Advertisement

Annons

Ny PC och skärm för CS2, vilken hårdvara ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Per_R

Avslutat medlemskap
Jag ska äntligen köpa en ny dator (PC) som kommer bli dedicerad för bildbehandling. Jag vill prioritera en snabb dator framför den absolut bästa skärmen. Jag har följande frågor:

1. Jag läste någonstans (men hittar inte tillbaka) att Adobe har rekommendationer kring konfigurationer, hårddiskar, minnesallokering m.m.för en dator (PC) med CS2. Finns det generella rekommendationer från Adobe?

2. Vilken typ av dator ska jag skaffa för lite mer seriös bildbehandling? Intel DualCore vs. AMD 64x2 processor? Märke och modell som är tyst?

3. Kan dubbla hårddiskar påverka prestanda. Ska man skilja på operativ, CS2 och filer/bilder, eller påverkar detta inte alls prestandan. Finns det skrivet något om detta? Några erfarenheter?

4. Jag har tittat på Eizos fina skärmar men de är för dyra tycker jag. Finns det bra lågprisalternativ som är tillräckligt bra med många inställningsmöjligheter för kalibrering (LCD). Jag har tittat lite på Samsyng SyncMaster 21" 215TW. http://www.samsung.com/se/products/monitors/tft21_40/215tw.asp
Är den bra eller finns andra förslag i 5-6.000 kr-klassen.

5. Påverkar skärmens responstid bildbehandling negativt? Många dyra bildbehandlingsskärmar har ganska långsam responstid ca 20 ms jämfört med billigare skärmar som har 8ms eller snabbare.

6. Grafikkort avlastar ju processorn. Påverkar den bildbehandling positivt eller negativt på något sätt, prestanda etc? Vilket grafikkort ska man i så fall välja för bildbehandling?

7. De flesta normala PC-datorer kan byggas ut till max 4GB RAM. Kommer detta bli en begränsning i närtid om man mest bildbehandlar från RAW-format.

8. Tips på bra webbplatser i ämnet?

/Per Rask
 
Jag använder bl.a denna skärmen:
HP F2105. 21" widescreen.

Har provat väldigt många skärmar och denna ger definitivt den bästa bilden samt ljuset.
Detta kombinerat med en stor arbetsyta är förträffligt.

Jag använder dubbla skärmar (även en LG 19") och när det gäller slutjusteringen så är HP-skärmen alltid bäst.

Grafikkortet är av stor vikt och avlastar processorn om det t.ex gäller snabba uppdateringar mm. ATI-Radeon är mina favoriter.

RAM-minneet bör vara största möjliga. 4Gb klarar RAW i mängder utan problem.

En snabb processor är alltid att föredra.
Men se till att du testar hur mycket oväsen datorn för. Mkt irriterande med höga fläktljud i längden.

Jag använder en P4 3,4 Räcker mer än väl.
Men satsa på ett rejält RAM-minne. Bilder slukar...

Lite kött på benen. Är ingen expert men detta är en del av mina erfarenheter
 
Tack så mycket. Det verkar inte som jag är inne på helt fel spår. Jag ska titta vidare på HP-skärmen.

/Per
 
När det gäller processor, så rekomenderar jag (när det gäller Intel) en Core 2 Duo när du ändå skall köpa nytt.

Angående ljud, så kan man välja med fördel ett grafikkort utan fläkt (kör så på flera datorer på jobbet i CAD-miljö), det är oftast grafikkortens fläkt som låter mest.

En fråga: Skall du bestämma andra komponenter så som moderkort mm? Bygga själv?

MVH
Simon
 
Jag har använt bland annat ASUS EXTREME GEFORCE 7600GT SILENT, men det går inte att välja så mycket till den datorn som du hänvisade till . Men häng inte upp dig på det, då det går att byta senare om du tycker att det fläktar för högt.

För övrigt så tycker jag att dell-maskinen ser bra ut, bra processor och grafikkort.


MVH
Simon
 
Tack för svaren så här långt. Det måste finnas många fler med med bra erfarenheter eller åsikter i ämnet?
 
Det här kräver mycket mer utrymme än vad som finns här men jag försöker svara lite kort på några av dina frågor:

2) Ifall det är PC som gäller så slår Intel's nya processorer AMD på fingrarna ganska ordentligt, det är inget att fundera på i dagsläget. Dessutom drar de mindre ström, kräver därför mindre antal fläktar vilket potentiellt ger svar på frågan om ljudnivå (men chassit, nätaggregatet, grafikkortet etc påverkar också).

3) Flera hårddiskar kan ge bättre prestanda men det beror på: om du delar data mellan två diskar (raid 0) kan du läsa/skriva dubbelt så snabbt men om en disk pajar förlorar du allt. Om de istället är kopior av varandra (raid 1) är läs/skriv densamma men säkerheten dubblerad. Sen finns olika varianter av raid, t ex raid 1+0, vilket kräver 4 diskar men då får du dubbel hastighet OCH dubbel säkerhet.
Sen beror det ju på diskarna också, en riktigt snabb disk (typ Raptor) kan slå ett raid system när det gäller åtkomsttider etc, men inte när det gäller att flytta stora mängder data, valet beror alltså delvis på hur du använder datorn. Att köpa flera riktigt snabba diskar blir dyrt...

4) sök tidigare trådar i ämnet här på FS

5) sök tidigare trådar i ämnet här på FS

6) Grafikkortet är väl det som du kan spara mest på ifall du ska ha en photoshop dator och inte en speldator. Eftersom det bara är 2D grafik som ska ritas upp och skärmen inte ändras hela tiden så klarar du dig med ett billigt. Men ifall du vill kunna ansluta två skärmar så kan du få gå upp lite i pris. De drar ju inte heller lika mycket ström vilket återigen kan påverka ljudnivån...

7) Nej, i normalfallet kan PS bara utnyttja 2GB RAM idag, när allt blir 64 bitars har jag fattat det som att begränsningen blir 3,5GB.

8) börja t ex med att googla på "bygga dator" eller "snabb hårddisk" etc, ger ett flertal relevanta träffar


Lycka till och meddela gärna vad du till slut väljer, det verkar ju vara andra som också är intresserade och vill ha tips
 
Om jag får fortsätta med ett grundförslag skulle det kunna se ut så här (för att den ska funka för bildbehandling krävs en snabb processor, gott om RAM och mycket lagringsutrymme)

Chassi:
Antec P180B

Moderkort:
Asus P5B-serien

Processor:
Intel core 2 duo E6600

RAM minne
Corsair DDR2 6400,2x1GB

Hårddiskar:
Samsung Spinpoint 250GB x3 (RAID 5)

Valet av nätaggregatet beror ju på ifall du vill ha flera diskar och/eller flera skärmar, därför har jag inte tagit med dessa. En single layer DVD brännare behövs också
 
Jag har Samsungskärmen (215TW) och jag är jättenöjd. Det är bra att man har pivotpitch med vilken man kan rotera skärmen 90 grader för att t.ex läsa textdokument eller för att redigera stående bilder. Jag tycker att Samsungen är en jättebra skärm för pengarna!
 
Tack Lennart för mycket matnyttig info. Precis vad jag letar efter. Denna konfiguration verkar mycket bra och kraftfull. Har inte kollat på komplett pris ännu.

--------------------------
Chassi: Antec P180B
Moderkort: Asus P5B-serien
Processor: Intel core 2 duo E6600
RAM minne: Corsair DDR2 6400,2x1GB
Hårddiskar: Samsung Spinpoint 250GB x3 (RAID 5)
--------------------------

Var vänder jag mig får att få ovanstående datorn byggd? Jag är inte hemma på att bygga från scratch själv. Hittade de flesta prylarna utom hårddiskarna på datorbutiken men finns andra alternativ?

Grafikkortet, Har du eller någon annan några rekommendationer till ovanstående dator. Kollar just nu på SILENT varianterna, bla från tipset ovan.
 
Måste väl finnas massor av datorbyggarfirmor i Sthlm? De flesta små/specialicerade datorbutiker erbjuder ju att bygga ihop enligt specifikation, Det är väl en bra idé att låta någon bygga åt dig, frågan är väl vad de lägger på vid inköp och byggnation, samt garantier?
 
Har själv en dator från Pyrotech. Den är helt tyst men om man kryper upp intill den kan man ana ett tyst viskande. Trots det har den mycket bra prestanda. Pyrotech har färdiga konfigurationer men bygger även datorn efter dina önskemål, om du vill.

Köpte nyligen en Dell till min son. Ljudnivån är besvärande, även om jag har hört betydligt värre.
 
Skulle rekomendera WDs raptor diskar. Varför köpa en 7200 rpms disk när man kan köpa en 10000 rpms disk?

typ: http://www.webhallen.com/prod.php?id=60221

behövs inte så mycket mer om man bara ska ha OP och photoshop på den. men givetvis finns det större om man vill ha det.

Kör man dessutom raid på några av dessa har man verkligen speed.
 
Efter mycket research med goda råd från många valde jag att själv bygga datorn till mitt nya digitala mörkrum!

Råden från alla gick till slut i samma riktning som Lennarts förslag ovan. Datorn ska enligt allas erfarenhet bli mycket snabb och uppgraderingsbar inför framtiden.

Chassi:
ANTEC MIDITOWER P150 430W SILVER
Moderkort:
ASUS P5B DELUXE P965 SKT-775 ATX
Processor:
INTEL CORE 2 DUO E6600 2.4GHZ 4MB 1066MHZ S-775
RAM minne:
CORSAIR 2GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME (2X1GB) HEATZINK
Hårddiskar:
3 st Samsung Spinpoint 400 GB/16MB
Grafikkort:
ASUS EXTREME GEFORCE 7600GS SILENT 512MB PCI-E
DVD/DWD-RW:
2x Sony DVD + DVD-RW

Bildskärm:
Samsung 21" LCD Syncmaster 215TW TCO03 Silver,1680x1050,8ms,VGA/DVI,1000:1

Billigast just nu var något förvånande en kombination av Dustinhome.se och Komplett.se framför de traditionella komponentbutikerna Datorbutiken, Pyrotech, och Webbhallen mfl. Pricerunner var till stor hjälp. Det kostade också en flaska 12-årig Bowmore till en kollega som hjälper mig igång med mitt första datorhemmabygge.

Vet ännu inte hur/om jag ska köra RAID eller ej. Tips och erfarenheter önskas om för och nackdelar med olika RAID-metoder.

Jag hör av mig längre fram om mina erfarenheter när allt är installerat och klart och jag har hunnit köra en del. Tack för allas tips och idéer.
 
Senast ändrad:
Låter som ett bra val av komponenter! Enda egentliga skillnaden mot mitt kommande bygge är en mindre/billigare disk enbart som systemdisk, och sedan partitionera en liten del av lagringsdiskarna som scratch-disk(ar) för PS

Eftersom jag sitter i samma båt har jag redan frågat om RAID eller inte i en annan tråd:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=67963

Eftersom det sägs att hårddiskarna är en flaskhals i nya datorer borde ju två kanaler in/ut ge klart märkbar skillnad?! Kan inte låta bli att tycka att det är märkligt att man inte skulle märka någon skillnad...

Slutsaten borde väl vara att man ska undvika raid, men jag är sugen att prova...
Då jag redan har en extern disk för backup (som jag dessutom använder) känns det inte som ett jätteproblem

Har en annan fråga:
Hanterar alla grafikkort färginformationen likvärdigt?
Eftersom det verkar vara (stor) skillnad på alla andra parametrar och komponenter så verkar det ju nästan konstigt ifall det finns något där alla är lika bra/dåliga...
 
Nu har jag kört igång på allvar och jag tänkte ge er lite feedback på mina erfareheter.

Jag är mycket nöjd med mitt val av dator. Den absolut snabbaste jag har haft och mycket tyst.

Chassi:
ANTEC MIDITOWER P150 430W SILVER
Moderkort:
ASUS P5B DELUXE P965 SKT-775 ATX
Processor:
INTEL CORE 2 DUO E6600 2.4GHZ 4MB 1066MHZ S-775
RAM minne:
CORSAIR 2GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME (2X1GB) HEATZINK
Hårddiskar:
3 st Samsung Spinpoint 400 GB/16MB
Grafikkort:
ASUS EXTREME GEFORCE 7600GS SILENT 512MB PCI-E
DVD/DWD-RW:
2x Sony DVD + DVD-RW
Extra chassifläktar:
2 st Coolink Chassifläkt 92mm 11dBa
Bildskärm:
Samsung 21" LCD Syncmaster 215TW TCO03 Silver,1680x1050,8ms,VGA/DVI,1000:1

Chassit är mycket bra med många extra finesser, bla sitter hårddiskarna ej skruvade utan hänger i gummiupphängningar, kraften har lösa strökmablar och ljudisolerade paneler.

Jag installerade Win XP Professional och CS2 samt övriga program på disk 1. (Jag kommer göra två partitioner av systemdisken 2x 200GB senare)
Disk 2 är datadisken för alla filer och disk 3 är tills vidare backupp-disk.Datorn har även en kontakt för en extern S-ATA disk så jag kan enkelt bygga ut diskkapaciteten framöver.

Jag valde att inte köra RAID. Jag köpte Norton Save & Restore (innehåller Ghost) Jag kör schedulerade backupper dels på hela datorn och på alla filer 3 ggr/vecka. Nortons program är dessutom mycket snabbt.
Som extra backupp har jag gjort en disk-backupp av grundinstallationen OS + program m.m. till en lös USB-disk som jag tidigare använde som backuppdisk. Om olyckan är framme kan jag installera om hela datorns system antingen från återställningspunkter från disk 3 eller utifrån grundinstallationen från USB-disken.

Prestanda
Jag hade inga uppmätta tider men datorn är mycket snabb. Jag upplever bildbehandlingen 2-4 ggr snabbare beroende på arbetsmoment och ex batch-jobb i CS2 är snabbare än så.

Jag kan varmt rekommendera denna datorkonfiguration och tackar alla för alla tips och erfarenheter.

/Per Rask
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.