Oj, ibland blir ni för tekniska för mig! Det följer med ett 18-55 f3,5-5,6 objektiv, närmare detaljer finns på Sonys sajt,
http://www.sony.se/product/dsb-nex-5/nex-5nk#pageType=TechnicalSpecs men eftersom jag ändå inte begriper de flesta av dem så...
Vad jag upptäckte i efterhand och som jag blev extra glad för att den här också kan anslutas direkt till vägguttaget. Här i Sverige kostar adaptern runt en tusenlapp, men jag har redan hittat en piratadapter i England för runt 400 inkl. frakt, och jag kan nog hitta billigare om jag letar lite. Så slipper man hålla på o ladda batterier hela tiden.
Jag får väl helt enkelt prova mig fram när jag köpt den nya kameran, den kan omöjligt vara sämre i färgåtergivningen än Ricohn...
Jo, ett makrobjektiv ska jag nog skaffa i vilket fall längre fram, men just nu är detta vad jag har råd till. Får väl hoppas att jag kommer så nära med den så jag kan ta acceptabla detaljbilder. Stativ har jag men det funkar inte att använda när jag tar hundratals foton på en gång, eller mer. Sist tog jag 2270 foton på två dagar. Exempel: jag ska fota en broderad duk. Först tar jag en bild av hela duken, sedan en bild av en fjärdedel av den. Därefter tar jag bilder på det broderade motivet, därefter väldigt nära bilder på ev. fläckar, hål osv. Jag skulle inte få göra annat än att hissa stativet upp o ner. OK, det är ju zoomobjektiv på den här nya kameran, men ändå. Ibland är grejorna så stora så jag får lägga dem på golvet och kliva upp på en stege för att få en överblicksbild (så högt är inte mitt stativ), sedan ner på golvnivå för att ta en utsnittsbild osv. Då skulle jag få skruva av/skruva på kameran på stativet ideligen. Hade jag bara haft en sorts grejor av exakt samma storlek hade det kanske funkat, men inte nu.
Susann