** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Ny Pentax D-SLR i lågprisklassen.

Produkter
(logga in för att koppla)
Ännu mer insiderinformation:

"The *ist Ds works with M/K/M42 lenses like the *istD, since exposure meter
works when you stop down the lens with preview lever (instead of green
button)."

/Henri

Klämde lite på DSLR pentaxarna på mässan i helgen. Dom är nätta och behändiga, minst tydligen. Den nya billigare *istDS har en stor högupplöst skärm - trevligt! Den saknar dock möjlighet att montera batterigrepp. Sökaren verkade hyfsat bra också. *istD fick väl annars lite kritik av dpreview.com för att bilderna var lite för softa, kan hända har dom gjort nått åt det..? Bildkvaliteten lär nog räcka långt i vilket fall. Det mesta av inställningarna görs via menyer..inte så kul, kanske inte alla tycker.

Re: priset är helt ok...

Så vänligen övertyga mig att inte köpa en dyrare kamera än IST*ds [/B]
Tycker också att ist*ds verkar trevlig, jag vill också bli övertygad att inte slänga bort mer pengar. Resonerar lite löst som följer: Den verkar perfekt för allmän-fotografering och lätt att ha med. Ska man bara köra de "vanligaste" objektiven så är det nog inga problem. Nackdelar: dom värsta/bästa piratgluggarna typ sigmas 300/2,8 och extrem vidvinkel (brännviddsförlängningen ställer ju till lite om man vill ha ordentlig vidvinkel), verkar inte finnas till pentax dock, lite trist om man vill ha den möjligheten. Bildstabilisering kan man ju sakna möjligen också, eller är det bara trams? =)
Batterigrepp verkar det heller inte finnas till ist*DS dessvärre.

ist-ds är en tänkt för kompaktdigitalkamera-folket som vill ha nåt lite bättre.
den är alltså inte tänkt som en digital-slr för proffs eller nåt åt det hållet ens.
det är därför det inte kommer komma något batterigrepp, därför den använder SD, etc.

pentax egna gluggar är väldigt prisvärda och inte alls dåliga även fast det inte är något stort märke.
deras gamla gluggar är väldigt prisvärda idag på andrahands marknaden och du kan fynda rejält om du orkar leta lite.
jag vet att jag har iaf fyndat en hel j*vla del. ;-)

/Henri

eatfrog skrev:
ist-ds är en tänkt för kompaktdigitalkamera-folket som vill ha nåt lite bättre.
den är alltså inte tänkt som en digital-slr för proffs eller nåt åt det hållet ens.
det är därför det inte kommer komma något batterigrepp, därför den använder SD, etc.

pentax egna gluggar är väldigt prisvärda och inte alls dåliga även fast det inte är något stort märke.
deras gamla gluggar är väldigt prisvärda idag på andrahands marknaden och du kan fynda rejält om du orkar leta lite.

/Henri

japp, det är nog så dom har tänkt...Körde själv pentax analogt "förr i tiden" (avyttrat) men då var det ännu sämre med pirat-alternativ och Pentax egna lågbudget-linser var väl sisådär kul. Det verkar ju iofs komma fler digitalanpassade gluggar ur DS serien som kanske kan vara intressanta också.
Forumet för pentax objektiv verkar ju dock tämligen dött med sina 0 inlägg...

Goran skrev:

Forumet för pentax objektiv verkar ju dock tämligen dött med sina 0 inlägg...

Fotosidan har väldigt få pentaxianer förutom mig själv. ;-)

Det är mest Canon och Nikon som gäller i dessa trakter, och knappt ens filmkameror.

/Henri

eatfrog skrev:

/Henri

Jag äger ett gäng Pentax originalobjektiv som alla är otroligt bra. "Inte alls dåliga" är ett understatement - de ger en bildkvalitet som inte ett ögonblick står de större tillverkarna efter. I vissa fall är de bättre. Det finns Pentaxobjektiv som i sig motiverar att man väljer det märket, Limitedobjektiven t ex.

Jag har också flertalet ruskigt bra objektiv, som jag köpt för <500kr. :)

Men om man tittar till konsument-zoomarna så är dom prisvärda och "medelmåttigt bra".
Vissa bättre än andra.

/Henri

Hej

Här har ni en som också kör med Pentax grejor, verkar inte vara så många här på fotosidan som gör det.

Var iväg och tittade på en ist*DS idag.
Om jag inte redan hade en rätt ny kamera så skulle jag köpt den.
Pentax leverer ut ist* DS, ca 400 st.)imorgon till sina återförsäljare.
Så ni som står på kö att köpa har snart en mycket trevlig kamera hemma hos er :)

Någon som funderat på att köpa postorder från USA?
/David

Jag kör också Pentax (är med på ett hörn på deras hemsida nu med)! Kände på kameran på mässan i Sollentuna. Tyckte den kändes fin!

Mina objektiv är också mycket bra. Saknar dock en fin telekonverter.

Jamas skrev:
Japp, LX ska det vara. ;)

Såg att du hade några schysta (fasta) pentax-gluggar.
Hur tycker du Pentax FA 300:4.5 *ED IF funkar ??
Den verkar ju rätt nätt och smidig.

Funderar lite på en *istDS och pentax objektivutbud är jag intresserad att veta mer om...

Såg dina bilder hos fjällräven, snyggt..=)

Här har ni en Pentaxnörd till! :) Kör med plastschabraket Z1p. Men det är en jävligt bra kamera.

Tänkte vänta lite till innan jag köper en digital Pentax. De är inte tillräckligt bra ännu enligt min mening! Funderar på att köpa en gammal manuell historia så länge:)

/Joakim

Liax skrev:
Här har ni en Pentaxnörd till! :) Kör med plastschabraket Z1p. Men det är en jävligt bra kamera.

Funderar på att köpa en gammal manuell historia så länge:)

/Joakim

Helt klart värt det, en MX, LX eller KX.
Once you pop, you can't stop. ;)
Känslan är bland det fetaste.

/Henri

Har faktiskt funderat på en MX eller KX. Men jag tycker faktiskt att ME-Super är en ovanligt prisvärd liten sak.

/Joakim

Goran skrev:
Såg att du hade några schysta (fasta) pentax-gluggar.
Hur tycker du Pentax FA 300:4.5 *ED IF funkar ??
Den verkar ju rätt nätt och smidig.

Funderar lite på en *istDS och pentax objektivutbud är jag intresserad att veta mer om...

Såg dina bilder hos fjällräven, snyggt..=)

FA300:an är ett suveränt objektiv! Den enda nackdelen är att det inte kommer med stativfäste.. Men jag har fått ett som passade av Olle Bjernulf här på fotosidan.

Kul att du gillade bilderna! :)

Personligen gillar jag Z-1 och Z-1P kamerorna riktigt. Dom är robusta och har bra funktioner. Speciellt ljusmätaren älskar jag!

Liax skrev:
Har faktiskt funderat på en MX eller KX. Men jag tycker faktiskt att ME-Super är en ovanligt prisvärd liten sak.
/Joakim

Köpte en sån till min flickvän och det har varit väldigt mkt strul med den.
Problem med framdragningen, spegeln fastnar och diverse annat roligt.

/Henri

Tror det är ett problem uppstår på ME tex.
Har lika problem på mitt ME Super hus. Blev så på ett MX hus med. Kan lösas tillfälligt genom att öppna bottenluckan och lyfta på någon bygel som hänger frammatningen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar