Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny optik till samlingen. Vilket?

Produkter
(logga in för att koppla)

s60761

Aktiv medlem
Jag börjar svikta i min "köra med fast optik" tro. Funderar på en zoom, men det kan vara längtan till nått nytt också.

Man kan ju inte komma ifrån att zoom är smidigt ibland, speciellt på kajakturer.

Min optik samling:

24/2.8
50/1.4
100/2.8 macro
300/4L IS

Funderar lite på 24-105L IS.

Har ni några tips eller kommentarer? Är ja ute och snurrar?

Ser att du har en 5d. En kompis har 5d + 24-105 /4 IS och på 24mm o /4 är det rätt kraftig vinjettering. Inget som inte går att trolla bort efteråt men jag tänkte att det kanske kunde vara värt att påpeka :) Fast det vet du säkert redan :) Annars verkar det vara en fin zoom tycker jag! Trevligt omfång på fullformat och det blir fina bilder!

mvh,
Edvard

Ser att du kör småbild.
Din objektivflora ligger i linje med vad jag skulle kunna ha till småbild.
Så för att fylla på med vad jag skulle anse som ett perfekt komplement när man vill ha lite mindre och lättare teleuppsättning: 70-300DO

/Erik

Snurrar o snurrar....

...du kann vel snurra på en zoom-ring du oxå.
Varför inte en EF 70/200/2,8L ?? Den smuttar ju fint inn i din "samling" och kanot.
Hälsar Erik....som har IS i magen och inte i objektivet.

Sedär redan lite tips tackar!

Jo, 24-105 vinjeterar detta ser jag inte som ett problem, men däremot kan kanske distortionen vara för hög kanske.

70-300DO är ingen dum idé. Får kolla lite på tester hur den är optiskt på FF.

70-200/2.8L med IS i magen är nog inte dum heller men lite för klumpig till kajakturer. Däremot 70-200/4 då kanske. hmmm...

Djupgående !!!!

s60761 skrev:
Sedär redan lite tips tackar!

Jo, 24-105 vinjeterar detta ser jag inte som ett problem, men däremot kan kanske distortionen vara för hög kanske.

70-300DO är ingen dum idé. Får kolla lite på tester hur den är optiskt på FF.

70-200/2.8L med IS i magen är nog inte dum heller men lite för klumpig till kajakturer. Däremot 70-200/4 då kanske. hmmm...
Du har månne rätt; 4 för kajak och 2.8 för kanot.
Spök till sida. Båda är ju mkt. bra. Men jag mistänker du kommer att sakna ljusstyrkan på 4:an.
2.8:an har jag, och den är så när en fast-optik man kan komma med zoom tror jag. Sammeliknar jag med min 135/2L...är det inte mkt. som skiljer.
Du får heller byta båt.
mvh Erik J

70-200/4L är inte dum. Fast 24-105/4L har ett trevligt allroundområde. Gillar 24mm skarpt.

Klart en kajaktur kan fixas med 70-200 och 24:an.

Eller enbart 24-105/4L IS.

mmm...

s60761 skrev:
Min optik samling:

24/2.8
50/1.4
100/2.8 macro
300/4L IS

Funderar lite på 24-105L IS.

Har ni några tips eller kommentarer? Är ja ute och snurrar?

Jaa, det låter lite snurrigt att komplettera dina fasta gluggar med ett som kan samma saker, fast bara nästan - och lite sämre ;o). Med en 5D behöver du väl egentligen inte zoom, eftersom du har så pass mycket utrymme för beskärning? Är det ett problem idag att utrustningen är för stor (tänker mest på telet)? Kommer du att lämna 24+50+100 hemma om du har ett 24-105, och kommer du då att sakna makro?

Så här skulle jag tänka:
1. Om jag inte kan undvara makrot på turerna, då lönar det sig dåligt (utrymmesmässigt) att köpa nytt. Möjligen ett smidigare tele.
2. Om jag kan undvara makrot, då är målet att begränsa mig till 2 objektiv. Vilket är viktigast, fast 24 eller fast 300?

