ANNONS
Annons

Ny pool - svartvitt

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, jag tycker inte. Hade jag fått bestämma hade det inte varit tillåtet ens med digitala svartvita iofs. ;-)

Men om man skiter i det, så vill jag ändå att det endast ska vara tillåtet att manipulera bilderna på så vis att det hade kunnat vara gjort i mörkrummet också.
Hantverkskänslan är viktigt när det gäller svartvitt, enligt mig.
Nu är det visserligen inte omöjligt att handkolorera en sten röd..

/Henri

Handkolorerat är inte OK tycker jag, då är det flera färger inblandade.

En enda färg eller svart, från ljust till mörkt är väl vad vi menar - dvs monokromt.

Ja.

Bortsett från att jag tycker att toning borde vara ok. Dvs svart och vitt plus en tredje färg som eventuell kan skifta beroende på underliggande densitet.

Jo det var så jag menade - hur definierar vi detta så alla förstår?

Svart och vitt är ju alltid OK - sedan är det då antingen nyanser av en viss färg eller nyanser av grått (svart?). Eller hur man nu uttrycker det, korrekt men ändå lättfattligt.

Om man kolorerar bilden så tycker jag nog den ska ligga i poolen alternativa mörkrumstekniker.

Kolorera i PS tycker jag inte ska vara i någon av dessa pooler...

/ Marcus

clindh skrev:

Svart och vitt är ju alltid OK - sedan är det då antingen nyanser av en viss färg eller nyanser av grått (svart?). Eller hur man nu uttrycker det, korrekt men ändå lättfattligt.
Det där var väl en bra beskrivning:

Svart och vitt är alltid OK. Även inblandning av en nyans är OK. Delvis färglagd är inte OK.

Annars tycker jag att nuvarande beskrivning är bra som den är. Det är ännu bara en bild jag sett som inte platsar in.

clindh skrev:

Monokromt?

En bild som är monokrom innehåller väl endast en färg, men kan innehålla hela luminansskalan i just denna färg, från svart till vitt?

Kan man inte bara skriva att toning är ok, utan att försöka definiera det ordet?

Jag tror att de enda som kan missförstå det är de som vill missförstå.

Grym pool, definitivt något för mig som jag har börjat få mer intresse för sista månaderna.

Att göra en svart-vit bild med lätt blåton är ju mer att likna vid sepia i var bilderna ska hamna rent poolmässigt. Därimot handkolorering eller enstaka färgade detaljer tycker jag inte hör hit.

Sen att efterbelysning och pjattning är ok förutsätter jag, precis som att man får styra kontrasten(motsvarande kurvor och nivåer).

Solarization och den typen av effekter då? Iofs kanske det inte är någon som använder dessa, men nog fungerar de att göra i mörkrummet också? Jag lutar nog åt att börjar man komma ditåt så är det något annat.

Damocles skrev:

Solarization och den typen av effekter då? Iofs kanske det inte är någon som använder dessa, men nog fungerar de att göra i mörkrummet också? Jag lutar nog åt att börjar man komma ditåt så är det något annat.

Alternativa mörkrumstekniker? ;)
Finns redan en pool för det. Solarisation i photoshop undanbedes.

/Henri

Hej där entusiaster!

Kan ni inte ge en som inte fixar kemikalierna en handräckning... titta på mina digitaliserade sv/v och säg vad ni ser...

Jag gillar sv/v och vill gärna imitera mörkrumsarbetet digitalt - är inte ute efter "wow"-kommentarer utan vill gärna ha konstruktiva reflektioner... Vad i mina bilder skulle kunna passera som "äkta"?

Hoppas en digitalist inte är helt diskvalificerad... :`)

Och - hur fungerar egentligen poolvärdsskapet? ...några kolorerade bilder i poolen... Hur gör man?

Varför har den svartvita poolen försvunnit?

Varför har den svartvita poolen tagits bort? Svartvita bilder behöver ett lätt sätt att kommas åt då de försvinner när färgbilder distraherar bredvid.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar