Du kanske har tur. Vi får hoppas på det!
Annars så kvarstår min rekommendation ovan att skippa billiga budgetserier (oavsett vilket datormärke vi talar om). Billigt är ofta billigt av en anledning. Som vanligt så kostar oftast kvalitet mer (tyvärr).
Kan förstå att det är "snurrigt" med alla tekniska detaljer för en teknikovan person. Därav orsaken till min förenkling av rekommendationen ovan gällande att normalt välja pro/företagsdatorer.
Företag gillar inte att spendera pengar i onödan, men de som är beroende av att sina datorer fungerar i arbetet uppskattar inte heller krångel och problem som skapar onödiga nertider. Dörför är de ändå beredda att betala lite mer för lite högre kvalitet på komponenterna innuti datorn och den utökade servicekapaciteten.
Jag kan dock inte tala om för dig exakt hur du skall göra. Det är upp till dig. Sedan kan man ändå kanske ha tur och vara nöjd med billighetsprylar (finns många exempel på det), och man kan även ha otur med professionella produkter (finns många exempel på det också).
Däremot så finns det dock oftast ett statistiskt samband emellan förväntad nertid och problem hos billighetserier med lägre komponentkvaliteteter, och professionella serier med högre komponentkvaliteteter.
Vad jag vill är bara att man skall vara medveten om detta. Sedan är det upp till var och en att köpa det som passar en själv med tanke på önskad kvalitetsnivå och inköpskostnad/budget. Det är som allt i livet en balans av olika kompromisser.
Lycka till oavsett! Vi hoppas på det bästa för dig vad du än beslutar/väljer!