Annons

Ny skärm! Men jag behöver hjälp...

Produkter
(logga in för att koppla)

Numeric

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en ganska gammal platt-skärm av märket Samsung som inte alls fungerar som den ska. Jag har vid ett flertal tillfällen tittat på samma bilder på min och andra skärmar, och jämt dyker det upp nya detaljer i det mörka eller ljusa partierna som inte syns på min skärm... Hur jag än försöker kalibrera den! (Jag har verkligen försökt!)

Nu nu i dessa juletider så ska jag ta och önksa mig en ny skärm... MEN! Vilken??

Jag har inte tänkt mig en särskillt dyr skärm vilket innebär att det handlar om en CRT-skärm.

Samtidigt har jag ganska höga krav på att skärmen ska kunna återge skilnader i HELA gråskalan, ge korrekta färger, och så ska jag ha goda möjligheter att kalibrera skärmen så som jag vill.

Jag har hört att priser på CRT-skärmar ska vara lågt nu? Kanske man tom. kan få tag i riktigt bra skärmar till lågra priser?? (Begagnat altså!)

Vad ska man tänka på när man ska köpa en ny skärm? Finns det något som man ska undvika och finns det något som man måste eller bör ha??

Har du någon modell att tipsa om? Eller kanske ett märke som är att föredra?

Något annat som man bör veta när man är ny innom ämnet?

Jag är inte särskillt insatt så förklara gärna på enkelt språk!

Tacksam för svar?

//Eric

Det är alltid lurigt att köpa begagnat ...

... men det finns nya märkesskärmar från 1200 kr och uppåt (17" inkl moms). Kollade t.ex. Dustin nyss www.dustin.se

Det finns många fler sajter att kolla!

Lednam skrev:
Det är alltid lurigt att köpa begagnat ...

... men det finns nya märkesskärmar från 1200 kr och uppåt (17" inkl moms). Kollade t.ex. Dustin nyss www.dustin.se

Det finns många fler sajter att kolla!

Tack för svaret Bo! Problemet är bara att jag inte vet vilka som är: "märkesskärmar". Så upplys mig gärna!

//Eric

Finns det föresten nån återförsäljare som säljer skärmar till företag med höga prestandakrav?? Det skulle vara intressant att kolla runt på ett sånt ställe!

//Eric

Numeric skrev:
Hej!

Jag har en ganska gammal platt-skärm av märket Samsung som inte alls fungerar som den ska. Jag har vid ett flertal tillfällen tittat på samma bilder på min och andra skärmar, och jämt dyker det upp nya detaljer i det mörka eller ljusa partierna som inte syns på min skärm... Hur jag än försöker kalibrera den! (Jag har verkligen försökt!)

Nu nu i dessa juletider så ska jag ta och önksa mig en ny skärm... MEN! Vilken??

Jag har inte tänkt mig en särskillt dyr skärm vilket innebär att det handlar om en CRT-skärm.

Samtidigt har jag ganska höga krav på att skärmen ska kunna återge skilnader i HELA gråskalan, ge korrekta färger, och så ska jag ha goda möjligheter att kalibrera skärmen så som jag vill.

Jag har hört att priser på CRT-skärmar ska vara lågt nu? Kanske man tom. kan få tag i riktigt bra skärmar till lågra priser?? (Begagnat altså!)

Vad ska man tänka på när man ska köpa en ny skärm? Finns det något som man ska undvika och finns det något som man måste eller bör ha??

Har du någon modell att tipsa om? Eller kanske ett märke som är att föredra?

Något annat som man bör veta när man är ny innom ämnet?

Jag är inte särskillt insatt så förklara gärna på enkelt språk!

Tacksam för svar?

//Eric

Köp inte CRT begagnat, dom tappar ljusstyrka och färg med åldern vilket du märkt. Nya CRT är billiga, nya TFT mycket bra men dyrare. Samsungs TFT är prisvärda men aningen sämre prestanda. Sök lite i forum här på fotosidan, det finns många trådar som behandlar ämnet.

LaCie har bra och prisvärda skärmar.

http://www.macwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e547440&ReferId=3

Hade en 22" LaCie crt innan & nu använder jag en LaCie 21" TFT. Hur bra som helst.

När du väljer skärm är det viktigt att den går att hårdvarukaliberera, alltså en "sugpropp" som du fäster på skärmen för att mäta upp färgerna. På TFT skärmar funkar det bara på dom dyrare & större modellerna, typ LaCie, Apple & Eizo mm. "Sugproppen" får man köpa separat tillsammans med mjukvaran och är ganska billig nu. Kolla med Molanders för mer info.

Senast ändrad:
Försök undvika en TFT-skärm om du skall jobba med bilder. Dom är nämligen inte allt för lätta att kalibrera. Vissa TFT-skärmar går inte ens att kalibrera.

Vill passa på och fråga. Jag har beställt en HP Pavilion f1904 19-tums LCD-skärm. Den ingår i hem-PC paketet. Är den bra för bildbehandling?

En Lacie CRT blir ett bra val till en bråkdel av kostnaden för en TFT-skärm värt namnet. Testade Eizo Coloredge 21CG en vecka och jämförde med min Lacie 21" och jag köper nog en ny LaCie igen. Visst är färgåtergivningen bra på Eizon och skärpan fantastisk, men för mig som bl a frilägger bilder och jobbar med mkt med skuggfix etc på t ex produktbilder, räckte Eizon inte ända fram. De mest kritiska områdena som tunna toner nästintill vitt, klarade Eizon inte av och likadant i det mörkaste området, där gick det 4 steg upp från absolut svart innan man såg det på skärmen. LaCien klarade det från 1 steg både från vitt och svart vilket är otroligt bra. LaCien kostar ju 1/3 av vad Eizo CG21 gör så valet är enkelt...

lagus skrev:
LaCie har bra och prisvärda skärmar.

http://www.macwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e547440&ReferId=3

Hade en 22" LaCie crt innan & nu använder jag en LaCie 21" TFT. Hur bra som helst.

När du väljer skärm är det viktigt att den går att hårdvarukaliberera, alltså en "sugpropp" som du fäster på skärmen för att mäta upp färgerna. På TFT skärmar funkar det bara på dom dyrare & större modellerna, typ LaCie, Apple & Eizo mm. "Sugproppen" får man köpa separat tillsammans med mjukvaran och är ganska billig nu. Kolla med Molanders för mer info.

Tack för ett mycket bra svar Lars! Tyvärr känns 4500:- lite väl mycekt pengar... Finns det nåt alternativ om man vill ha en billigare skärm men som fortfarande går att hårdvarukalibrera?

Hur mycket kommer man att behöva betala för "sugproppen"? På´t ungefär...

Nu är ju inte LaCien speciellt billig med tanke på att det är en CRT, runt 8.000 ligger den på. Allt är givetvis avhängigt på vad man vill ha ut av skärmen, och LaCien funkar fullt ut för PrePress t ex.

Magnus Bergfast skrev:
Nu är ju inte LaCien speciellt billig med tanke på att det är en CRT, runt 8.000 ligger den på. Allt är givetvis avhängigt på vad man vill ha ut av skärmen, och LaCien funkar fullt ut för PrePress t ex.

Finns det nåt bra alternativ om man vill ha en billigare skärm med sämre prestanda??

Om jag förstått det rätt, så har Nec och även Lacie samma typ av bildrör, d v s Mitsubishi-rör, det kan kanske vara nåt att kika vidare på? Jag har bara erfarenhet av LaCie som jag använt åratal och är helnöjd.

Numeric skrev:
Finns det nåt bra alternativ om man vill ha en billigare skärm med sämre prestanda??

Dom flesta här på fotosidan är rätt petiga med vad dom tittar på sina bilder med. Du har andra kriterier.

Men åk ner på stan och titta helt enkelt i någon datorbutik med bra sortiment. Du kan ju ta med någon provbild på skiva så du kan jämföra. Du får då förstås lita på deras kalibrering.

Trinitron (Sony/Noika m fl) och Diamondtron (Mitsubishi m fl) ska vara ljusstarkare och skarpare.

Här är ett par 19-tums CRT-skärmar som jag sett hemma hos bekanta (har varit där och kalibrerat åt dem).

PHILIPS 109P40, kostar ca 3600 inkl moms hos Dustin.

VIEWSONIC E92F, kostar ca 2100 inkl moms hos Dustin.

LG 901B, kostar ca 1900 inkl moms hos Dustin.

LGn skulle jag inte vilja ha hemma på skrivbordet, den var inte kass, men nästan.

Viewsonicen, nja, den skulle jag kunna leva med om jag inte hade något annat val.

Philipsen, jo, om min Sony skulle lägga av och jag hade en begränsad budget, så skulle jag valt denna skärm. Den är den dyraste av de tre dock.

Så här är det. Alla CRT skärmar tappar färgvärde för var dag som går. Man brukar säga att om man ska vara på rätt bana bör man byta vart 3:e år. Men det är yrkesfolk som är petiga som gör så. Du kan säker hitta en bra skärm för en 2500:- Men kolla då med butiken att den går att kaliberera, om nu det är intressant. Man kan få det rätt hyffsat genom att skruva in den manuellt också. Krävs lite tålamod bara :)
Ploppen kostar annars ett par tusen om jag inte minns fel. Men ring och kolla med Molanders först, så jag inte lurar dig..

timofej skrev:
Vill passa på och fråga. Jag har beställt en HP Pavilion f1904 19-tums LCD-skärm. Den ingår i hem-PC paketet. Är den bra för bildbehandling?

Jag också...
Duger den någorlunda till hemmabildbehandling?
Är 16ms för långsamt för spel och film?
Är kontrasten 450:1 på tok för låg?

Får väl i värsta fall ha den som extra-skärm för menyer och annat. Någon som testat HP F1904?

/Pontus

Pongu skrev:
Jag också...
Duger den någorlunda till hemmabildbehandling?
Är 16ms för långsamt för spel och film?
Är kontrasten 450:1 på tok för låg?

Får väl i värsta fall ha den som extra-skärm för menyer och annat. Någon som testat HP F1904?

/Pontus

16ms är för långsamt, framförallt för spel.

Kontrasten är nog lite låg för film och bildbehandling.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar