Annons

Ny Kamera??

Produkter
(logga in för att koppla)

Wredenberg

Aktiv medlem
Hej!
Jag har en "vanlig" digital kamera som jag tar lite bilder med. Har nu efter att varit ute lite i naturen börjat inse att jag tycker det är riktigt kul att fotografera. Så nu har jag funderingar över att skaffa mig en digital systemkamera. Men jag kan alldeles för lite om dem och hur pass mycket pengar jag som amatörfotograf ska lägga på en.
Så jag tar gärna mot tipps och synpunker om digitala systemkameror.
Tack på förhand!

bara snoka runt i forumet.. står väl en sisodär 1 briljon saker om digitala systemare... ämnet är för stort utan att specificera vad du vill veta.

Det finns ett antal systemkameror som fungerar bra som förstakamera, t.ex. Canon 350D, Nikon D50, Konica Minolta 5D, Pentax *ist DL, Olympus E300. Alla har sina fördelar och nackdelar naturligtvis, men alla tar bra bilder. Dessa kameror kostar ca 7 - 8000 kr inkl. kitobjektiv. Försök känna på så många som möjligt före köp. Känn efter så du får ett bra grepp om kameran, jag tycker det är ganska viktigt. Själv har jag en 350D som räcker bra för mina behov. Just till den kameran är kanske inte medföljande objektiv av högsta klass, men är väl ändå någorlunda prisvärt. Till framförallt Canon och Nikon finns ett stort utbud av begagnad optik att köpa.
Lycka till!

Köp en begagnad Nikon D70, D50 eller en begagnad Canon 350D med ett standardobjektiv(Kommer som paketlösning). Har du pengar köper du nya grejer.

Med Nikon eller Canon är det lätt att sälja om du inte vill "leka" vidare och vill du köra vidare finns massor av begagnade grejer till just dessa märken. På fotosidan kan du dessutom läsa massor av saker om både Nikon och Canon så du lär dig att hantera prylarna.

Snart är det jul så önska dig sakerna i julklapp. Ingen förstående förälder nekar dig en kamera ...!

Tack!

Tack så mycket för tippsen. Ska kolla in dessa kameror lite noggrannare. Finns det nått speciellt man ska tänka på när det är en systemkamera? Några speciella funktioner, hur viktigt är det med pixlar osv?
Och till Kalle Bexelius, jag såg att det fanns ungefär "1 briljon", men jag orkade inte läsa det =)

De nämnda kamerorna har alla rätt antal pixlar för de flesta fotografer som köper en systemkamera för första gången, om du inte har några extrema krav, vilket jag inte tror du har!

Väljer du någon av de jag radadade upp har du finesser så det räcker långt. Det är först när du använt kamerorna ett bra tag du kommer att uptäcka vilka speciella inställninger just du vill använda. Förmodligen kommer du att vilja ha fler objektiv innan du har ledsnat på själva kamerahuset och då är det en finess att ha valt Nikon eller Canon eftersom det går att få tag på många olika objektiv till dessa.

I dagsläget finns det faktiskt inte speciellt många olika digitalkameror (system) som vänder sig till förstagångsköpare om vi pratar i prisklassen ca 5000-12000:-. Oavsett vilken du väljer av Nikons eller Canons modeller så får du en bra kamera.

Naturligtvis finns det andra märken också som är mycket bra både kvalitativt och prismässigt men den stora skillnaden hos Nikon och Canon är just tillgängligheten, antalet objektiv, begagnatmarknaden och möjligheten till support och service.

Gå in i någon butik som har dessa kameror och håll dom i handen sedan går du på känsla - den som ger dig bäst känsla i maggropen bestämmer du dig för.

Canon

Tack för tippsen!
Har kollat runt lite på internet nu och tycker att Canon Eos 350D verkar vara intressant. Men som vanligt har jag en förmåga, när jag vill köpa något,att tänka "varför inte köpa en lite bättre kamera?". Om man nu ska lägga så pass mycket pengar på en kamera som man förmodligen ska ha ett bra tag framöver, är det då värt att gå upp en prisklass, till en Canon Eos 20D??? Har kollat lite på www.scandinavianphoto.se på de båda modellerna och de olika "paketen" man kan välja mellan och nu vet jag inte vad jag ska satsa på.

Det beror bara på i vilken division du har råd att leka i!

Tänk på att du ska ha bra objektiv också och blir du biten av foto kommer du garanterat inte att nöja dig med bara ett objektiv, så är det ...!

Jag tycker du ska surfa runt lite och titta som du verkar ha gjort, läsa lite recensioner och titta lite på vilka tillbehöer du kanske vill köpa. Sedan göra som nån nämde tidigare i tråden, spring till nån butik som har kamerorna och prova och kläm lite på dom.

Jag var rätt inställd på att köpa en Nikon D50/Begagnad D70 men slutade med att jag köpte en Konica Minolta Dynax 5D med 18-70mm kitobjektiv och är super nöjd.

Vilken modell/märke du än väljer av dom som blivigt nämnda i tråden så kommer du antaligen bli nöjd så länge du följer magkänslan :) Men som sagt var så leder Nikon och Canon rejält på begagnat marknaden och diverse tillbehör.

Sitter i samma sits som du och har läst på samt frågat runt i de olika forumen här på FS rätt mycket! Många säger att de rätt snabbt har vuxit ur sina 'instegsmodeller' (Nikon D50 och Canon 300D till exempel) och därför önskat att de köpt en vassare kamera på en gång. Dessa personer lär dock inte vara merparten, utan en viss del av köparna som "verkligen" fastnat för digitalt fotograferande - varvid man kanske skall ta detta i beaktan. Vidare så har utvecklingen inom DSLR och prisfallet på desamma varit enorm under senare år och lär med all sannolikhet fortsätta - varvid jag misstänker att där finns en risk för att om man köper en mer avancerad kamera som 20D direkt så kan det hända att den är relativt sett åldersstigen i det att man verkligen vuxit in i den och dess många funktioner.

Det viktigaste som jag har kommit fram till är dock (precis som så många understryker här på FS):

1. Att kameran har "tillräckliga" specifikationer för ens tilltänkta bruk! (tålighet, hastighet, sökare, skärm, M-pix, ISO-omfång + övriga inställningar och funktioner).
2. Att kameran "känns bra" och har ett för en själv väl fungerande upplägg ifråga om knappar, rattar och menyer för alla olika inställningar(mao. passar i ens händer och ens praktiska, samt estetiska smak - dvs. design + kvalitet).
3. Att man investerar i för ändamålet "tillräckligt" bra optik! Som jag uppfattat det menar många att optiken "idag" är viktigare än själva kameran, då merparten av de kameror som finns ute nu håller en mycket hög klass.

En kompromiss som nog går i linje med dina tankar kan vara antingen Canon 350D (en väsentligt slipad 300D) eller Nikon D70s (en tämligen förbättrad D70 och storebror till D50).
Dessa två modeller kommer med all sannolikhet att finnas i överflöd på begagnatmarknaden framöver iom. att Nikon D200 släpps. Annars är Konica/Minoltas två modeller också intressanta, vilka båda har inbyggd bildstabilisering som stark fördel, men som kanske inte riktigt är lika snabba och till vilka man får förlita sig på alternativa objektivmärken (vilket iofs. inte är något uttalat problem i sig - men som bland annat medför att man förlorar USM på vissa objektiv, vilket är en ultra-tyst-motor som ju kan vara mycket värdefullt vid fotografering av djur alt. känsliga publika tillställningar såsom i kyrkor etc).

Canon Eos 350D

Hej igen!

Va ett tagsen man skrev nu! Har surfat runt och läst lite här och där och har blivit ganska så säker på att det är en Canon Eos 350D som jag vill ha. Men nu är frågan, den säljs ju antingen med bara kameran eller som kit (www.scandinavianphoto.se). Och efter att jag läst lite recensioner om de objektiven som fäljer med har jag blivit lite skeptisk. Är denna kritik mot kitobjektiven något som jag som amatörfotograf ska bry mig om, eller ska jag köpa bara kamerna och sen vid ett annat tillfälle köpa ett bättre objektiv?

Tacksam för goda råd!

MVH//Daniel

Re: Canon Eos 350D

Wredenberg skrev:
Hej igen!

Va ett tagsen man skrev nu! Har surfat runt och läst lite här och där och har blivit ganska så säker på att det är en Canon Eos 350D som jag vill ha. Men nu är frågan, den säljs ju antingen med bara kameran eller som kit (www.scandinavianphoto.se). Och efter att jag läst lite recensioner om de objektiven som fäljer med har jag blivit lite skeptisk. Är denna kritik mot kitobjektiven något som jag som amatörfotograf ska bry mig om, eller ska jag köpa bara kamerna och sen vid ett annat tillfälle köpa ett bättre objektiv?

Tacksam för goda råd!

MVH//Daniel

Enligt vad jag erfarit från olika trådar här på FS så är Canon´s kitglugg "sådär" - fungerar för de som vill ta semesterbilder, men verkar inte vara särskilt mycket att utveckla sitt egna fotande med. Ofta föreslås Sigma 18-50/2,8 (4400.-) eller Tamron 28-75/2,8 XR Di (4000.-), vilka båda har väsentligt bättre ljusstyrka. Båda skall enligt utsago och div. tester vara riktigt prisvärda!

Om du inte låst dig vid Canon, så har annars Nikon ett prisvärt kit med en glugg som också skall vara prisvärd - D70s + 18-70/3,5-4,5. Den har inte riktigt samma ljusstyrkan som Sigman eller Tamronen, men väl bätte än Canons kit-glugg till 350D:n.

Är själv på G att köpa ett DSLR-kit och kommer inte nöja mig med någon "semester"-glugg. Får se vad det blir!

'Iaf. - det var vad jag kommit fram till - Lycka till!'

/ D

Dustin har ett väldigt bra paketpris på Konica Minolta Dynax 5D nu,
http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010089121.

Har själv både 5D'n 18-70't och ett sådant minneskort, till att börja med funkar det utmärkt, i detta paketet fick man ju med ett tele också, men det är nog ingen höjdare, funkar nog i början iaf.

Har man tur kan man få tag på 50mm 1.7 och 70-210 4 för en billig peng begagnat, det är mycket kapabla objektiv.

18-70 3.5-5.6 är det inget fel på alls egentligen, Det är ett mycket bra objektiv för pengarna.

En stor fördel till minoltan och en anledning till varför jag aldrig skulle vilja byta är den otroliga sökaren, den är jättestor och jätteljus! Sen AS är ju ett + ;)

Senast ändrad:
Några här får det att framstå som att det finns speciella fördelar med Nikon & Canon som är viktiga & att du därför bör köpa något av dessa märken. Det enda speciella är att systemen är större (fler objektiv) samt att beg.marknaden för tillbehör är större.

Man ska dock veta att den större beg.marknaden som finns till Nikon & Canon är dyr. Suget är stort & den dammsugs hårt.

Beg. till de andra får man söka efter lite mer men samtidigt så säljs det mindre av dessa kameror så att priserna på det begagnade som finns är lågt. Även här tunnas det ut med tiden & det gäller nog mest KM nu, något jag bara gissar då KM D5D säljer bra.

Att det på något sätt skulle vara bättre service på C & N, för en normal amatör, finns det inga som helst belägg för. Snarare verkar det som att de flesta kameratillverkarna har mer eller mindre problem med att tackla vissa problem.

Vad jag vill få fram med detta är att du lugnt kan välja Olympus, Pentax, Konica Minolta, Nikon eller Canon utan att behöva bli besviken. Detta om du verkligen känt efter vad du vill ha.

Lär här på FS men tänk på att skillnaderna mellan dessa kameror är små, alla har för & nackdelar & ingen slår den andra på alla punkter.

När du har ett par modeller som känns intressanta så går du ut & testar dem i butik & känner efter vad du tycker. Gå på ergonomi, sökare, snabbhet i AF & sekvenstagning. Vilket av dessa prioriterar du mest? Du kan nämligen, tyvärr inte, få allt i samma kamera...

Bildkvalitetsskillnaderna är oerhört små. Olympus har ngt mer brus vid högre känsligheter men är i stället duktig på kontrastomfång & färghantering. Canon har 2 mp extra, en liten skillnad som kanske kan skönjas på en bild i A4 om du vet vad du ska titta efter & går lite närmre. Om detta tvistar de lärde, hur som helst så är skillnaden liten. De övriga är mycket lika i bildkvalite med endast små skillnader som förmodligen inte kan skönjas på en A4-bild.

Att man däremot, vid 100% förstoring på en skärm, kan se små skillnader var en annan sak...

Ang. systemets storlek & vilka som säljer mest så har jag aldrig lidit av det. Har ägt system från alla uppräknade (under 25 års tid) & aldrig saknat något hos nåt av systemen. Dessutom så finns det idag fin piratoptik som oftast passar plånboken myket bättre & i många fall presterar lika bra & ibland bättre än orinaloptik.

Om budgeten är lite lägre så vill jag slå ett slag för Olympus E-500 som kan köpas med två fina zoomar för en mycket låg summa, kolla in priser på www.cyberphoto.se . Där får du ett oerhört färdigt paket på en gång!

Annars så har du de andra som dock, enligt mig, kräver lite tillägg i optik för att prestera riktigt bra. Med bra optik så gör dom verkligen det också.

Jag använder själv KM.

Lycka till!

//Larsa

Om du inte har varit och klämt och känt på kamerorna så är det nog dags att göra det.
Lite "grisen i säcken" över det hela annars.. =)

Vad svårt det är!

Tack för era kommentarer. Jag har varit i butik och känt på båda kamerorna. Som sagts innan så är greppet på canons kanske lite litet, men jag tror detta är en vanesak, och eftersom jag inte har något annat att jämföra med tror jag inte att detta kommer att störa mig särskilt mycket (om jag nu skulle välja denna modell). Som det verkar nu är jag mest inställd på en Canon, med ett lite bättre objektiv. Men nu när jag läser era kommentarer så blir jag osäker igen. Hur hade ni gjort? Låt säga att valet står mellan Canon Eos 350D eller Konica Minolta Dynax 5D, och att jag i båda fallen tänker köpa ett lite bättre objektiv (4000kr klassen). Vilken skulle ni välja, varför?

Tack på förhand/ En som har svårt att bestämma sig =)

Re: Vad svårt det är!

Wredenberg skrev:Hur hade ni gjort? Låt säga att valet står mellan Canon Eos 350D eller Konica Minolta Dynax 5D, och att jag i båda fallen tänker köpa ett lite bättre objektiv (4000kr klassen). Vilken skulle ni välja, varför?

Skulle ha valt D5D tillsammans med Tamrons 28-75/2,8. Har ingen egen erfarenhet av det, men det verkar som ett riktigt trevligt objektiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar