** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Ny Pentax D-SLR i lågprisklassen.

Produkter
(logga in för att koppla)
GertLind skrev:
Kul, vad kostade den då? Såg inga priser där.
Hur stort minne ingår ?

Sådana detaljer vet man ju inget om i nuläget. Men den här kameran har jag väntat på så det är ju bara att slå till. Och det går väl bra att köpa grisen i säcken, det är ju en Pentax :))) Och dessutom deras andra försök, så jag är inte orolig. Målpriset är ju kring 300D, så jag hoppas det inte blir allför dyrt...

Pentaxen verkar funkar med äldre pentaxobjektiv. Tror ni det skulle funka med en adaptor och använda andra objektiv ex från Minolta. Det funkar delvis idag på vissa af-kameror.

Finns någon info att ta del av?

Ludwig

Torpeden skrev:
Pentaxen verkar funkar med äldre pentaxobjektiv. Tror ni det skulle funka med en adaptor och använda andra objektiv ex från Minolta. Det funkar delvis idag på vissa af-kameror.

Finns någon info att ta del av?

Ludwig

Mig veterligen så är den anda andra fattningen (förutom K) som du kan montera på en Pentax den gamla skruvfattningen. Detta beror på att K-fattningen konstruerades så att detta skulle kunna ske. Vad jag vet så får inga andra fattninger plats på insidan av K-fattningen. Om du ändå bygger eller lyckas hitta en omvandlare så kommer det därför troligen att leda till att du inte kommer att kunna fokusera till oändligheten. Men för makrofoto borde det vara möjligt, liksom för porträtt. Räkna dock med att du får blända ner objektivet manuellt.

Liax skrev:
Jo, det är tydligen en funktion som de flesta kameror har nu för tiden. Men om jag inte minns fel var väl Pentax en av de första (om inte den första) som började använda denna teknik.
Om man ska vara messerschmitt så tror jag bestämt att Minoltas 7000 var den allra första kameran med finessen (plus inbyggd AF) och Canon EOS620 den andra.
Sedan dess har alla EOS funktionen som standard och omnämns inte ens.

Linmajon skrev:
Om man ska vara messerschmitt så tror jag bestämt att Minoltas 7000 var den allra första kameran med finessen (plus inbyggd AF) och Canon EOS620 den andra.
Sedan dess har alla EOS funktionen som standard och omnämns inte ens.

Om jag inte missuppfattat det hela så skiljer sig Pentax på så sätt att denna funktion även fungerar bakvänt. Det vill säga att om du har kameran inställd i halv- eller helmanuellt läge kan du snabbt återgå till helautomatik genom att hålla inne en knapp (IF-knappen). Men så fort du släpper knappen är kameran manuell igen. Hyperprogram är alltså en hybrid mellan helmanuellt (halvmanuellt) och helautomatiskt läge.

/Joakim

EDIT: Angående AF så var väl Pentax ME-F (kom 1981) första systemkameran med AF.

Första gången som jag faktiskt blivit sugen på att lägga till en digitalare till min utrustning. Det ska bli spännande att få se lite recensioner... Men, men... Jag klarar mig fortfarande långt med min gamla MX.

Kollade just på cyberphotos hemsida och såg att de nu prissatt den nya kameran. Den kommer att kosta 8631 kr när den börjar säljas i slutet av november. Helt klart ett schysst pris tycker jag.

Såg också att de sänkt priset på *istD till 12783 kr.

/Joakim

priset är helt ok...

Ja jag skulle vilja höra lite från er "Pentaxianer" eller vad ni vill bli kallade :)) Står fortfarande i valet och kvalet att köpa en D-SLR men har inte slagit till än.. Vad är det som är bra med pentaxen ?? (Nä jag försöker inte trampa på några tår och vill inte starta en märkess diskussion som det brukar bli..)
Jag vill helt objektivt veta vad ni ser hos denna kamera som är bra, vad har jag missat??? Har någon känt på denna kamera?? Jag väljer förnärvarande mellan D70 som jag kännt på och gillar skarpt och Canon 20D som på pappret verkar skit bra men lite mer pengar förstås. Bråket om objektiv går ju helt att utesluta då det finns mer eller mindre samma utbud till samtliga dessa kameror om man ser till Sigma, Tamron och Toinas utbud mm.
Fördelar som jag ser med pentaxen är ju så klart priset, detta lämnar ju utrymme till mer kringutrustning.(objektiv och blixtar osv.) Mindre, större skärm. Nackdelar jag ser är ju sämre synktid på blixt och sämre slutartider, tyvärr också vanliga batterier tvärtemot vad vissa tycker så gillar jag inte detta (hellre ett riktigt laddbart batteri som räcker länge) samt sämre sekvenstagning (men sekvenstagningen är väl inte så intressant just för mig då jag inte fotar sport, vet inte vad man skall ha snabb sekvenstagning till annars...nu får jag nog smisk av nån hihi..) Så vänligen övertyga mig att inte köpa en dyrare kamera än IST*ds

Som jag ser det finns bland annat följande fördelar när det kommer till Pentax *istDS:

*Pentax har kört med samma objektivfattning i många år, vilket innebär en bra begagnadmarknad med många shyssta gluggar till överkomligt pris. Köpte själv ett svinskarpt 50mm f:2.0 för 300 bagare. Manuellt förvisso, men vad fasiken...