Som komplement till 24/2.8 hade jag valt den nya 70-200/4 IS, om du ändå kikar i den prisklassen. Måste vara perfekt i en kajak. 70-300 DO är inte optiskt i samma klass. (Antagligen hade normalen fått följa med ändå, med en försättslins eller mellanring - det tar så lite plats.)

Vad roligt det var att köpa objektiv för nån annans pengar! ;oD

/ Leif

Jag tänker som så.
"Skall jag ha ngt nytt så droppar jag samtidigt ngt jag redan har!"

Man bygger inte ett nytt hotell på Mallorca utan att ett minst annat rivs innan...:)

I ditt fall hade jag sålt 24 och 50 och köpt 35 1,4L..

24-105 IS ägde jag en kort period. Fint objektiv, flexibelt så det räcker! Men bla mycket distorsion och vinjettering gjorde att jag ramlade tillbaka till fasta objektiv.

24-70 2,8L är bara för klumpgi för att vara smidig. Menar man att det inte spelar ngn roll så är ju också 70-200 f4 IS en ny spännande zoomlins...

I kajaken så tror jag att 24-105 IS kan vara 100% rätt som zoom. (!!!)
Eftersom du inte fotar arkitektur från kajak..
Den är skarp och fin, flotta färger och i ett mycket perfekt format. Den upplevs inte klumpig alls, snarare som superbalanserande med ett modernt hus..
IS är helt perfekt från båt generellt, risken är väl att du blir lite sjösjuk om du har den klistrad till ögat..;) Men du har kanske drivit iland innan du mår för dåligt..

Jag tror alltså att du kan vara inne på helt rätt zoomlinje;)

MVH Niclas,

Tanken är att lämna en del objektiv hemma under en kajakfärd, eller kanske en kort tur till smögen, då man inte vill ha med hela utrustningen utan enbart en kamera och ett eller två objektiv.

Sälja 24:an, 50:an och ersätta med en 35/1.4L kan bli aktuellt om jag ersätter dem med en zoom som har 24mm. 24mm måste ja bara ha gillar den skarpt.

Kan se ut så här med andra ord:
35/1.4L
100/2.8 macro
300/4L IS
24-105/4L IS

eller:

24/2.8
50/1.4
100/2.8 macro
300/4L IS
70-200/4L (IS)

Senast ändrad:
kompakt som komplement

Varför inte en vattentät kompaktkamera som komplement vid kajakturen? Köpte själv en olympus 720SW i somras inför kajaksemestern. Man har den alltid framme liggande i bröstfickan på västen och den är vattentät ner till 3m (tror att uppföljaren 750 är tät ner till 5 m). Bildkvalitén är ju inte som med en digitalsystemare men utan beskärning och med varsam bildbehandling räcker bilderna till A4 utan problem. Blixten funkar även bra som fyllnadsblixt när det mörknar ute.

Bilagor

• paddling06_7fs.jpg
    paddling06_7fs.jpg
    55.8 KB · Visningar: 381
Kanske när jag tröttnat på det kreativa man kan göra med DSLR så köper ja en kompakt, men nu känns det inte som ett alternativ.

Jag gick, eller började på det övre paketet. Införskaffade alltså en 24-105/4L IS.

Re: kompakt som komplement

Tonyeagle skrev:
Bildkvalitén är ju inte som med en digitalsystemare men utan beskärning och med varsam bildbehandling räcker bilderna till A4 utan problem.
Jotack, med väl synligt brus redan vid 400 pixlars bredd så lär det bli skitsnyggt i A4! ;-)

Edit: Jag kunde inte låta bli. Givetvis är det en finfin idé:)

Hmm låt mig tänka... jo om jag skulle sätta mig i en kajak är endast en kamera aktuell. Dvs min ixus med undervattenshus :)

Säg till om du ska sälja dina 24&50mm. Är precis vad jag är ute efter (helst med undervattenshus till)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar