Annons

Ny dator och ny skärm som inte fungerar tillsammans!

Produkter
(logga in för att koppla)
Du kan ju prova med ngt som kräver mycket av datorn.
Känner du ngn som spelar? eller ngn som videoredigerar
låt de installera testa o om det funkar så kommer du inte få några problem.

Tack Erik! Menar du att nån ska installera nåt spel, o testa att köra det sen? Vet inte om jag törs installera nåt ifall jag ska återlämna den. Finns det nåt annat sätt att prova?

Stämmer. Det är oftast bara företagsdatorer, eller gamingdatorer, som har DP.

Majoriteten av de flesta hemanvändare kör oftast inte extern skärm (bara iakttagelse, jag själv har alltid gjort det). De få gånger de gör det så verkar de klara sig fint med HDMI, och när de vill koppla in sin TV hemma eller på landet så passar HDMI bättre (få TV som har DP).

Så mitt tips till TS är att gå inte bara på en promodell gällande skärm, utan även en promodell gällande bärbar dator. Det finns ifrån samtliga stora tillverkare på marknaden (HP, Lenovo, Dell, Microsoft, Apple, etc).

Själv så har jag på PC-sidan (bla) en HP EliteBook (som promodellerna heter) och Lenovo ThinkPad (som Lenovos promodeller heter), samt Microsoft Surface Pro (också deras promodell). Via mitt konsultuppdrag så har jag även en Dell Latitude (Dells promodeller). Sedan kör du på Apple har nästan alla deras modeller det, men även där rekommenderar jag ändå främst deras promodeller som MacBook Pro.

Finns även flera andra fördelar med pro/företagsmodeller som gör de lämpliga för seriöst arbete, jämfört med "hem PC"-modeller. Dels så kommer de oftast med Pro-versionen av Windows (som har vissa fördelar även utanför domänanslutning), och dels så är komponenterna oftast av högre kvalitet och bättre anpassade för seriöst arbete. Även service är normalt bättre på dessa företagsdatorer (de har normalt lite bättre marginaler för det på de modellerna, och något som oftast förväntas av deras kunder).

Summering: En väldigt generell regel (för att hålla det enkelt) är att endast köpa bärbara som i namnet heter antingen "EliteBook", "ThinkPad", "Surface Pro", "Latitude", eller "MacBook Pro" så är du oftast hemma och normalt löst alla problem.

Om du gillar HP så byt bara (innan tiden för ångerrätt går ut) din "Pavilion" (som är deras hem-PC/budget-märke) till en "EliteBook" (promodeller/företagsdatorer) så är alla skärmproblem lösta (och flera andra potentiella problem minskar du risken för på köpet).

Tack snälla, för alla fina tips, men som jag skrev till Erik så är jag helt snurrig nu, känns bara som en djungel, och alla olika datorer med för och nackdelar, modeller o s v är så svårt att veta vad man ska gå på, och de som verkar passa mig är över min budget. Väldigt svårt och krångligt detta, när man inte är insatt. Hoppas det trots allt ska fungera med den jag har så jag slipper krångla mer.

Tack snälla, för alla fina tips, men som jag skrev till Erik så är jag helt snurrig nu, känns bara som en djungel, och alla olika datorer med för och nackdelar, modeller o s v är så svårt att veta vad man ska gå på, och de som verkar passa mig är över min budget. Väldigt svårt och krångligt detta, när man inte är insatt. Hoppas det trots allt ska fungera med den jag har så jag slipper krångla mer.

Du kanske har tur. Vi får hoppas på det!

Annars så kvarstår min rekommendation ovan att skippa billiga budgetserier (oavsett vilket datormärke vi talar om). Billigt är ofta billigt av en anledning. Som vanligt så kostar oftast kvalitet mer (tyvärr).

Kan förstå att det är "snurrigt" med alla tekniska detaljer för en teknikovan person. Därav orsaken till min förenkling av rekommendationen ovan gällande att normalt välja pro/företagsdatorer.

Företag gillar inte att spendera pengar i onödan, men de som är beroende av att sina datorer fungerar i arbetet uppskattar inte heller krångel och problem som skapar onödiga nertider. Dörför är de ändå beredda att betala lite mer för lite högre kvalitet på komponenterna innuti datorn och den utökade servicekapaciteten.

Jag kan dock inte tala om för dig exakt hur du skall göra. Det är upp till dig. Sedan kan man ändå kanske ha tur och vara nöjd med billighetsprylar (finns många exempel på det), och man kan även ha otur med professionella produkter (finns många exempel på det också).

Däremot så finns det dock oftast ett statistiskt samband emellan förväntad nertid och problem hos billighetserier med lägre komponentkvaliteteter, och professionella serier med högre komponentkvaliteteter.

Vad jag vill är bara att man skall vara medveten om detta. Sedan är det upp till var och en att köpa det som passar en själv med tanke på önskad kvalitetsnivå och inköpskostnad/budget. Det är som allt i livet en balans av olika kompromisser.

Lycka till oavsett! Vi hoppas på det bästa för dig vad du än beslutar/väljer! 🙂

Du kanske har tur. Vi får hoppas på det!

Annars så kvarstår min rekommendation ovan att skippa billiga budgetserier (oavsett vilket datormärke vi talar om). Billigt är ofta billigt av en anledning. Som vanligt så kostar oftast kvalitet mer (tyvärr).

Kan förstå att det är "snurrigt" med alla tekniska detaljer för en teknikovan person. Därav orsaken till min förenkling av rekommendationen ovan gällande att normalt välja pro/företagsdatorer.

Företag gillar inte att spendera pengar i onödan, men de som är beroende av att sina datorer fungerar i arbetet uppskattar inte heller krångel och problem som skapar onödiga nertider. Dörför är de ändå beredda att betala lite mer för lite högre kvalitet på komponenterna innuti datorn och den utökade servicekapaciteten.

Jag kan dock inte tala om för dig exakt hur du skall göra. Det är upp till dig. Sedan kan man ändå kanske ha tur och vara nöjd med billighetsprylar (finns många exempel på det), och man kan även ha otur med professionella produkter (finns många exempel på det också).

Däremot så finns det dock oftast ett statistiskt samband emellan förväntad nertid och problem hos billighetserier med lägre komponentkvaliteteter, och professionella serier med högre komponentkvaliteteter.

Vad jag vill är bara att man skall vara medveten om detta. Sedan är det upp till var och en att köpa det som passar en själv med tanke på önskad kvalitetsnivå och inköpskostnad/budget. Det är som allt i livet en balans av olika kompromisser.

Lycka till oavsett! Vi hoppas på det bästa för dig vad du än beslutar/väljer! 🙂

Tack för så utförligt svar! Jag förstår ju att man får vad man betalar för, för det mesta, men tycker för övrigt att den dator jag köpt verkar ha vad jag behöver förutom displayport, tyvärr. Jag ska försöka testa lite senare idag hur den verkar fungera, och hoppas också på det bästa, annars kanske jag återkommer.
Åter igen, tack för all hjälp och tid att hjälpa till :)

Jag hade returnerat datorn.

Problemet är att jag installerat PS o LR från start, innan jag försökte koppla skärmen och sen kalibrera, och då upptäckte att skärmupplösningen inte stöds av datorn i 60 htz. Jag vet inte hur HP ställer sig till att returnera då. Byta kanske går bättre, men då är jag ju låst till HP. Har kollat lite på deras HP Spectre 13-v000no, men vet inte om det är ett alternativ. Dessutom vet jag inte hur jag vid retur/byte bär mig åt med PS o LR, som jag startade prenumeration nu till den här datorn, varken hur jag i så fall får bort den från datorn, ( är väl bara att avinstallera), och samtidigt flyttar den till en dator som jag inte har än. Är säker enkelt när man gjort det, men just nu känns det bara krångligt och tidskrävande.

Problemet är att jag installerat PS o LR från start,.

Det är inga problem. HP bryr sig inte alls. De (och alla andra tillverkare) blåser datorn med en ny "image" så datorn blir helt fabriksåterställd oavsett.

Kom bara ihåg att ta backup på dina filer innan du skickar tillbaka.

Tyvärr! Men om jag testar att redigera en bild, borde det inte märkas då, eller kommer det längre fram när man använt de ett tag och tagit upp mer utrymme och så, eller vad det är som kan påverka?
Funkar det nu så funkar det säkert framöver.
Att redigera bilder är inte krävande för dagens datorer.

Det är inga problem. HP bryr sig inte alls. De (och alla andra tillverkare) blåser datorn med en ny "image" så datorn blir helt fabriksåterställd oavsett.

Kom bara ihåg att ta backup på dina filer innan du skickar tillbaka.

Ok, då vet jag hur jag gör om det blir aktuellt :)

ta 7 bilder samtidigt som du vänder dig om sakta. överlapp på ca 30%.
Importera till LR och säg till LR att skapa ett panorama.
Inte rocket science direkt.

Har testat nu och tycker inte jag upplever minsta fördröjning, märker ingen skillnad från laptopen, så om det kommer fungera så här så är jag ju ändå nöjd :)
Om du inte märker av att skärmen kör i 30Hz så finns det egentligen inget att oroa sig över, för det är inget fel på datorns prestanda. Datorn har en av de bästa processorerna som finns för laptops, och grafikkortet är ok. Du kanske skulle kunna hitta en dator i samma prisklass som har ett bättre grafikkort, men ett GTX 960M räcker och blir över för eventuella GPU-accelererade program.

Så för dina ändamål tycker jag att datorn är helt ok. Själv orkade jag bara med några minuter när jag testade att köra min 4K-skärm i 30Hz, men om det inte är något som stör dig så kan du gott känna dig nöjd.

Det orkar hennes dator. Problemet är om hon orkar sitta framför 30Hz. Eller om hennes ögon gör det.
Datorn är väl inget problem med att orka.
Det gör ju min 5 år gamla häck, det tar lite tid bara.

Tanken var mer att lasta processorn med ett tyngre jobb och se om det påverkar skärmvisningen. Jag håller med dig om att det inte borde göra det.

ta 7 bilder samtidigt som du vänder dig om sakta. överlapp på ca 30%.
Importera till LR och säg till LR att skapa ett panorama.
Inte rocket science direkt.

Ok, jag får testa när jag hinner, skulle behöva mycket tid nu för att kolla saker med dator/skärm, och har inte det för närvarande, tyvärr...

Om du inte märker av att skärmen kör i 30Hz så finns det egentligen inget att oroa sig över, för det är inget fel på datorns prestanda. Datorn har en av de bästa processorerna som finns för laptops, och grafikkortet är ok. Du kanske skulle kunna hitta en dator i samma prisklass som har ett bättre grafikkort, men ett GTX 960M räcker och blir över för eventuella GPU-accelererade program.

Så för dina ändamål tycker jag att datorn är helt ok. Själv orkade jag bara med några minuter när jag testade att köra min 4K-skärm i 30Hz, men om det inte är något som stör dig så kan du gott känna dig nöjd.

Om det ändå vore så väl! Laptopsskärmen är ju inställd på 60 htz, och den andra på 30 htz, och jag ser ingen skillnad i hur markören rör sig över de båda skärmarna, än, jag tycker det borde märkas? Jag är jättekänslig för jobbiga synintryck, om det flimmrar osv , blir illamående och får huvudvärk, men hittills så fungerar det.
Eizon är ju bara för bildredigering, så om det funkar som nu så är jag nöjd, vad jag oroar mig för är att det ska uppstå problem längre fram när datorn är mer belastad , men det har alltså inte med det att göra, utan med processorn?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar