P.R.
Aktiv medlem
Stabiliserad sökarbild är en fördel, framförallt vid telefoto.Gurra1980 skrev:
Sen måste jag ju fråga, kan någon ge något positivt exempel till att ha bildstabilisering i objektiven?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Stabiliserad sökarbild är en fördel, framförallt vid telefoto.Gurra1980 skrev:
Sen måste jag ju fråga, kan någon ge något positivt exempel till att ha bildstabilisering i objektiven?
-- Stabiliserad sökarbildGurra1980 skrev:
Vad jag har hört så kapade Nikon motorn i D40 för att kunna göra den liten och lätt. Sen kan man ju börja fundera på hur många som faktiskt saknar motorn av dom som köper D40 och hur många som valde 350D/400D istället som faktiskt klarat sig lika bra med en D40.Gurra1980 skrev:
Vari ligger det roliga i ett skämt som mycket väl kan vara sanningen?
Sen måste jag ju fråga, kan någon ge något positivt exempel till att ha bildstabilisering i objektiven? Mer än att Nikon och Canon bara vill tjäna mer pengar genom att få folk att bara köpa deras objektiv istället för andra tillverkares. Nikon gjorde ju samma sak med D40n när man uteslöt fokusmotorn så att man begränsade utbudet från andra tillverkares objektiv stort.
ursäkta om detta är thread crapping men jag ville bara tala av mig om vissa irriterande saker med mitt favoritmärke.
Ha de
/Gurra
Zotamedu skrev:
Vad jag har hört så kapade Nikon motorn i D40 för att kunna göra den liten och lätt. Sen kan man ju börja fundera på hur många som faktiskt saknar motorn av dom som köper D40 och hur många som valde 350D/400D istället som faktiskt klarat sig lika bra med en D40.
Var det lika mycket snack när Canon plockade bort motorn ur huset när dom började med EOS?
Gurra1980 skrev:
jorgene skrev:
-- Stabiliserad sökarbild
-----> Underlättar för AF
-----> Underlättar för ljusmätning, särskilt Spot
-----> Underlättar komposition, särskilt med tele
-- VR-egenskaperna kan optimeras för objektivet
-----> Optimalt även för FF-sensorer & supertelen
Finns nackdelar med VR också:
-- Marginellt sämre bokeh (skall vara ett av skälen till att 24-70/2,8 ej har VR)
-- Något dyrare lösning än sensorstabilisering. Kanske mer märkbart för en amatör med ett enda hus, men spelar mindre roll för ett proffs som har flera hus och sliter ut dessa snabbare än sina objektiv?
Val av lösning hänger nog mycket samman med respektive tillverkares målgrupper och vilka krav dessa ställer.
Gurra1980 skrev:
... det har jag undrat också, har alla objektiv som säljs till canon från tex sigma och tamron autofokus, och är de dyrare då än vad de är till tex Nikon om man tar tex ett objektiv som tamron 90mm Macro?
Det kan man å andra sidan lika gärna vända till att om bildstabiliseringen går sönder så tappar du den bara i just det objektivet. Redundans är bra ... ;-)Gurra1980 skrev:
Plus att alla objektiven blir så jäkla avancerade och riskerar att gå sönder, blir dyra reparationer ...
Även om du låtsas vara arg så är du ju tydligen ganska nöjd eftersom du inte väljer någon av tillverkarna som erbjuder det du säger dig vilja ha.Måste iallafall köpa 18-55 vr när den kommer blir nog grymt. Nu fick nikon sålt en massa nya 18-55 bara för att man vill ha vr grrr.
P.R. skrev:
Det kan man å andra sidan lika gärna vända till att om bildstabiliseringen går sönder så tappar du den bara i just det objektivet. Redundans är bra ... ;-)
Även om du låtsas vara arg så är du ju tydligen ganska nöjd eftersom du inte väljer någon av tillverkarna som erbjuder det du säger dig vilja ha.
Du är ju dessutom ett levande bevis för att Nikons strategi är helt rätt. Du har köpt både en D40 och ett annat hus och nu skall du köpa VR-objektiv. Hade de haft VR i huset hade de ju tjänat mycket mindre pengar på dig.
Ingen påstår att Nikons strategi är felaktig beträffande själva Nikon. Deras strategi är mycket riktigt att tjäna pengar. Det som irriterar att de kommer med pseudoargument för att försvara det. Gör ett hus med inbyggd VR och låt konsumenten avgöra det!P.R. skrev:
Du är ju dessutom ett levande bevis för att Nikons strategi är helt rätt. Du har köpt både en D40 och ett annat hus och nu skall du köpa VR-objektiv. Hade de haft VR i huset hade de ju tjänat mycket mindre pengar på dig.
Inga problem, det finns redan idag massor med alternativ för den som vill ha sensorstabiliserade system. Konsumenten kan redan idag avgöra. Valet är helt fritt, men icke desto mindre sker runt 80% av nyförsäljningen av märken med optikbaserad lösning (och runt 100% av pro-försäljningen?). Och ingen förändring av betydelse har skett de senaste åren. Alla kanske inte är lika "irriterade" som du på Nikon och Canon?timofej skrev:
Ingen påstår att Nikons strategi är felaktig beträffande själva Nikon. Deras strategi är mycket riktigt att tjäna pengar. Det som irriterar att de kommer med pseudoargument för att försvara det. Gör ett hus med inbyggd VR och låt konsumenten avgöra det!
Det är ju ganska uppenbart att VR inte är ett enda egenskap som avgör systemval. Gustav skrev ju redan om det, känns onödigt att gå in på det igen.jorgene skrev:
Inga problem, det finns redan idag massor med alternativ för den som vill ha sensorstabiliserade system.
Det är "trotts att" och "inte tack vare"... Se även svaret ovan....men icke desto mindre sker runt 80% av nyförsäljningen av märken med optikbaserad lösning
Uppenbarligen inte alla ;-) men en hel del.Alla kanske inte är lika "irriterade" som du på Nikon och Canon?
Njaa... argumenten om att VR i huset ger bättre resultat saknar någon grund (testresultat). Därför kallar jag dem "pseudo". Ser inte hur det visar min arrogans eller okunnighet. Om du kan hänvisa till något test som bekräftar påståendet tar jag tillbaka det.Timour, du får gärna argumentera för din sak, men visa åtminstone den intellektuella hederligheten att inte kalla argumenten för andra lösningar för "pseudoargument". Det blir lite fånigt och visar egentligen bara på okunnighet och arrogans.
Olika behov, ja. Spotmättning med pingvinobjektiv uppfyller behov av... ok, vi drar till och säger 10% av användarna. Vad sägs det om behov av resten?Olika lösningar för olika behov, olika teknikval och olika stora plånböcker. Vad är det som är så kontroversiellt med detta?
jorgene skrev:
Inga problem, det finns redan idag massor med alternativ för den som vill ha sensorstabiliserade system. Konsumenten kan redan idag avgöra. Valet är helt fritt, men icke desto mindre sker runt 80% av nyförsäljningen av märken med optikbaserad lösning (och runt 100% av pro-försäljningen?). Och ingen förändring av betydelse har skett de senaste åren. Alla kanske inte är lika "irriterade" som du på Nikon och Canon?
Timour, du får gärna argumentera för din sak, men visa åtminstone den intellektuella hederligheten att inte kalla argumenten för andra lösningar för "pseudoargument". Det blir lite fånigt och visar egentligen bara på okunnighet och arrogans. Olika lösningar för olika behov, olika teknikval och olika stora plånböcker. Vad är det som är så kontroversiellt med detta?
jorgene skrev:
Inga problem, det finns redan idag massor med alternativ för den som vill ha sensorstabiliserade system. Konsumenten kan redan idag avgöra. Valet är helt fritt, men icke desto ..
Timour, du får gärna argumentera för din sak, men visa åtminstone den intellektuella hederligheten att inte kalla argumenten för andra lösningar för "pseudoargument". Det blir lite fånigt och visar egentligen bara på okunnighet och arrogans. Olika lösningar för olika behov, olika teknikval och olika stora plånböcker. Vad är det som är så kontroversiellt med detta?
Efter vad jag hört så är detta ett korrekt resonemang, även om vi i detta sammanhang talar marginella försämringar (tänk t.ex. på kvaliten/bokehn som 70-200VR ger). 24-70 designades dock för optimal bildkvalitet utan kompromisser, vilket gjorde att VR valdes bort. Vinsterna med VR är ju ändå relativt begränsade på dessa brännvidder, särskilt med de hög-ISO-prestanda dagens sensorer börjar ge. På längre telen är dock vinsterna större än förlusterna, varför VR får vara med på dessa objektiv.Teodorian skrev:
Eller kan det vara så, som jag själv tror, att VR faktiskt kan ha negativ inverkan på skärpa och bokeh mm och därför skall användas med urskillning när bästa bildkvalitet eftersträvas?!
jorgene skrev:
Jo, jag tycker faktiskt -- utan att peka ut vare sig den ene eller den andre -- att det är en gnutta arrogant att inte kunna medge att olika lösningar passar olika fotografer olika bra, beroende på deras behov. Att insinuera att företaget A eller B "lurar" sina kunder genom att *medvetet* förtiga en annan teknisk lösnings förträfflighet känns inte heller så genomärligt.
Jag tycker nog att jag väldigt tydligt förespråkar att det finns plats för BÅDA lösningarna på marknaden -- eftersom de olika lösningarna tilltalar olika behov och/eller kundgrupper. Att jag sedan valt det som passar mina behov bäst, det är en helt anna historia. Det innebär dock inte att jag har sånt tunnelseende att jag helt förkastar den andra lösningen.
Och just där finns ju det fria valet för den enskilde konsumenten. Även ren nyförsäljning har ju, så vitt jag vet, ungefär samma fördelning som den totala fördelningen. Så hade fördelningen inte sett ut om kunder i allmänhet tyckt att Canon/Nikon "lurat" dem att köpa undermåliga lösningar -- och dessutom tagit alldeles för bra betalt för detta.
Så: köp det ni tycker passar er bäst och förespråka gärna den lösningen, men sjunk inte till nivån där ni blankt förkastar lösningar som *de facto* löser andra fotografers behov.
Om det är så att det en vacker dag kommer stabiliseringslösningar i "sensoränden" som inte är mekaniska, utan består av mjukvara/bildbehandling -- och som kan kombineras med det optikbaserade systemet -- skulle det då inte vara oklokt att utveckla och implementera en mekanisk lösning också?Gurra1980 skrev:
Men jag förstår ändå inte hur det kan vara positivt för konsumenten att inte ha stabilisering i huset, om vi ser till konsumenten så borde ju Nikon ha stabilisering i huset så att det inte blir så svindyrt att köpa objektiv, jag menar bara för att man har det i huset betyder ju inte det att man inte kan tillverka sina objektiv med det också. Med detta system skulle ju Nikon ha en variant för de med lite mindre pengar och en variant som enligt dig och en del andra är bättre, för proffs och de som har mer pengar.
jorgene skrev:
Att insinuera att företaget A eller B "lurar" sina kunder genom att *medvetet* förtiga en annan teknisk lösnings förträfflighet känns inte heller så genomärligt.