Med det tillvägagångssätt du beskriver är det osannolikt att du har råkat repa "sensorn" (mera precist - den främsta ytan på de filter som sitter framför sensorn - det lär finnas andra filter där även om AA-filtret saknas). Antingen försöker Kamerateknik i Malmö plocka dig på pengar, eller också har de inte tittat efter ordentligt utan tyckt att trådarna som släppt från microfiberduken har sett ut som repor. Skedde inspektionen enbart med blotta ögat? Man behöver en bra lupp för att se ordentligt, och god belysning. Är man noggrann använder man en lupp gjord speciellt för detta ändamål, och med inbyggd belysning.
Dock! Jag vågar aldrig använda microfiberdukar, de kan lämna otäcka mikrorepor, så sensorn KAN faktiskt vara skadad.
Mitt råd: Skaffa någon rengöringssats som är speciellt avsedd för sensorrengöring (från en seriös tillverkare). Dessa har dukar som inte luddar av sig som en Cavalier King Charles Spaniel. Egen erfarenhet...
Tyvärr behöver du i det här fallet skaffa en våtregöringssats (avsedd för ändamålet som sagt), annars får du inte loss alla trådar och annat. Man bör som generell regel försöka att undvika våtrengöring. Lyckas du fixa detta så bör du kunna klara dig med torrengöring i fortsättningen. Tyvärr är dessa speciella satser hutlöst dyra, och det lönar sig nog bara ifall du tänker fortsätta med att fixa sensorrengöringen själv.
Skulle du INTE lyckas med att få sensorn tillräckligt ren (fullständigt kliniskt rena får man dem aldrig, och det behövs inte heller i praktiken), så är mitt råd att du ändå INTE lämnar in kameran för ett sensorbyte. Det kan nog kosta lika mycket som kameran är värd (eller mer). Acceptera begränsningen, och undvik helt enkelt att använda bländare 1:13 eller mindre.
Bor du i närheten av Göteborg skulle jag kunna hjälpa dig med att inspektera din sensor noggrannare än vad Kamerateknik verkar ha gjort.
.