Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny version av hack ute till 300D

Produkter
(logga in för att koppla)
Ok, en fråga om hacket. Har nu den senaste versionen installerad och allt är frid och fröjd - förutom MLU.

Väljer "enable" och ställer tiden - men ingenting händer!? Måste jag ha nått speciellt program eller...? Tycker att jag har prövat allt...

Kan nån förklara närmare hur MLU skall fungera - som sagt så är 10D:s manual inte speciellt tydlig på den punkten...!

Andreas
 
Har du provat att bara ta ett kort och lyssna om spegeln åker upp när du trycker på avtryckaren och sen när den inställda tiden har gått så tas kortet?

Jag har provat en gång att ta ett sånt kort och fick det att fungera när jag ställde in självexponeringen (eller vad det nu heter, du vet den på 10 sekunder så man kan ta kort på sig själv).

Hoppas dock man inte måste köra med den för att få MLU:n.

/ Marcus - som är på jobbet och saknar sin kamera nu :)
 
Brummelisa skrev:
Har du provat att bara ta ett kort och lyssna om spegeln åker upp när du trycker på avtryckaren och sen när den inställda tiden har gått så tas kortet?

Jag har provat en gång att ta ett sånt kort och fick det att fungera när jag ställde in självexponeringen (eller vad det nu heter, du vet den på 10 sekunder så man kan ta kort på sig själv).

Hoppas dock man inte måste köra med den för att få MLU:n.

/ Marcus - som är på jobbet och saknar sin kamera nu :)

Hittade svaret på min fråga! MLU fungerar förstås med self-timern... när tiden har gått ut fälls ut aktiveras MLU och är på så länge som jag ställt in det i C.Fn - och sen tar den kortet. Så enkelt är det förstås!

Ta manualen med till jobbet, det hjälper mot de värsta abstinensbesvären! ;-)
 
Vågade till slut att uppdatera min firmware till den hackade. Det var framförallt två saker jag ville åt:
1) Att kunna ta RAW-bilder med den minsta JPEG som medföljande.
2) AF OS.
Jag har lyckats paja en enorm mängd bilder utan att förstå varför. Tills jag läste att 300D inte har AF OS. Nu äntligen kan jag fokusera på det jag vill och sedan komponera bilden utan att kameran bestämmer sig för att fokusera om.
Dessutom kan jag ta ett antal fler RAW-bilder på samma minneskort.
Att kunna använda SET-knappen när man skjuter är suveränt. Nu kan jag ändra parameterinställningarna direket istället för att behöva lubba in i menyn och skräpa.


MLU är säkert kul, men jag tror inte jag kommer att få någon användning för det. Men ovan nämnda funktioner är något som verkligen kommer att komma till användning.
Jag tvekade länge måste jag säga, OM det händer något och man inte hinner installera tillbaka originalfirmware så är det nog inte så bra. Nu när jag gjort känns det himla skönt. Kameran blev trots allt bra mycket bättre med AF OS.
 
Jag är väldigt sugen på AI Servo så jag hoppas vekligen de fixar det så snabbt som möjligt :D
 
Det hände mycket när jag var i USA:)
Nu sitter jag på Arlanda och kommer ikapp med nyheterna (och hoppas att jag har ett objektiv hemma, pengarna ska nog komma snart Magnus:)

Min personliga erfarenhet efter en vecka i USA utan laptop och med föregående hack installerat är helt underbart. Jag använde mig av funktionen att snabbt kunna ändra upplösningen på bilderna för att få ut maximalt av minneskortet. Kameran är mycket smidigare med hacket än utan.

--jalle


MagnusM skrev:
Ok. Nu finns det en ny version ute. 7.1...

Man kan nu välja tiden för MLU. och lite annat godis.

Fil finns att hämta här:

http://www.muhlenbock.com/b71.zip

Instruktion finns i zip-filen.

Mvh,
Magnus
 
Det är många listiga funktioner. Efter som jag fotat mycket med blixt så använder jag mig mycket av FEC:en. Vad man fick slita med att trixa och fumla med blixten innan man kunde ställa FEC på kameran. Asså detta hacket underlättar och skapar fotoglädje. Som sagt vänta bara på AI Serve sen jäklar så kan man var jävligt nöjd med 300:an :D
 
Jag kan inte mer än instämma! Har följt lite diskussioner på ett hackingforum och ai-servo verkar vara lite långt bort just nu. Man måste tydligen hacka lite i en annan processor för att få det att fungera. Men det löser de säkert. :)
 
Visst är AI-servo intressant men å andra sidan är den väl ganska lik AI-focus som som är standard läget på 300:an. Att få fast fokus punkt är ju dock guld värt, även FEC:n är ju sånt man saknat innan uppgraderingen. Har personligen inte hittat några problem med den hackade versionen. Alla med en 300D borde uppgradera snarast.
 
Ursäkta...men jag kanske missat en sak..

Om man installerar hacket, måste man först byta språk till engelska????

Snart hackar sig 300D förbi D70 eller????
 
Det är nog bäst så. Har dock inte testat med Svenska menyspråket. Men den ryska hacker som gör detta har nog inte så bra på svenska och det är tveksamt att han har implementerat dessa förändringar på alla språk. Dessutom så finns det en brasklapp om att kameran "kan" hänga sig på andra språk än Engelska.
 
MagnusM skrev:
...Har dock inte testat med Svenska menyspråket. Men den ryska hacker som gör detta har nog inte så bra på svenska och det är tveksamt att han har implementerat dessa förändringar på alla språk. Dessutom så finns det en brasklapp om att kameran "kan" hänga sig på andra språk än Engelska.

Prövade precis just att byta till svenska - och kameran låste sig på direkten. Måste ta ut batteriet för att få ordning på det hela. Men sen var det inga problem, den startade normalt igen med engelsk meny... Nu håller jag mej till engelska ;-)
 
Man måste byta språk innan man sätter in hacket. Just att byta språk fungerar inte med hacket, men det är inga problem att använda svenska. Jag kör med svenska och de flesta fraserna (om inte kanske till och med alla) är Canonsorginalfraser.

--jalle


Highweiss skrev:
Prövade precis just att byta till svenska - och kameran låste sig på direkten. Måste ta ut batteriet för att få ordning på det hela. Men sen var det inga problem, den startade normalt igen med engelsk meny... Nu håller jag mej till engelska ;-)
 
Visst måste du köra engelskspråk innan du hackar. SEn har jag gjort så att jag har lagt orginal firmwaret (1.1.1.0) på ett 8mb CF så om det skulle köra sig hoppas jag att det bara ska vara att skicka in det och boot in det gammla orginal firmwaret. Men detta är inget jag vet är vattentät. Men jag har inte fått nårra indikationer på att det ska vara nått krångel från med den hackade versionen.
 
Om man ska flasha tillbaks till original-firmwaren ska man återställa alla cf (har jag för mig).
Titta under:
How do I revert to my OEM Firmware?


här

/ Marcus
 
azon skrev:
Visst måste du köra engelskspråk innan du hackar.

Nix. Jalle har rätt. Jag hade Svenska när jag flashade, och jag har fortfarande Svenska.
Däremot går det som sagt inte att byta språk efter att man flashat, men det känns inte som nåt större problem...

academic skrev:
Snart hackar sig 300D förbi D70 eller????

Har den någonsin varit efter D70? ;)
 
Tack till föregångarna, och MLU fråga

Efter att ha tjuvkikat här vågade jag hacka. Plötsligt känns min 300D väääldigt prisvärd ;) Eftersom jag gjorde det i kväll och inte hunnit pilla så mycket undrar jag om det är någon som på allvar hunnit testa spegeluppfällning? Det är vad jag saknat mest på kameran, så nu brinner jag av nyfikenhet!
 
Jag har testat spegeluppfällningen med långa exponeringar med själutlösaren. Funkar kanon bra. Man kan ju ställa tiden på MLU:n så det går får till det precis som du vill. Testa! :D
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.