Annons

ny version av 18-55, med VR, släppt idag...

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag håller med om mycket du skriver, men jag tror ändå att Nikon/canon iallafall kortsiktigt kommer att tjäna mer pengar på att ha vr i objektiven, just pga att de på så sätt får sålt mycket mer objektiv och de kommer nog att tjäna pengar i framtiden också på detta pga folk kommer sälja sina gamla vr objektiv och köpa de nya bättre vr objektiven. Jag tror dock att det endast är Nikon/Canon som kan göra såhär pga att de i dagsläget är så stora och kommer att behålla största delen av sina kunder ändå. De kommer också säkerligen vara måna om att prata om hur mycket bättre framtidens vr-objektiv är än de äldre och de med stabilisering i husen.

Gurra1980 skrev:
Jag håller med om mycket du skriver, men jag tror ändå att Nikon/canon iallafall kortsiktigt kommer att tjäna mer pengar på att ha vr i objektiven, just pga att de på så sätt får sålt mycket mer objektiv och de kommer nog att tjäna pengar i framtiden också på detta pga folk kommer sälja sina gamla vr objektiv och köpa de nya bättre vr objektiven. Jag tror dock att det endast är Nikon/Canon som kan göra såhär pga att de i dagsläget är så stora och kommer att behålla största delen av sina kunder ändå. De kommer också säkerligen vara måna om att prata om hur mycket bättre framtidens vr-objektiv är än de äldre och de med stabilisering i husen.

Helt överens med dig om detta! Länge har dessa tillverkares teknikval fungerat som en spärr för tredjepartstillverkare som Sigma och Tamron som precis kommit igång med att lansera modeller med optisk bildstabilisering. Så på så sätt upprätthålls fortfarande den skyddade verkstan i ena änden medan den öppnats och står under hårt tryck i den andra. Det är ju ett drömläge om man genom en teknisk inlåsning tvingar kunderna att köpa de egna objektiven också. Men det är på kort sikt! Även här ser vi nu att Canon och Nikon får ökad konkurrens. Både Sigma och Tamron ser ju vilka monopolmarginaler de stora vrider ur sina kunder och de vill säkert kapa en del av dessa marginaler för egen del på lite sikt - på samma sätt som de tidigare gjort med objektiv utan optisk stabilisering.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar