Annons

Ny KM-modell presenteras den 11:e juli

Produkter
(logga in för att koppla)
SixBySix skrev:
...... alltså. Om man har 2 kameror och håller dem i var sin hand för var sitt öga. D v s tittar genom båda sökarna sammtidigt (behöver inte ens ha samma brännvidd på optikerna) ser man tysligt skillnaderna i förstoringsgrad.

Hej igen.

Kul att se så många engagerade och nyfikna människor diskutera, Roligt!

Men nu måste jag nog protestera lite mot det Du säger. Om man inte skulle uppfatta någon skillnad mellan olika brännvidder på optiken, varför i all sin dar köper vi då mer än ett objektiv till våra kameror. Jag trodde att variera graden av förstoring var precis det vi ville åstadkomma emd olika objektiv. Olika brännvidd måste ju ge olika förstoringsgrad eller hur?

Nåväl, förstoringsgraden på sökaren kanske inte är det allra livsnödvändigaste, men det är ju trevligt med en tydlig och ljus sökare.

För att hoppa lite i debatten, USB på kameran eller inte:

USB på kameran: Du kan snabbt koppla upp Dig mot en dator och ladda ner dina bilder. Du behöver bara ta en kabel med Dig.

Lös kortläsare: Du kan ofta ladda ner bilderna snabbare med en kortläsare. Kabeln som följer med kameran är dock en ganska känslig specialkabel som tar nästa lika mycket plats som en enkel kortläsare i kameraväskan.Du slipper använda batteriet i kameran när Du laddar ner bilderna och kan använda drifttiden till att fotografera.

Det kan vara bra med USB på kameran, men en minneskortläsare är bättre enligt mitt sätt att se det.

/Jörgen
 
.Z. skrev:
Vad jag svarade på ovan (felaktigt) var huruvida folk kopplade kameran till PC:n & förde över sina bilder. Där har jag en känsla av att de flesta använder kortläsare.

Alla mina kollegor kopplar sina kameror direkt till datorn. Mig inkluderat, då jag har ingen tillgång till en kortläsare här på jobbet. Visst går det långsammare (kameran klarar enbart USB 1,1) men det går ju. Ibland tankar jag bilderna till Compactdrive först och då töms 512 MB mindre än på en minut.

Borde nog tillägga att mina kollegor är inga fotografer utan ingenjörer och lagrar bilderna från dagens inspektioner.:)
 
Hej igen,

Dags att byta spår, såg att det ser ut som om D5D saknar löstagbart plastskydd framför LC-displayen. Hur gör Ni, har ni behövt byta ut MPP-1000 eller har ni tejpat någonting utanpå MPP-1000 för att skydda detta.
Mitt börjar bli lite repigt nu efter bara några få månaders användning...

/Jörgen
 
Jag byter tråd helt...men det rör ju K,M helt och hållet.
När täker K.M släppa efterföljaren till A2:an
det borde ju verkligen vara dags nu !
Eller man tänker lägga ner A-serien helt och enbart satsa på DSLR ?
 
perhel skrev:
Jag byter tråd helt...men det rör ju K,M helt och hållet.
När täker K.M släppa efterföljaren till A2:an
det borde ju verkligen vara dags nu !
Eller man tänker lägga ner A-serien helt och enbart satsa på DSLR ?

Lägga ned tror jag inte men helt klart lägga krutet på DSLR. Jag ser såå många i min omgivning som nu går från denna typ av kamera till DSLR.

//Larsa
 
timofej skrev:
Tja, jag tror att 90% av användarna brukar just USB. Det går blixtsnabbt med USB 2,0 (lika snabbt som med FW?). Har bägge på min PC hemma, men USB är min favorit då är den inte lika "exotisk" som FW.

På min gamla dator satt FW port på backsidan dessutom.

Tror faktiskt att FW kommer att dö ut så småningom då USB är helt dominerande på de flesta elektronikapparater.

USB 2 är långsammare på alla fronter än en flera år gammal FW standard. Nya FW som bla sitter på apples burkar piskar USB tillbaka till stenåldern. USB är för dåligt för proffisionelt bruk, t.ex. extern lagringsmedia, och så längre det finns bruk för sådan kommer FW inte att dö ut. USB är bara dominerande på de "sämre" produkterna där prestandad inte är i fokus eller där den helt enkelt inte krävs för applikationen (t.ex. att föra över bilder från redan långsam lagringsmedia läst ifrån en långsam läsare).
 
Tozz:
Vet du vad du pratar om?
FW på Mac är bättre än USB i allmänhet?

Låter som du har bestämt dig utan att veta vad det hela handlar om:
USB 2.0 standarden tillåter överföringar på upp till 480 Mbit/s, FW är runt 800 Mbit/s om jag inte är ute och cyklar. Men det spelar ingen roll, idag är finns det inga minneskort som är i närheten av den läs/skrivkapaciteten, HD har många år kvar innan de kan leverera 480Mb/s. Så i realiteten så spelar det ingen roll om du väljer USB eller FW.
Den dagen då pereferiutrustning kan leverera upp till dessa hastigeter så har det säkert kommit nya USB och FW kommit i nya versioner.
 
tozz skrev:
USB 2 är långsammare på alla fronter än en flera år gammal FW standard. Nya FW som bla sitter på apples burkar piskar USB tillbaka till stenåldern. USB är för dåligt för proffisionelt bruk, t.ex. extern lagringsmedia, och så längre det finns bruk för sådan kommer FW inte att dö ut. USB är bara dominerande på de "sämre" produkterna där prestandad inte är i fokus eller där den helt enkelt inte krävs för applikationen (t.ex. att föra över bilder från redan långsam lagringsmedia läst ifrån en långsam läsare).

Per har redan svarat. Jag skulle vilja tillägga att som du mycket riktigt påpekat kräver FW särskilda applikationer. Diskussionen i början handlade om kameror (dvs "att föra över bilder från redan långsam lagringsmedia läst ifrån en långsam läsare") och inte "extern lagringsmedia". Därför tycker jag att det är mycket händigt att man kan koppla kameran till i princip vilken dator som helst och överföra bilderna. För att sammanfatta: det är bättre att ha USB på en kamera än FW eller ännu värre ingenting alls som du föreslog några inlägg tidigare.
 
Nome Nescio skrev:
Tozz:
Vet du vad du pratar om?
FW på Mac är bättre än USB i allmänhet?

Låter som du har bestämt dig utan att veta vad det hela handlar om:
USB 2.0 standarden tillåter överföringar på upp till 480 Mbit/s, FW är runt 800 Mbit/s om jag inte är ute och cyklar. Men det spelar ingen roll, idag är finns det inga minneskort som är i närheten av den läs/skrivkapaciteten, HD har många år kvar innan de kan leverera 480Mb/s. Så i realiteten så spelar det ingen roll om du väljer USB eller FW.
Den dagen då pereferiutrustning kan leverera upp till dessa hastigeter så har det säkert kommit nya USB och FW kommit i nya versioner.

Jag föreslår att du omedelbart kollar upp dina påstående som är helt felaktiga. Du kan inte stirra dig blind på siffror, de säger ingenting alls om verkligheten. FW på PC ligger på 400mbit och på mac har man gått vidare till 800mbit. Hur du ens kan göra 480mbit till 480mb/s visar på okunskap. 480mbit ger runt 50-60mb/s. USB har dessutom en sämre implementation vilket gör detta ouppnåeligt i princip.
En snabb googling gav
http://www.digit-life.com/articles/usb20vsfirewire/

Så i realiteten så spelar det ingen roll om du väljer USB eller FW. = Fel.
Så i realiteten så spelar det roll om du väljer USB eller FW. = Rätt

Timour
Finns väl ingen anledning att begränsa sig bara för att minneskort idag bara levererar 20mb/s ? Eller man ska köpa ny kamera när det kommer nya minneskort?
 
Hade för mig att man skriver megabit=Mb och megabyte=MB och överföringshastigheter som Mb/s och MB/s. Alltså litet b= bit, stort B= byte.... eller är det inte så ????
 
SixBySix skrev:
Hade för mig att man skriver megabit=Mb och megabyte=MB och överföringshastigheter som Mb/s och MB/s. Alltså litet b= bit, stort B= byte.... eller är det inte så ????

Eftersom han skrev mbit/mb förmodar jag att han inte tog versalerna i åtanke.
 
Vad hände med ryktet om en 4d, 8d och 9d som fanns i en länk tidigare i den här tråden? Har för mig att det stod i länken att dessa skulle presenteras i höst. Någon som vet mer?
 
Sakta i backarna, det gäller att kränga på oss en modell i taget innan man plockar fram nästa godbit. Tänk en 9D i samma klass som en analog nia, den analoga 35 mm kameravärldens absoluta toppmodell, fast digital.

Då blir det svårt att avstå. En analog nia var nära att få mej att börja köpa film igen. Känslan, farten, ja t o m ljudet *suck*.

En digital nia kanske får mej att glömma EVF o annat nödvändigt (som naturligtvis kommer sex månader senare i tian...)
 
Ja, är det nåt man kan vara säker på så är det att framtidsdetaljerna man saknar i dagens DSLR säkert dyker upp strax efter att man själv köpt en... :)
 
tozz skrev:
Jag föreslår att du omedelbart kollar upp dina påstående som är helt felaktiga. Du kan inte stirra dig blind på siffror, de säger ingenting alls om verkligheten. FW på PC ligger på 400mbit och på mac har man gått vidare till 800mbit. Hur du ens kan göra 480mbit till 480mb/s visar på okunskap. 480mbit ger runt 50-60mb/s. USB har dessutom en sämre implementation vilket gör detta ouppnåeligt i princip.
Ärligt talat förstår jag inte dina anklagelser riktade mot Pär om hans okunskap. Han skriver ju ganska tydligt Mbit/s. Alltså kan jag inte se hur man kan tolka det som "byte", som du antyder på.

Timour
Finns väl ingen anledning att begränsa sig bara för att minneskort idag bara levererar 20mb/s ? Eller man ska köpa ny kamera när det kommer nya minneskort?
När hastigheten på korten ökar 20 gånger (för att uppnå dagens USB2), kommer jag säkerligen att ha en annan kamera, ja. Även om så är inte fallet och jag behåller min nuvarande kamera mer än 5 år till, vill jag gärna under dessa år ha en kamera som jag kan koppla till i princip vilken dator som helst och överföra bilder istället för att släpa en FW-kortläsare (finns det sådana?) med sig överallt. FW läsaren kan jag skaffa mig när korten blir så snabba. ;-) Då kan jag överföra 1000 bilder på 40 MB var på 10 minuter. :-D
 
tozz skrev:
En snabb googling gav
http://www.digit-life.com/articles/usb20vsfirewire/

Så i realiteten så spelar det ingen roll om du väljer USB eller FW. = Fel.
Så i realiteten så spelar det roll om du väljer USB eller FW. = Rätt
Jag har kollat lite artikeln du hänvisar till och kan inte hålla med dina slutsatser här heller.:) Det verkar att hastigheten för de här två alternativen är närmast identiska. Det viktigaste är nog att författaren tycker (liksom jag) att full potential av USB2 återstår att se. Det är på tal om ”framtida hypersnabba kort”.;-)

Ber om ursäkt till alla KM-anhängare att vi tagit ett steg från huvudämnet.
 
timofej skrev:
Ärligt talat förstår jag inte dina anklagelser riktade mot Pär om hans okunskap. Han skriver ju ganska tydligt Mbit/s. Alltså kan jag inte se hur man kan tolka det som "byte", som du antyder på.


När hastigheten på korten ökar 20 gånger (för att uppnå dagens USB2), kommer jag säkerligen att ha en annan kamera, ja. Även om så är inte fallet och jag behåller min nuvarande kamera mer än 5 år till, vill jag gärna under dessa år ha en kamera som jag kan koppla till i princip vilken dator som helst och överföra bilder istället för att släpa en FW-kortläsare (finns det sådana?) med sig överallt. FW läsaren kan jag skaffa mig när korten blir så snabba. ;-) Då kan jag överföra 1000 bilder på 40 MB var på 10 minuter. :-D

Om man skriver mbit på en hastighet, mb på en annan, finns det inte många andra sätt att tolka det på. Ännu en gång, läs, tänk, applicera. Dagens kort levererar 20megabyte/sekund, inte 20megabit, allt som behövs är således en fördubbling, inte 20ggr hastigheten.

Ja alla kan ju tolka saker olika, men hur man kan tycka 30-40% snabbare hastigheter är ointressant förstår jag inte.
 
ursäkta men har inte den här tråden bilvit ganska ointressant...allt tjat om USB eller FW...handlade det inte om K.M nya modell ?
 
Som de flesta andra trådar är nästan alla inlägg mer eller mindre off-topic. Tror här är 10-20 inlägg som handlar om D5, om ens det.
 
Den är väldigt lite 5D'an, nästan mindre än 350D.
Bara dom inte gjort den för pluttig och svår att hålla i.

Höll förresten i en D50 häromdagen, den kändes mycket plastig, hoppas 5D blir lite mer robust. Den är i alla fall tyngre (5D).
 
ANNONS