Annons

Ny KM-modell presenteras den 11:e juli

Produkter
(logga in för att koppla)
tozz skrev:
Jag undrar vad folk använder pixlarna till, skriver alla ut A3 kopior på alla sina bilder?
Visst, man kan croppa bättre, men ta på rätt sak från början så slipper ni ;)

Jag vill kunna skriva ut 150cm x 100cm :) Hoppas canon fortsätter i pixelracet och släpper EOS 3D (1D mark III) med 12Mpix. Med shiftadapter eller shiftoptik och 2 exponeringar blir det nästan 24 Mpix (lite överlappning). Eftersom 6 Mpix tycks räcka till 75cm x 50cm då borde 24Mpix räcka till 150cm x 100cm :))))
Och så ett pris på ungefär 22 000kr (eller mindre) + moms :)

När D8D lär den ju knappast ha mindre än 8Mpix och D9D minst 10Mpix eller förmodligen 12Mpix (krav från proffsfotografer för att kunna leverera tillräckligt stora bildfiler till byråer och uppdragsgivare.

Hoppas racet fortsätter.... jag tycker det är kul :)
 
SixBySix skrev:
Hoppas racet fortsätter.... jag tycker det är kul :)

Inte på bekostnad av hantering & annat. Går att lägga pengar på viktigare förbättringar enligt mig, exempelvis en duglig sökare...

//Larsa som dock inser att racet fortsätter...
 
Bra jobbat "Lednam".

Detta ser riktigt trevligt ut.
Kanske att man skulle köpa en som "andrakamera".
Den har ju allt som 7:an har fast är lite enklare och mindre.
 
1. Det digitala Dynax-systemet utökas: Dynax 5D

Från och med september kommer det att finnas ytterligare en modell i Konica Minoltas utbud av digitala spegelreflexkameror utöver Dynax 7D - Dynax 5D.Dynax 5D har alla fördelarna med en spegelreflexkamera och en hel del av det breda funktionsutbudet hos Dynax 7D. De många funktionerna ger den ambitiösa fotografen alla möjligheter att snabbt komma in i de digitala spegelreflexkamerornas värld:

- Prisvinnande inbyggd Anti-Shake-teknik
- Enastående bildkvalitet med högupplösande CCD-element med 6,1 megapixlar
- Stor 2,5-tums bildskärm ger tydlig visning av bilder och data
- Enkel och lättbegriplig hantering
- Fullödiga funktioner för bildjustering och bildkontroll ger kreativiteten fritt spelrum

Mer information och tekniska data finns i en längre artikel i Konica Minolta Photo World:

http://www.konicaminoltaphotoworld.com


//Kan nån begripa varför man lanserar nya modeller på hösten!? Är det inte på vårkanten som suget efter en ny kamera är som störst? Så ere för mej... fast hela världen har väl inte höst i september förstås...
 
Aton_ skrev:
Skall vi gissa på 9.995 kr i listpris?
Nja enligt minoltas svenska sida blir priset ca 9000 inkl 18-70-objektivet

"Pris och tillgänglighet
Konica Minolta Dynax 5D finns i handeln i slutet av augusti 2005.
Paketpriset för kamerahus inklusive ojektiv AF DT 18-70 mm blir ca 9 000 kr inkl. moms (7 200 kr exkl. moms)."

EDIT: för 7d ligger väl huspriset ca 800 under priset med det billigaste objektivet
 
HDFS) (KGS skrev:
Kan nån begripa varför man lanserar nya modeller på hösten!? Är det inte på vårkanten som suget efter en ny kamera är som störst? Så ere för mej... fast hela världen har väl inte höst i september förstås...

För att julen närmar sig.
 
WFS) (j.asplund skrev:
Nja enligt minoltas svenska sida blir priset ca 9000 inkl 18-70-objektivet.
Oj, det låter ju riktigt konkurrenskraftigt! Oväntat för att komma från Minolta. Hur är 18-70 objektivet? Inte lika kasst som Canons kitobjektiv hoppas jag :)
 
HDFS) (KGS skrev:
1.Kan nån begripa varför man lanserar nya modeller på hösten!? Är det inte på vårkanten som suget efter en ny kamera är som störst? Så ere för mej...

Trodde att du är så nöjd med din A1 att du inte blir sugen på någon DSLR. Inte tills du kan använda LCD som sökare i alla fall. ;-)

Tycker själv att hösten är mer inspirerande med alla dessa färger. Tycker också att KM gör riktigt trevliga kameror. Har hållit i handen 7d och den känns grym. Får se när Nikon släpper ut något med motsvarande sökare och AS.
 
D5D ser ju spännande ut, och riktigt konkurrenskraftig. Undrar just hut bra sökaren är?? Ska den vara lika bra som på D7D??? Fantastiskt kul att KM är med i racet om de stora volymerna nu. Rätt pris helt klart :)
 
timofej skrev:
Trodde att du är så nöjd med din A1 att du inte blir sugen på någon DSLR. Inte tills du kan använda LCD som sökare i alla fall. ;-)

Det e sant, jag kommer inte att ställa mej i kö för en femma, men även Aette lanserades i september/oktober o då "behöver" jag egentligen ingen ny kamera. jag fotar sällan mer än 10000-15000 bilder på vintern.

Det är våren/sommaren som är den stora fototiden för mej, det e då jag känner suget som mest. Någon femma blir det inte för min del, jag väntar tålmodigt vidare.
 
SixBySix skrev:
D5D ser ju spännande ut, och riktigt konkurrenskraftig. Undrar just hut bra sökaren är?? Ska den vara lika bra som på D7D??? Fantastiskt kul att KM är med i racet om de stora volymerna nu. Rätt pris helt klart :)

Det är väl samma sökare som D7D, 95% kärlek :D
 
tozz skrev:
Det är väl samma sökare som D7D, 95% kärlek :D

Troligen inte, detta finns på dpreview

"And, to accommodate the camera's smaller design, the Dynax5D/Maxxum5D employs a newly developed forward-bend finder optical system and roof-mirror type of pentaprism."

Låter som en spegel istället för pentaprisma eller? De har blandat begreppen lite, verkar dock inte vara samma som till 7D.

/Jörgen
 
Nisse-s skrev:
Antingen har mannen som ballanserar kameran på fingrarna världens största hand, eller så har minolta tagit fram världens minsta kamera.. ser helt onaturligt ut enligt mig.

Provade att sätta handen likadant på mitt 350D-hus.
Skillnaden skulle möjligen vara att KM D5'an är aningen smalare, dvs kortare mellan höger-vänsterkant än 350D.

Har inte kollat några mått, men nog ser den smidig ut, dock inte nån möjlighet attt skaffa hadgrepp/batterigrepp till D5.
Greppet tycker jag är näst intill nödvändigt till 350D, väntar ivrigt på att det ska levereras...

KM 5D ser i vilket fall som helst ut att vara ett klart intressant alternativ till Nikon/Canon/Pentax/Olympus i den 'billiga' delen av DSLR-marknaden.
Man får hoppas folk inte hänger upp sej allför mkt på pixlar utan ser till att ha bra optik.Då kan man komma långt med 6 Megapix, och KM har ju med D7 visat att färger kan göras mkt bra...D5 borde rimligen inte bara sämre där.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.