jorgen.hubner
Aktiv medlem
SixBySix skrev:
...... alltså. Om man har 2 kameror och håller dem i var sin hand för var sitt öga. D v s tittar genom båda sökarna sammtidigt (behöver inte ens ha samma brännvidd på optikerna) ser man tysligt skillnaderna i förstoringsgrad.
Hej igen.
Kul att se så många engagerade och nyfikna människor diskutera, Roligt!
Men nu måste jag nog protestera lite mot det Du säger. Om man inte skulle uppfatta någon skillnad mellan olika brännvidder på optiken, varför i all sin dar köper vi då mer än ett objektiv till våra kameror. Jag trodde att variera graden av förstoring var precis det vi ville åstadkomma emd olika objektiv. Olika brännvidd måste ju ge olika förstoringsgrad eller hur?
Nåväl, förstoringsgraden på sökaren kanske inte är det allra livsnödvändigaste, men det är ju trevligt med en tydlig och ljus sökare.
För att hoppa lite i debatten, USB på kameran eller inte:
USB på kameran: Du kan snabbt koppla upp Dig mot en dator och ladda ner dina bilder. Du behöver bara ta en kabel med Dig.
Lös kortläsare: Du kan ofta ladda ner bilderna snabbare med en kortläsare. Kabeln som följer med kameran är dock en ganska känslig specialkabel som tar nästa lika mycket plats som en enkel kortläsare i kameraväskan.Du slipper använda batteriet i kameran när Du laddar ner bilderna och kan använda drifttiden till att fotografera.
Det kan vara bra med USB på kameran, men en minneskortläsare är bättre enligt mitt sätt att se det.
/Jörgen