Annons

Ny mac

Produkter
(logga in för att koppla)
Letar efter en lämplig dator till vår fotograf på jobbet, är inte så insatt i mac. Så tittar lite på den här, är det något att ha. https://www.dustin.se/product/5011260830/macbook-pro-2021-silver?ssel=false
Programvara som ska användas är photoshop, lightroom, in design, premiere pro.

Sen en extern skärm, kanske någonting typ denna https://www.scandinavianphoto.se/da...armar/bildskarmar-2730/proart-pa279cv-1051564

Datorn helt klart. Om budget finns hade jag nog gått på en större hårddisk dock och t om mer minne (32gb). Om en fotograf ska använda den så är ram-minne att föredra i dom programmen. Likaså med större hårddisk då .raw bilder tar upp mycket plats.

Men i övrigt ja, mycket kompetent dator.
 
Det är en M1-Mac. Minnesbehovet är lägre än för Intel-Mac:ar.

Storleken på lagringsminnet är svårt att ge ett bra råd om. Storleken på disken i förutvarande datorutrustning kan ge en fingervisning om vad som är lämpligt. Med tanke på att du har valt en laptop så antar jag att fotografen kommer att använda sin nya dator i fält och då blir det bökigt med en extern disk.

En extra skäm av den storlek du refererar till är lämplig eftersom laptopskärmen inte är så värst stor.
 
Ja, hon kommer att ha sin fasta plats på arbetsplatsen, så där är det tänkt att ha större skärmen och någon typ av docka. Men sen arbetar hon ibland hemma och ibland har datorn med på olika uppdrag.
Vad gäller lagringsutrymme så det mesta sparas på servern, det är mest arbetsmaterial som behöver vara på den interna disken. Om man skulle öka till 1 TB och 32 Gb, så skulle priset gå upp med nästan 10 000 kr. Nu har jag inte fått någon exakt budget vad den får kosta.
 
Det blev den modellen och skärmen. Sen en docka, tangentbord och mus. Den är dock beställd på ett annat ställe. Den skulle komma i slutet av mars.
 
Det är en M1-Mac. Minnesbehovet är lägre än för Intel-Mac:ar.

Storleken på lagringsminnet är svårt att ge ett bra råd om. Storleken på disken i förutvarande datorutrustning kan ge en fingervisning om vad som är lämpligt. Med tanke på att du har valt en laptop så antar jag att fotografen kommer att använda sin nya dator i fält och då blir det bökigt med en extern disk.

En extra skäm av den storlek du refererar till är lämplig eftersom laptopskärmen inte är så värst stor.

Om man budget finns tar man så mycket ram man kan. Om 2-3 år är det värt det. Speciellt då det inte går att uppgradera i efterhand.

Det är ju inte så att program med mera kommer bli mindre krävande.
 
Det är ju inte så att program med mera kommer bli mindre krävande.
Det har varit så de senaste decennierna, och det är väl tyvärr troligt att det kommer att fortsätta så.

En sak jag har noterat när det gäller Macintoshar är dock att Apples egna program startar och kör snabbare än tredjepartsprogram, i allmänhet eller åtminstone ganska ofta.

Ett praktexempel är Numbers vs. Excel.

Vad det beror på kan man fundera över, och en (del)förklaring kan vara att tredjepartsprogrammerare ofta skriver program som ska fungera på flera olika OS.

Tyvärr finns inte Aperture kvar.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.