Annons

Ny Pentax D-SLR i lågprisklassen.

Produkter
(logga in för att koppla)
Andra skillnader:
-Den har också prismasökare som D100, till skillnad från både 300D och D70 som kör spegel.
-Den kör som sagt med AA batterier (eller CR-V3 Li-Ion).
-Den verkar skriva medans den tar bilder och ha 8 bilders buffer, som D70n (frågan är dock vad som gäller med RAW).
-Den verkar dock sakna blinkläge som markerar utrbrända highlights på bilder, men man får iaf ett histogram i record-review läget.
 
Härligt med lite prispress! Har inga som helst planer på att bli Pentaxägare men detta lär ju pressa Canon och Nikon vad gäller priset.

Iofs inte konstigt om de kommer med ett bra pris, vore nog svårt att komma in i matchen igen annars.

Skulle gärna se att fler kom med antiskak funktion i kameran dock för att få det som standard. Kostar ju skjortan att köpa det på varje objektiv.
 
Jag tror båda formaten kommer leva vidare ett bra tag, det går att få plats med mer lagringsutrymme i CF och med microdrive kan man även att använda hårddiskar.
Så länge man använder stora kameror (läs systemkameror) så spelar den lilla skillnaden i storlek och vikt ingen roll, det är bara frågan om någon ynka % i vikt/storleks skillnad.

Personligen så föredrar jag CF, det är lite mer att ta i när man ska byta kort.
 
Senast ändrad:
Tuff kamera av följande fyra skäl:

1. Den är liten, minsta DSLR:en hittills.
2. Den tar gamla manuella objektiv. (gammalt möter nytt i en härlig symbios)
3. Den verkar bli billig.
4. Den är eljest. (= det är en Pentax)

Främst det fjärde skälet tilltalar mig! Fallerar Minolta så blir det nog en sån här vad det lider...
 
Hade en Pentax Z1p för några år sedan, och den var jäkligt trevlig plus en extremt bra ljusmätning dessutom. Tyvärr fanns det ej så mkt av begagnade grejer till den, men det kanske kommer...
Sammanfattning: pentax gör bra grejer (om de nu bara vill dvs...;-)

/Anders
 
Hurra!

Det är nästan så jag har lust att hurra lite. Sitter på en ganska gedigen Pentaxutrustning, något jag har förbannat många gånger. Inte för att jag är missnöjd med mina prylar, verkligen inte, utan för att Pentax konsekvent verkat strunta i oss som satsat på deras småbildssystem. Något som gjort det omöjligt att uppgradera sin utrustning.

Men men, nu kan man äntligen se ljuset i tunneln. Kanske är det värt att vänta lite till istället för att byta system som jag tänkt. Och som flera redan skrivit, en av Pentax styrkor är att man kan använda deras gamla objektiv på deras nya kameror. Det är suveränt.

Dessutom är det på tiden att priserna på digitala systemkameror sjunker till en rimlig nivå, de har varit allt för dyra fram till nu. Hoppas det kommer fler modeller.

/Joakim
 
Tyvärr verkar den inte ha hyperprogram, synd tycker jag. En av de bästa och mest användbara funktionerna Pentax har presterat enligt min mening.

/Joakim
 
Tyska Foto Koch tar 979 Euro för Pentax IST Ds med objektiv 3,5-5,6/18-55. Priset är ingen revolution. Vem med CF-kort vill byta till SD-kort förutom den redan Pentax frälste?
 
Borde dyka upp i butikerna nångång under slutet av november/början av december. Lagom till julmarknaden dvs. :)

Jag ska köpa mig en jag med, men det blir först efter nyår. Ojoj vad peppad jag börjar bli!

/Henri
 
ulltand skrev:
Vad är hyperprogram?

Det är möjligheten att ändra bådes bländare och tid när kameran är inställd i helautomatiskt läge. Dvs om du vrider på bländarratten ändras bländaren till ditt manuella val medan tiden automatiskt ändras för att ge en korrekt exponering. Funkar naturligtvis på andra hållet också.

Och om man vill gå tillbaka till automatiken trycker man bara på IF-knappen så återgår kameran till helautomatiskt läge.

En funktion som faktiskt innebär att man mycket sällan behöver köra på bländar- eller slutartidsautomatik, eller manuellt läge. Och detta eftersom du kan ändra både bländare och tid utan att byta programlinje när som helst under fotograferandet. Mycket praktiskt och smidigt.

/Joakim
 
Liax skrev:
Det är möjligheten att ändra bådes bländare och tid när kameran är inställd i helautomatiskt läge. Dvs om du vrider på bländarratten ändras bländaren till ditt manuella val medan tiden automatiskt ändras för att ge en korrekt exponering. Funkar naturligtvis på andra hållet också...
Motsvarande funktion har jag på min Minolta Z1, och det trodde jag var mer eller mindre standar på allt digitalt...
Om jag förstod funktionen rätt nu alltså.
 
Bortsett från IF-knappen så funkar Nikon på samma sätt om man använder programautomatik. Misstänker att det även gäller Canon.
 
Jo, det är tydligen en funktion som de flesta kameror har nu för tiden. Men om jag inte minns fel var väl Pentax en av de första (om inte den första) som började använda denna teknik.

Men som sagt, om jag inte är ute och åker moped finns inte denna funktion på den nya Pentaxkameran. Det står i alla fall så på dpreview. Synd om så är fallet eftersom det är en ruggigt bra funktion. Kan faktiskt inte ens föreställa mig att jag skulle vilja ha en ny kamera utan denna funktion.

/Joakim
 
Som en gammal Pentax MX användare behöver jag ingen automatik öht och saknar inte sådan heller.

Har alla blivit så bortskämda av dagens hyperprogramtekniker?

/Henri
 
eatfrog skrev:
Som en gammal Pentax MX användare behöver jag ingen automatik öht och saknar inte sådan heller.

Har alla blivit så bortskämda av dagens hyperprogramtekniker?

/Henri
Precis så sa min morfar när en del kameror fick inbyggd exponeringsmätare.
-Så bortskämda ni är!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.