ANNONS
Annons

Ny stationär dator för fotoeditering

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag får ge det en chans i alla fall, men det är ju bra att det går att komma runt det hela ifall man inte står ut och det är ganska ofattbart att Microsoft att inte kunna förutse den irritation som uppkommit då man inte verkar kunna välja själv hur startskärmen ska se ut, utan att det ska till ytterligare program för att få det att se ut som man vill.

Annars kan man installera en startmeny, tex. fungerar Classic shell alldeles utmärkt. Gratisprogram där man får W7 menyn plus man kan avaktivera metro-skiten.

Man kan säkert installera ett tillägg så att man får tillbaka Windows 3.1-fönstrena så att man slipper både startknappsskiten och metroskiten. Beror ju helt och hållet på hur bakåtsträvande man är.

/Karl
Som gillar metro

Man kan säkert installera ett tillägg så att man får tillbaka Windows 3.1-fönstrena så att man slipper både startknappsskiten och metroskiten. Beror ju helt och hållet på hur bakåtsträvande man är.

/Karl
Som gillar metro

Vill du ha basics på din Windows?

Högerklicka på Dator > välj Egenskaper > välj Avancerade systeminställningar från vänstra menyn > klicka på Inställningar... under Prestanda > klicka på Justera för bästa prestanda så får du Windows att återgå till basics, vilket snabbar upp den något (stänger av Aero etc finesser).

Vill du ha basics på din Windows?

Högerklicka på Dator > välj Egenskaper > välj Avancerade systeminställningar från vänstra menyn > klicka på Inställningar... under Prestanda > klicka på Justera för bästa prestanda så får du Windows att återgå till basics, vilket snabbar upp den något (stänger av Aero etc finesser).

Aero finns väl inte i åttan?

/Karl

Aero finns väl inte i åttan?

/Karl

8:an är skräp. Finns så lite som fungerar på det samt jag tycker inte om tanken om att man måste köpa varje app som man fick gratis med alla andra Windows-versioner...
Du måste dessutom skaffa ett konto till det, ett externt, och få det att fungera korrekt är bökigt om du redan sen tidigare har ett annat konto inskriven och vill byta användarnamn, riktiga namn samt lösenord.

eftersom den här tråden inte handlar om Windows 8 vs andra versioner av Windows föreslår jag att ni tar den diskussionen i en egen tråd (eller återanvänder någon befintlig tråd).

/Mod

8:an är skräp. Finns så lite som fungerar på det samt jag tycker inte om tanken om att man måste köpa varje app som man fick gratis med alla andra Windows-versioner...
Du måste dessutom skaffa ett konto till det, ett externt, och få det att fungera korrekt är bökigt om du redan sen tidigare har ett annat konto inskriven och vill byta användarnamn, riktiga namn samt lösenord.

Tar gärna diskutionen med dig i en annan tråd, men allt det du skriver här är lögn. Du kan börja nya tråden med att berätta vad som inte fungerar i 8:an som fungerade i 7:an.
Allt som kom med gratis i 7:an finns med gratis i 8:an plus lite till. 8:an fungerar fint utan externt konto om du inte vill köpa appar.

/Karl

Burk för PS/LR-arbete

En god vän är trött på sin gamla PC, eller så är det tvärt om? I vilket fall, datorn är seg och slö vid hantering av JPG-bilder från en 60D. Min vän har som största intresse att fota hundar och fåglar (jakt/drssyr) vilket betyder många bilder att sålla!
Hon behöver en dator att surfa, maila, sålla/redigera ett par hundra bilder i LR per vecka och kolla en youtube-film på sin höjd. Datorn ska inte kopplas till TV/stereo, och som spel lirar hon Harpan.
Någon form av kontorsprogram kommer säkerligen installeras utöver LR4 och PS. Hon är ännu ingen brukare av RAW-filer eller avancerad PS-slöjd, dels beroende på hur segt hon upplever sin dator.

Idag har hon:
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2371039&view=l
  • Gigabyte GA-EP45-UD3LR
  • Intel C2D E7500 2,93GHz Socket 775
  • Gigabyte Radeon HD4650 1GB (PCI Express)
  • 1TB Hitachi Deskstar 7K1000.B HDT721010SLA360 16MB
  • Vista Home Premium (64-bit)
  • DVD-enhet
  • 4GB RAM
  • Inget jobb, dvs det blir ingen lyx men vill heller inte köpa ny maskin nästnästa år.
  • Nära till Inet Torp, och vill få köpt en ny dator den här veckan.

Vad sägs om:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3710856/maskin2?

• i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
  • 250GB Samsung SSD Basic 840-Series
  • ASRock Z87M Extreme4 mATX
  • 2x8GB Corsair CL10 1600MHz Vengeance SO-DIMM
  • Fractal Design Arc Mini Svart
  • Cooler Master GX 550W 80+ Bronze
  • Win 8 Swe 64bit
summa 7862kr.

Det gamla grafikkortet, DVDn och lagringsdisken på 1TB tänkte jag återanvända, och låta henne köpa mer RAM framöver när ekonomin vänder för henne. Eller är den interna grafiken bättre lämpad?

Synpunkter?

PS. Alla tips om Mac undanbedes såvida ingen vill skänka henne en rund Mac Pro. DS.

Besvarar mig själv:
Det blev en dator från: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3714705/snabb
i5 3,4GHz, 250GB SSD, 8GB RAM (till att börja med) och Windows 8.
Interna grafiken på moderkortet från MSI var bättre än det gamla grafikkortet från Radeon så den är på väg till datorhimlen.

Så för 6800kr fick hon ett fartmonster under skrivbordet. Synd bara att Windows 8 har saker och ting på fel ställen, lite rörigt får jag säga... snabbt men ologiskt.
Första gången jag byggt en dator och allting bara fungerar utan strul, total tid för renovering av dator och installation av Windows 2-3timmar.

Besvarar mig själv:
Det blev en dator från: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3714705/snabb
i5 3,4GHz, 250GB SSD, 8GB RAM (till att börja med) och Windows 8.
Interna grafiken på moderkortet från MSI var bättre än det gamla grafikkortet från Radeon så den är på väg till datorhimlen.

Så för 6800kr fick hon ett fartmonster under skrivbordet. Synd bara att Windows 8 har saker och ting på fel ställen, lite rörigt får jag säga... snabbt men ologiskt.
Första gången jag byggt en dator och allting bara fungerar utan strul, total tid för renovering av dator och installation av Windows 2-3timmar.

Köpte du verkligen den du länkade till?
Hittar nämligen ett stort miss bland grejerna: SO-DIMM som inte går ihop med desktops utan det är till för laptops. Det du ska ha i datorn är 240-pin, inte 204-pin.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar