Erik Schalin
Aktiv medlem
Ja, typ 2,8.....Brukar och brukar. Ju större sensor man har desto ljussvagare objektiv kan man använda (relativt en mindre sensor).
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja, typ 2,8.....Brukar och brukar. Ju större sensor man har desto ljussvagare objektiv kan man använda (relativt en mindre sensor).
Jag kan hålla med om det där ordet starten.Nu var det ett telezoom han frågade om, där är 2,8 kanske att ta i, iaf i starten.
Jag kan hålla med om det där ordet starten.
Men jag menar också att man inte alls behöver FF för att vara seriös. Kameror idag är helt fantastiska.
Tom en mobiltelfon ger kanonbrabilder, helt användbara i BRA och MYCKET ljus.
Men det hänger fortfarande på objektiven.
Själv bestämde jag mig för mycket länge sedan att aldrig köpa ett mindre ljusstarkt objektiv än 2,8, bara o kolla i sökaren så var det ett lätt val.
Men idag med spegellösa så kanske jag skulle vara beredd på att omvärdera det valet. Har inte provat ännu, vågar inte för Z7 är så förbannat dyr.
Det är väldigt dyrt men längre objektiv än 200mm och 2,8.Själv har jag inte någon typ f/2,8 gräns, utan det mer en utvärdering objektiv för objektiv. 90% av mina bilder är tagna med 70-200/4 och 200-500/5,6. Sålde faktiskt mitt 70-200/2,8 mot 70-200/4 för att få den bättre närgränsen/förstorningsskalan. Däremot i kortare brännvidder så ligger de på 1,8-2,8. Gillar Nikons f/1,8 serie, som är prisvärda objektiv.
Har ännu inte hoppat på Z tåget, vi får se vad deras kommande s generation vill ge, fast jag vet inte riktigt vad som skulle göra att jag skulle välja ljussvagare objektiv för att det är spegellös, AF fungerar kanske bättre, men jag använder ändå de ljusstarka för att få diffusa bakgrunder
Det är i huvudsak det att han vill jobba en hel del manuellt, med en del inställningar etc och då är 5 serien en begränsning sett till D90 och 7 serien som har ett främre och bakre hjul, 5 serien har enbart tumhjulet vilket gör att man inte kan ha bländare och tid på vart sitt hjul. Men även sökaren om man ska ställa in skärpan manuellt och övriga knappar. Finjustera AF är ju en viktig sak för DSLR, det vet jag inte om 5 serien har fått.Är långt ifrån en expert men att gå från D90 till D5600 måste vara ett rätt så stort steg framåt. Viusst är D7x00 serien ytterligare ett steg men är det så mycket som skiljer?
Bättre autofokus (mer punkter) men det är väl inte alla fotografer som behöver det!
Bätre sökare, men jag har egentligen inte reflekterat på skillnaden när jag använt kameror ur D3x00-D7x00 serien.
D7x00 serien är väl vädertätad men de flesta använder inte kameror när det regnar ändå.
D7x00 serien tar väl fler bilder per sekund om det är intressant.
Finns fler små skillnader.
Det finns ju än bättre kameror också!
Det är jobbigt att välja kamera.
Om du verkligen vill ha något av de funktioner som skiljer mellan D5600 och D7x00 så gå på den dyrare annars kommer det vara ett stort steg upp från din D90!
Är långt ifrån en expert men att gå från D90 till D5600 måste vara ett rätt så stort steg framåt. Viusst är D7x00 serien ytterligare ett steg men är det så mycket som skiljer?
Bättre autofokus (mer punkter) men det är väl inte alla fotografer som behöver det!
Bätre sökare, men jag har egentligen inte reflekterat på skillnaden när jag använt kameror ur D3x00-D7x00 serien.
D7x00 serien är väl vädertätad men de flesta använder inte kameror när det regnar ändå.
D7x00 serien tar väl fler bilder per sekund om det är intressant.
Finns fler små skillnader.
Det finns ju än bättre kameror också!
Det är jobbigt att välja kamera.
Om du verkligen vill ha något av de funktioner som skiljer mellan D5600 och D7x00 så gå på den dyrare annars kommer det vara ett stort steg upp från din D90!