ANNONS
Annons

ny version av 18-55, med VR, släppt idag...

Produkter
(logga in för att koppla)
Intressant. Undrar vad det ska kosta. Då kommer sanningen fram om vilket är mer lönsamt att ha VR i huset eller i ett objektiv.

Konstigt att ingen av fotoresurser har skrivit om nyheten än. Var tvungen att kolla adressen om det var en fejk. :)

Intressant att notera att det inte finns några ED glas i denna version. För att dölja kostnaden för VR?

timofej skrev:
Intressant. Undrar vad det ska kosta. Då kommer sanningen fram om vilket är mer lönsamt att ha VR i huset eller i ett objektiv.

Intressant att notera att det inte finns några ED glas i denna version. För att dölja kostnaden för VR?
Vet inte varför det inte är ED, men å andra sidan är den nya optiska konstruktionen betydligt mer komplicerad, med fler linser/grupper. Om något, borde denna konstruktion kosta mer än den gamla.

Att det är en ny konstruktion syns också om man jämför MTF-diagrammen, vilka tyder på att den nya versionen (åtminstone i teleläget) skärpemässigt verkar vara betydligt bättre än föregångaren.

Då borde det väl komma en VR-variant av 18-135-zoomen också.

Frågan är om Nikon ger VR bara till ljussvagare zoomar samt till teleobjektiven eller om vi framöver kan förvänta oss VR även på ljusstarka gluggar. 24-70-objektivet fick ju tex inte VR.

Teodorian skrev:
Frågan är om Nikon ger VR bara till ljussvagare zoomar samt till teleobjektiven eller om vi framöver kan förvänta oss VR även på ljusstarka gluggar. 24-70-objektivet fick ju tex inte VR.
Tror att Nikon är mer angelägen att uppdatera ljussvaga konsumentgluggar till VR för att locka nya användare som väljer mellan Nikon och andra husstabiliserade märken.

Seriösa amatörer och pro som använder ljusstarka objektiv stannar hos Nikon av andra skäl.

timofej skrev:

För mig som konsument är den jämförelsen ointressant. Naturligtvis vore det ingen nackdel att ha vr i huset, bara för att det funkar lika bra eller bättre i objektivet. Man kan ju alltid stänga av den ena, medan möjligheten till vr med alla objektiv, inklusive prisvärda pirater, är ett stort plus för de som har den möjligheten! Men naturligtvis är det mindre intressant för N och C, det är ju därför man nu tar fram de här enklare objektiven med VR - just för den stora massan av hobbyknäppare och semesterfotografer som inte riktigt förstår argumentationen att avsaknaden av VR i huset inte är en nackdel, eftersom det finns inbyggt i de objektiv som de hitills aldrig varit spekulanter på pg priset.

Drakarna har ju länge försökt hävda att "tekniken inte är mogen" för vr i huset, det argumentet dödade redan Minolta med D7D. Och att den ena tekninken skulle vara mer eller mindre effektiv än den andra har också varit en pseudoargumentation, så länge de billigare vr-objektiven inte funnits tillgängliga. Idag ställs ju dessutom det hela lite på sin spets, när man kan köpa D300 med eller utan inbygd stabilisering - beroende på om man väljer Nikon- eller Sony-etikett.

Per

Tja.

Trenden är att alla system kamera kit kommer i någon form att ha stabilisator i huset eller i gluggen. Det händer ibland att man skakar till när man trycker ner exponerings knappen......

Inte direkt oväntat, Nikon behöver VR i instegsmodellen när konkurrenterna har det. Får hoppas att Nikon slänger in det (och AF-S) i lite fler prosumer gluggar bara.

dpreview anger att den kommer att kosta $199 / £179.99 / €270.00, vilket gissningsvis blir minst 2½-3 tusingar i Svedala.

Fast den är väl predestinerad som kitoptik samt i dubbel VR kit, 18-55 samt 55-200....

chry skrev:
dpreview anger att den kommer att kosta $199 / £179.99 / €270.00, vilket gissningsvis blir minst 2½-3 tusingar i Svedala.

Fast den är väl predestinerad som kitoptik samt i dubbel VR kit, 18-55 samt 55-200....

På Cyberphoto kostar 18-55 utan VR 990 Kr. 55-200 utan VR ligger på 1980 Kr medan VR-varianten kostar 2790 Kr. Med motsvarande prispåslag hamnar 18-55 med VR på ca 1400 Kr. Det är kanske i lägsta laget men max 2000 Kr verkar rimligt.

Helt klart intressant, jag som funderat på att köpa ett 18-55 å ha som standardzoom men nu känns det som att man väntar å ser vilket pris det blir på denna, runt 2000 :- känns lagom tycker jag men det kanske är optimistiskt.

Nån som har kläm på när den dyker upp?

28 nov som allt annat skoj eller? ;-)

Tycker det låter svindyrt med dubbla priset gentemot vanliga 18-55an, tror att priset kommer pressas ganska mycket när gluggen varit på marknaden några månader, det ska ju faktiskt vara en billig instegsoptik som inte heller får pressa upp priserna på tex D40 kiten (såvida man inte fortsätter med gamla 18-55an också). Man kan ju spekulera i om avsaknaden av ED-glas gör objektivet så pass mycket billigare att tillverka så att priset inte ska diffa så mycket.

timofej skrev:
1000 spänn skillnad alltså. Det är ännu ett bevis på att bildstabilisering i huset är mycket mer ekonomisk för en vanlig användare.

1980 kr var ett skämt. Jag vet inte det verkliga priset.

Canons 18-55 utan IS kostar 995 Kr och deras variant med IS 1700 Kr som lägst enligt Prisjakt. Den prisskillnaden kan ju vara indikativ för var Nikons VR-variant hamnar i pris.

Senast ändrad:
Teodorian skrev:
Timour är så upptagen med att leta nackdelar med VR i objektiven, att han missar t.o.m. de mest uppenbara ironierna... :-D

Allvarligt talat, om USA är någon som helst ledning i fallet, så kommer det nya vara förmodligen vara i trakterna av 40-50% dyrare än det gamla på ställen som B&H ($119/179(?), kanske) . Kom då också ihåg att den nya versionen optiskt är helt nykonstruerad, med betydligt fler linser/grupper, vilket bör förklara en stor del av prisökningen.

Påslaget för VR är marginellt; i detta fall kanske en hundring eller två?

Teodorian skrev:
Rekommenderad pris på $200 brukar motsvara ca 2000 i svenska pengar. :) K&B gör samma uppskattning. Din skämt är alltså väldigt nära sanningen tror jag.

jorgene skrev:
Timour är så upptagen med att leta nackdelar med VR i objektiven, att han missar t.o.m. de mest uppenbara ironierna... :-D
Jag behöver inte leta. ;-)

Vari ligger det roliga i ett skämt som mycket väl kan vara sanningen?

Sen måste jag ju fråga, kan någon ge något positivt exempel till att ha bildstabilisering i objektiven? Mer än att Nikon och Canon bara vill tjäna mer pengar genom att få folk att bara köpa deras objektiv istället för andra tillverkares. Nikon gjorde ju samma sak med D40n när man uteslöt fokusmotorn så att man begränsade utbudet från andra tillverkares objektiv stort.

ursäkta om detta är thread crapping men jag ville bara tala av mig om vissa irriterande saker med mitt favoritmärke.

Ha de
/Gurra

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar