Några här får det att framstå som att det finns speciella fördelar med Nikon & Canon som är viktiga & att du därför bör köpa något av dessa märken. Det enda speciella är att systemen är större (fler objektiv) samt att beg.marknaden för tillbehör är större.
Man ska dock veta att den större beg.marknaden som finns till Nikon & Canon är dyr. Suget är stort & den dammsugs hårt.
Beg. till de andra får man söka efter lite mer men samtidigt så säljs det mindre av dessa kameror så att priserna på det begagnade som finns är lågt. Även här tunnas det ut med tiden & det gäller nog mest KM nu, något jag bara gissar då KM D5D säljer bra.
Att det på något sätt skulle vara bättre service på C & N, för en normal amatör, finns det inga som helst belägg för. Snarare verkar det som att de flesta kameratillverkarna har mer eller mindre problem med att tackla vissa problem.
Vad jag vill få fram med detta är att du lugnt kan välja Olympus, Pentax, Konica Minolta, Nikon eller Canon utan att behöva bli besviken. Detta om du verkligen känt efter vad du vill ha.
Lär här på FS men tänk på att skillnaderna mellan dessa kameror är små, alla har för & nackdelar & ingen slår den andra på alla punkter.
När du har ett par modeller som känns intressanta så går du ut & testar dem i butik & känner efter vad du tycker. Gå på ergonomi, sökare, snabbhet i AF & sekvenstagning. Vilket av dessa prioriterar du mest? Du kan nämligen, tyvärr inte, få allt i samma kamera...
Bildkvalitetsskillnaderna är oerhört små. Olympus har ngt mer brus vid högre känsligheter men är i stället duktig på kontrastomfång & färghantering. Canon har 2 mp extra, en liten skillnad som kanske kan skönjas på en bild i A4 om du vet vad du ska titta efter & går lite närmre. Om detta tvistar de lärde, hur som helst så är skillnaden liten. De övriga är mycket lika i bildkvalite med endast små skillnader som förmodligen inte kan skönjas på en A4-bild.
Att man däremot, vid 100% förstoring på en skärm, kan se små skillnader var en annan sak...
Ang. systemets storlek & vilka som säljer mest så har jag aldrig lidit av det. Har ägt system från alla uppräknade (under 25 års tid) & aldrig saknat något hos nåt av systemen. Dessutom så finns det idag fin piratoptik som oftast passar plånboken myket bättre & i många fall presterar lika bra & ibland bättre än orinaloptik.
Om budgeten är lite lägre så vill jag slå ett slag för Olympus E-500 som kan köpas med två fina zoomar för en mycket låg summa, kolla in priser på
www.cyberphoto.se . Där får du ett oerhört färdigt paket på en gång!
Annars så har du de andra som dock, enligt mig, kräver lite tillägg i optik för att prestera riktigt bra. Med bra optik så gör dom verkligen det också.
Jag använder själv KM.
Lycka till!
//Larsa