Annons

Ny kamera.

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu var det ett telezoom han frågade om, där är 2,8 kanske att ta i, iaf i starten. Men i princip kan jag hålla med Erik i att man behöver nog inte grunna så mycket om något 1000:- telezoom fungerar eller inte, för köper man en D750 så vill man kanske ha något bättre.

Men så dyrt behöver det ändå inte vara man får helt OK objektiv i området 16-200mm för 1000-4000:- / st, och man behöver ju inte köpa allt på en gång
 
Nu var det ett telezoom han frågade om, där är 2,8 kanske att ta i, iaf i starten.
Jag kan hålla med om det där ordet starten.
Men jag menar också att man inte alls behöver FF för att vara seriös. Kameror idag är helt fantastiska.
Tom en mobiltelfon ger kanonbrabilder, helt användbara i BRA och MYCKET ljus.
Men det hänger fortfarande på objektiven.
Själv bestämde jag mig för mycket länge sedan att aldrig köpa ett mindre ljusstarkt objektiv än 2,8, bara o kolla i sökaren så var det ett lätt val.
Men idag med spegellösa så kanske jag skulle vara beredd på att omvärdera det valet. Har inte provat ännu, vågar inte för Z7 är så förbannat dyr.
 
Jag kan hålla med om det där ordet starten.
Men jag menar också att man inte alls behöver FF för att vara seriös. Kameror idag är helt fantastiska.
Tom en mobiltelfon ger kanonbrabilder, helt användbara i BRA och MYCKET ljus.
Men det hänger fortfarande på objektiven.
Själv bestämde jag mig för mycket länge sedan att aldrig köpa ett mindre ljusstarkt objektiv än 2,8, bara o kolla i sökaren så var det ett lätt val.
Men idag med spegellösa så kanske jag skulle vara beredd på att omvärdera det valet. Har inte provat ännu, vågar inte för Z7 är så förbannat dyr.

Själv har jag inte någon typ f/2,8 gräns, utan det mer en utvärdering objektiv för objektiv. 90% av mina bilder är tagna med 70-200/4 och 200-500/5,6. Sålde faktiskt mitt 70-200/2,8 mot 70-200/4 för att få den bättre närgränsen/förstorningsskalan. Däremot i kortare brännvidder så ligger de på 1,8-2,8. Gillar Nikons f/1,8 serie, som är prisvärda objektiv.

Har ännu inte hoppat på Z tåget, vi får se vad deras kommande s generation vill ge, fast jag vet inte riktigt vad som skulle göra att jag skulle välja ljussvagare objektiv för att det är spegellös, AF fungerar kanske bättre, men jag använder ändå de ljusstarka för att få diffusa bakgrunder
 
Själv har jag inte någon typ f/2,8 gräns, utan det mer en utvärdering objektiv för objektiv. 90% av mina bilder är tagna med 70-200/4 och 200-500/5,6. Sålde faktiskt mitt 70-200/2,8 mot 70-200/4 för att få den bättre närgränsen/förstorningsskalan. Däremot i kortare brännvidder så ligger de på 1,8-2,8. Gillar Nikons f/1,8 serie, som är prisvärda objektiv.

Har ännu inte hoppat på Z tåget, vi får se vad deras kommande s generation vill ge, fast jag vet inte riktigt vad som skulle göra att jag skulle välja ljussvagare objektiv för att det är spegellös, AF fungerar kanske bättre, men jag använder ändå de ljusstarka för att få diffusa bakgrunder
Det är väldigt dyrt men längre objektiv än 200mm och 2,8.
Själv har jag inget sådant behov.
Däremot har jag fått prova ett 300/2,8 under ett luciaframträdande. Helt fantastiskt objektiv, skärpan sitter som en smäck VARJE gg, missar aldrig.
Så hade jag bara fotograferat mer än det lilla jag gör så hade jag köpt ett 200/2,0 eller 300/2,8.

O med det inlägget så vill jag påvisa att vill-ha-faktorn ofta är större än behovet. O som du säger man måste inte köpa alla objektiv på en gg. Låte det växa fram vad man trivs med.
 
Är långt ifrån en expert men att gå från D90 till D5600 måste vara ett rätt så stort steg framåt. Viusst är D7x00 serien ytterligare ett steg men är det så mycket som skiljer?
Bättre autofokus (mer punkter) men det är väl inte alla fotografer som behöver det!
Bätre sökare, men jag har egentligen inte reflekterat på skillnaden när jag använt kameror ur D3x00-D7x00 serien.
D7x00 serien är väl vädertätad men de flesta använder inte kameror när det regnar ändå.
D7x00 serien tar väl fler bilder per sekund om det är intressant.
Finns fler små skillnader.
Det finns ju än bättre kameror också!
Det är jobbigt att välja kamera.
Om du verkligen vill ha något av de funktioner som skiljer mellan D5600 och D7x00 så gå på den dyrare annars kommer det vara ett stort steg upp från din D90!
 
Är långt ifrån en expert men att gå från D90 till D5600 måste vara ett rätt så stort steg framåt. Viusst är D7x00 serien ytterligare ett steg men är det så mycket som skiljer?
Bättre autofokus (mer punkter) men det är väl inte alla fotografer som behöver det!
Bätre sökare, men jag har egentligen inte reflekterat på skillnaden när jag använt kameror ur D3x00-D7x00 serien.
D7x00 serien är väl vädertätad men de flesta använder inte kameror när det regnar ändå.
D7x00 serien tar väl fler bilder per sekund om det är intressant.
Finns fler små skillnader.
Det finns ju än bättre kameror också!
Det är jobbigt att välja kamera.
Om du verkligen vill ha något av de funktioner som skiljer mellan D5600 och D7x00 så gå på den dyrare annars kommer det vara ett stort steg upp från din D90!
Det är i huvudsak det att han vill jobba en hel del manuellt, med en del inställningar etc och då är 5 serien en begränsning sett till D90 och 7 serien som har ett främre och bakre hjul, 5 serien har enbart tumhjulet vilket gör att man inte kan ha bländare och tid på vart sitt hjul. Men även sökaren om man ska ställa in skärpan manuellt och övriga knappar. Finjustera AF är ju en viktig sak för DSLR, det vet jag inte om 5 serien har fått.

Men du har rätt så ser man till bildkvalité så är en 5600 ett lyft, men det är det hur kreativ man vill vara så sätter de mindre enklare DSLR vissa begränsningar, säger inte att inget går med 5600 men det kan vara fler knapptryckningar och fler inställningar inne i menyer, som kan göra att man tappar sugen och ställer kameran på helauto istället
 
Jo jag har två hjul på min D7500 och visst är det praktiskt.
På min D3300 så får jag trycka in en knapp för att det enda hjulet skall byta funktion (funkar då som hjul nummer två).
Det är små skilnader som gör det!
 
Är långt ifrån en expert men att gå från D90 till D5600 måste vara ett rätt så stort steg framåt. Viusst är D7x00 serien ytterligare ett steg men är det så mycket som skiljer?
Bättre autofokus (mer punkter) men det är väl inte alla fotografer som behöver det!
Bätre sökare, men jag har egentligen inte reflekterat på skillnaden när jag använt kameror ur D3x00-D7x00 serien.
D7x00 serien är väl vädertätad men de flesta använder inte kameror när det regnar ändå.
D7x00 serien tar väl fler bilder per sekund om det är intressant.
Finns fler små skillnader.
Det finns ju än bättre kameror också!
Det är jobbigt att välja kamera.
Om du verkligen vill ha något av de funktioner som skiljer mellan D5600 och D7x00 så gå på den dyrare annars kommer det vara ett stort steg upp från din D90!

Personligen skulle jag säga att det är rätt mycket som skiljer mellan D5x00 och D7x00-serierna.

Utöver de saker du nämnt så är materialet och byggkvalitén nåt jag uppskattar iaf. Sen är det ju t.ex trevligt med en toppdisplay också. Man får ju också fler inställnings- och anpassningsmöjligheter. Samt som nämnts fler rattar/knappar.
 
Jag köpte själv en D7500 tidigare i somras. Samtidigt har en av sönerna en D5600, så jag har kunnat testa båda två. Kamerorna delar ju mycket av tekniken under skalet, som tex sensor och bildprocessor, så jag tror att det i praktiken är svårt att hitta märkbara skillnader i slutlig bildkvalitet, åtminstone under normala förhållanden. ISO-omfånget är bättre på 7500, vilket naturligtvis kan vara bra om man har nytta av det. AF-systemet är även det lite vassare och mer avancerat med fler AF-punkter.
Största skillnaden jag märker av är dock den praktiska hanteringen. De dubbla rattarna gör att det mesta kan ställas in utan att man behöver peta på touch-skärmen. Jag kör ganska mycket manuellt alt halv-automatiskt och just ergonomin när man vill ändra inställningarna är återigen det som gör att jag känner att jag valde rätt.
Hade jag valt någonting annat tror jag att jag hade gått på storebror D500, men då klättrar priset upp ännu mer och då hade jag fått stryka minst ett objektiv från listan... Begagnat i bra skick är naturligtvis alltid ett bra alternativ.
Jared Polin har gjort en intressant video på drygt en timme där han använder en D5600 med två standard-kit-objektiv för att ta professionella fotografier i en cupcake-butik i Philadelphia (tror jag det var...). Intressant och tänkvärd påminnelse om att det inte är kameran som tar bilderna. (https://froknowsphoto.com/d5600/)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.