Annons

ny kompakt digitalkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

_Dimi_

Medlem
hej,

jag är på jakt efter en kompakt digitalkamera. Jag vill att den ska vara liten och smidig att ta med och självklart att den ska ta bra bilder och ha bra funktioner.

Är det någon som kan tipsa mig om vad som är bäst just nu?

Är det också någon som vet någon bra nätbutik i USA, ska nämligen dit om några veckor och tänkte beställa i förväg.

Vad har du för budget då?

Samt om du vill ha några inställningsmöjligheter eller enbart sikta-skjut?

Hej,

jag har väl tänkt mig runt 3000-4000. Jag kommer mestadels att använda sikta skjut men vill ha en bra kamera till ett bra pris.

_Dimi_ skrev:
hej,

jag är på jakt efter en kompakt digitalkamera. Jag vill att den ska vara liten och smidig att ta med och självklart att den ska ta bra bilder och ha bra funktioner.

Är det någon som kan tipsa mig om vad som är bäst just nu?

Är det också någon som vet någon bra nätbutik i USA, ska nämligen dit om några veckor och tänkte beställa i förväg.

Bra bilder.... Motivmässigt eller tekniskt bra bilder?
Bra funktioner? Som rå-format på bilder?

Den budget du har tänkt dig räcker till de flesta kompakter som finns på marknaden i dag.
Om du ska handla i USA så kolla hur garantier gäller i Europa.
Om du ska handla i nätbutik så kan du ju lika väl låta den skicka hem den direkt. Du får ju tulla för elektroniken ändå när du kommer hem.

jag vill inte ha en så avancerad camera. Skulle bara vilja ha tips på någon prisvärd. Jag har tidigare fått tips om dessa. Är det någon du kan rekommendera?

Fujifilm Finepix F50fd lr F100fd

Canon Digital Ixus 860 IS lr IXUS 950 IS

Casio Exilim EX-V8

Sony DSC-W200

Sony Cyber-Shot T200

Olympus 790 SW?

En mycket robust kamera som tål ner till 3 meter vattendjup och lite slag också. 7 megapixel och lite zoom. Helt ok bildresultat.

En trevlig sak med Ixus 860 är väl att den har en hyfsad vidvinkel, motsvarande 28 mm i småbildsformat.

En nackdel med Ixus 860 IS är att vidvinkeln är "värdelös" ute vid kanterna, ca 1-3cm syns tydligt är rejält oskarpt. Syns bäst vid detaljerade motiv, ex ute i skogen/landskap. Däremot så har det inte lika mkt betydelse då man fotar social-snapshots, då har man nytta av vidvinkeln.

860 är för övrigt mkt snabb, bra vitbalans, mkt bra skärm, ok bildkvalite (ej 28mm läget vid "fel" motiv) Iso upp till 400 går att använda om man inte beskär bilden. Videoläget ger mkt bra kvalitee även om filen kan bli stor.

Är väl rätt nöjd trots kantskärpan, övervägde att lämna tillbaka den men tänkte som så att den ändå inte ersätter den stora kameran utan ska vara som extra kamera då man inte orkar/kan släpa stora kameran.Vidvinkeln känns trots allt ändå användbar till "vanliga" bilder.

Vill du ha den enda kameran på marknaden som är rejält mycket bättre än alla andra så finns sigma DP1.

Finns att beställa på Amazon.com för $799 och det är drygt 4500kr.

Alla andra kameror är ungefär same-same. Kasst dynamiskt omfång, snygga, en miljard funktioner, 12 megapixlar på en lillfinger-nagel och en verklig upplösning på sällan över hälften på lägsta ISO och mobil-kamera på högre ISO.

Vill du komma billigare undan och proriterar bildkvalitet finns Fuji F31fd som du kanske kan hitta på ebay.com...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar