Annons

Ny Kamera??

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kan ju försöka ge dig mina reflektioner över varför jag valde en XT framför D70.

- spegeluppfällning
- högre mp 25% (enligt FOTO syns det på en A4 tex och jag låter proffsen tala i detta fall och det råkar vara så att jag printar mycket i A4 och uppåt)
- möjlighet till "ickedumt" (tex att avtrycket funkar halvvägs nere och att jag inte behöver dra sladdar till irögat om jag inte hårdvaruconfar den = ingen garanti) vertgrepp
- Mindre och kompaktare (jag behöver ingen kompaktkamera för min är redan så pass liten att den följer med överallt).

Som du ser så är det mest inget att hänga upp sig på förutom spegeluppfällningen då... nikons dämpning funkar inte lika bra som spegeluppfällning helt enkelt... SÅ: om du har problem så slå en tärning ;)

Re: Vad svårt det är!

Wredenberg skrev:
Tack för era kommentarer. Jag har varit i butik och känt på båda kamerorna. Som sagts innan så är greppet på canons kanske lite litet, men jag tror detta är en vanesak, och eftersom jag inte har något annat att jämföra med tror jag inte att detta kommer att störa mig särskilt mycket (om jag nu skulle välja denna modell). Som det verkar nu är jag mest inställd på en Canon, med ett lite bättre objektiv. Men nu när jag läser era kommentarer så blir jag osäker igen. Hur hade ni gjort? Låt säga att valet står mellan Canon Eos 350D eller Konica Minolta Dynax 5D, och att jag i båda fallen tänker köpa ett lite bättre objektiv (4000kr klassen). Vilken skulle ni välja, varför?

Tack på förhand/ En som har svårt att bestämma sig =)

Jag skulle valt D5D... en bättre kamera helt enkelt pga AS... fanns dock inte när jag bytte system från KONICAminolta till Canon.

MEN: Afen på Dessa hus är inte snabb (i jämförelse med vissa andra optiker)... afmotorn sitter i huset = inget USM tex...

Tack för era mycket intressanta inlägg. Dock är de en aning över min nivå (nybörjar-amatör-nivån). Vilken kamera är en XT? Vad är AS?
Så om vi börjar om igen =) Förklara för mig vilken av kamerorna (Canon Eos 350D/Konica Minolta Dynax 5D) jag ska köpa och varför. Och håll det på en nivå som jag förstår.

Tackar så hemskt mycket på förhand! Jag kan behöva all hjälp jag kan få. Att köpa ny kamera var mycket svårare än vad jag hade trott. Och det är ju ganska mycket pengar så man vill ju göra ett bra köp.

Är det bildkvalitet du i första hand vill ha ur kameran så kan du gå på ex canons enklaste modell 350 D. 20D eller uppåt adderar visserligen skönare, tätare, slitstarkarare och lite snabbare hus men bildkvaliteten är mest upp till din optik.
Stefan

Wredenberg skrev:
Hej!
Jag har en "vanlig" digital kamera som jag tar lite bilder med. Har nu efter att varit ute lite i naturen börjat inse att jag tycker det är riktigt kul att fotografera. Så nu har jag funderingar över att skaffa mig en digital systemkamera. Men jag kan alldeles för lite om dem och hur pass mycket pengar jag som amatörfotograf ska lägga på en.
Så jag tar gärna mot tipps och synpunker om digitala systemkameror.
Tack på förhand!

Nyhetens behag är förädiskt. Det digitala är inte så djävla bra alla gånger. Suveränt för det mesta men det kostar en massa pengar om man vill hålla sig update.

tiger656 skrev:
Är det bildkvalitet du i första hand vill ha ur kameran så kan du gå på ex canons enklaste modell 350 D. 20D eller uppåt adderar visserligen skönare, tätare, slitstarkarare och lite snabbare hus men bildkvaliteten är mest upp till din optik.
Stefan

Tack för din kommentar!

Re: Re: Ny Kamera??

StefanA skrev:
Nyhetens behag är förädiskt. Det digitala är inte så djävla bra alla gånger. Suveränt för det mesta men det kostar en massa pengar om man vill hålla sig update.

En analog kamera kostar väl också en hel del om man ska ha bra grejer? Dessutom är det ju väldigt dyrt att framkalla, och eftersom jag är nybörjare lär ju inte alla bilder bli kanon från första början.

+ film + typ 100 spänn när du måste framkalla filmen.

Det finns andra märken än Canon med ;)

AS Betyder Anti-Shake och är en teknik som KM använder i sina kameror för att minska skakningsoskärpa.

XT är Canon 350D, den heter Rebel XT i USA.

Re: Vad svårt det är!

Wredenberg skrev:
Tack för era kommentarer. Jag har varit i butik och känt på båda kamerorna. Som sagts innan så är greppet på canons kanske lite litet, men jag tror detta är en vanesak, och eftersom jag inte har något annat att jämföra med tror jag inte att detta kommer att störa mig särskilt mycket (om jag nu skulle välja denna modell). Som det verkar nu är jag mest inställd på en Canon, med ett lite bättre objektiv. Men nu när jag läser era kommentarer så blir jag osäker igen. Hur hade ni gjort? Låt säga att valet står mellan Canon Eos 350D eller Konica Minolta Dynax 5D, och att jag i båda fallen tänker köpa ett lite bättre objektiv (4000kr klassen). Vilken skulle ni välja, varför?

Tack på förhand/ En som har svårt att bestämma sig =)

Var försiktig beträffande ergonomin, ett dåligt grepp är alltid ett dåligt grepp. Om inte dina händer passar en kamera så kommer du aldrig att vänja dig, i värsta fall börjar du hålla i kameran på ett felaktigt sätt pga av att kameran känns obekväm.

Om man inte fotograferar så ofta så kanske man kan leva med ett sämre grepp men är man entusiastisk så vill man att kameran skall sitta bra i handen.

Greppet var definitivt ett orsak till att jag valde bort 350D. Visst kan man som många säger köpa vertikalgrepp och få en större och stabilare kamera. Jag tycker dock inte att det gör saken bättre annat än när man fotar vertikalt.

Anddje skrev:
+ film + typ 100 spänn när du måste framkalla filmen.

Det finns andra märken än Canon med ;)

AS Betyder Anti-Shake och är en teknik som KM använder i sina kameror för att minska skakningsoskärpa.

XT är Canon 350D, den heter Rebel XT i USA.

Hahahaha hur skulle en nybörjar amatör veta det?!? =) Men tack nu vet jag iaf. =)

Re: Re: Vad svårt det är!

michagg skrev:
Var försiktig beträffande ergonomin, ett dåligt grepp är alltid ett dåligt grepp. Om inte dina händer passar en kamera så kommer du aldrig att vänja dig, i värsta fall börjar du hålla i kameran på ett felaktigt sätt pga av att kameran känns obekväm.

Om man inte fotograferar så ofta så kanske man kan leva med ett sämre grepp men är man entusiastisk så vill man att kameran skall sitta bra i handen.

Greppet var definitivt ett orsak till att jag valde bort 350D. Visst kan man som många säger köpa vertikalgrepp och få en större och stabilare kamera. Jag tycker dock inte att det gör saken bättre annat än när man fotar vertikalt.

DU har ju förmodligen rätt med det här om greppet. Vet inte riktigt varför jag är så inne just på Canon, förmodligen är det för att det är den kamera med bäst prestanda (vad jag kunnat se). Men av det jag lärt mig här sitter kanske det mesta i objektivet än då så jag kanske borde släppa de tankarna nu?! Tack iaf. för ditt inlägg.

Nikon D70s

Det var längesen jag skrev nu men tänkte bara berätta hur det slutade. Det blev tillslut en Nikon D70s med ett Nikkor AF-S DX 18-70mm 1:3.5-4.5G IF ED objektiv. Ångrar absolut inte att jag valde Nikon istället för Canon i sista ändan. Jag hade totalt snöat in mig på "prestanda" dvs. antal pixlar, när jag började kolla på kamera. Men när jag kände på dem var det inget tvivel om att det var Nikon som gällde. Den var mycket skönare att handskas med. Även om jag testade Canonen med batterigreppet så gick det inte att jämföra. Så om det nu är någon som står inför samma val som jag hade så kan jag varmt rekommendera Nikon D70s.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar