Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny KM-modell presenteras den 11:e juli

Produkter
(logga in för att koppla)
Nome Nescio skrev:
När jag får råd så blir det en Sigma 18-50/2.8. Det är den enda normalzoom till Minolta som är lite ljusstark. Sedan verkar det nästan vara ett flameware om hur bra den optiska kvaliten är, endel prisar den andra skickar den direkt till helvetet.

Jag har haft den några månader och är helnöjd.
Men allt är ju relativt, bara för att jag är nöjd är kanske inte du det. Har ju bara haft denna med detta omfång.

Tycker att priset motsvarar kvaliten.
Trevligt omfång dock, kanske skulle lite tele till vara kul ibland.
 
Re: Mpix

jtkarlsson skrev:
Jag har faktiskt interpolerat en bild från min Olympus C2100-UZ till 34x45 cm.
På håll ser det faktiskt helt OK ut.
Jag har skrivit ut en bild tagen med C2100UZ med (tyvärr bara) 640x480 (0,3Mpix) laserprintad bild på A4 och satt upp i sovrummet. När jag visar mina vänner denna så ser dom inte någon skilland om den hade varit tagen med en vanlig "analog" kamera och uppförstorad. Dom är bara inponerad av bilden.
Nu ska sägas att om man går nära så ser man skillnad, men det är ganska intressant att det inte syns på håll, när jag talar om 0,3Mpix.
Jag har idag 8Mpix på min A2:a, men ser många fördelar med D5D som "bara" har 6Mpix.

/Fredrik, som är en av dom som inte har råd just nu...
 
Re: Mpix

jtkarlsson skrev:
Är det inte lite hysteri kring det här med upplösning.

Jo. Allra mest när skillnaden är så liten mellan 6 & 8Mp...

Som Magnus skriver så är prestandaskillnaden så liten så att man i stället bör känna på kamerorna & utifrån det bedömma vad man värdesätter mest.

Tyvärr så är pixelkriget idag viktigt för försäljningen. Detta gör ju i & för sig inte så mycket så länge det inte går ut över ngt annat men man kan ju fundera på om inte ex. Olympus E-300 med sin mindre sensor kanske skulle vunnit på att vara på 6 istället för 8Mp, brusmässigt alltså....

Bara ena tanke...

//Larsa
 
Appropå sensorstorlekar som är lite avgörande för både DOF, brus samt färgdynamik.
D5D och D7D har storleken 23,5 x 15.7 mm 6 MP
350D har storleken 22,2 x 14,8 mm 8 Mp
20D har storleken 22.5 x 15.0 mm 8 MP

Det innebär större pixlar på KM´s sensorer.
Jag tänker inte ge mig in på en disskussion i en djupare teknisk term, där jag saknar tillräcklig kunskap i området. (ett erkännande helt offentligt) Men jag överlåter det gärna till er med högre kompetens i området. Vem vet, jag kanske lär mig något nytt ;0).

mvh/Ove
 
Vevo skrev:
Appropå sensorstorlekar som är lite avgörande för både DOF, brus samt färgdynamik.
D5D och D7D har storleken 23,5 x 15.7 mm 6 MP
350D har storleken 22,2 x 14,8 mm 8 Mp
20D har storleken 22.5 x 15.0 mm 8 MP

Det innebär större pixlar på KM´s sensorer.
Jag tänker inte ge mig in på en disskussion i en djupare teknisk term, där jag saknar tillräcklig kunskap i området. (ett erkännande helt offentligt) Men jag överlåter det gärna till er med högre kompetens i området. Vem vet, jag kanske lär mig något nytt ;0).

mvh/Ove

Har heller inte kompetensen men kan i alla fall konstatera att Canon lyckats mycket bra med sina 8MP-kameror när man t.o.m. har fått ned brusnivån jämfört med de äldre 6-orna.

D7D är enligt flera testare ännu brusfriare, dock så små skillnader så att det knappast i praktiken ger någon skillnad.

Nu är det väl i & för sig inte enbart sensorn som ger brus, mycket annat ska stämma också...

