Men jag är ganska enig med dig även om jag tycker du missat en del kring vad som faktiskt hänt kring ergonomin.
Det har kommit en del kameror under de senaste åren därför att de faktiskt haft en del ny och unik Tech att leverera. Folk har köpt kamerorna för att de givit bättre möjligheter för fotografer än de äldre gav. Jag tycker du förbiser många nyheter som om de inte skulle vara av praktisk nytta för fotograferna.
Teknik som Eye Focus och stealth mode samt exv. Face Detection med personhierarkier tror jag verkligen uppskattas av fotografer som täcker events och exv. bröllop med fokus på personfoto. Att kunna ta bilder helt tyst har många vittnat om som en stor tillgång när man inte vill störa ett viktigt skeende. Att kunna ta 10, 11 eller rent av 20 bilder helt tyst i sekvens per sekund utan att bli störd av en flaxande spegel som "blinkar" är verkligen en ergonomisk triumf även det.
Alla de funktioner som idag centrerats kring EVF:en har ju dramatiskt ökat ergonomin i realtid i allt från möjligheten till att se hur kamerans inställningar påverkar färdig bild "innan" den är tagen till EVF:ens nattseende som ger möjlighet att fokusera korrekt med en spegellös långt efter att sökaren i en DSLR har blivit helt svart. Även om man kopplar på ett stendumt Samyang-objektiv som bara har rent manuell bländarstyrning så ser man i en Sony-spegellös att fokusera - även assisterad av peaking. Skulle man sätta ett sådant objektiv på en DSLR så blev det helt svart i OVF-sökarna till man vred upp blandaren igen. Så den typen av objektiv är mycket svårare att använda på en DSLR med OVF-sökare än på kameror med EVF. Tror du mig inte så finns den erfarenheten beskriven i recensionsbanken på FS av en Canon-användare som just gjorde den erfarenheten när han satte på ett manuellt Samyang på sin Canon.
Jag skriver inte detta för att du inte vet detta i sak utan för att många uppenbarligen tror att ergonomi enbart handlar om hur kamerahusens exteriör är utformad. Det är ju även av det skälet jag lyft att gammal teknik som att styra manuella statiska fokuspunkter manuellt kanske inte är vare sig det snabbaste eller mest smarta idag nu när det finns mängder av alternativ till den gamla tekniken. Även dessa nyare tekniker och hanteringar är ett starkt bidrag till ergonomin. Istället för att faktiskt se och förstå detta så går man vilse bland var alla knappar sitter och hur de eventuellt flyttat runt på kamerahusen. Minns gärna den i mina ögon konstiga debatten om avtryckarknapparnas utformning på första A7
rna i förhållande till A7 II-serien. Det problemet har nog varit det mest perifera jag haft att tänka på med mina A7
r. Avtryckaren sitter rakt upp och ner på topplattan på både en Leica M, en A7 eller A7r och på min gamla Pentax ME och jag har aldrig ägnat det en tanke förrän det togs upp som ett problem av dignitet på FS.
Men visst ser jag en avtagande nytta kring nya hus och finesser och jag kan se att många kommer att säga "pass" till uppgradering till både A9 och A7r III men det är ju bara sunt för det kan ju faktiskt sammanfattas med några få ord och det är väl "ökad systemmognad". Även A7-serien har blivit hyfsat mogen och det tyckte jag själv redan A7 II-serien var och inte minst min egen A7 II. Jag tycker den är underbar och både väldigt förutsägbar och pålitlig. Jag får sällan en oskarp bild ur den vad än jag skjuter på. Den blev helt enkelt "mogen" när den fick IBIS. En del jämför vad som hände med Canon 5D serien när 5D MK III kom med det som nu sker med lyftet från A7r II till III. Inga stora dramatiska innovationer - bara att det mesta fallit på plats och blivit riktigt bra. Det mest dramatiska med den kameran är väl snudd på att den fått två USB-anslutningar och ett större batteri. Dubbla kortplatser är inget som gör min vardag ljusare, men det gör säkert andra glada och då är det OK för mig också. Jag är för allt som blir mer och bättre - fler verktyg i lådan är sällan fel.
Även A7r III och A9 är nu så pass bra rent tekniskt att intresset för än fler nya funktioner kommer vara begränsat när det gäller att attrahera uppgradering. Det här kommer sannolikt att göra att marknaden dippar än mer framöver om det inte händer något radikalt hos de stora. Sony verkar ju just nu 2017 vara en av få som vuxit hyfsat, så om även Sony planar ut och dippar framöver så kommer spiralen fortsätta nedåt på systemkameramarknaden om det inte kommer något helt nytt från Nikon och Canon - kanske en verkligt seriös satsning på spegellöst där med och då menar jag FF också och inte bara en förströdd Canon-satsning på APS-C M, för både Canon och Nikon har i än högre grad än Sony samma typer av problem med kamerahus som inte ändrat form på evigheter eller kommer att göra det framöver och där de olika modellerna är intill förväxling lika. Vad är det då man ska få folk upphetsade över? En 40 MP + sensor som andra redan haft i åratal?? Det är väl gårdagens nyheter när det faktiskt kommit en ny sensorteknikgeneration med de stackade sensorer som kom med A9.