Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny pool - svartvitt

Produkter
(logga in för att koppla)
Galaxens President skrev:
Varför då? Jag vill mer än gärna ha kommentarer på eventuella brister från mörkrumsförfarandet som syns i bilden. Sådana som jag kanske inte sett själv. Jag brukar också vara rätt intresserad av hur bilden är framtagen även om det inte framgår av själva bilden. Att få veta andras metoder lär man väl sig också på?

instämmer.
/ f.
 
Galaxens President skrev:
Varför då? Jag vill mer än gärna ha kommentarer på eventuella brister från mörkrumsförfarandet, klantigt filteranvändande etc som syns i bilden. Sådana som jag kanske inte sett själv. Jag brukar också vara rätt intresserad av hur bilden är framtagen även om det inte framgår av själva bilden. Att få veta andras metoder lär man väl sig också på?

Ibland kan jag tycka att det är lite snålt att fotografen inte vill dela med sig av sina metoder.

Det är väl inte enbart komposition polerna skall behandla eller?

Däremot att hoppas se vad en kamera kan prestera på 640-pixlars bild (eller 1024 i bästa fall) är nog lite missvisande.

Då jag själv är mer intresserad av det analoga hantverket än det digitala hantverket bakom en bild skulle jag gärna se en möjlighet att sepparera dessa basserat på vilken källa bilden har, men jag vet att sådant är ett känsligt ämne.

Det håller jag med om. Men vilken kamera man har använt, det tycker jag inte tillför så mycket, men det är kanske jag det...

I så fall är väl linsen kanske viktigare. Kameran öppnar och stänger ju bara en slutare :)

/ Marcus
 
Det måste ju vara tydligt vad en betraktare förväntas kommentera, det gäller inte bara denna poolen utan alla.

I poolen för mörkrumsarbete har vi dock skrivit att den specifikt handlar om själva arbetet att framställa bilden på papper också, så har man sådana spörsmål kanske den poolen passar bättre att lägga bilden i. Eller varför inte i båda. (Den poolen kanske skall breddas lite iofs, kanske väl smal nu - men det är en annan diskussion)

Vill man ha kritik på själva framställandet kan man också skriva det i den extra kommentar man kan fylla i då man lägger den i poolen. Skriver man inget specifikt antas nog "tyck till om Bilden" gälla.
 
För mig skulle en breddning av den polen till att omfatta det analoga mörkrummet generellt vara en bra lösning. Men kanske inte för de som skannar sina negativ(vilket f.ö. inkluderar mig) och de som fotar digitalt. Samtidigt som de som sysslar med alternativa metoderna kanske skulle försvinna i mängden.

/Richard (som alltid undrat hur det kommer sig att lithframkallade bilder kvalificerar till den polen)
 
ag vill mer än gärna ha kommentarer på eventuella brister från mörkrumsförfarandet, klantigt filteranvändande etc som syns i bilden.
Det måste ju vara tydligt vad en betraktare förväntas kommentera, det gäller inte bara denna poolen utan alla.
Det är ju upp till den som lägger in sin bild att faktiskt beskriva vad denne vill ha kritik på. Det kan ju vara hur bra selentoningen är, hur man kan använda kemikalierna på annat sätt, eller helt enkelt bildens form, toning eller annat. Måste vi låsa oss?
Skriver man inget specifikt antas nog "tyck till om Bilden" gälla.
Jo, det låter rimligt.
 
Senast ändrad:
Hur blir det?

Hur blir det nu? Får vi en <i>kritikpool</i> för svartvit (inklusive tonade) fotografering? Jag tror intresset skulle bli väldigt stort!
 
Det var det där med regler ja. Så, skall vi köra alla slags monokroma bilder då och kallar poolen "Bildkritik - Svartvitt"?
 
clindh skrev:
Det var det där med regler ja. Så, skall vi köra alla slags monokroma bilder då och kallar poolen "Bildkritik - Svartvitt"?
Jo, jag tycker det. De flesta svartvita bilder som är utskrivna har ju någon form av toning. Bläck och papper är sällan helt svart/neutralt. En sepia-tonad bild skulle jag klassa som "svartvitt foto". Som kritikpool tycker jag det kan vara lite öppet så att folk tillåts experimentera och därigenom komma in i det svartvita fotograferandet.
 
Kan någon hjälpa till med en poolbeskrivning, som beskriver denna inriktning på ett kort sätt?
 
clindh skrev:
Kan någon hjälpa till med en poolbeskrivning, som beskriver denna inriktning på ett kort sätt?
Kritikpool - svartvitt:

Den här poolen är för dig som vill ha kritik på din svartvita fotografering. Med svartvitt menas rena svartvita foton, men även tonade som tex sepia.

Tänk på att du måste kunna ta även negativ kritik om du lägger in bilder i denna pool! Varje fotografen väljer själv om man skall kunna ge även betyg, förutom kommentar. Du som ger kritik måste följa Fotosidans regler för kritikkommentarer och den gemensamma betygsdefinitionen.
 
andewid skrev:
Kritikpool - svartvitt:

Den här poolen är för dig som vill ha kritik på din svartvita fotografering. Med svartvitt menas rena svartvita foton, men även tonade som tex sepia.

Tänk på att du måste kunna ta även negativ kritik om du lägger in bilder i denna pool! Varje fotografen väljer själv om man skall kunna ge även betyg, förutom kommentar. Du som ger kritik måste följa Fotosidans regler för kritikkommentarer och den gemensamma betygsdefinitionen.

Lätt korrigering stycke 1:

Den här poolen är för dig som vill ha kritik på din svartvita fotografering. Med svartvitt menas rena svartvita foton, men även bilder med EN annan färgton som tex sepia är tillåtna.

Tänk på att du måste kunna ta även negativ kritik om du lägger in bilder i denna pool! Varje fotografen väljer själv om man skall kunna ge även betyg, förutom kommentar. Du som ger kritik måste följa Fotosidans regler för kritikkommentarer och den gemensamma betygsdefinitionen.
 
...men även bilder med EN annan färgton som tex sepia är tillåtna.
Jag kan även tänka mig delvis duotone, som tex selentoning där det är aningen olika nyans i lågdagar och högdagar. Men det är inte något jag låser mig vid.
 
Det låter som du kan detta bättre än mig, för mig är Selen en ton, men OK, om det tekniskt är flera håller jag med dig.
 
jkene skrev:
Det låter som du kan detta bättre än mig, för mig är Selen en ton, men OK, om det tekniskt är flera håller jag med dig.
Jag tänkte mig att så länge det rör sig om nyanser och inte färgläggning eller så borde det vara ok?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.