Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Nu har ni nog lyckats tappa mig någonstans på vägen.
Visst kan LR leva utan sidecars men det ger ytterligare säkerhet om man har det. Eller så får man var väldigt noga med att hela tiden backa upp katalogfilen och helst också previews. om man snabbt skulle behöva installera om LR. Båda dessa filer brukar vara ordentligt stora.
LR hanterar sidecars alldeles utmärkt och där finns det mesta man behöver för att återskapa sitt bibliotek förutom sånt som samlingar och published samlingar. Här kan man synka upp published hos SmugMug men inte hos fotosidan. Så här kan fotosidan förbättra sig.
Sedan hänger jag inte med om detta med sidecars. JPG, TIFF och DNG, de har väl inga sidecars eftersom de skriver den datan direkt i filen. Vilket givetvis är vettigare.
För om jag har 75 000 bilder och skall återskapa LR så måste datorn läsa 150 000 eftersom alla raw-bilder i mitt fall också har en sidecar.
Fast numera finns det ett undantag. Det är On1. De läser sidecars från Adobe vilket är smart. Det gör att viss metadata synkas automatiskt. Sedan skrivs förändringar i bilden till en egen XMP med ON1 som filtyp.
Detta även om det är en jpg eller TIFF. Annars skulle ju On1 skriva över det jobb jag gjort i LR.
Det skulle varit enklare om denna data gick att skriva till raw-filen. Fast då förlorar man samtidigt möjligheten till ha olika redigeringar gjorda i olika program.
Trots jag idag använder både C1PRO och ON1 så har jag kvar Adobe prenumerationen. För ingen av de 2 andra är lika lättanvänd när det gäller att hantera och söka i ett stort bildbibliotek.
Vad detta har att göra med A7RIII vet de katten.
Ja JPEG, TIFF och DNG är s.k. XMP-kompatibla och de har XMP inskrivet i bildfilerna, men man kan i många riktiga DAM som hanterar alla typer av filer inklusive exv. Office-dokument m.m. knyta sidecar XMP till vilka dokument som helst. Systemet gör detta transparent i bakgrunden utan att man någonsin ser filerna i programgränsnitten men det gör man alltså i exv. filsystemet. Risken med sidecars som många RAW-konverterare också har och haft är att dessa försvinner i hanteringen av datafilerna över tid. Ett DAM har koll på detta och det har LR med men så fort man börjar exportera så måsta man själv upprätthålla den konsistensen. Ett exempel på en modern RAW-konverterare som har sidecars är DxO Photolab.
Du säger att det vore enklare om det gick att skriva XMP in i RAW-filerna och det är ju det problemet DNG löser. Där har du ju både RAW-data, metadata och en JPEG-preview i valfri storlek. En del DAM-system kan om man vill bryta ur den med automatik i bildflödena, vilket är smidigt. Det är heller ingen tillfällighet att utbytet mellan DxO och LR använder DNG istället för RAW med XMP.