iSolen.se
Guest
Man ska inte tro på allt man läser.
https://www.sonyalpharumors.com/sony-a7riii-dynamic-range-test-dpreview-impressive-results/
Din länk bekräftar ju att D850 har bättre DR på basiso...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Man ska inte tro på allt man läser.
https://www.sonyalpharumors.com/sony-a7riii-dynamic-range-test-dpreview-impressive-results/
Sony sa att a7S skulle ha 15 stegs DR. Samma om A7Riii.
Ett första test visar att D850 har bättre DR på basiso än A7Riii...och D850 har inte 15 stegs DR. Hmm.
Jag tror att det var det han ville bekräfta/säga (men kan ha uppfattat fel). Han menade nog (precis som du, om jag tolkar er bägge rätt) att man inte alltid skall lita 100% på vad tillvekare skriver om deras egna produkter.
Att de har 15 steg DR är nog tveksamt med normala mått mätt, men precis som inom HiFi så kan olika tillverkare ”spetsa” sina siffror och mätvärden genom att mäta på olika kreativa sätt, och tolka data till sin favör (på ett normalt icke brukligt eller standardmässigt sätt).
Det är ingen svår tävling att "vinna". Det är ju bara att låta bli att fotografera. ;-)Då kör vi en tävling. Vem klarar sig längst utan att gå in i menyn. Med början nu. Menyknappen är förbjuden.
Det är ingen svår tävling att "vinna". Det är ju bara att låta bli att fotografera. ;-)
Eftersom jag satte upp tävlingen definierar jag "längst" som antalet fotograferingstimmar.
Är inte det rätt enkelt? Räkna antalet funktionsknappar det finns för respektive kameramärke för att fotografera och beakta hur många som är programerbara och jämför.
Fotar just nu med min X-T2. Varför får jag inte använda, eller varför räknas inte, rattarna och ringarna som jag använder som är dedikerade för att vara bländadare, slutartid och ISO?
De är ju inte alls programerbara, men bidrar ju ändå starkt till att jag mer sällan går in i menyerna jämfört med de mindre spegellösa jag har som saknar dessa.
Ni som behöver 22 olika pro objektiv från samma tillverkare, för trygghetens skull, och det innan 2018 slut, kan också sluta leta här samt att ett tilt/shift objektiv från Sony kommer inte hända.
De som klagar på storleken av huset glömmer nog också att det finns andra som kanske har en annan storlek på sina händer.
Alla fötter passar inte i skor med storlek 45. Men alla får plats i den. En fot som är mindre än skostorleken får såklart en obekväm upplevelse.
Jag brukar rekommendera att klämma på kameran. Så de som klagar på storleken borde helt enkelt inte klaga så mkt utan förstå att denna kamera inte är nåt för dom.
Jag har heller aldrig riktigt förstått vad en del fotografer gör i menyerna, heller ständigt för varje ny bild låta fingrarna fara om kring som lärkvingar runt alla knappar. Den första tiden med varje ny kamera som jag har ägt så har jag joxat i menyerna för att hitta en medelväg med Jpeg-bilder, det mesta i menyerna påverkar mest just jpeg, och dom kameror som jag äger har dessutom exponerat riktigt bra utan kompensering, vid snabba plötsliga händelser vrider jag snabbt till något automatik läge vilket jag tycker har fungerat mycket bra, en del kameror sköter sig förvånansvärt bra i en del automatik lägen.
Med funktionsknappar avser jag såklart alla reglage tillgängliga på kamerahus. Rattar, joysticks, knappar. Allt som gör att man slipper gå in in menyerna för att justera nåt som man behöver för att kunna fotografera på det sätt man vill.
Ola påstår att man jämt måste gå in i menyerna för Sony. Det fattar jag inte varför.
De som klagar på det handlar nog mer om skit bakom styret än utrustning.
De som klagar på storleken av huset glömmer nog också att det finns andra som kanske har en annan storlek på sina händer.
Alla fötter passar inte i skor med storlek 45. Men alla får plats i den. En fot som är mindre än skostorleken får såklart en obekväm upplevelse.
Jag brukar rekommendera att klämma på kameran. Så de som klagar på storleken borde helt enkelt inte klaga så mkt utan förstå att denna kamera inte är nåt för dom.
Å den här tråden är så dum...
Enda gångerna jag går in i menyn på min sony A7 mk1 är när jag ska:
- Sätta på Wifi.
- Formatera kortet
- Ställa om så att displayer inte visar korrekt exponering, dvs för foto med studioblixtar.
I övrigt finns en Fn-meny (snabbmenyn) där allt relevant finns samlat för snabb åtkomst.(givetvis efter mina preferenser) vitbalans, antiskak osv.
Fn-meny, Q-meny, etc. räknar jag just som mjukvarumässiga menyer, och inte som att vara direkta ersättare till riktiga fysiska reglage och knappar.
Där håller jag helt med både Stefan och Ola.