är A7R2 bättre. För de som fotar under dessa ISO är A7S eller A7SII sämre val. Själv håller jag mig runt dessa siffror och väldigt sällan kör jag ISO6400. Är väl bara DR efter ISO3200 som A7S* är bättre.

/Stefan

Jag vågar... Har backuphus och så finns det Återställningsverktyg till minneskort.

Det är faktiskt så att ISO3200 och under är A7R2 bättre. För de som fotar under dessa ISO är A7S eller A7SII sämre val. Själv håller jag mig runt dessa siffror och väldigt sällan kör jag ISO6400. Är väl bara DR efter ISO3200 som A7S* är bättre.

/Stefan

Japp. Men fotar men absolut mest i kraftigt mörker (som personen i inlägget) så kan det vara intressant med att överväga och jämföra bra hög-ISO-kameror (och A7S-serien är bra sådana).

Själv så är jag precis som du, och prioriterar personligen högst DR på låga ISO/normalljus, men rekommendationen att överväga en bra högISO-variant gällde inte mig själv (eller dig).

Japp. Men fotar men absolut mest i kraftigt mörker (som personen i inlägget) så kan det vara intressant med att överväga och jämföra bra hög-ISO-kameror (och A7S-serien är bra sådana).

Själv så är jag precis som du, och prioriterar personligen högst DR på låga ISO/normalljus, men rekommendationen att överväga en bra högISO-variant gällde inte mig själv (eller dig).

ISO 3200, fullformat, ljusstark glugg och ett bra stativ brukar räcka gott i mörkret, och i min värld är ISO 3200 inga problem på a7r-modellerna.

A7s-serien är garanterat bra men är lite för nischade för min smak.

Menas det då att det som snabbats tar 3 sek för 4 bilder, hur snabba är dom andra Oly/Pentax.

Olympus E-M5 II tar åtta bilder på ungefär en sekund medan den flyttar sensorn mellan varje bild. Inte direkt lämpligt för att fotografera sprintertävlingar, men det kanske kan fungera handhållet på statiska motiv.

Jag vet inte hur snabb Pentax K-1 (och K-3?) är.

Användning av pixelshift kräver stativ och statiska motiv. Det är ingen handhållning som gäller. Syftet är ju att sensorn ska flytta sig så att bayermönstret kan få in all data den behöver för RGB.
Kör man handhållet så kan man lika bra stacka. Finns en teknik i efterbehandling som kan efterlikna pixelshift och få superupplösning.
Funkar rätt bra.

A7s-serien är garanterat bra men är lite för nischade för min smak.

Helt OK!

Är inget för mig personligen, men gick på kommentaren "Imponerande resultat, passar mig som fotar mest ute i nattmörkret.".

Hade jag gjort det, så hade jag nog (personligen) iaf. övervägt och jämfört de alternativ som faktiskt är konstruerade för att vara optimerade för de förhållandena. Men det är självklart frivilligt. 😃

Användning av pixelshift kräver stativ och statiska motiv. Det är ingen handhållning som gäller. Syftet är ju att sensorn ska flytta sig så att bayermönstret kan få in all data den behöver för RGB.
Kör man handhållet så kan man lika bra stacka. Finns en teknik i efterbehandling som kan efterlikna pixelshift och få superupplösning.
Funkar rätt bra.

Är det denna teknik som används då? Själv testat detta med
ganska bra resultat med det tar ju en stund :)

https://www.youtube.com/watch?v=Rydg7JGTAbw&t=5s

Fotar ganska mycket i skogen och bra DR vid hög-ISO passar mig perfekt. A7S ger alldeles för dålig upplösning.

Är det denna teknik som används då? Själv testat detta med
ganska bra resultat med det tar ju en stund :)

https://www.youtube.com/watch?v=Rydg7JGTAbw&t=5s

Fotar ganska mycket i skogen och bra DR vid hög-ISO passar mig perfekt. A7S ger alldeles för dålig upplösning.

Det där var vanlig stackning :) Populär metod bland oss nattugglor och ännu mer för DSO-fotografer.

Superupplösningen är från samma snubbe och ungefär samma teknik. http://photoncollective.com/enhance-practical-superresolution-in-adobe-photoshop

Nu har man testat pixelshift, 30s 85mm vs 4st normalt stackade bilder. Verkar iaf inte vara postivit än. Dock störde månen, så fler tester verkar det iaf bli från astrofotograferna.

/Stefan

Jag har problem att få min D810 helt still även med stativ när jag fotar runt sekunden. Inte i närheten av att få det pixelstabilt även med spegel uppfälld och tidsfördröjning eller fjärrkontrol.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar