ANNONS
Annons

Ny Sony dslr?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr.Berg

Aktiv medlem
Är det någon som hört något om Sony är på gång med några nya dslr'er? Det har varit ganska tyst på skvallerfronten det senaste tycker jag.

Det känns som om många sitter och väntar på något nytt så här i julklappstider. Många väntar väl på en utmanare till Nikon D200 och Canon 30D. Själv sitter jag och väntar på en Nikon D40 "dödare" för under 5k.......men då får jag kankse vänta länge..... :)

Jo den där profetian hoppas man ju faktiskt på.
Låter väldigt logiskt när man läser det. Själv börjar jag känna att jag vill ha en ny kamera inte för att min 5d är dålig på nåt sätt utan för att dels vill jag ha två dslr och dels vill jag ha lite mer mpix för att kunna få lite mer frihet i beskärningar.
Så lagom till våren så har jag nog hittat mer begränsningar i min 5d för att klivet upp blir helt naturligt.

Skulle det inte komma någon storebror till a100 så sitter jag (och Sony) på pottkanten.

jag tycker mest det känns surt
att behöva köpa en bra systemkamera
från ett märke mest känt för sina freestyles.
Och..ja, ok då - tvapparater.
Vill ju ha en Minolta.
Men, man får väl finna sig i situationen och jag hoppas verkligen att det tjofsar ut en ny, bra kamera snart.
Och visst, den kommer nog till våren/sommaren.
Fast då tror jag SONY pumpar ut två modeller, en budgetmodell (vilket är ett smart drag, mycket smart) samt en snudd-på-proffs-modell.
---

förresten, vet att det är "off-topic", men ville inte starta en ny tråd bara för detta.
Har två analoga SLR från Minolta men känner lite att det är kaka på kaka och tänker nog sälja en. Problemet är jag inte vet vilken.
Det står mellan en 9xi (med batterigrepp) och en 800si (med vertikalgrepp).
Gillar verkligen känslan i 9xi och det faktum att den fixar slutartider på 1/12 000, även om man kanske inte har någon nytta av det, men det känns lite trevligt att berätta för andra fotovänner...
Fast vertikalgreppet till 800si känns mer användbart än det snudd på meningslösa batterigreppet till 9xi.
ÄNDÅ älskar jag att hålla i 9xi och där är vi tillbaka till den här med "känslan". För mig är den ganska viktigt. Tycker också, även om många andra verkar tycka precis tvärtom, att 9xi är mer intuitiv, enklare att komma överrens med.
...
apropå andrahandsvärdet så verkar 9xi ligga aningen, aningen högre, i alla fall på eBay, men å andra sidan har jag original-kartong och manualer till min 800si. Och det känns faktiskt lite surt att sälja en SÅ bra kamera för 700-800 kr (vilket verkar vara värdet på dom numera, tragiskt nog).

--
ja, ja,
ge mig gärna tips på vilken kamera som jag bör behålla och ursäkta att jag "kapade" tråden.

Dum fråga kanske, men måste du sälja en? dom äter ju liksom inte bröd om dom ligger i bokhyllan......och för priserna folk vill ge för en ananlog så hade jag nog behållt dom båda.

Fördel 9xi är väl vädertätning, men den saknar väl inbyggdblixt, samt att batteripacken inte är funktionell.

Fördel 800si är väl ett riktigt vertikalgrepp, den kraftigaste inbyggdablixten någonsin (är den inte zoombar?) och har väl samma funtioner som 9xi men klarar "bara" 8000/s

Men hade jag varit dig så hade jag behållt båda, Minolta kameror finns ju inte längre.....dags att bygga museum med dom man har ;)

Mvh

tack, behåller nog dom ändå,
800si sägs ha en av de mest kraftfulla interna blixtar, mycket bra.
och som du säger, man får inte mycket för dom och de är fina nog att bara titta på.

Jag hade nog sålt. Om du nu i framtiden måste ha tag på en likadan kan du säkert hyra en lika bra kamera eller köpa en eftersom dom nu var ganska billiga. Men det är ett generellt tänk jag försöker ha på alla produkter o grejer. Håller på att sälja av gamla skivspelare, slutsteg, palmpilots mm på tradera. Det jag inte anväder ska jag inte spara. Använder pengarna jag får in till att köpa nya roliga saker för som tex en ny dataskärm mm.,, runt , det går runt , det går runt. :)

fredrik: det går runt, runt, runt här också.
Och egentligen har jag precis samma princip som du, det jag inte använder - släng, eller ge bort! tillhör dom som aldrig fattat varför folk samlar på saker, alltså köper saker, packar inte ens upp dom och ställer sedan i ett skåp för allmän betraktan. Vansinne, enligt mig. Men inte alla. Och var och spenderar ju som bekant sina surt förvärvda slantar på vad DE vill.
---
men jag tror inte jag säljer den ännu, måste köra några rullar till och se vilken av de båda som ger bäst bilder.
---
fast just nu är jag sugen på en Contax G2. Men aj, de är så dyra.

Enligt rykten på vissa forum så är det här det ska hända grejor.

http://www.pmai.org/pma07/

Ryktena säger också att Minolta hade som tradition att kungöra nyheter på fredagar och Sony ska tydligen tagit över detta. Så vad vi väntar på är då nåt smaskigt på en fredag från nu till början av mars.

Sony! jag vill ha en kamera nu, med massa Mp, snabb och korrekt AF, bra ergonomi, gärna 5-6 fps, ok brusnivå, synkuttag och ljus och fin sökare.

Har pengarna undanstoppade redan så det går bra att leverera så fort ni får ut en från fabriken jag bor på....

patrik (och alla andra):
jag har inget större behov av "massa megapixlar", visst - 6 kanske är nedre gränsen i dag, men jag tycker verkligen det räcker gott.
Vad skulle bli bättre med 10? Det synliga bruset, ja, men inte tror jag bilderna blir speciellt mycket bättre.
---
men det där med sökaren tycker jag är viktigt.
vill ha en LJUS sökare. Förstår inte varför alla DSLR har källarmörka sökare, finns det någon teknisk begränsning jag inte känner till?

christianhylse skrev:
Vad skulle bli bättre med 10? Det synliga bruset, ja, men inte tror jag bilderna blir speciellt mycket bättre.

En stor fördel som jag ser är möjligheten att beskära hårdare med bättre kvalité i slutresultatet - dvs bättre förutsättningar att trolla fram ett bra motiv ur en till synes ganska trist originalbild. Men som du nämner, det blir ju på bekostnad av brus (och större utrymme på kortet).

hbengtsson skrev:
En stor fördel som jag ser är möjligheten att beskära hårdare med bättre kvalité i slutresultatet - dvs bättre förutsättningar att trolla fram ett bra motiv ur en till synes ganska trist originalbild. Men som du nämner, det blir ju på bekostnad av brus (och större utrymme på kortet).
Om man samtidigt ökar sensorstorleken till t.ex. 1.3x eller 1.0x så ser jag inget negativt med att öka på megapixlarna till 10 eller 12, C5D har ju lyckats bra med 1.0x och 12mp. 1.5x och 10mp är på gränsen, det blir lite väl brusigt på högre ISO faktiskt, hellre 6mp då, men det är ju troligt att dom sätter 6mp i en ny semipro-kamera.

Vilka kameror har "källarmörka" sökare? D7D har en alldeles utmärkt sökarbild (som iofs luras osv) jämförde den med en C5D o såg ingen större skillnad t ex

HDFS) (KGS skrev:
Vilka kameror har "källarmörka" sökare? D7D har en alldeles utmärkt sökarbild (som iofs luras osv) jämförde den med en C5D o såg ingen större skillnad t ex
Om det inte är någon större skillnad mellan 7D och C5D så har Canon misslyckats kapitalt.
Sökaren på min 7:a är mycket större än på 7D'n, men dom är ungefär lika ljusa.

Billigare Canon och äldre Nikonmodeller (350D, 400D, D50, D70) har lite väl små och mörka sökare, även 20D och 30D är inte jättebra tycker jag inte. Minolta/Sony och nyare Nikon däremot är riktigt bra.

Jag tycker de har lyckats riktigt bra som fått en nästan lika bra sökare ;-)

Jag ska kolla noggrannare på lördag...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar