Annons

Ny pool - svartvitt

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja den har jag missat. Har aldrig använt "alla nya kritikbilder" utan brukar gå till poolerna direkt. Dock så visas ju bara de tre senaste dygnens bilder där. Saken är väl inte att det inte går att få fram sv/v bilder utan att det känns lite "spretigt". Personligen skulle jag velat ha dem samlade men det beror ju mycket på hur jag använder fs.
 
Jo, tre dygn är väldigt snålt. Det kanske man skulle önska utökning av?

När s/v-poolen fanns lade jag bara in en bild där som var analog och skannad. Övriga digitala förstod jag aldrig att jag fick lägga in. Tror jag frågade en gång eftersom jag kände mig osäker.. Men i teknikkategori s/v ligger nog allt s/v. Mer än vad som lades i poolen t.o.m antar jag..

Jag håller f.ö med alla om att s/v är intressant och inte bör få skuffas undan, även om jag tycker poolerna ska fylla mer funktioner än de som ändå rdan finns.
 
Grönbeck skrev:
(fast jag struntar högaktningsfullt i tekniken bakom den svartvita bilden så länge den inte är konverterad i efterhand)
Hade tänkt låta bli att svara på en del av ditt inlägg, men just detta kan jag inte hålla mig från.. Vad har du mot det eftersom Du samtidigt säger att det är bilden och tanken med den som ska räknas?

Att göra en bra s/v bild är en konst oavsett det sker i mörkrum eller i dator. Olika konster att behärska. Att som du välja att göra den med en kamera där det finns s/v inställning förenklar arbetssättet, men tror du på fullt allvar att bilden blir bättre p.g.a det eller förtjänar att kallas mer s/v än en som laddas ur minneskortet i färg för att göras s/v i photoshop?

Jag tycker en del i dina inlägg tyder på både fördomar och okunskap. Okunskapen eftersom det inte finns en enda digital kamera som kan "framkalla" en s/v bild så bra som metoder i photoshop och andra bildbehandlingsprogram kan.
 
lottawe skrev:
Hade tänkt låta bli att svara på en del av ditt inlägg, men just detta kan jag inte hålla mig från.. Vad har du mot det eftersom Du samtidigt säger att det är bilden och tanken med den som ska räknas?

Att göra en bra s/v bild är en konst oavsett det sker i mörkrum eller i dator. Olika konster att behärska. Att som du välja att göra den med en kamera där det finns s/v inställning förenklar arbetssättet, men tror du på fullt allvar att bilden blir bättre p.g.a det eller förtjänar att kallas mer s/v än en som laddas ur minneskortet i färg för att göras s/v i photoshop?

Jag tycker en del i dina inlägg tyder på både fördomar och okunskap. Okunskapen eftersom det inte finns en enda digital kamera som kan "framkalla" en s/v bild så bra som metoder i photoshop och andra bildbehandlingsprogram kan.

Ja det är väl klart att det kan se både fördomsfullt och okunnigt ut om man tar ett lösryckt citat och inte ser till sammanhanget citatet hämtades ur. Det är möjligt att jag uttrycker mig klumpigt men jag tror ändå att det ska framgå vad jag menar om man läser hela inlägget.

Jag har på många ställen förespråkat att det är bilden som är viktigast och inte tekniken. Det står jag fast vid. I det här sammanhanget så pratar jag dock om bilder i en eventuell "tänk s/v-pool", det är ju det hela inlägget handlar om. En bild är för mig en bild, oavsett hur den framställts, med vilken teknik och vilken efterbehandling som använts. I den pool jag efterlyser vill jag dock ha bilder som faktiskt fotograferats svartvitt just därför att det är så lätt att "snygga till en färgbild" i efterhand och sedan kalla den svartvit och lägga ut som det. Skulle tro att det finns många "svartvita" fotografer som egentligen inte gör annat än "snyggar till" sina bilder i Photoshop. Det är ju fullt möjligt att du tänker svartvitt när du fotar färg (om du säger att det är så, så är det ju givetvis så) men jag tror inte att alla som lägger upp svartvitt-konverterade bilder tänker som du. Jag har inte gjort det med dem bilder jag lagt upp på det viset i alla fall. Tanken med den här poolen skulle alltså vara att "tvinga" folk att tänka på svartvit komposition istället för färg.

Se det mer som "bli en bättre svartvitt-fotograf" än som "lägg ut dina svartvita bilder". Det är upp till var och en vilken metod man använder (avskyr alla dessa pekpinnar...) men för fotografens egen skull: försök tänk svartvitt först, knäpp sedan bilden och ladda upp den. Inte knäpp bilden, tänk svartvitt och justera efter det i Photoshop. Det är två olika saker. Det ena är inte mer "rätt" eller "fel" än det andra, båda resulterar i jättefina bilder, men det är utvecklande att tvinga sig själv att tänka i andra banor.

Jag skrev också Att jag helst har en s/v-pool som endast "tillåter" (hur ska man kontrollera? VARFÖR ska man kontrollera? det kan vara upp till var och en hur ärlig man ska vara mot sig själv) "riktiga" svartvita bilder beror.... Observera citations-tecknen som jag avsåg skulle visa att jag inte menar äkta svartvita bilder såsom de du får ut i mörkrummet, utan att jag menade de bilder jag pratat om precis hela tiden: bilder som tagits svartvita vid fototillfället. Observera även min parentes gällande kontrollen av att allt gått rätt till vid varje publicerad bild. Det är ju inte det som är det viktiga, vill folk "fuska" och lägga upp konverterade bilder så är det helt ok. Poolen skulle bara uppmana till att "tänk svartvitt", vill du hellre konvertera dina bilder till svartvitt i efterhand så ska väl ingen behöva lägga sig i det. Sannerligen inte jag i alla fall.

Blir bilden bättre om man tar den svartvit direkt i kameran än om man konverterar i efterhand? Det har jag aldrig påstått. Däremot kan jag förstå att mitt citat "resultaten blir högst troligen bättre eftersom du redan vid fototillfället tittat på saker som gör en svartvit bild bra" lätt kan misstolkas till att få den innebörden. Det är klumpigt av mig, det erkännes. Det jag menade var att du (inte du Lotta personligen, utan "du rent allmänna människa, vilken som helst") förhoppningsvis lär dig tänka på ett annat sätt när du fotograferar om du inte gör det i färg.

Du har ju själv sagt att det är olika tänk vad gäller svartvitt och färg, och jag är helt övertygad om att de flesta som konverterar i efterhand helt enkelt tar färgbilder och inte som du svartvita bilder i färg. Därav mitt yttrande att bilderna skulle bli bättre, jag pratar om komposition och ljus etc. Inte om vilken metod som "framkallar" svartvitt på bästa sätt. Ingenstans har jag skrivit det. Ingenstans har jag skrivit att jag "på fullt allvar" tror att en bild som fotats svartvit förtjänar att kallas mer svartvit än en konverterad. Det är dina ord, inte mina.

En pool för endast svartvita mörkrumskopior? Det tycker jag luktar elittänkande om jag ska vara ärlig, lite av det där "analogt är bättre än digitalt" som tyvärr alltid ska ploppa fram överallt...
 
För övrigt skulle jag gärna se en pool där allt teknikprat är förbjudet. Där endast bildens komposition och ljus diskuteras.
 
Grönbeck skrev:
...
En pool för endast svartvita mörkrumskopior? Det tycker jag luktar elittänkande om jag ska vara ärlig, lite av det där "analogt är bättre än digitalt" som tyvärr alltid ska ploppa fram överallt...

Analogt är inte bättre än digitalt eller vice versa generellt. Däremot är det många som tycker mörkrumsarbete är roligt, vilket skulle kunna motivera en mörkrumspool/avdelning. Det har inget med elittänkande att göra.
 
Grönbeck skrev:
En pool för endast svartvita mörkrumskopior? Det tycker jag luktar elittänkande om jag ska vara ärlig, lite av det där "analogt är bättre än digitalt" som tyvärr alltid ska ploppa fram överallt...
Elittänkande? I detta fallet förstår jag inte den associationen..
I andra fall skulle jag vara för pooler där man kunde inspireras av lite kvalitet utöver det vanliga, men vad gäller s/v handlar det ju som sagt om helt skilda tillvägagångssätt och tekniker.

Jag använder både s/v film och digitalt som konverteras. Ser inget som bättre eller sämre, men de fyller olika funktioner beroende om de ska ut på papper eller in i datorn samt att det ju är stora skillnader i arbetssätt.

Kan du förresten se vilka som plåtats s/v vid tillfället mot vilka som konverterats i efterhand av de här? (det finns några av varje i alla s/v album där förresten..)
 
lottawe skrev:
Kan du förresten se vilka som plåtats s/v vid tillfället mot vilka som konverterats i efterhand av de här? (det finns några av varje i alla s/v album där förresten..)

Eftersom du uppenbarligen väljer att diskutera med mig utan att läsa mina svar så blir det för mig totalt meningslöst. Tack för diskussionen så här långt i alla fall...
 
Grönbeck skrev:
Eftersom du uppenbarligen väljer att diskutera med mig utan att läsa mina svar så blir det för mig totalt meningslöst. Tack för diskussionen så här långt i alla fall...
Jodå, jag läser dina svar.

Det du missar är att det är nödvändigt med "kopiering" oavsett det sker i dator eller mörkrum om man vill ha annat än grådassiga eller "halvfärdiga" bilder. Även i mörkrum jobbar man med kontrasterna och tonerna, efterbelyser, pjattar och påverkar resultatet utifrån negativet. De s/v analoga bilderna det talas om bearbetas alltså även om de kommer från film, och det räcker nog sällan att bara plåta s/v i kameran och se bilden som klar. Varken i analog eller digital kamera.

Och ska man trilla in på ordet elittänkande igen undrar jag om man inte kan kalla det mer elittänk om man utgår från att folk behöver kamerainställningar för att tänka "rätt." Tänker på detta mm du skrivit: "Det jag menade var att du (inte du Lotta personligen, utan "du rent allmänna människa, vilken som helst") förhoppningsvis lär dig tänka på ett annat sätt när du fotograferar om du inte gör det i färg." Citatet lösryckt, men det syftade ju till att ställa in sin digital på s/v mot att plåta digitalt i färgläge för att konvertera efteråt..
 
lottawe skrev:
Jodå, jag läser dina svar.

Det du missar är att det är nödvändigt med "kopiering" oavsett det sker i dator eller mörkrum om man vill ha annat än grådassiga eller "halvfärdiga" bilder. Även i mörkrum jobbar man med kontrasterna och tonerna, efterbelyser, pjattar och påverkar resultatet utifrån negativet. De s/v analoga bilderna det talas om bearbetas alltså även om de kommer från film, och det räcker nog sällan att bara plåta s/v i kameran och se bilden som klar. Varken i analog eller digital kamera.

Men herre gud, vad diskuterar vi egentligen? Är det mig du diskuterar med alls här? Jag har väl aldrig motsatt mig efterbearbetning???

lottawe skrev:
Och ska man trilla in på ordet elittänkande igen undrar jag om man inte kan kalla det mer elittänk om man utgår från att folk behöver kamerainställningar för att tänka "rätt." Tänker på detta mm du skrivit: "Det jag menade var att du (inte du Lotta personligen, utan "du rent allmänna människa, vilken som helst") förhoppningsvis lär dig tänka på ett annat sätt när du fotograferar om du inte gör det i färg." Citatet lösryckt, men det syftade ju till att ställa in sin digital på s/v mot att plåta digitalt i färgläge för att konvertera efteråt..

Och var kommer elittänket in där då menar du? På vilket sätt skulle det vara elitistiskt att ändra en kamerainställning eller mata in en viss typ av film i kameran? Jag har ju dessutom vid flera tillfällen sagt att det inte spelar någon roll om man "fuskar" och konverterar i efterhand, det är inte tekniken som är viktig utan att man i det här fallet planerar sin bild svartvitt direkt. Gör du det fast att du plåtar i färg, fint! Gör det då, det gör ingenting! Men uppmaningen blir ändå "fota svartvitt" för att alla fotar inte som du. Alla fotar inte som jag heller, vi är alla olika och ju förr vi kan inse det desto snabbare förstår vi att alla inte gör likadant!

Och om du verkligen läser mina svar så undrar jag varför du frågar "kan du förresten se vilka som plåtats s/v vid tillfället mot vilka som konverterats i efterhand..." efter att jag 2 gånger skrivit hur ska man kontrollera? VARFÖR ska man kontrollera? det kan vara upp till var och en hur ärlig man ska vara mot sig själv.

Over and out, det här leder absolut ingenstans eftersom du uppenbarligen inte läser mina svar. Därmed inte sagt att jag har rätt i allt jag skriver, men diskussionen leder ju inte till något.
 
Grönbeck skrev:
.......Men uppmaningen blir ändå "fota svartvitt" för att alla fotar inte som du........
Det är här jag tycker dina synpunkter luktar elitistiskt. Att vilja utesluta alla som har en dslr utan s/v inställning eller alla som inser att bilden blir bättre om de slopar s/v-inställningen i kameran trots att resultatet ska bli s/v. Jag tror nämlighen att majoriteten seriösa fotografer föredrar den bästa metoden för att göra den bra bilden och eftersom det inte är att köra s/v-läge i en digital kamera så tror jag många kör färgläge fast ändå tänker s/v. Du utgår i stället från att det är så att folk i allmänhet konverterar för att "fuska" fram en bättre bild i efterhand.

Vidare är jag rätt säker på att många som arbetar s/v med de olika metoderna kan skilja på bilder plåtade med s/v film mot digitalt gjorda s/v bilder. (T.o.m vid en blick på dataskärm.) Därav frågan om Du kunde det, men jag erkände att frågan var OT tidigare också.

Du har rätt i att det inte verkar leda någonstans, men jag tycker Du gör en hel del felaktiga påståenden och antaganden. Jag förstår varför du inte fick gehör för in pooltanke och det är vad jag försökt bemöta. Den tanken verkade ju inte locka någon alls.
 
Visserligen skrev jag att jag avslutar diskussionen för egen del, men jag vill ändå bemöta en sak du säger.

Att vilja utesluta alla som har en dslr utan s/v inställning eller alla som inser att bilden blir bättre om de slopar s/v-inställningen i kameran trots att resultatet ska bli s/v.

Det där är ju ytterligare ett exempel på hur meningslöst det är att diskutera när du väljer att inte bry dig om det motparten säger. Jag har så många gånger skrivit att jag inte vill utesluta någon, oavsett teknik, utrustning och tidsordning på momenten som krävs för att bilden ska bli klar.

Jag har också förklarat att om du tycker det är bättre att göra på ditt sätt, att fota i färg och sedan konvertera till svartvitt för att du ändå planerar för den svartvita bilden, så är det helt ok även för poolens grundtanke om att "fota svartvitt".

Jag har försökt förklara att det inte är tekniken som är viktig utan "tänket", och tänket har du ju med dig när du "tar en svartvit bild i färg".

Och ändå är jag elitist när jag utesluter vissa teknikaliteter? Då har du ju inte läst mer än mitt första inlägg?
 
Ditt första inlägg som citeras nedan. Klart jag läste, och det är vad jag diskuerat utifrån också samt följande där du förklarat ståndpunkten. Varför tror du något annat? (Eller du behöver inte svara, jag lägger ner.)

Grönbeck skrev:
Jag har tidigare föreslagit en pool för svartvitt foto där kravet är att man fotat svartvitt redan i kameran (alltså inte använt färgfilm, scannat och sedan konverterat till s/v i datorn, eller för all del fotat digitalt i färg och sedan konverterat).

Detta för att "tvinga" fram ett svartvitt tänk, det blir inte samma sak när man fotar färg och sedan sätter sig vid datorn och drar i reglagen för att få en snyggare variant på sin färgbild. Allt i fotografens eget intresse, betraktaren ser ju knappast skillnaden.

Fast jag fick inte gehör för det den gången heller...
 
lottawe skrev:
Ditt första inlägg som citeras nedan. Klart jag läste, och det är vad jag diskuerat utifrån också med följande där du förklarat ståndpunkten. Varför tror du något annat? (Eller du behöver inte svara, jag lägger ner.)

Varför jag tror något annat? Det är ju det jag inte gör!

Jag har ju under "diskussionens" gång förtydligat vad jag menat efter det där inledande för korta inlägget. Men eftersom du hela tiden utgått från det första inlägget och inte verkar ha läst mina svar till dina inlägg så förstår jag att du inte reagerat alls när jag svarat utan fortsatt prata om sådant du redan fått svar på...
 
Läs igen! Ett "med" förtydligades med ett "samt" i stället. Inebörden är dock samma men meningsuppbyggnaden fel i ditt citat där jag skrev "med följande...." det skulle vara "samt följande" som det också står nu.

Jag har läst alla, det står. Jag sympatiserar inte. Jag tycker rentav ditt förslag och motiveringar är ganska dumma.

(Är det är p.g.a mina åsikter här du letade fram konstpoolsdiskussionen också?)
 
Senast ändrad:
lottawe skrev:
(Är det är p.g.a mina åsikter här du letade fram konstpoolsdiskussionen också?)

(nu smickrar du dig själv, det är kanske ganska logiskt att kolla igenom en tråd för att se varför en pool tas bort när jag förespråkar ett utökat antal pooler)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.