Annons

Ny sensor?

Produkter
(logga in för att koppla)
Får man fråga hur du kom på att du måste rengöra sensorn?

Hej! Jag upptäckte det vid en landskapsfotografering, där himlen var grå just den dagen. Jag ville prova några bilder på f/16 och upp till f/22. När jag kom hem så upptäckte jag fullt av prickar på himlen, som var samlade i små "stim" typ. Därefter provade jag att blåsa med en blåsbälg, men problemet kvarstod. Så det var så det började. / M

Med det tillvägagångssätt du beskriver är det osannolikt att du har råkat repa "sensorn" (mera precist - den främsta ytan på de filter som sitter framför sensorn - det lär finnas andra filter där även om AA-filtret saknas). Antingen försöker Kamerateknik i Malmö plocka dig på pengar, eller också har de inte tittat efter ordentligt utan tyckt att trådarna som släppt från microfiberduken har sett ut som repor. Skedde inspektionen enbart med blotta ögat? Man behöver en bra lupp för att se ordentligt, och god belysning. Är man noggrann använder man en lupp gjord speciellt för detta ändamål, och med inbyggd belysning.

Dock! Jag vågar aldrig använda microfiberdukar, de kan lämna otäcka mikrorepor, så sensorn KAN faktiskt vara skadad.

Mitt råd: Skaffa någon rengöringssats som är speciellt avsedd för sensorrengöring (från en seriös tillverkare). Dessa har dukar som inte luddar av sig som en Cavalier King Charles Spaniel. Egen erfarenhet... :)

Tyvärr behöver du i det här fallet skaffa en våtregöringssats (avsedd för ändamålet som sagt), annars får du inte loss alla trådar och annat. Man bör som generell regel försöka att undvika våtrengöring. Lyckas du fixa detta så bör du kunna klara dig med torrengöring i fortsättningen. Tyvärr är dessa speciella satser hutlöst dyra, och det lönar sig nog bara ifall du tänker fortsätta med att fixa sensorrengöringen själv.

Skulle du INTE lyckas med att få sensorn tillräckligt ren (fullständigt kliniskt rena får man dem aldrig, och det behövs inte heller i praktiken), så är mitt råd att du ändå INTE lämnar in kameran för ett sensorbyte. Det kan nog kosta lika mycket som kameran är värd (eller mer). Acceptera begränsningen, och undvik helt enkelt att använda bländare 1:13 eller mindre.

Bor du i närheten av Göteborg skulle jag kunna hjälpa dig med att inspektera din sensor noggrannare än vad Kamerateknik verkar ha gjort.
.

Hej Gunnar! Tack för ett seriöst svar. Jag får ta en tur upp til dej nästa gång, och få kameran kollad och kanske rengjord. Har du nån form av firma el liknande?
Hädanefter kommer jag aldrig att göra nån åtgärd själv på kameran.
Mvh Mats

Hej Gunnar! Tack för ett seriöst svar. Jag får ta en tur upp til dej nästa gång, och få kameran kollad och kanske rengjord. Har du nån form av firma el liknande?
Hädanefter kommer jag aldrig att göra nån åtgärd själv på kameran.
Mvh Mats

lämnar du tex in kameran till Nikon så står dom för en ny sensor om det går fel. Det kan hända även om man gör alla rätt men risken är rätt liten. Jag råkade ut för det 1 gång på drygt 10 år men mitt största råd är skaffa rätt rengörings saker o denna
http://www.visibledust.com/products3.php?pid=602
med den så kan du se dammfläckar ordentligt o förhoppningsvis få bort dom (elaka) med blåsbälg innan du kör med våtrengöring etc för dom som inte lossnar med en blåsbälg.

så kör man med rätt saker så är risken liten men det kan gå fel som med allt men jag skulle lämna in kameran till nikon för firman som kollat på din verkar inte vara helt säker på om det är repa eller ej. Fick olja från ridån eller liknande på sensorn en gång o då funkar inte eclipse vätskan då köpte jag special vätska från visible dust o då gick allt bort sensorn såg inte kul ut innan så måla inte fan på väggen innan.

Vilket otroligt bra & vänligt svar.

Det är ju såna ödmjuka svar man vill ha, istället för "Vad har du använt, stålborste?"

Mats, bor du inte i Göteborg är det väl bara att sätta sig i bilen o köra :)

Och stor cred till FlygEttan för ett supersvar.

Ojdå!
Förlåt för mitt dåliga skämt, tanken var bara att avdramatisera det hela en aning.
Men nu förstår jag hur känslig och ödmjuk du är, behandla sensorn därefter så blir det inga problem.

Hej! jag rengjorde med en plastspatel som jag virade en otroligt mjuk microfiber-duk, som jag droppade på en droppe destilerat vatten på. Sen svabbade jag sensorn jätteförsiktigt från höger till vänster. Efter det såg jag en massa fläckar och trådar på sensorn. Jag åkte till kamerateknik i malmö, och där sa ägaren att sensorn nog har blivit förstörd pga min klantighet. En massa spots och en lång krokig tråd syns på bilderna. Dock uppträder dom inte förrän på bländare 13 och framåt. Då när man tar en bild på en ljusgrå himmel. Så gör inte som jag, utan lämna in din kamera till dom som är experter. Detta är mitt råd, men var och en är fri att göra som man vill.
M

Tycker du ska pröva igen. Vad har du att förlora? Trådar kan fastna i kanterna runt sensorn om man inte ser upp men de brukar man få loss med lite ytterligare putsning. Hade själv en nära dödenupplevelse för ett tag sedan med min NEX 7 när den var hyfsat ny. Jag fick också först fläckar och en hinna på sensorn när jag började. Sedan använde jag lite rengöringsvätska för glasögon tillsammans med vanliga tops och jag är idag helt trygg med den metoden. Har gjort det ett antal ggr utan problem. Topsen har visat sig rena utan föroreningar eller vassa skadande delar.

Det är väl i sig inte så konstigt att en del säljare i affärer inte har någon vidare koll sånt här. De är säljare och inte reparatörer och har de inte ställts inför dessa problem själva tidigare så är det väl inte säkert att de har så mycket att tillföra.

Jag tycker det är bra om du skaffar dig specialutrustning för detta med beprövade vätskor men jag skriver detta för att avdramatisera och ge ett exempel på att man inte ska överdramatisera detta heller. Sunt förnuft och lätt hand räckerfaktiskt ganska långt i detta fall.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto