Om du inte gillar trådarna i Sony forum, varför tycks du då häcka här nästan varje dag, morgon och kväll? Vi som har mer än tillräckligt med pengar, nämner aldrig ordet pengar, gillar vi en vara, kan mycket väl 40-50 lakan för ett kamerahus bli "småpotatis" ...... För oss gäller alltid kontant köp av flygplan, fartyg, herrgård, bilar, hästar
Jag går inte in i något specifikt Sonyforum, utan som fotointresserad och prylintresserad så läser och följer jag i princip samtliga trådar på Fotosidan (och det mesta på bildsidorna).
Gillar även mycket med Sonys kameror, och har själv varit mycket nära att köpa en en A6000 och något i A7-serien (ville ha spegellöst system, men så passade Fuji mig personligen bättre pga. hantering och objektivutbud).
Läser du dessutom vad jag skrivit i tråden och på Fotosidan så tycker jag att Sony satsat helt rätt med sina två senaste kamerahus A7RIII och A9. Känns som väldigt lyckade modeller, och mycket av just det som jag saknat på Sonys tidigare modeller har de faktiskt löst och åtgärdat på dessa modeller! Riktigt bra jobbat av Sony!
Jag har dock redan flera kameror från Canon, Nikon, Fujifilm, Panasonic och Leica (DSLR, spegellöst, kompakter, direktbildskameror, filmbaserade, etc.), så jag täcker för närvarande mina behov rätt Ok, även om Sony troligen adderas till någon gång i framtiden.
Har inget behov att köpa ytterligare kamerasystem precis just nu, och tycker inte personligen att det är ”snålt” bara för att jag inte vill spendera 40-50 papp på ett nytt kamerahus. Det tycker iaf. inte jag är ”småpotatis” för ett kamerahus.
Jag tycker personligen att 10 papp för ett kamerahus är en mer rimlig och trevlig nivå (köper gärna second hand), och har i ett enda undantagsfall betalat så mycket som 17-18 kkr för ett nytt kamerahus (D750 när deg var helt nytt).
Men jag kommer absolut att följa utvecklingen på Sony FE-sidan, och inte alls omöjligt att jag om något år kanske köper en beg. A7RIII för rätt pris (någonstans för lite mer än 10+ kkr). Då kanske det även finns en del bra FE-optik till bra priser, och gärna bättre exeplar second hand.
Tycker det äntligen händer enormt mycket intressant på den spegellösa sidan just nu, och inkluderat Sony. Men allt är givetvis inte perfekt (är det inte hos någon tillverkare eller kamerasystem). Framför allt vill jag se Sony öka takten på släpp av nya objektiv, och helst inte bara optik som kostar runt 20 kkr och mer (gillar att köpa nya objektiv som normalt ligger runt 5-15 kkr nya, eller 2-10 kkr beg.).
Du får gärna kalla mig dum eller snål om du vill. Men det är inte pga. att jag inte har råd, eller pga. att jag inte är fotointresserad.
Bara att jag som amatör, även om jag är lite prylgalen, gillar inte att lägga ut så stora summor. Jag tror inte att jag kommer bli så mycket bättre fotograf om jag skulle göra det.
Då köper jag hellre några fler kamerahus som jag tycker det är kul att växla mellan, eller ännu hellre lite fler olika objektiv. Det ger mig personlige oftast mer med ny optik (även second hand) än nya kameror.
Men mest pengar lägger jag nog på resor och fotoexkursioner. Tycker det är trevligare och känner att jag personligen får ut mer av det.
Har dock inget problem med om du och andra vill betala 40-50 kkr per kamerahus. Inte det minsta avundsjuk på det. More power to you. Bara bra om du/ni blir nöjda av det!
Dessutom bra att ni gynnar kameraindustrin som kanske har det lite tuffare just nu och måste öka sin försäljning av dyrare premiumprodukter. Win-win tycker jag (även om jag personligen inte vill betala så mycket).