//Larsa
 
Ser nu att även Cyberphoto har prissatt 5D.
Samma pris för kitet som Scandinavian.
Några erfarenheter vilka som är bäst att handla av?

Man betalar ca. 1000:- för kitgluggen.
Finns det några andra alternativ i rimlig prisklass, eller kan kitgluggen förväntas vara skaplig?
 
7350:- för huset alltså. Har inte bestämt mig än om jag ska köpa kitgluggen eller inte. Tror nästan jag gör det. Och köper tamron 90 macro:t. För jag kommer mest fotografera macro (är lavtokig). Då kan det ju vara bra med kitgluggen som lite allround. Det är ju antingen kitgluggen +macrot eller endast sigma 18-50/2.8 eller endast tamron 28-75/2.5.
 
Var ju ett tag sen som man la ett inlägg men eftersom man är minolta-fan så måste jag klippa i o höra om jag skall enbart köpa huset o köra med mina 3 "gamla" Dynax-objektiv eller investera i ett kit med medföljande objektiv.

Man vill ju pressa priset ;-)

Vad tror du?
 
Jag skulle inte köpt kit-objektivet om jag hade objektiv sen innan. Jag skulle gissa att kit-objektivet motsvarar din Minolta AF 28-100/3,5-5,6 D.

Johan
 
Då är du inne på samma linje som mig... OK!
Cyberphoto tar 7350:- för enbart huset o det känns som om en beställning ligger där.

Vet inte exakt hur man "räknar om" analog-objektiven men det verkar inte vara nån vild gissning att mitt 28-100 motsvarar kit-objektivet.
 
Jag är också sugen på att lägga in en beställning, men jag funderar på om man ska sikta in sig på endast kamerahus och sedan någon av deras andra nya gluggar som släpps samtidigt som 5D

Konica Minolta AF DT Zoom 11-18 mm f/4,5-5,6 (D)
Konica Minolta AF DT Zoom 18-200 mm f/3,5-6,3 (D)
(Konica Minolta AF DT Zoom 18-70 mm f/3,5-5,6 (D))

Om man gångrar med 1,5 får man då 16,5-27mm resp 27-300mm. Jag undrar dock givetvis över kvalitet och hur mycket dom kommer att kosta.

(18-70mm blir 27-105mm)

Kamerahus + 18-200mm! Är det någon mer som har kikat på den kombinationen???

/Fredrik
 
Ditt 28-100 blir 42-150 mm så fotar du mkt vidvinkel kan du ju satsa pengarna på ett vidvinkelobjektiv istället för att köpa kitobjektivet. Det blir alltså 1,5 x brännviddsförlängning
 
Såg nu på Cyberphoto att ovan nämnda objektiv kommer att kosta hos dom:

KM AF DT 11-18mm 4,5-5,6 (D) 6221 kr
KM AF DT 18-200mm 3,5-6,3 (D) 5333 kr

Det är enorm brännvid på 18-200mm, frågan är bara hur det klarar att prestera bra bilder??

Kamerahus + 18-200mm på cyberphoto blir alltså:
7320kr + 5333kr = 12 653kr

Förutom alla övriga tillbehör man (tror) behöver så är det mycket kamera man får för 13'kr.

/Fredrik, som ska på Storsjöyran ikväll och fota...
 
freolo skrev:
Såg nu på Cyberphoto att ovan nämnda objektiv kommer att kosta hos dom:

KM AF DT 11-18mm 4,5-5,6 (D) 6221 kr
KM AF DT 18-200mm 3,5-6,3 (D) 5333 kr

Det är enorm brännvid på 18-200mm, frågan är bara hur det klarar att prestera bra bilder??

Kamerahus + 18-200mm på cyberphoto blir alltså:
7320kr + 5333kr = 12 653kr

Förutom alla övriga tillbehör man (tror) behöver så är det mycket kamera man får för 13'kr.

/Fredrik, som ska på Storsjöyran ikväll och fota...

Jag tror nog att KMs 18-200 kommer prestera ganska likt sigmas och tamrons 18-200. Det finns en del sagt om dem i forumet. Jag skulle gissa på att det duger på resan men det är allt. Skulle inte förvåna mig om det är samma objektiv som tamrons
 
ANNONS