ANNONS
Annons

Ny stationär dator för fotoeditering

Produkter
(logga in för att koppla)

Torda

Aktiv medlem
Jag är lite på gång att skaffa en ny stationär dator med fokus på fotoarbete. I dagsläget har jag en bärbar som jag i princip aldrig flyttar och därför kunde jag lika gärna skaffa en stationär för att få mera prestanda per krona. Jag har allt runtomkring, datorn ska även vara kopplat till TV:n för att enkelt kunna visa bilder, film eller annat.

Jag har fastnat för denna http://www.net2world.se/n2w-omni-pro-intel-i7-3770-%283.4ghz%29-16gb-ssd-120gb--2tb-blu-ray-gtx660ti-2gb/35/351085396 och med en uppgradering av internminnet till 16GB, så känns den rätt aktuell för mig. Vad tror Ni? Kan jag bygga ihop en dator med lösköpta delar och vinna något i prestanda, eller är det en vettig dator för ändamålet?

Jag är lite på gång att skaffa en ny stationär dator med fokus på fotoarbete. I dagsläget har jag en bärbar som jag i princip aldrig flyttar och därför kunde jag lika gärna skaffa en stationär för att få mera prestanda per krona. Jag har allt runtomkring, datorn ska även vara kopplat till TV:n för att enkelt kunna visa bilder, film eller annat.

Jag har fastnat för denna http://www.net2world.se/n2w-omni-pro-intel-i7-3770-%283.4ghz%29-16gb-ssd-120gb--2tb-blu-ray-gtx660ti-2gb/35/351085396 och med en uppgradering av internminnet till 16GB, så känns den rätt aktuell för mig. Vad tror Ni? Kan jag bygga ihop en dator med lösköpta delar och vinna något i prestanda, eller är det en vettig dator för ändamålet?

Kontrar din dator med 3 års garanti och aningen nyare komponenter från Komplett:

http://www.komplett.se/k/shoplist.a...58568&su=20D8013D-2B7D-4BEE-B07E-0DDE4B61A074

Tack för tipset och det blev till slut ungefär en sådan som Du tipsade om, med lite extra allt.

Tack för tipset och det blev till slut ungefär en sådan som Du tipsade om, med lite extra allt.

Tycker personligen det är roligare att välja sina komponenter för då vet man vad man har i samt garantitiden ökas allt mer med komponenterna.
Exempel: Asus = 3 års garanti, Corsair = 5-10 års garanti (beroende på vad man köper) osv..
Köper man något komplett/färdigt så har man som max 3 års garanti, enligt KKL.

Det som är absolut bästa med egna komponenter är att man kan få datorn att bli hur stilren som möjligt. Exempel på sånt ser du hur jag har gjort det med min dator: http://www.saarikko.nu/tmp/corsair-modd.jpg

Konsumentköplagen gäller i tre år och har inget med garantier från tillverkare eller återförsäljare att göra. För övrigt har väl TS redan bestämt sig (och gjort ett bra val tycker jag) :)

Ja, jämfört med det jag har idag så kommer det solklart att bli en högst avsevärd skillnad och jag ser med stor tillförsikt fram emot att få hem den.

Sedan kan man undra vad fotoeditering är för något:) Editering, på svenska, gör man med texter skrivna i dator. Jag antar att trådskaparen menar bildbehandling.

Specifikationerna ser bra ut.
Operativsystem och grafikkort ingår och så är den ihopsatt, bara plugga i och köra på.

Du kan behöva en skärm, att titta på TV'n kan duga för video men är inte så kul för bilder.

Sedan kan man undra vad fotoeditering är för något:) Editering, på svenska, gör man med texter skrivna i dator. Jag antar att trådskaparen menar bildbehandling.

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för det felaktiga ordvalet, men Du verkar skärpt och förstod vad jag menade ändå.

Specifikationerna ser bra ut.
Operativsystem och grafikkort ingår och så är den ihopsatt, bara plugga i och köra på.

Du kan behöva en skärm, att titta på TV'n kan duga för video men är inte så kul för bilder.

Jag har sedan tidigare en Dell U2410 som jag trivs ganska bra med, så den får gå ett tag till, men nu blev det ju inte precis den datorn, utan en lite annorlunda som jag själv ska montera...
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3657131/2013-07-29-torda

Jag har sedan tidigare en Dell U2410 som jag trivs ganska bra med, så den får gå ett tag till, men nu blev det ju inte precis den datorn, utan en lite annorlunda som jag själv ska montera...
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3657131/2013-07-29-torda

Jag fick hjälp med att montera en "dator i delar" från Netonnet. Det gick smidigare än vad jag hade förväntat mig. (Den integrerade grafiken i i5 och i7-processorerna fungerar bra för "vanlig" bildredigering. Nu har jag även skaffat ett grafikkort i alla fall, det snabbar upp vid videoredigering.)
"Fotoeditering" som begrepp förekommer ganska frekvent tycker jag

Externt grafikkort

Jag gick på rådet att den integrerade grafiken räckte för bildbehandling, efter närmare ett år skulle datorn rengöras ordentligt. I lådan låg ett grafikkort, bortglömt av installatören. Jag monterade in det... plötsligt gick alla processer så mycket snabbare. Med mina 16gb minne,SSD och I7 hade levt jag i tron att det räckte, tydligen kunde mer göras. Min nästa dator ska också få ett lite bättre grafikkort, trots att jag inte redigerar video:)

Grafikkort eller inte är intressant och lurigt.
Intels senaste integrerade grafik HD 4600 "ska" fungera bra för fotoredigering.
Om man inte har för stora krav med jättefiler, många lager, 3D eller fler skärmar med mycket stor upplösning. Frågan är också om redigeringsprogrammet verkligen kan utnyttja det externa grafikkortet. Man får lusläsa manualerna för att hitta rätt inställningar.

Jag är absolut ingen expert, tvärtom och kör bara ganska enkel redigering i CS6. Vanliga justeringar och några få lager och maskeringslager på en "standard" 27-tums skärm. Då märker jag ingen skillnad på den integrerade grafiken mot Geforce GTX 580 (ett kraftfullt kort).
Däremot lyfter grafikkortet videoredigering i Sony Vegas 12. (Vegas kan bara hantera RAM 4 GB och kan utnyttja Geforcekort GTX-kort i serien 200-500 men inte senare versioner) Som jag förstår det hela. Men för all del - jag kan ha fel.

Hej Tord!
Utifall du inte haft med SSD hårddiskar att göra tidigare, se till att gå in i BIOS och ändra läget för hårddisken från IDE till AHCI. Då får du ut maximal prestanda av din SSD hårddisk, ändrar man inte detta innan Windows installeras så kommer datorn blåskärma. Finns säkert vägar runt det men det enklaste är att ändra detta. IDE brukar vara standardinställningen på moderkorten, var i alla fall det på ASUS moderkortet jag köpte förra månaden.

Mvh,
Nicklas

Operativsystem

Varför förinstallerat Windows7? Windows 8 är det som gäller idag.

Hej Tord!
Utifall du inte haft med SSD hårddiskar att göra tidigare, se till att gå in i BIOS och ändra läget för hårddisken från IDE till AHCI. Då får du ut maximal prestanda av din SSD hårddisk, ändrar man inte detta innan Windows installeras så kommer datorn blåskärma. Finns säkert vägar runt det men det enklaste är att ändra detta. IDE brukar vara standardinställningen på moderkorten, var i alla fall det på ASUS moderkortet jag köpte förra månaden.

Mvh,
Nicklas

Detta är min första bekantskap med både SSD och Windows 8, så jag tackar och bockar för tipset. Vidare fick jag ett annat tips att inte ha snurrdisken inkopplad under själva Windowsinstallationen, utan vänta med den tills det är klart och det låter väl ganska vettigt kan jag tycka.

Varför förinstallerat Windows7? Windows 8 är det som gäller idag.

Nu blev det ju Windows 8 i den datorn som jag beställt och det är nog lika bra att försöka vänja sig vid det nya gränssnittet. Jag antar att det tar lite tid att vänja sig, men sedan kommer det nog att fungera finfint att använda.

Nu blev det ju Windows 8 i den datorn som jag beställt och det är nog lika bra att försöka vänja sig vid det nya gränssnittet. Jag antar att det tar lite tid att vänja sig, men sedan kommer det nog att fungera finfint att använda.

Annars kan man installera en startmeny, tex. fungerar Classic shell alldeles utmärkt. Gratisprogram där man får W7 menyn plus man kan avaktivera metro-skiten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar