Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny PC och skärm för CS2, vilken hårdvara ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)
Prestandatest

På begäran har jag gjort ett prestandatest på testbild enligt ett av forumets tester:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=47351

Jag fick 45,8 sek viket jag är klart nöjd med.

Dator och komponenter enligt ovan.

Systeminfo:
Adobe Photoshop Version: 9.0 (9.0x246)
Operativsystem: Windows XP
Version: 5.1 Service Pack 2
Systemarkitektur: Intel Datorfamilj:6, Modell:15, Version:6 med MMX, SSE-heltal, SSE FP
Antal fysiska processorer: 2
Processorhastighet: 2400 MHz
Inbyggt minne: 2047 MB
Ledigt minne: 1529 MB
Minne tillgängligt för Photoshop: 1755 MB
Minne som används av Photoshop: 70 %
Bildcache-nivåer: 6

/PR
 
Har äntligen beställt mina grejor, ett system som är väldigt likt det som Per Rask har byggt:

Chassi: Antec P180B (svart)
luftigt chassi med ljuddämpande sidopaneler, gummifötter, gummidistanser till hårddiskar, 3 st 120 mm fläktar (3 hastigheter), power knappen gömd (bra mot barn)

Nätaggr: Seasonic S12-430W
tyst, effektivt, stabilt och relativt billigt aggregat om man inte har värsta grafikkorten
Långa kablar (krävs till P180B)

Moderkort: Asus P5B Deluxe
kraftfullt kort med massor av anslutningar,
RAID controller och goda möjligheter till mer minne och överklockning

Processor: Intel C2D E6600 2.4GHz 4MB
dubbla processorer ger bättre prestanda för photoshop, mindre värmeutveckling och väldigt lätt att överklocka

RAM minne: Corsair 2x1GB DDR2 PC6400 CL5
overkill om man inte ska överklocka, då räcker PC4200 minnen, CAS latency spelar nästan ingen roll för Intel processorer

Hårddisk 1:Samsung Spinpoint 250GB 8MB SATA2 x2
tyst, för lagring av bilder, samt scratch-disk för photoshop, har förstått att cache minnets storlek inte spelar roll om man flyttar stora filer. Tänkte nog spegla diskarna för ökad säkerhet

Hårddisk 2:Samsung Spinpoint 80GB 8MB SATA2
billig systemdisk, här hade förmodligen en snabbare disk och/eller större cache hjälpt lite men på bekostnad av högre pris

Grafikkort:Asus Geforce 7300GS silent 256MB PCI-E
för photoshop krävs inget avancerat grafikkort, det här saknar fläktar och med anslutningar för 2 (VGA) skärmar, PCI-E x16 är förmodligen overkill

DVD-brännare: Samsung Lightscribe 18x IDE
Ville gärna kunna producera "personliga" CD skivor till mina kunder, kostade inget extra

Resten har jag redan, nu väntar jag bara på leverans, återkommer med resultatet senare
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.