*Pentax satsar på att göra små kameror, något jag med tiden lärt mig uppskatta mer och mer. En liten kamera har en stor fördel (vitsigt eller hur :), man kan utan problem ha med den överallt. För mig är detta väldigt viktigt, avskyr att släpa på tunga prylar i onödan. Men detta handlar naturligtvis väldigt mycket om känsla.

*Priset. Tycker *istDS ligger på en väldigt bra prisnivå. Som du nämner finns utrymme att köpa lite sköna tillbehör utöver kameran.

Nackdelar:

*Pentax har så här långt inte riktigt bevisat (för mig i alla fall) att de är beredda att satsa fullt ut på mer avancerade DLSR. De har bara presterat två modeller. Men förhoppningsvis är detta första steget. Och om företaget ska ha en chans så måste de satsa på digitala SLR. Frågan är bara på vilken nivå de lägger sig. Pentax har ju gett upp proffsfältet tyvärr. Därför kan man komma i situationen att det inte finns någon modell att gå vidare till när man blivit riktigt duktig eller vill börja jobba som fotograf. Och då står man där med alla sina Pentaxobjektiv.

*Pentax saknar penisförlängarstatus. Med det menar jag att om du dyker upp i ett seriöst sammanhang kommer andra fotografer (de med Nikon och Canon) att fryna på näsan. Men om du har stake nog själv skiter du naturligtvis i det och låter småpojkarna leka i fred. Precis som jag! ;-)

Övrigt:

*När det kommer till bildkvalité, handhavande och annat är det förmodligen hugget som stucket vilket märke du väljer (förutom 20D). I alla fall enligt de tester jag läst. Därför handlar det nog mest om känsla och vad du har för behov som fotograf när det kommer till vilket märke du väljer.

/Joakim

Senast ändrad:
Byte Nikon -> Pentax?

wsaar skrev:
Andra skillnader:
-Den har också prismasökare som D100, till skillnad från både 300D och D70 som kör spegel.

Jag har länge tänkt att köpa en D70 då jag har analog Nikonutrustning. Var och klämde på en häromdagen, men blev enormt besviken på den lilla sökarbilden. Min F80:s sökarbild var ju som en 42 tums plasma-TV i jämförelse. Om den nya Pentaxen visar sig vara bra i övrigt så skulle jag kunna tänka mig att byta märke pga av detta.

Re: Byte Nikon -> Pentax?

Konica-Minoltas Dynax 7D ska tydligen ha en relativt stor sökare, jämfört med andra kameror med den sensorstorleken.

Jag tycker denna satsning av Pentax är helt suverän.

Som hoppyfotograf tror jag att den nya kameran kommer att räcka för mig i många år.

Jag har alltid haft kameror med Pentax K-bajonet, startade med Chinon för hundra år sedan. Har sedan dess samlat på mig många objektiv som jag hoppas kan användas påden nya modellen.

Har idag 2 st Pentax hus (Program A, MZ5N) som jag är väldigt nöjd med. Pentax har alltid varit helt ok för migoch jag hoppas att istDS skall vara det också.

Jag kommer stå först i affären :)

Är det någon som vet hur ist DS funkar med äldre optik. Får man ljusmätning med objektiv med K-bajonet eller skruvgänga?

Enligt mina uppgifter kommer det fungera likadant som på storebror, ist-d.
Dvs att du måste mäta ljuset med en knapptryckning, då den bländar ner, mäter, och bländar upp under ett kort tag.

/Henri

Måste säga att jag blir frestad. Kunna köra manuella gluggar +det att den verkar smidigare i storlek än 300D. Visst jag gillar 300D mycket. (annars hade jag inte lagt 11000 på den) men denna verkar faktiskt trevligare. Men vi får se recensionerna. Och så får det väl bero lite på om jag får jobb eller inte också ;)

Som vanligt, när det gäller Pentax, tycker jag det går sakta med informationen om kameran. Kameran presenterades ju för ett tag sedan nu, men ändå finns inga heltäckande tester eller bilder att se. Inte vad jag hittat i alla fall!

Skulle också vara roligt att veta om Pentax tänker satsa vidare och presentera en uppföljare/vidareutveckling av *istD?

Personligen sitter jag på en hel del fina Pentaxgluggar men känner att det inte finns en kamera som är bra nog för mina krav ännu. Skulle gärna sett en med snabbare serietagning och fler megapixels.

/Joakim

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar